دادستان مشهد: تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر آزاد شدند / تحقیقات از عده‌ای به دلیل احراز وابستگی ادامه دارد

گروه سیاسی الف،   3961116081

دادستان مشهد گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در مورد آن‌هایی که وابستگی سازمانی و تشکیلاتی با معاندین ندارند، ارفاق شود، عده‌ای از افراد مورد مساعدت قرار گرفته و آزاد شدند.

دادستان مشهد: تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر آزاد شدند / تحقیقات از عده‌ای به دلیل احراز وابستگی ادامه دارد

به گزارش ایسنا، غلامعلی صادقی در نشست خبری با اهالی رسانه در خصوص اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر اظهار کرد: در این رابطه تعدادی در مشهد و چند شهرستان دیگر استان شناسایی و دستگیر شدند. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در مورد آن هایی که وابستگی سازمانی و تشکیلاتی با معاندین ندارند، ارفاق شود، عده‌ای از این افراد مورد مساعدت قرار گرفته و آزاد شدند.

وی ادامه داد: به دلیل احراز وابستگی در مورد عده‌ای هم که تعداد آن ها از انگشتان دست کمتر است، تحقیقات از آن ها ادامه دارد و پس از انجام تحقیقات، از دادگاه تقاضای مجازات خواهد شد.

پرداخت‌های موسسات مالی براساس روش پلکانی انجام می‌شود

دادستان مشهد درباره شرکت‌ها و تعاونی‌های غیرمجاز که اقدامات مالی انجام داده‌اند عنوان کرد: بر اساس تصمیمی که مسئولان مرکز گرفته‌اند، پرونده تعداد عمده این مجموعه‌ها در قالب تعاونی‌های زیر مجموعه کاسپین در تهران در حال رسیدگی است. ما در استان‌های دیگر برای آن‌ها پرونده قضایی نداریم. تعداد این تعاونی‌ها 8 مورد است و پرونده مواردی که به استان ما مربوط می‌شده، همچون افضل توس، وحدت و... در حال رسیدگی است.

صادقی اضافه کرد: اولویت ما در این پرونده‌ها شناسایی و توقیف اموال و ساماندهی آن بوده است. متولی اصلی این مساله هم بانک مرکزی است. بانک مرکزی بر اساس جلسه سران سه قوه و نمایندگان آن‌ها هر از چند گاهی جلسه‌ای تشکیل و تصمیماتی را اتخاذ می‌کند. در مورد انتقال اموال دو مورد از این تعاونی‌ها مشکلاتی داشتیم که با پیگیری های انجام شده، در مورد ان نیز تصمیمات خوبی اتخاد شد.

وی افزود: پرداخت مجموعه‌هایی که متکفل امور این تعاونی‌ها شده‌اند هم در حال انجام است و پرداخت‌ها بر اساس روش پلکانی که بانک مرکزی تعیین کرده، انجام می‌شود. پرداخت تعاونی‌هایی که در استان ما هستند هم با مشکل خاصی مواجه نیست. برخی از تعاونی‌هایی که پرونده‌ها آنها در دادسرای تهران در حال رسیدگی است، مشکلاتی دارد که در این زمینه پیگیری‌ها انجام شده و مکاتباتی از ناحیه استاندار نیز صورت گرفته است. امیدواریم این پیگیری‌ها به نتیجه برسد و مشکلاتی را که در برخی از این تعاونی‌های هشتگانه نسبت به پرداخت سپرده سپرده‌گذاران داریم، حل و فصل شود.

امیدواریم طی هفته‌های آینده بخشی از مطالبات مردم از پردیس‌بان را بازگردانیم

صادقی تصریح کرد: در مورد دو شرکت پردیس‌بان و پدیده شاندیز هنوز مشکل مردم حل نشده است. حوزه فعالیت پردیس‌بان خارج از استان بوده و در استان‌های تهران، قزوین و ... فعالیت می‌کرده است. آن مقداری که ما می‌توانستیم به سهامداران کمک کنیم، شناسایی و توقیف اموال و شناسایی و دستگیری متهمان اصلی بوده که این موارد از ناحیه دادسرای مشهد انجام شده است. قولی را متهمان به ما دادند اما تاکنون در عمل از آن‌ها جدیت ندیده‌ایم.

دادستان مشهد خاطرنشان کرد: اگر تاکنون پرونده‌ها را به دادگاه ارسال نکرده‌ایم، به این دلیل است که متهمین از ما مهلت خواسته‌اند که با فروش اموال‌شان و جمع‌آوری امکانات سعی می‌کنیم وجهی که مردم بابت سهام پرداختند کردند را بپردازند. بخش کمی از مطالبات مردم در پردیس‌بان پرداخت شده اما قسمت عمده آن هنوز باقی است. با تدبیری که اتخاذ شده امیدواریم تا هفته‌های آینده در این قسمت هم بخشی از وجوه را به مردم بازگردانیم.

صادقی در خصوص پدیده شاندیز نیز گفت: این مجموعه مشکل اجرایی و مالی داشت که این مساله با پیگیری‌های صورت گرفته در قالب مساعدت‌های چند بانک به عنوان تشکیل کنسرسیوم بانکی بهبود یافت. در این کنسرسیوم سقف آن رقمی که تعیین شده 500 میلیارد تومان است.

دادستان مشهد با بیان اینکه از این مقدار حدود 90 میلیارد تومان کارسازی شده است، یادآرو شد: حدود 60 الی 70 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است. مابقی آن هم در حال پرداخت است و به موازات پیشرفتی که پروژه‌های عمرانی این مجموعه دارد، قرار است بانک‌ها هم تزریق مالی داشته باشند. در حال حاضر پروژه‌ها در حال فعالیت است و بر اساس پیشرفتی که دارد، حمایت مالی از آن نیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکلاتی که پدیده در بخش اجرایی داشت مسایلی مانند تغییر کاربری و... بوده که مساعدت‌هایی از ناحیه شورای عالی شهرسازی صورت گرفت که با این مساعدت‌ها محدودیت‌های موجود رفع شد. امیدواریم با این اقدامات صورت گرفته هم در بخش حمایت مالی و هم در بخش رفع موانعِ مصوبات قبلی و اصلاح آن‌ها، این مجموعه با کمک سهامداران بتواند مسیری را طی کند که نتیجه آن استیفای حقوق مردم و استرداد مبالغ سهامداران باشد.

دادستان مشهد بیان کرد: اگر کاربری ارتفاعات جنوب مشهد را به کاربری گردشگری تبدیل کنیم، نیاز نیست همیشه مردم به طرقبه و شاندیز بروند بلکه می‌توانند از این ارتفاعات استفاده کنند. متاسفانه گاهی شورای شهر و شهردار ی می‌گویند بیایید در آنجا کمربندی احداث کنیم و دو طرف آن را تغییر کاربری تجاری دهیم و برای اداره شهر درآمد کسب کنیم.

صادقی تصریح کرد: تاکنون شهرداری صدها میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده که هم اصل هزینه و هم نحوه هزینه غیرمجاز بوده است. کارشناسان می‌گویند آسفالت و پلی که در آنجا ایجاد شده، همین امروز باید تخریب شود. آن پل‌ها و آسفالت توانایی اینکه ترافیک را تحمل کند، به هیچ عنوان ندارد.

وی افزود: آن‌هایی که به حفظ حقوق شهروندی فکر می‌کنند، باید توجه داشته ‌باشند جمعیت بالای سه میلیون نفری مشهد نیاز به تفرجگاه دارد. اگر کشف‌رود را آزاد سازی کردیم، به این دلیل بود که اگرچه آب کشف‌رود فاضلاب است اما سرمایه است که اگر این آب تصفیه شود نیازمندی کل فضای سبز و همچین کشاورزی اطراف مشهد را پاسخگو است. متاسفانه نه آب و فاضلاب و نه شهرداری و نه ارگان دیگری از این سرمایه تاکنون استفاده نکرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین