رئیس ستاد مدیریت بحران کشور مطرح کرد: ثبت رکورد امدادرسانی در زمین لرزه کرمانشاه

گروه اجتماعی الف،   3961119117

معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، با بیان اینکه رکورد امدادرسانی در زمین لرزه کرمانشاه شکسته شد گفت: استقرار 15 هزار کانکس و توزیع 95 هزار چادر، 60 هزار بخاری، 45 هزار هیتر روغنی، احداث بیمارستان ها صحرایی و 700 سورتی پرواز بالگردهای امداد بخشی از اقدامات امدادی در کرمانشاه بود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار، روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم ، تجربه همزمان سه زمین لرزه بالای 6 ریشتر در کشور را بی سابقه دانست و افزود: زلزله کرمانشاه به بزرگی 7.3 ریشتر بزرگی، 1930 روستا، 7 شهرستان و وسعت 20 هزار هکتار وسعت بسیار گسترده را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: به دلیل مرزی بودن منطقه و وجود نیروهایی نظامی در منطقه و همچنین استقرار قرارگاه خاتم الانبیا با بیش از هزار دستگاه سنگین در منطقه موجب شد تا تمام این ظرفیت ها به سرعت وارد عمل شدند. معاون وزیر کشور با بیان اینکه مدیران ستاد بحران کشور در اولین فرصت وارد منطقه شده و در سرپل ذهاب مستقر شدند ادامه داد: با سرعت عمل انجام شده خاتمه عملیات نجات را در ساعت 15 یعنی حدود 9 ساعت پس از وقوع زمین لرزه با حدود هفت هزار و 717 مجروح و 621 جانباخته را اعلام کردیم.

وی عملیات نجات زلزله کرمانشاه را رکورد بی سابقه و یک اقدام بزرگ دانست و تاکید کرد: میانگین انتقال هر مجروح در این عملیات 220 کیلومتر بود که یا با بالگرد و یا از طریق آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. نجار، با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه 2 بیمارستان نوساز که می توانست کمک کار این حادثه باشد متاسفانه تخریب شد افزود: فعالیت 57 بالگرد با 700 سورتی پرواز و انتقال 200 مجروح به بیمارستان های همدان، کرج و تهران با 2 هزار عمل جراحی و 150 عمل جراحی پیوند رکوردهایی بود که در این زلزله زده شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، با بیان اینکه حجم امدادرسانی در منطقه کرمانشاه یادآور روزهای دفاع مقدس بود ادامه داد: برای سرعت در امدادرسانی روستاهای آسیب دیده به سپاه و شهرها بهارتش سپرده شد همچنین شهرهای کمتر آسیب داده به هلال احمر واگذار شد.

وی حجم هدایای مردمی به منطقه های زلزله زده را بی سابقه دانست و گفت: پیام رهبر معظم انقلاب موجب شد تا تمام نگاه ها متوجه منطقه شود و حماسه ای ماندگار از همدلی مردم در آن روزها رقم خورد. وی از حضور 110 اکیپ امداد از سراسر کشور به منطقه اعزام زده در ساعت های اولیه خبر داد و گفت: 120 هزار واحد مسکونی در منطقه زلزله شده ارزیابی و تا کنون میزان خسارت آنها تعیین شده است.

نجار اظهار داشت: 54 هزار دفتر چه امدادی، یک بسته غذایی سه روزی و 2 بسته غذایی یک ماهه در منطقه توزیع شد و اسکان موقت انجام شده است. رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به وام های بلاعوض در نظر گرفته شده برای زلزله زدگان گفت: برای خانوارهای آسیب دیده در مناطق شهری 50 میلیون ریال وام بلاعوض و برای آسیب دیدگاه مناطق روستایی 30 میلیون ریال برای وام بلاعوض در نظر گرفته شده است که به سرعت این وام ها در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برخی اخبار در فضای مجازی خلاف واقعیت و موجب ایجاد مشکل در مسیر امدادرسانی شد افزود: چادری که پس از بارندگی آب گرفته و به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده وقتی بررسی کردیم دیدیم که این خانواده وام بلاعوض 50 میلیون ریالی برای اسکان موقت گرفته ولی آن پول را در جای دیگری هزینه کرده و علاوه بر وام باعوض خواستار کانکس نیز بود. معاون وزیر کشور با تاکید بر آغاز ساخت مسکن برای اسکان دائم زلزله زدگان توسط بنیاد مسکن انقلاب افزود: بنیاد مسکن بازسازی اسکان دائم را به سرعت در دستور کار قرار داده است.

وی اقدام های صورت گرفته در زمینه امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائم در زلزله کرمانشاه را بی نظیر دانست و گفت: حتی یک تن از 621 نفر کشته شده زلزله کرمانشاه بدون مجوز دفن نشده است بلکه با حساسیت و انجام تمام مناسب شرعی و مذهبی دفن شده اند و چیزی به عنوان گوردسته جمعی در منطقه اتفاق نیفتاده است.

نجار همچنین با اشاره به زمین لرزه کوهبنان کرمان گفت: تعداد کانکس مورد نیاز منطقه کمتر از 300 کانکس برآورد شده که بیش از نیاز منطقه 300 کانکس ارسال شده ولی به دلیل درخواست برای اسکان 700 کانکس دیگر نیز به منطقه اعزام می کنیم.

** در کنار سیمان، ایمان هم در ساختمان سازی کم داریم
نجار با بیان اینکه در کنار سیمان، ایمان هم در ساختمان سازی کشور کم داریم گفت: در سرپل ذهاب که بیشترین تخریب ها در این شهر اتفاق افتاده، ساختمان هایی وجود داشت که حتی شیشه های آن نیز نشکسته بود. وی ادامه داد: برخی ساختمان های نوساز و بتن آرمه که اتفاقا متعلق به بخش خصوصی نیز بوده به دلیل تعهد نداشتن پیمانکار در بکارگیری مصالح مناسب، در زمین لرزه اخیر به راحتی فرو ریخته است که نشان از نبود نظارت در صنعت ساخت و ساز کشور است.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه اگر در ساخت و سازها اصول و مصالح مناسبی به کار بریم هیچ مشکل با وجود زمین لرزه ایجاد نخواهد شد تاکید کرد: برخی ساختمان هایی که پس از زمین لرزه تخریب و تصاویر آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شد ساختمان هایی بود که مدت ها قبل از زمین لرزه به دلیل ناایمن بودن مسئولان به دنبال تخریب آنها بودند ولی مردم جلوی آن را می گرفتند.

** در حال بررسی نقاط ضعف پس از بارش برف تهران هستیم
وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده پس از بارش برف اخیر گفت: برف روبی جاده ها جزو ماموریت ذاتی وزارت راه و شهرسازی است و در حال بررسی نقطه ضعف های موجود پس از بارش برف برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی هستیم.

نجار با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران سازمانی سیاست گذار، هدایت کننده و گاهی حمایت کننده است و ماموریت اجرایی ندارد ادامه داد: اگر تدابیر و اقدام لازم در بارش برف اخیر صورت نمی گیرفت اماکن تلفات انسانی نیز وجود داشت.

اسماعیل نجار در سفر یک روزه خود به قم علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س) با آیات علوی و سبحانی و نیز آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم دیدار می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین