تقاضای خرید دلار زیاد شد

گروه اقتصادی الف،   3961116207

درپی شکستن رکورد نرخ دلار و رسیدن آن به ۴۷۶۰ تومان، بررسی‌ها از بازار ارز نشان از افزایش تقاضا و میل مردم به خرید دلار دارد و این در شرایطی است که فروش دلار در بازار با محدودیت‌هایی از طرف صرافی‌ها مواجه است.

به گزارش ایسنا، از بازار ارز و سکه که این روز‌ها حال و هوای خاصی دارد، نشان دهنده افزایش تب و تاب و رفت و آمد در بازار است و صرفان حوالی میدان فردوسی و چهارراه استانبول مردم زیادی را به خود می‌بیند که برای خرید و فروش ارز به بازار آمده اند.

رفت و آمد‌ها در بازار بیش از روز‌های قبل است و نشانه‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید سکه نیز بالا رفته است. صحبت با بعضی افراد که به صرافی‌ها آمده‌اند نشانگر این است که "می‌خواهند دلار بخرند، چون احتمال بالاتر رفتن قیمت در روز‌های آینده خیلی زیاد است".

گفته‌های متقاضیان خرید دلار

برخی دیگر از افراد هم می‌گویند "طولی نمی‌کشد که دلار از ۵۰۰۰ تومان رد می‌شوند"، اما دقیقا مشخص نیست صحبت‌هایشان چه مبنایی دارد. چون همین امروز دلار نسبت به دیروز مقداری ارزان شده است. دلاری که این روز‌ها یکی از بی ثبات‌ترین دوران خود را سپری می‌کند و تقریبا امکان هر گونه پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی و مردم گرفته است.

در این میان برخی احتمال تکرار شدن وقایع سال ۱۳۹۰ را برای ارز می‌دهند؛ زمانی که عده‌ای سود‌های کلان بردند و عده‌ای هم یک شبه ورشکست شدند. دوره بی ثباتی که عملا به ضرر اقتصاد تمام شد.
امروز نگرانی‌ها برای رخ دادن همان اتفاقات زیاد شده است؛ اتفاقی که ممکن است باعث شود پول‌های سرگردانی که از بانک‌ها بیرون آمدند را راهی بازار ارز کند و به التهاب بازار دامن بیشتری بزند.

از روز گذشته خبر‌هایی مبنی بر عدم فروش دلار از سوی برخی صرافی‌ها اعلام شد، اما امروز بعضی از صرافی‌ها فروش این نوع را داشتند که به نظر می‌رسد در کاهش نسبی قیمت در این اقدام نقش داشته است. اما همچنان برخی صرافی‌ها بودند که به دلیل شرایط خاص بازار فروش خود را متوقف کرده‌اند.

تقاضای سکه کمتر از دلار است

از طرف دیگر شرایط برای بازار سکه هم تا حدود زیادی مشابه ارز است و قیمت‌ها نوسانات زیادی را در روز‌های اخیر پشت سرگذاشته است، اما تقاضا برای سکه به نسبت دلار کمتر در بازار مشاهده می‌شود.
دلال‌های ارز هم مثل همیشه در گوشه‌های خیابان فردوسی حضور دارند و ارز را کمی پایین‌تر از صرافی‌ها می‌فروشند که وقتی ازشان درباره وضعیت این روز‌های بازار پرسیده می‌شود، از جواب دادن طفره می‌روند و می‌گویند چیزی نمی‌دانند.

به هر حال در این شرایط برخی صرافی‌ها و دلالان را مقصر اصلی وضعیت فعلی بازار معرفی می‌کنند و می‌گویند واسطه گری‌ها بازار را برهم زده است؛ البته این اتهام از طرف این افراد رد می‌شود و می‌گویند "میزان دلاری که خرید و فروش می‌کنند بسیار کمتر از آن است که بخواهد بازار را بهم بزند".

به هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که این روز‌ها حتی نمی‌شود روی صحبت‌های سیاست‌گذاران بازار هم حساب باز کرد، چه برسد روی حرف دلال‌ها. رئیس کل بانک مرکزی اوایل بهمن ماه و قبل از آن اعلام کرده بود "در بهمن و اسفند دلار ارزان می‌شود"، اما بازار برعکس آن پیش رفت؛ لذا باید به انتظار نشست و دید که بازار چه سمت و سویی را در روز‌های آینده پیش خواهد گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین