با نامه دکتر توکلی به رئیس جمهور صورت گرفت؛ حذف یک پیشنهاد فسادخیزِ حیرت‌آور در هیات دولت با پیگیری دیده بان شفافیت و عدالت

گروه اقتصادی الف،   3961117117 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی نامه دکتر توکلی به رئیس جمهور و هشدار نسبت به پیشنهاد حذف «منع قانونی شرکت و حضور تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی دستگاها در مناقصات آن دستگاه» و عواقب فساد ناشی از آن، این پیشنهاد از دستور کار دولت خارج شد و طبق سالهای گذشته تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

حذف یک پیشنهاد فسادخیزِ حیرت‌آور در هیات دولت با پیگیری دیده بان شفافیت و عدالت

به گزارش الف؛ در 21 آذر امسال نامه ای با امضای دکتر احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور نوشته شد که در آن نسبت به پیشنهاد حذف تبصره 2 ذیل بند ت ماده سه آئین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات مبنی بر «منع قانونی شرکت و حضور تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی دستگاها در مناقصات آن دستگاه» هشدار داده شد.

در این نامه خطاب به روحانی آمده است: قانون برگزاری مناقصات در سال 1383 تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن در 5/7/1385 به تصویب هیات وزیران رسید. در تبصره 2 ذیل بند ت ماده سه آئین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات آمده است که تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در ادامه نامه تاکید کرد: در بهمن 1395 سازمان برنامه‌وبودجه تلاش کرد این تبصره حذف شود ولی در مهر امسال با تصمیم دولت محترم از دستور خارج شد. متاسفانه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد حذف آن تبصره را دوباره به هیئت دولت تقدیم کرده است تا دستگاه‌های دولتی بتوانند قراردادهای مناقصه خود را با شرکت تعاونی کارکنان یا صندوق‌های بازنشستگی مربوط به خودشان منعقد کنند.

توکلی با بیان اینکه پیشنهاد مذکور فسادخیزِ حیرت‌آور و مغایر با قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی مصوب 1338 است، افزود: همچنین این پیشنهاد با تدبیر و راهبردهای ضد فساد دولت نیز، از جمله با «لایحه قانونی پیشگیری از تعارض منافع» که اخیراً در دولت تهیه و تصویب و آماده تقدیم به مجلس شده است، در تضاد آشکار است.

وی سپس برخی از موارد تضاد با راهبردهای ضد فساد را برشمرد و عنوان کرد که ممکن است گفته شود تعاونی‌های کارمندان و صندوق‌های بازنشستگی در مناقصه شرکت می‌کنند، اگر برنده شدند چه اشکال دارد تهیه و فروش جنس یا خدمتی که دولت یا دستگاه مربوط می‌خواهد به عهده آن‌ها باشد تا سود فروش نصیب کارکنان فعلی یا قبلی همان دستگاه شود. پاسخ خیلی روشن است. کسانی که پاکت‌های پیشنهاد قیمت را باز می‌کنند از اعضای همان دستگاه و در برنده شدن تعاونی و صندوق ذینفع هستند. در مناقصات غیر از قیمت، شروط کیفی دیگری هم مطرح است که برگزارکننده مناقصه یا همان مسئولان ذینفع باید شرکت برتر را مشخص کنند، چگونه رقابت برقرار می‌شود؟
همچنین نفع مشترک پیشنهاددهنده تغییر و تصمیم‌گیرندگان درباره الحاقیه هایی که در طول اجرای قرارداد مطرح می‌شود از موارد امکان بروز فساد ذکر شد.

توکلی در پایان نامه خود خطاب به رئیس جمهور نوشت: دیده‌بان شفافیت و عدالت مصراً از جنابعالی می‌خواهد که این پیشنهاد را مانند بار نخست، از دستور کار دولت خارج بفرمایید.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به رئیس جمهور پیشنهاد داد تا به وزارت اطلاعات ماموریت دهد که عوامل آشکار و پنهان اصرار بر این فسادانگیزی را شناسایی کرده و اقدام قانونی درباره آنان معمول شود.

بعد از نامه مذکور و توجه دولت به آن، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سوم بهمن امسال در نامه ای به دکتر واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که نظر این سازمان ابقای تبصره مذکور است و این نظر به دفتر هیات دولت اعلام شد.

سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از حسن توجه، سرعت و واکنش رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور تقدیر و تشکر دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۰۵۰۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
دکتر جان برای فساد های بانکی هم پیگیر باشید اگر زودتر از اینها در مورد فساد های مدیران بانکی اقدام کرده بودید الان وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای دیگر بود
ناشناس۲۳۷۰۵۴۱۲:۲۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
معوقات کلان بانکی که بسیاری از ان حاصل فسات مدیران بانکی با بدهکاران کلان بانکی بوده را نیز در دستور و یژه کاری قرار دهید وصول مطالبات کمک بسزایی در اشتتغال می تواند بکند
ناشناس۲۳۷۰۶۱۱۲:۲۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
هر جا سخن از فساد های اقتضادیست پای مدیران بانکی می لنگد
ناشناس۲۳۷۰۶۳۱۲:۲۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
جناب اقای دکتر توکلی الان بیش از یکسال است که نماد تعداد زیادی از بانک ها در بورس بسته بوده و یا هنوز بسته است که حاصل فساد های مدیران بانکی بوده است شایسته است به این مهم نیز بپردازید
کمالی فراموش شده۲۳۷۱۶۱۱۳:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
جناب دکتر توکلی عزیز خیلی عزیزی انشااله روز به روز موفقیت های ثمن دیده بان شفافیت و عدالت را با صنم های مفسد باشیم
ناشناس۲۳۷۱۶۵۱۳:۲۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
اصرار هیئت دولت را ببین در مبارزه با فساد، ولی آخرش یک راهی پیدا میکنند
ناشناس۲۳۷۱۹۵۱۳:۳۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
فساد واگذاری الومینیم المهدی و طرح هرمزال نیز تا به ثمر رسیدن پیگیری شود
ناشناس۲۳۷۲۰۱۱۳:۳۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چند بانک بارها از سوی نمایندگان مجلس کلید خورده ولی عملیاتی نشده است پیگیری بفرمایید چه دست هایی پشت پرده در کار است که نمی گذارند این کار عملیاتی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین