واکنش وزیر آموزش و پرورش به طرح استیضاح خودش در مجلس/ آزمون و کتاب کمک درسی در ابتدایی ممنوع شد

گروه اجتماعی الف،   3961116026 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش و پرورش در خصوص استیضاح خود در مجلس توضیحاتی داد.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پیش رو شبکه چهار سیما به بیان مسائل و مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و درمورد مطرح شدن موضوع استیضاح گفت: ۲۵میلیون ذینفع به طور مستقیم در ارتباط با آموزش و پرورش هستند علاوه بر آن به جهت این گستردگی ذینفعان  همواره ذره بین های بسیاری بر آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: مطرح شدن استیضاح خیلی جدی نیست و با تعاملی که با نمایندگان داریم برطرف خواهد شد و امیدواریم به طور کلی استیضاح درباره مسائل عمیق آموزش و پرورش مطرح شود.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص نحوه عملکرد مدارس در حیطه تعلیم و تربیت دانش آموزان عنوان کرد: دانش آموزان در مدارس راحت نیستند ومتاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش می دهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست، باید مبانی درسی در مدارس ما، نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد.

برگزاری آزمون در دوران ابتدایی ممنوع!

بطحایی از تصمیم جدی در آموزش وپرورش برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تدریس کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص در پایه هفتم آزمون برگزار نمی کنیم که البته برای این مصوبه فشارهای زیادی پیش رو داریم و افرادی که منافعی در این برنامه ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی آیند.

۳۰درصد سند تحول بنیادین اجرا شده است

بطحایی به اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشاره و عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسناد بالادستی است که نقشه راه را برای حرکت ما تعیین کرد و به عنوان یکی از افتخارات آموزش و پرورش مطرح ابوده اما شش سال از اجرای سند گذشته است ولی به دلیل محدودیت منابع برای استقرار آن با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند باید متوازن اجرا می شد اما چنین نشده است البته اجرای سند تحول تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در مواردی مانند مهارت آموزی فرا وزراتی است.

وی با بیان اینکه وجود سایر دستگاه ها برای اجرای سند تحول بنیادین نیاز است، تصریح کرد: در واقع نیاز به همگرایی سایر نهادها داریم و طی بررسی های صورت گرفته یک سوم سند یعنی 30 درصد اجرایی شده و دوسوم آن باقی مانده است.

بطحایی در بخش دیگری از صحبت هایش به حجم بالای کاری در آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: بخشی از این موضوع به دلیل روش سنتی در آموزش و پرورش است و هیچ کشوری به اندازه ما نظام متمرکز آموزشی ندارد و ما از نیروهای توانمند در لایه های پایین تر آموزش و پرورش کمتر استفاده می کنیم.

پوشش تحصیلی ۹۸درصدی در دوره ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد این نهاد تعلیم و تربیت در چهار دهه اخیر گفت: پیشرفت ما در آموزش و پرورش بعد از انقلاب قابل توجه بوده است و از هر  ۱۰۰ دانش آموز ابتدایی فقط 2 نفر بیرون کلاس درس است .

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش پیشرفت داشتیم، تصریح کرد: سرعت تغییرات در جامعه بیش از سرعت حرکت ما بوده است.

پاسکاری مجلس و دولت برای افزایش حقوق معلمان

وزیر آموزش و پرورش به نابسامانی در معیشت فرهنگیان اشاره و اظهار کرد: مشکل معیشت مشکل امروز و دیروز نیست و مسئولان قبلی سعی بر ارتقای آن داشتند اما به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی به نتیجه نرسیده اند و برای افزایش حقوق فرهنگیان، دولت و مجلس توپ را در زمین هم می اندازند.

بطحایی تصریح کرد: الان در رتبه بندی حقوق کارکنان دولت، متاسفانه معلمان پایین ترین دریافتی را دارند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل معلمان خارج از کشور و موضوع اختلاف ارزی بیان کرد: دیوان محاسبات و بانک مرکزی درباره مسائل ارزی اختلاف نظر دارند که اگر برطرف شود مشکلی برای پرداخت وجود نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید اعتراف کنم بهره وری ما در منابع آموزش و پرورش پایین است و باید بهره وری آموزشی را بالا ببریم.

بطحایی گفت: هزینه آموزش و پرورش عمومی به عهده دولت هاست اما در بسیاری از کشورهای اروپایی پول آموزش و پرورش عمومی را دولت می دهد اما اجرا به دست دولت نیست.

کیفیت آموزشی مدارس دولتی کمتر از غیردولتی نیست

وی درباره مقایسه کیفیت مدارس غیردولتی و دولتی افزود: مدارس دولتی از حیث کیفیت آموزشی پایین تر از غیردولتی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیلی می کنند، گفت: علاوه بر مدارس غیردولتی حدود ۲۰۰هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی که در مناطق محروم بوده است، قرار گرفتند.

سیاسی کاری برای آموزش و پرورش سم است

بطحایی در خصوص وجود سیاسی کاری در آموزش و پرورش بیان کرد: همانطور که بزرگان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری بارها فرموده اند آموزش و پرورش جایی است که سیاسی کاری برای آن سم است.

وی گفت: این سیاسی کاری باعث می شود تا تربیت دانش آموزان تحت تاثیر قرار گیرد و با توجه به این موضوع به هیچ عنوان مدیری حتی همفکر با خودم با رویکرد سیاسی را انتخاب نمی کنم حتی اگر به ضرر من این کار تمام شود.

فرهنگیان نگران از بین رفتن سرمایه خود نباشند

بطحایی با اشاره به مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی با قاطعیت کامل درصدد بازگشت سرمایه‌هایی هستند که از صندوق ذخیره رفته است.

وی تصریح کرد: اختلاس هایی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته و وام هایی با بهره کم از بانک سرمایه اخذ شده است اما از طرفی طرح تحقیق و تفحص به خوبی جلو می رود و همکاران فرهنگی ما نگران از بین رفتن سرمایه خود نباشند.

بطحایی از اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و تصریح کرد: دو نماینده و یک بازرس در هیئت امنا صندوق به طور مستقیم از طرف معلمان انتخاب خواهند شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین