عربستان روی «بشکه باروت»

گروه جهان الف،   3961119004

عربستان سعودی طی ماه‎های اخیر روند عبور از مرزهای ممنوعه و سنت‎ها را به شکل سریع آغاز کرده است، امری که می‌تواند به یک «انفجار اجتماعی» در این کشور منجر شود.

به گزارش فارس، طرح اصلاحات نمایشی در عربستان به دستور محمد بن سلمان ولی‎عهد این کشور و با اعطای حق رانندگی به زنان سعودی کلید خورد و با نمایش مُد به صورت مختلط و  طرح جذب گردشگر با دور زدن قوانین اسلامی و سپس فروش مشروبات الکلی برای خارجی‌ها و ...ادامه پیدا کرده است. 

برخی از تحلیلگران معتقدند که روند سریع آنچه «روند اصلاحی» خوانده شده، آن هم بدون آماده بودن بستر فرهنگی جامعه سعودی همانند بشکه پر از باروت خطرناک است. نمونه بارز آن را می‎توان به حمله تعدادی از مردان عربستانی به زنان راننده پس از اعطای حق رانندگی به زنان سعودی اشاره کرد و فیلم آن نیز در شبکه‎های مجازی منتشر شده است.

در همین ارتباط، روزنامه سوئیسی «تریبون دو ژنو» در مقاله‎ای با عنوان «عربستان محمد بن سلمان روی بشکه باروت نشسته است»، نوشت: اصلاحاتی که بن سلمان در جامعه عربستان در پیش گرفته است، دشوار و سریع است و عربستان را بر سر دو راهی سرنوشت ساز قرار می‎دهد.

این روزنامه سوئیسی به نقل از «کلارنس رودریگز» خبرنگار فرانسوی و نویسنده کتاب «عربستان، ثروتمندِ زیر صفر است»، نوشت: عربستان اکنون تحت امر یک ولی‌عهد جوانِ سلطه‎طلب قرار دارد که می‌خواهد از سنت‌ها عبور کند و این می‌تواند به یک انفجار اجتماعی در این کشور منجر شود.

خانم رودریگز که مدت زمان زیادی را به عنوان خبرنگار در عربستان زندگی کرده است، تاکید کرد که «بن سلمان -برخلاف سلف خود- نمی‎خواهد در عربستان به روش و ساختار افقی (غیر دستوری) حکومت کند، بلکه می خواهد به صورت عمودی(دیکتاتوری) حکمرانی کند، چون او یک مستبد واقعی است.»

نویسنده در پایان مقاله خود تاکید کرد که آیا ممکن است محمد بن سلمان موفق شدند؟ باید پاسخ داد که وی در پیاده کردن تغییرات و اصلاحات شکست می خورد؛ بدین ترتیب انفجاری در عربستان رخ داد که مانند وقوع زلزله در منطقه و جهان، ویران‎گر خواهد بود.

چندی پیش نیز پایگاه تحلیلی «دیفنس وان» مقاله‏ای به قلم «کریستین کوتز اولریچسن» عضو موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه راس در ارتباط با تحولات سیاسی در عربستان سعودی منتشر کرده بود.

نویسنده این مقاله معتقد است که ولی‌عهد عربستان با انجام اصلاحات و تشکیل کمیته ضد فساد، خواهان تمرکز قدرت در دستان خود و حذف شاهزدگان سعودی از ساختار قدرت کشور است.

مهمترین سوالی که در ارتباط با اقدامات اخیر«محمد بن سلمان» مطرح می‌شود این است که آیا وی با انجام اصلاحات اخیر و تشکیل کمیته مبارزه با فساد خواهان ایجاد دگرگونی در ساختار قدرت کشور است یا اینکه اصلاحات وی سطحی بوده و ساختار قدرت و اقتدار بدون تغییر حفظ خواهد شد؟

ملک سلمان آخرین فرزند بنیانگذار عربستان سعودی قدرت را بعد از مرگ برادرش ملک عبدالله در ژانویه 2015 تصاحب کرد.  وی از همان ابتدا با انجام تغییراتی در ساختار قدرت به همگان نشان داد که می‌خواهد قدرت در خانواده وی باقی بماند. 

ملک سلمان در اولین اقدام «مقرن بن عبدالعزیز» را به عنوان ولیعهد و «محمد بن نایف» را به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد و پس از مدتی در تاریخ 21 آوریل همان سال، «مقرن بن عبدالعزیز» را برکنار نموده و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‎عهد جدید  و «محمد بن سلمان» را به عنوان جانشین ولی‌عهد منصوب کرد. در 21 ژوئن 2017 در اقدامی بسیار عجیب «محمد بن نایف» نیز برکنار شده و «محمد بن سلمان» فرزند ملک سلمان به عنوان ولی‌عهد عربستان انتخاب شد تا بعد از پدر بتواند پادشاه عربستان شود.

بن سلمان نیز با تسلط بر منابع نفتی، اقتصادی، دفاعی و نظامی تحت حمایت پدرش و با ایجاد کمیته‏های اقتصادی و توسعه، قدرت خود در عربستان را افزایش داده است و اخیرا نیز با راه اندازی طرح مبارزه با فساد، بسیاری از شاهزادگان را عملا از صحنه قدرت حذف کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین