کارنامه اقتصاد ایران در 9 ماه گذشته منتشر شد

امیرعباس آذرم‌وند،   3961119076 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارنامه 9 ماه گذشته اقتصاد ایران حاکی از آن است که بدهی بخش دولتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رقم 255 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین محقق نشدن درآمدهای پیش‌بینی شده دولت نیز سبب شد کسری تراز بودجه عملیاتی به 72 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. با این وجود دولت سرانجام موفق شد تا پرداختی‌های عمرانی کشور را افزایش دهد و بر این اساس در فصل پاییز بیش از دو برابر نیمه نخست بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت.  آن طور که بانک مرکزی گزارش می‌دهد تا پایان آذرماه امسال نرخ نقدینگی به یک هزار و 445 هزار میلیارد تومان رسیده که این مهم حاکی از افزایش 22 درصدی نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. افزایش 22 درصدی نقدینگی در حالی حاصل شده که نرخ تورم در این مدت همواره کمتر از 10 درصد بوده است.

از مجموع کل نقدینگی کشور 173 هزار میلیارد تومان پول و مابقی شبه پول هستند.  علاوه بر این بدهی بخش دولتی نیز به 255 هزار و 100 میلیارد تومان افزایش یافت که این مهم نیز به معنای افزایش 8/21 درصدی بدهی دولت نسبت به آذرماه سال گذشته است. بدهی بخش غیر دولتی نیز یک هزار و 16 میلیارد تومان است. 

در بخش درآمدها، دولت در 9 ماه نخست امسال 95 هزار و 330 میلیارد تومان درآمد داشت که نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان از رقم پیش‌بینی شده کمتر است. 68 هزار و 300 میلیارد تومان از درآمدهای دولت نیز از محل مالیات‌ها به دست آمد. محقق نشدن پیش‌بینی‌های دولت از درآمدهایش سبب شد تا کسری تراز عملیاتی نیز به 72 هزار و 570 میلیارد تومان بالغ شود. درآمدهای دولت از محل فروش نفت و انرژی نیز 63 هزار و 960 میلیارد تومان بوده که در این شاخص نیز دولت انتظار 23 هزار میلیارد تومان درآمد بیشتر را داشت که محقق نشد. میزان پرداخت‌های عمرانی در این مدت 30 هزار و 220 میلیارد تومان بوده است.

در بودجه دولت قرار بود تا پایان آذرماه 53 هزار و 970 میلیارد تومان را به این بخش اختصاص داده باشد. این میان باید مدنظر داشت که در نیمه نخست سال جاری رقمی کمتر از 10 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص یافته بود ولی به نظر می‌رسد دولت از طریق فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه توانسته در سه ماه بیش از دو برابر نیمی از سال در بخش عمرانی کشور سرمایه‌گذاری کند.

بررسی آمارهای دیگر نیز حاکی از آن است که در سه فصل نخست امسال دولت از محل ورودی خودرو به کشور 780 میلیارد تومان درآمد داشته که به معنای کاهش 31 درصدی درآمدها در این بخش است. این مهم اگر به معنای کاهش واردات خودرو باشد، هر چند از درآمدهای دولت می‌کاهد اما به سود اقتصاد کشور و تولید داخلی خواهد بود.   در ادامه جداول گزیده‌های آماری، دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به رقم 370 هزار و 140 میلیارد تومان رسید. این امر از افزایش 1/9 درصدی این شاخص نسبت به اسفندماه سال گذشته و همچنین افزایش 4/10 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.

همچنین حجم اسکناس و سکه‌هایی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد هفت هزار و 480 میلیارد تومان است که نسبت به اسفندماه سال گذشته 3/49 درصد و نسبت به آذرماه پارسال 5/20 درصد رشد کرده است.  بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آذر ماه سال جاری 113 هزار میلیارد اعلام شده است که این مهم نشان‌دهنده آن است که از اسفند 95 تاکنون این شاخص 4/13 درصد رشد کرده است.

در سال گذشته این شاخص 9/7 درصد کمتر از رقم کنونی آن بود. میزان سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی به رقم 153 هزار و 370 میلیارد تومان بالغ شده که از مدت مشابه سال گذشته 7/20 درصد بیشتر است.  سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در آذر ماه به 35 هزار و 360 میلیارد تومان رسید که نسبت به اسفند سال گذشته منفی 3/5 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل، منفی 6/6 درصد کاهش یافته است.

منبع: روزنامه اعتماد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین