نیکی هیلی بار دیگر با نماینده روسیه درگیر شد

گروه جهان الف،   3961117157

بامداد امروز به وقت محلی نیوریورک جلسه شورای امنیت به دعوت ایالات متحده به پایان رسید.

بامداد امروز به وقت محلی نیوریورک جلسه شورای امنیت به دعوت ایالات متحده به پایان رسید.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه شورای امنیت که پیش از این الشرق الاوسط مدعی برگزاری آن شده بود به پایان رسید. این نشست که درباره استفاده گاز کلر در سوریه از سوی ارتش دولت اسد بود با هدف متهم کردن دولت دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی صورت گرفته بود که با حملات لفظی نمایندگان روسیه و آمریکا، بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

خبرگزاری آناتولی دراینباره گزارش داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در دستیابی به توافق درباره پیش نویس قطعنامه ای برای ایجاد ساز و کار جدیدی به منظور مجازات کسانی (تروریست هایی) که از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کردند ناکام ماند. نشست این شورا صحنه مناقشه شدید و اتهام زنی بین نمایندگان روسیه و آمریکا بود.

هدف از پیش نویس قطعنامه ای که کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه کردند تدوین ساز و کاری جدید به جای ساز و کار تحقیق مشترک بین سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات هسته ای است که سال 2015 تشکیل شد و فعالیت آن نوامبر سال گذشته پس از تمدید نشدن در پی وتوی روسیه پایان یافت.

نشست روز دوشنبه شورای امنیت که برای بررسی 25 امین گزارش ماهانه احمد ازومجو مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی برگزار شد صحنه مناقشه لفظی شدید بین نمایندگان آمریکا و روسیه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بود.

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، واسیلی نبنزیا همتای روس خود را به مانع تراشی در نشست شورای امنیت و ممانعت از اقدام بین المللی برای مجازات عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه متهم کرد.

هیلی موضع روسیه را در حمایت از دولت سوریه « فاجعه واقعی » توصیف کرد!

نبنزیا نیز از دولت سوریه دفاع کرد و گفت: «هیچ سند و مدرکی دال بر دست داشتن دولت سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور وجود ندارد.»

همچنین منذر منذر، قائم مقام نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد بار دیگر بر مخالفت کشورش با استفاده از تسلیحات شیمیایی یا انواع دیگر تسلیحات کشتار جمعی تاکید کرد و گفت: « سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را به شدت محکوم می کند و آن را جنایت ضد بشریت می داند. استفاده از این تسلیحات مطرود و غیر اخلاقی است و تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.»

منذر در نشست روز دوشنبه شورای امنیت افزود:‌ « کسانی که از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کردند مردم این کشور را هدف قرار دادند و این مردم تا امروز قربانی اصلی جنایات گروه های تروریستی مسلح هستند تروریست هایی که حتی از استفاده از تسلیحات شیمایی علیه مردم بی گناه هیچ ابایی نداشتند.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: کاملا شواهد آشکاری از سوی برخی از قربانیان تایید شده است که حملات گاز کلر در غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل شورشیان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون ما گزارش‌هایی داریم که رژیم اسد از گاز کلر علیه مردمش چندین بار در هفته‌های اخیر استفاده کرده است.

آمریکا به شورای امنیت بیانیه‌ای مبنی بر محکومیت حملات گاز کلر در یکم فوریه در شهر دوما که باعث زخمی شدن بیش از 20 غیرنظامی از جمله کودکان شده است، ارائه کرد.

با این حال روسیه، آمریکا را به راه اندازی کمپین تبلیغاتی با هدف مقصر اعلام کردن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره حملات شیمیایی متهم کرد.

در همین راستا واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: کاملا برای ما آشکار است که هدف اصلی متهم کردن دولت سوریه مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی است در حالی که مجرمان اصلی این حملات شناسایی نشده‌اند.

در این میان روسیه یک پیش‌نویس اصلاح شده بیانیه را پیشنهاد داد که در آن هیچگونه اشاره‌ای درباره حملات در غوطه شرقی انجام نشده است و مسکو اعلام کرد گزارشات دریافت شده مبنی بر حملات شیمیایی باید به طور تخصصی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

آمریکا این تغییرات را رد کرده و دیپلمات‌ها اعلام کردند هیچ بیانیه‌ای تصویب نشد.

هیلی در ادامه این نشست روسیه را به مانع‌تراشی برای تصویب بیانیه‌ای که تنها یک "بیانیه محکومیت درباره خفه شدن کودکان سوری توسط گاز کلر" بود، متهم کرد.

آمریکا در پیش‌نویس بیانیه ارائه شده "نگرانی بزرگ" خود را نسبت به سه حمله با گاز کلر در غوطه شرقی در هفته‌های اخیر اعلام کرده و گفته بود کسانی که مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند باید محاکمه شوند.

با این حال سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مسکو آماده است که استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم کند اما از پیش‌نویس بیانیه با چنین شروطی حمایت نمی‌کند زیرا این بیانیه انگشت اتهام را به سمت دمشق نشانه گرفته است.

بیانیه علیه اسد

هم چنین هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "آمریکا به شدت نسبت به ادامه اتهامات علیه دولت سوریه درباره استفاده از گاز کلر در حملات علیه مردمش نگران است. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم یک صدا و متحد بر دولت سوریه و حامیانش فشار وارد آورند تا دست از استفاده از تسلیحات شیمیایی بردارند و آنهایی را که مسئول این حملات هستند، مجازات کنند."

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: روسیه با مخفی کردن و لاپوشانی این قبیل حملات، دیگر به تعهداتش در ممانعت از انجام چنین حملاتی توسط دمشق پایبند نیست. استفاده از سلاح شیمیایی از سوی تمامی طرف‌های درگیر در سوریه باید متوقف شود. مردم سوریه در عذاب هستند. همه جهان نظاره‌گر هستند.

این درخواست وزارت خارجه آمریکا پس ار آن مطرح شد که گزارشی با ادعای استفاده دمشق از گاز کلر در ۳۰ روز گذشته مطرح شده است. در بیانیه مذکور تاکید شده است: باید از هر فرصتی برای اعمال فشار علیه دولت سوریه و حامیانش جهت متوقف کردن حملات شیمیایی و مجازات مسئولان آن استفاده کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پی یکی از حملات اخیر با استفاده از سلاح شیمیایی مدعی شد که روسیه مسئول قربانی شدن افراد در سوریه است.

پیش از این برخی مطبوعات از غیر علنی بودن این نشست درباره سوریه خبر داده بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین