چرا دلار ۴۸۰۰ تومان شد؟

گروه اقتصادی الف،   3961116003 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی یکی از دلائل مهم افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر بوده است گفت: افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و یک انتفاع شبه رانتی برای دارندگان ارز ایجاد می‌کند.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با تسنیم، درباره افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر که به مرز 4800 تومان هم رسید گفت: نوسانات قیمت دلار می‌تواند ناشی از علل اقتصادی یا علل غیر اقتصادی مانند کاهش عرضه از سوی دولت یا محدودیت برای صرافان باشد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که تقاضای دلار یا برای مقاصدی مثل مسافرت و تفریح است یا برای خرید کالا از خارج از کشور،  اگر تقاضا صرفا برای مقاصد تفریحی باشد ظرفیت بازار محدود است اما اگر برای خرید کالا از خارج از کشور باشد در زمان نوسانات محدودیت در این حوزه بیشتر می شود و این موضوع اثرات نامطلوبی برای اقتصاد دارد.

وی افزود،  مدیریت ارز و عرضه آن توسط صرافان و دولت علائمی را به متقاضیان ارز ارسال کرد که منجر به افزایش تقاضا در این حوزه شد. در کنار این موضوع کاهش نرخ سود بانکی یکی از مهمترین عواملی بود که سرمایه‌های سرگردان را به این بازار سوق داد.

به هر حال به نظر می رسد  موضوع التهابات و نوسانات دلار  برای طولانی مدت نمی‌تواند دوام داشته باشد مگر آنکه دلایل جامع تری در نوع تزریق دولت و یا سامانه های وارداتی رخ داده باشد.

به گفته ندیمی، ارز داخل راهی جزئی تبدیل به ریال ندارد پس یا برای اهداف سرمایه‌ای خرید می‌شود تا بعدا گران‌تر فروخته شود و یا برای بعد تجاری که در این حالت امکان افزایش قیمت اقلام مصرفی وارداتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید برای سرمایه ای شدن ارز و فروش گران تر آن در آینده راهبرد لازم را اتخاذ کند، گفت: در  حوزه ارز تفریحی خوش‌بختانه تصمیمات خوبی در لایحه بودجه 97 گرفته شده که می‌تواند تا حدودی تقاضا از این محل را مدیریت کند.

به گفته مشاور سازمان برنامه و بودجه، افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و همچنین صادرات را در کوتاه مدت  با وقفه مواجه می‌کند.

وی افزود، نوسانات منجر به توقف مقطعی برخی کسب وکارها شده که مشخصا یک روند نامطلوب برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

ندیمی تاکید کرد، در چهل سال گذشته ارز همواره یک فرصت برای خریداران و گیرندگان آن بوده و هر دو دسته از افزایش ناگهانی قیمت دلار منتفع شده اند. به هر حال خرید و فروش  دلار همواره یک سوداگری با نفع زیاد بوده و فقط در یک برهه  محدودی با کاهش قیمت مواجه شده و در عمده موارد منجر به انتفاع سوداگرانه برای دارندگان آن شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۰۱۳۰۰:۵۴:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چون که دولت در حال تامین کسری بودجه و حقوق شب عید کارمندانش است.
ناشناس۲۳۵۷۰۲۱۳:۲۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دلیل آن کم کردن تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار و گران کردن ارز توسط دلالان خود بانک مرکزی و ناپدید کردن پولهای آزاد شده از تحریم توسط مقامات در صورتی که 1- با برگشت صادرات نفت به قبل از تحریم ها 2- گران شدن نفت 3- آزاد شدن بیش از 150 میلیارد دلار پولهای بلوکه شده 4- راه افتادن ارتباط بانکی با بانکهای اروپایی و سویفت قیمت دلار باید بشدت پایین بیاید و حتی به زیر 2000 تومان برسد اما مافیای اقتصادی ایران ...اجازه این کار را نمی دهند
تبریزی۲۳۵۷۳۳۱۳:۴۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
..جالبی نبود. من کارمند دولت کل حقوق دریافتیم از دولت فخیمه به همراه سود بانکیش بعد از 12 سال کار در شرایط سخت شده بود 110 میلیون که با بالا بردن نرخ دلار و کاهش سود بانکی یه بار دیگه بعد از زمان احمدی نژاد ارزش کل پس انداز هام 25 درصد کمتر شده. بالای 25 میلیون به من ضرر زده تا 850 هزار تومن به من عیدی بده؟ خدا ..
ناشناس۲۳۵۰۹۰۰۷:۰۶:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با تورم ایران، مگر معجزه شود که املاک وطلا و ارز روز به روز گرانتر نشود (کشور به کام ثروتمند ان)
ناشناس۲۳۵۱۱۰۰۷:۲۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بسمه تعالی- اقای روحانی وعده شما در مورد کاهش قیمت ارز کجا رفت ؟ بله شما دیگر کاندید نمی شوید ,ولی بدانید اعتماد مردم به مسئولین ووعده هایشان را به شدت اسیب زدید.
ناشناس۲۳۵۱۱۳۰۷:۳۱:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بازنده اصلی قشر ضعیف کارگرا و کارمندا که بجز حقوق ریالی هیچ سرمایه دیگه ای ندارن
محمد۲۳۵۱۷۶۰۸:۳۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
متاسفانه علی رغم ادعای رئیس جمهور که دولت در افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی دست ندارد درست نیست. این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که عمده ترین بخش تزریق ارز به بازار دولت است. نرخ آن را هم دولت تعییین می کند. کما اینکه نرخ ارز دولتی از 3200 به 3700 رسانده اند. مردم را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند. در هر صورت دولت نمی تواند منکر سود سرشارش از افزایش نرخ ارز را شود. بازنده اصلی مردم هستند که وقتی جنسی گران می شود دیگر پایین نمی آید.
ناشناس۲۳۵۱۹۴۰۸:۴۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چون 14800 تومان نشد
ناشناس۲۳۵۲۰۳۰۸:۵۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
قرار بود با برجام دلار به قبلش برگرده کجایند نعره کشان که دیگران را متهم به دلواپسی می کردند حالشون خوبه چرا الان تو خیابانهانیستند
ناشناس۲۳۵۲۲۵۰۹:۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دقت کردید صدا و سیما یک خبر در این مورد گزارش نکرد.
ناشناس۲۳۵۳۲۵۱۰:۲۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
الان خیلی از کشورهای پیشرفته سود بانکیشون 2 درصد هست پول ملی شون تضعیف میشه ؟؟؟؟ کاهش ارزش پول ملی بخاطر واردات بیش از حد است. الان دیگه گردو و کنجد بازار هم وارداتی شده. دوم ضعیف شدن صنعت به علت بالا بودن نرخ وام بانکهاست. سوم فرار مالیاتی سرمایه داران ، کسی که ماهی 100 میلیون از بانک سود میگیره مالیات نمیده ، کسی که پنجاه تا اجاره میگیره مالیات نمیده ، وارد کننده ها هم که همه میپیچونن . مالیات فقط رو دوش کارخونه دار ها و حقوق بگیر ها و مغازه دار هاست. در صورتی که اکثر اقتصاد دست دلال هاست ولی مالیاتی نمیدن. مالیات بر بایر نگهداشتن زمین برای گران شدن چرا در ایران اخذ نمیشه؟ مالیات بر خانه خالی ؟ شما ها که اقتصاد اسلامی رو اجرا نمیکنید، غربیش رو هم اجرا نمیکنید.
ناشناس۲۳۶۵۵۰۲۳:۰۷:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
داداش مالیات بر خانه های خالی مغایرت کامل با اجرای قوانین شرع دارد هنوز هم بسیاری از علما مخالف این قانون ضد شرعی هستند حال چگونه شورای نگهبان تصویب کرده خدا داند!
ارش۲۳۵۳۳۴۱۰:۳۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فعلا این مردم هستند دارند له میشوند
ناشناس۲۳۵۳۳۶۱۰:۳۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کسرس بودجه دولت حذف نشدن یارانه بگیران ثابت ماندن بهی حاملهای انرژی
شاهرخ۲۳۵۳۶۸۱۰:۵۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چرا هیچ کدام از دولتها نمی تونن قیمت ارز رو با ثبات کنن یعنی چرا دولتها نسبت به ارزش پول ملی که بزرگترین فاکتور ثبات و سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت هست هیچ وقت راهکار ندارن و ارزش پول ملی اهمیتی براشون نداره؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۵۴۲۵۱۱:۲۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چون دولت می خواهد کاسبی کند!
ناشناس۲۳۵۵۸۵۱۲:۳۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کلا تنها کاری که تو این مملکت جواب میده همین کارهای دلالی هست. یه چیزی بخر کمی صبر کن و گرون تر بفروش
ناشناس۲۳۵۶۰۴۱۲:۴۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تولید و پس انداز و هر کار اقتصادی دیگری در این کشور ارزش ندارد بهترین کار این هست که مردم و سرمایه گذاران پولهایشان را به دلار و طلا تبدیل کنند درون بالشت خود بگذارند و دیگر هیچ دغدغه ای نداشته باشند نه دغدغه ورشکست شدن و خوردن پولهایشان توسط مسولان موسساتو غیره یا نه دغدغه برگشت چک یا نه دغدغه به فروش نرفتن کالای تولیدی خود بدلیل کاهش روز افزون توان قدرت خرید مردم ...
آریو از سوئد۲۳۵۶۴۸۱۳:۰۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مسئله تنها دلار نیست. ارزش پول ملی نسبت به ارزهای دیگر بایین آمده است. این هم بخاطر عدم وجود مدیریت فعال و علمی، نداشتن آگاهی کامل از جهان پیرامونی خود و ولگ و واری و بی نظمی در اقتصاد کشور است. مدیران اقتصادی ما هیچ برنامه جامعی برای اقتصاد کشور ندارند. اینقدر بی نظمی و آزادی در خرید و فروش ارز در هیچ کشور دنیا وجود ندارد. کجای دنیا کسی اجازه داره هر چقدر ارز خواست در منزل نگه داره یا معامله کنه؟ مدت ۳۳ سال است در خارج کشور زندگی میکنم و همچین چیزی ندیده ام.
ناشناس۲۳۵۷۲۸۱۳:۴۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نکته جالب ماجرا اینجاست که بعد از بالارفتن قیمت دلار و نارضایتی عمومی از دولت روحانی و ریزش طرفداران روحانی یکدفعه سر و کله دختران انقلاب پیدا شد و نگاه ها از دلار به سمت این دختران رفت ! ایا به نظر شما این اتفاق طبیعی است ؟ یا یک بازی از طرف اصلاح طلبان است ؟ نکته جالب اینجاست که بعضی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم با این دختران هم صدا شدند در صورتی که این نمایندگان درباره گرانی دلار و دو تابعیتی ها و... سکوت اختیار کردند . خواهشن نظر من را چاپ کنید
وحيد۲۳۵۸۴۹۱۴:۲۴:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دلار سال دیگه این موقع روی 6000 تومان و بیشتر خواهد بود. در واقع دلار قراره برسه به 10 هزار تومان. من این روز مطمین هستم. میگید نه. بشنید و نگاه کنید.
ناشناس۲۳۵۸۶۴۱۴:۳۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بنظرمیرسه پیش بینی دولتمردان آمریکا درموردقیمت دلار از پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی خودمان خیلی دقیقتره.
ناشناس۲۳۶۱۷۳۱۷:۲۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چون آنهایی که عاقل بودند حرف آقای سیف را گوش نکردند و رفتند خریدند .
ناشناس۲۳۶۲۴۴۱۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تا 7000 تومن میره
ناشناس۲۳۶۲۷۳۱۸:۵۲:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تنها متاع قابل فروش در دست دولت دلار هست که برای تامین کسری بودجه و پاداش های پایان سال کارکنان و ..‌. دست به اقداماتی همچون ندادن ارز به صرافی ها و التهاب سازی ها در بازار میزند
ناشناس۲۳۶۴۸۳۲۱:۴۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این قیمت دلار ساده لوحان که دل به برجام و کدخدا بسته بودن را به خاک سیاه نشانده
کریمی۲۳۶۴۸۵۲۱:۴۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
امان از مسولان بی لیاقت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین