ثبت رکورد "دلار ۴۸۰۰"؛ «خیال مردم بابت دلار راحت شد!»

گروه اقتصادی الف،   3961116110 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی نرخ دلار دیروز رکورد ۴۸۰۰ تومان را زد و ساعتی بعد در کانال ۴۷۵۰ آرام گرفت که رئیس جمهور چند روز قبل به مردم اطمینان داده بود که خیالشان بابت دلار راحت باشد.

ثبت رکورد "دلار ۴۸۰۰"؛ «خیال مردم بابت دلار راحت شد!»

 ناآرامی ها در بازار ارز و شدت شوق مردم برای خرید دلار کار را در این بازار به جایی رسانده که بار دیگر صف‌های طولانی برای خرید این ارز مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی تشکیل شده است.

شوق خرید دلار از آنجا بین مردم بالا گرفته که قیمت دلار چند هفته‌ای است مدام در حال افزایش است و مردم با این تصور که اگر دلار بخرند سود می‌کنند وارد این بازار شده و به خرید ارز مشغول شده‌اند.

* خانه‌دارها پای ثابت صف‌های طولانی خرید دلار

جالب‌تر اینکه به‌مانند سنوات قبل و سال‌های 90 و 91 این‌بار هم خریداران منتظر در صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های فردوسی خانم‌های خانه‌دار هستند! خانه‌دارهایی که کنار دلال‌های بازار ارز سودای سود بیشتر با خرید دلار را دارند.

یکی از فعالان بازار از حرکت پول‌های خرد به‌سمت این بازار خبر داده و می‌گوید: هیجانات در بازار اکنون به اوج رسیده و هر کسی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد، از دور و نزدیک خود را به چهارراه استانبول و سبزه‌میدان رسانده است تا بلکه بتواند سودی هرچند اندک اما پرریسک را به خانه ببرد.

شاید هم حق با خانه‌دارها و دلال‌ها باشد! بالاخره دلار طی چند روز رشد چشمگیری داشت! ولی طبق اذعان یکی از همین دلال‌های خیابان فردوسی که او هم پاتوق اصلی‌اش پاساژ افشار است، سود اصلی گرانی دلار به جیب سرمایه‌دارهای بزرگ این بازار می‌رود نه مردم و دلال‌های خرد!

حقیقتاً این دلال سالخورده که به‌گفته خودش عمری را در این بازار سپری کرده، راست می‌گفت؛ برای اینکه راستی گفته او را برای مخاطبان محترم هم ثابت کنیم اشاره‌ای خواهیم داشت به اتفاقات صبح تا ظهر بازار ارز در روز یکشنبه 15 بهمن ماه!

* سودهای میلیاردی دلار 4800تومانی به جیب چه‌کسانی رفت؟

15 بهمن را شاید به‌عنوان روز رکوردزنی دلار یاد کنیم چراکه در این روز دلار درحالی رکورد 4800 تومان را زد که پیشتر مسئولان ارشد دولتی از جمله رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به مردم وعده داده بودند که دلار ارزان می‌شود!

اما دیروز دلار برای ساعتی در بازار ارز از 4800 تومان هم عبور کرد. در زمانی که دلار از 4800 تومان عبور کرد سود به جیب چه‌کسی رفت؟ دقت داشته باشید دلار خیلی روی کانال 4800 تومان نماند ولی همان دقایق کوتاه هم کافی بود تا سرمایه‌داران اصلی که نبض بازار را در اختیار دارند دلارهای خود را با قیمت بالا به مردم و دلال‌های خرد بفروشند.

فروش در قیمت‌های بالا هم معمولاً برای این افراد کاری ندارد چراکه خودشان با دپوی دلارهای بازار این تصور را در بازار جا می‌اندازند که دلار نیست و این یعنی گرانی بیشتر! هر زمان هم که دلار در بازار کم شده و قیمت‌ها بالا رفته شوق مردم و دلال‌ها برای خرید دلار بیشتر از قبل شده است، این رویه‌ای است که نمی‌توانیم منکرش شویم.

بله! چند دقیقه فرصتی است که دلال‌های بزرگ بازار ارز که در گزارش‌های قبلی تسنیم نام دو نفرشان را آورده بودیم، سودهای میلیاردی به جیب بزنند! سود میلیاردی هم از این جهت که این افراد در معاملاتشان به فروش 100 دلار و ... کفایت نمی‌کنند بلکه معاملاتی که اینها دارند در حوزه یک و دو میلیون دلار است نه صرفاً چندصد دلار!

بعد از آنکه دلار این افراد فروخته شد و کمی ارز در بازار زیاد شد قیمت‌ها نیز سیر نزولی را در پیش گرفت! حال قضاوت با شماست که بگویید در زمان گرانی دلار چه‌کسانی سود می‌کنند، باز هم یاد صحبت‌های دلال موسپید افشار افتادم که گفت: این دلال‌ها صبح که می‌خواهند دلارهایشان را بفروشند قیمت‌ها را بالا می‌برند ولی بعد از ظهر که دیگر دلارهایشان به‌فروش رفت، قیمت دلار ارزان می‌شود!

در بازار ارز تهران دیروز همین هم شد، دلار خیلی روی کانال 4800 تومان نماند و دقایقی بعد به کانال 4700 تومان جاخوش کرد و بین 4750 تا 4780 تومان معامله شد، البته کاهش دلار بعد از ورود بانک مرکزی به کف بازار کمی شدت گرفت.

از ظهر دیروز و بعد از آنکه دلار رکورد 4800 تومان را هم زد از خیابان فردوسی و مقابل پاساژ افشار خبر رسید که نماینده بانک به پاتوق اصلی دلارفروش‌ها رفته و به تمام متقاضیان دلار با نرخ بانکی می‌فروشد. متقاضیان با کارت ملی می‌توانند 30 دلار دریافت کنند.

در دقایق نخست فروش ارز بانکی به عموم متقاضیان در بازار آزاد قیمت فروش دلار از سوی نماینده بانک 4785 تومان اعلام شد، ولی دقایقی بعد دلار بانکی با قیمت 4755 تومان و بعد از آن 4749 تومان و هم‌اکنون 4725 تومان به مردم فروخته شد.

گفتنی است در ایام گرانی دلار مسئولان قوه قضائیه از دستگیری تعدادی از مهره‌های اصلی این بازار خبر داده‌اند. دیروز هم اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: در ارتباط با نابسامانی‌های اخیر، 6 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند اما نمی‌دانم بازداشت هستند یا خیر؛ وزارت اطلاعات نیز به این موضوع ورود کرده است.

* آقای رئیس‌جمهور مچکریم/ خیالمان راحت شد

ولی گرانی‌ها در بازار دلار درحالی هر روز رنگ جدیدی به خود می‌گیرند که در هفته‌های قبل و همزمان با اوج‌گیری دلار هم رئیس جمهور و هم رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داده بودند که دلار به‌زودی ارزان می‌شود ولی به‌نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در عمل تحقق نیافت.

در روزهای آخر آذرماه بود که ولی‌الله سیف از ارزانی دلار در ماه‌های بهمن و اسفند خبر داد ولی گذشت 15 روز از بهمن نیز نشان داد که ظاهراً بهمن هم ماه آرامش بازار ارز نیست و به این سادگی بازار آرام نمی‌شود.

البته بازاری‌ها معتقدند اگر بانک مرکزی اراده کند دلار خیلی راحت به 4000 تومان می‌رسد ولی مشخص نیست واقعاً چه‌دست‌هایی پشت‌پرده گرانی‌های این روزهای دلار هستند.

در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً نظارت بر این روند دارد؛ البته به‌نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

این درحالی است که رئیس جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم تاکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد.

بازاری‌ها بعد از آنکه دلار رکورد 4800 تومان را هم زد مدام از رئیس جمهور یاد می‌کردند و می‌گفتند: الآن با دلار 4800تومانی خیالمان راحت باشد؟

یکی از این افراد با اشاره به سخنان نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه خاطر رئیس جمهور از گرانی دلار مکدر می‌شود، گفت: من نمی‌دانم الآن هم خاطر آقای روحانی مکدر شده یا خیر!

فردا طبق اعلام دولت، بناست رئیس جمهور با اصحاب رسانه نشست خبری داشته باشد، شاید فردا حسن روحانی گریزی هم به اتفاقات این روزهای بازار ارز داشته باشد.

منبع:تسنیم

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۶۰۶۱۲:۴۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این سود نیست این فقط حفظ سرمایه اندک توسط همان خانم های خانه دار هست بدلیل ... مقامات به پول ملی کشور خودشان
حقیقت جو۲۳۵۶۱۷۱۲:۵۱:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فاجعه اقتصادی بزرگ در کشور میلیاردها تومان نقدینگی در دست مردم است که به سمت هر کاری برود سونامی بر پا میکند دولت باید میدانست که امن ترین جا برای این نقدینگی مخرب داخل بانکهاست نباید با کم کردن سود بانکی پولها را به سمت بازارهای دیگر مثل ارز هدایت میکرد
امیر۲۳۵۶۲۸۱۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیالمون که راحت بود راحت تر تر شد
ناشناس۲۳۵۶۴۱۱۳:۰۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
.. خرید دلار از آنجا بین مردم بالا گرفته که قیمت دلار چند هفته‌ای است مدام در حال افزایش است و مردم با این تصور که اگر دلار بخرند سود می‌کنند وارد این بازار شده و به خرید ارز مشغول شده‌اند.خیلی زیبا نوشتی احسنت
ناشناس۲۳۵۶۵۹۱۳:۰۹:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آیا میدانید که تمامی خرید و فروش های ارز که در صرافی ها انجام میشود در پایان روز تمامی مشخصات خریدار و فروشنده برای بانک مرکزی مشخص است . چون تمامی معاملات با کارت ملی صورت میگیرد بغیر از معاملات کنار خیابانی که در صد کمی از معاملات را شامل میشود . آنچه که ما در صف صرافی ها میبینیم زنان خانه دار و مردم معمولی برای بانک مرکری با جزعیات معلوم است . حال سئوال اصلی اینستکه این مردم با اندخته های اندک چرا کماکان از خرید دلار با این قیمت ها استقبال میکنند ؟ این عدم اعتماد به آینده ارزش ریال از چه ناشی میشود ؟
ناشناس۲۳۵۶۸۱۱۳:۲۰:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هم شما را دیده ایم هم رقیبانتان را . واقعیت تلخی که باید بفهمید اینست که مردم خسته شده اند از اینهمه دروغ و وعده پوچ .
فرشید۲۳۵۶۸۷۱۳:۲۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
علی برکت الله
ناشناس۲۳۵۶۹۳۱۳:۲۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
یکبار برای همیشه با کاهش شدید قیمت خریداران دلار رو نقره داغ کنید تا دیگر وارد این بازار نشن
مازیار۲۳۵۶۹۸۱۳:۲۶:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این حرفها و خبرها همه .... تا وقتی نشه ایشون و امثال ایشون رو زیر سوال برد . به مجلس کشوند . تهدیدشون کرد هر کاری میخوان انجام میدن میخواد ... هرکس دیگه
ناشناس۲۳۵۷۰۴۱۳:۳۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
قیمت دلار مثل دماسنج است . اگر قیمت دلار بالا می رود مثل درجه تب ، باید دنبال علت بود . اگر کسی تب کنه راه حل منطقی انجام آزمایش و تشخیص علت تب و سپس تجویز دارو است . ساختار ناسالم اقتصاد ایران با تجویز مسکنهای موقتی( تزریق ارز به بازار) درمان نمی شود .
ناشناس۲۳۵۷۲۷۱۳:۴۳:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نه هنوز تا 5000 جا داره
ناشناس۲۳۵۷۴۲۱۳:۴۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نماینده بانک دلار ۴۷۵۹ تومان فروخت . مردم دقت کند روی دلار سرمایه گذاری نکنند احتمال دارد قیمت ها سقوط کند و به ۴۷۵۸۹ریال برسه
حسین۲۳۵۷۹۴۱۴:۰۴:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
... لذا خیالمون رو هم راحت کردن بانک مرکزی هم تلاشش رو کرد یه ریال هم بابت افزایش نرخ به جیب دولت نرفت فقط خدا قسمت کنه مسولی که دروغ نگه از بالا تا پایین
ناشناس۲۳۵۷۹۶۱۴:۰۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
به حال دولتی باید گریست که دخلش بود نوزده خرج ..............
ناشناس۲۳۶۰۲۰۱۵:۴۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اقای روحانی ... ظاهرا.حداقل کاری که می تونی بکنی عوض کردن رییس بانک مرکزیه.شما شدید اصرار دارید که با یک رییس یا وزیر به کار ادامه دهید حتی اگه ان فرد در خواب باشد
ناشناس۲۳۶۰۴۹۱۶:۰۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چشم خودم کور که دیگر موقع حمایت چشمانم را نبندم.
ناشناس۲۳۶۲۷۱۱۸:۵۰:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فقط دروغ می گویند و اعتمادی دیگر نیست!!
استاد مقیم خارج۲۳۶۳۵۷۱۹:۵۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
سود میلیاردی دلال های اصلی. حالا شما بند کنید به حقوق اساتید!
ناشناس۲۳۶۴۲۶۲۰:۵۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
وعده توخالی. به تب پیگیر به مرگ راضی می شوند.
ناشناس۲۳۶۴۴۷۲۱:۱۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
امسال به ۵۰۰۰ میرسه پایان ۹۷ ۶۵۰۰ خواهد شد
ناشناس۲۳۶۵۸۲۲۳:۲۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بذارید ریال مردم بدبخت را جذب کنند و پول حقوق و پاداش های شب عید در بیاد. بعد دلار را ارزون می کنند و مایحتاج مردم را گران می کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین