«دختران خیابان انقلاب»: شکست یک کمپین، شکست یک تفکر

*عبدالرضا طالقانی، گروه سیاسی الف،   3961115181 ۲۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا مردم صف خود را از اغتشاشات اخیر و همچنین کمپین کشف حجاب جدا کرده‌اند؟

«دختران خیابان انقلاب»: شکست یک کمپین، شکست یک تفکر

به گزارش "الف"، پس از شکست قطعی اغتشاشات خیابانی، که طراحی شده بود تا برای تامین اهداف سیاسی مشخص «مردم را به خیابانها بکشاند»، بلافاصله کمپینی به نام «دختران خیابان انقلاب» طراحی شد؛ هر روز فیلمها و عکسهایی از مصدر کانالهای پیام‌رسان خارج‌نشین که وابستگی‌ سیاسی‌شان روشن و مورد اذعان خودشان است روی تلگرام قرار گرفت؛ اما پس از مدت کوتاهی این کمپین هم توفیق نیافت و علی‌رغم پشتیبانی گسترده رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی، شکست قطعی و دوره افول این کمپین نیز آغاز شد و برگ دیگری از شکست سیاسی این جبهه را رقم زد. اما چرا این کمپین شکست خورد؟

اشتباه ادراکی اول اپوزوسیون

نکته اول اینکه که طراحان این کمپینها توجه نکرده‌اند که سطح آگاهی مردم حتماً تا آنجا هست که تفاوت میان «کنشها و اعتراضات مدنی» و «سربازگیری سیاسی اپوزوسیون» را کاملاً تشخیص دهند تا علی‌رغم اینکه ساختار بروکراتیک کشور را نیازمند ترمیم در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌دانند، صف خود را بوضوح از این کمپینها جدا کنند.

حتی نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند هم اذعان کرد با اینکه ۶۹ درصد ایرانیان شرایط اقتصادی را نامناسب می‌دانند، و 80 درصد آنان موافق‌اند که دولت باید اقدامات بیشتری برای مبارزه با فساد و جلوگیری از افزایش قیمت موادغذایی انجام دهد؛ در عین حال تنها ۴/۹ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که نظام سیاسی ایران نیازمند تغییرات اساسی است و فقط ۸/۸ درصد باور دارند که باید پول کمتری در کشورشان صرف برنامه موشکی شود.

بر همین اساس از میان شرکت‌کنندگان تنها ۲۲/۷ درصد معتقدند که دولت نباید درباره اجرای قوانین اسلامی سختگیری کند و فقط ۲۱/۵ درصد با کمک ایران به سوریه و عراق موافق نیستند. تعداد افرادی که معتقدند درگیر شدن در عراق و سوریه تامین‌کننده منافع ملی ایران نیست نیز تنها ۱۷/۲ درصد برآورد شد. همچنین نتایج این نظرسنجی حاکی از رضایت مردم از نحوه برخورد مقامات ایرانی در این اعتراضات بود و تقریبا دو سوم مشارکت‌کنندگان مداخله نیروهای پلیس در این اعتراضات را مناسب ارزیابی کردند.

+ بیشتر ببینید

نظرسنجی دانشگاه مریلند: ایرانیان با تغییر نظام سیاسی کشورشان موافق نیستند

اشتباه ادراکی دوم اپوزوسیون

اشتباه ادراکی دیگر طراحان این کمپینها این است که فکر می‌کنند مردم از تکنیک فروکاستن «عناد با کل رژیم سیاسی» به «یک اعتراض مدنی یا اقتصادی» آگاه نیستند و ناخودآگاه با پیگیری یک اعتراض مدنی، به سمت تغییر رژیم سیاسی گام خواهند برداشت. حل آنکه مردم - هم در نمونه پیشین و هم در کمپین اخیر - نشان دادند که این موضوع را به‌فراست درمی‌یابند؛ گو اینکه کانالهای معاند خود بر روشن شدن این موضوع تاثیر جدی دارند. برای مثال کانال معصومه علی‌نژاد قمی - روزنامه‌نگار با گرایشهای تند اپوزوسیون - از نیویورک پیامی را ثبت می‌کند که پرده از هدف غایی کمپین (تغییر نظام سیاسی) برمی‌دارد، به این شرح:

«مطلب ارسالی از یکی از همراهان در باره برنامه صفحه دو بی بی سی فارسی "دختران خیابان انقلاب"

سعید برزین در بی.بی.سی می‌گوید حجاب می‌تواند در جمهوری اسلامی لغو شود(آنهم با تلاش اصلاح طلبها!) و بعد لغو اعدام برای قاچاقچی‌های مواد مخدر را مثال می‌زند!
آزادی حجاب، فقط آزادی برداشتن روسری نیست. وقتی پوشش زن آزاد شود، حتما او به استادیوم هم رفته، حتما حق ورزش با لباس باز را هم گرفته، و حتما خوانندگی‌اش هم آزاد می‌شود(آزاد شدن صدای زن به مراتب محتمل‌تر از آزاد شدن پوشش است).

در چنین شرایط فرضی، حتما روابطِ زن هم آزاد شده است(تصور کنید گشت ارشاد جمع شده ولی پلیس اخلاق در خیابان گیر بدهد که شما با هم چه نسبتی دارید!). در جامعه‌ای که پوشش، صدا، ورزش و روابط زن و مرد آزاد شده، آیا می‌شود برای الکل مجازات شلاق اجرا کرد؟ پس حتما آنهم آزاد شده. با آزادی الکل و پوشش و هنرِ زن، عملا و رسما تمام مجازات‌های اسلامی لغو شده است.

فرض که چنین رخدادی زیر نامِ جمهوری اسلامی (چنانکه اصلاح‌طلبان خارج از کشور می‌گویند) رخ دهد، اگر تا آن لحظه حکومت سقوط نکرده باشد، پس از آن سقوط می‌کند...

دختران خیابان انقلاب، دنبال رئیس جمهور شدن یک زن نیستند. دنبال آزادی‌های فردی خودشان هستند. می‌خواهند مثل یک انسان متمدن قرن بیست و یکمی زندگی کنند. هیچ چیز دیگری هم برایشان "مسائل مهمتر" نیست. ولی چنانکه مسیح علی‌نژاد تاکید می‌کند چون حکومت بر پایه سلب این آزادی‌های فردی شکل گرفته، رفع حجاب اجباری، امروز یکی از سیاسی‌ترین و انقلابی‌ترین و رادیکال‌ترین شعارهاست.»

گذشته از موارد فوق‌الذکر، ارتباط عمیق مردم ایران با حجاب، و نیز نظم سیاسی حاکم بر کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. با این وصف روشن است که این کمپین را هم باید در جرگه کمپینهای ناموفق سالهای اخیر جای دهیم؛ اشتباهات محاسباتی طراحان این کمپین بروشنی در این پست منعکس شده است. واقعیت این است که حتماً بخشی از مردم - درست یا غلط، که باید در محافل علمی بررسی شود - خواهان آزادی بیشتری در موضوعاتی در سطح «حجاب» و «حضور در ورزشگاه» هستند، مشخص است که برقراری کمپین برای تعمیم این خواسته به «اباحه‌اندیشی و لاقیدی جنسی و آزادی روابط» و همچنین «سقوط نظام سیاسی» شکست قطعی در پی دارد؛ چنان که بخشهایی از همین نظرسنجیِ نیم‌بندِ دانشگاه مریلند هم نشان می‌دهد.

*عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۰۶۷۰۵:۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با زور شکست خورد نه با اقناع
ناشناس۲۳۵۲۳۶۰۹:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر به نظر ایشان بود روز اول بهمن 56 یعنی 10 روز بعد از قیام اعتراضی 19 دی قم همه چیز شکست خورده بود!!
ناشناس۲۳۵۳۲۷۱۰:۲۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نه خیر منظور نویسنده احتمالاً اینه که قرار بود این حرکت ضد حجاب فوراً گسترش اجتماعی پیدا کنه اما اینچنین نشد و از این حیث شکست خورد .
ناشناس۲۳۵۷۲۹۱۳:۴۳:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چرا در میان تمام کشورهای اسلامی تنها در ایران حجاب اجباری است؟ مگر آنها مسلمان نیستند؟ از سایت الف تقاضا می کنم نظرم را منتشر نماید.
ناشناس۲۳۵۸۳۸۱۴:۲۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چون در تمام کشورهای اسلامی فرض بر نجابت ذاتی و انتخاب حجاب است. این انتخابات اعتقادی است و تا زن معتقد نباشد داشتن حجاب دلیل بر عفاف نیست بلکه سر پوشی (حجابی) برای مخفی کردن سایر اعمال خلاف شرع است.
ناشناس۲۳۶۰۵۲۱۶:۰۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شما از کجا تشخیص داده اید که در سایر کشورها فرض بر نجابت ذاتی زن است ؟مسئولین آن کشورها درگوشی به خود شما گفته اند یا در قانون اساسیشان آمده ؟ شایسته است شما که این حکم عجیب را ذکر کرده اید منبع خود را هم بفرمائید ! خیر برخلاف تصور شما غالب دولتها در جهان اسلام ،ادعای دینی بودن ندارند آنها خود را متکفل امور دینی و معنوی نمی دانند حتی در کشورهایی مثل سعودی هم که در این زمینه متفاوت بوده است تعریفشان از دولت دینی با تعریفی که در انقلاب ایران ارائه شد و در فروردین 58 مورد تصویب مردم قرار گرفت متفاوت است .البته بلافاصله بعد از انقلاب هم برخلاف آنچه شایع است خود امام فرمان حجاب اجباری به نحو عام صادر نکرد ؛ صرفاً از وضع ادارات انتقاد کرد در همالن سخنرانی هم بیشتر انتقاد امام در مورد لزوم رجوع به آراء مردم ، نقد اشرافیگری در دستگاه های دولتی و لزوم توجه به پابرهنه ها است و فقط دو سه جمله مربوط است به وضعیت حجاب در ادارات . تازه ،بعد از انتقاد امام تا تابستان 59 در ادارات هم اجبار حجاب همه گیر نبود . از تابستان 59 به بعد ،برای پوشش کارکنان دولت ضابطه تعیین شد اما تا حدود سالهای 60 - 61 حجاب در کوچه و خیابان آزاد بود . الزام به حجاب در کوچه و خیابان برمی گردد به اعلامیه دادستانی در سال 61 اینکه این اعلامیه در آن سالها اجرایی شد به خاطر فضای مساعد فرهنگی بود و نیز پایگاه مردمیِ امام..ناگفته نماند که از دهه شصت به بعد صرفنظر از برخی برخوردهای موضعی شدت الزام در راستای آن دو عامل ذکر شده کمتر و کمتر شده که شاهد آنرا در تحول آرایش و پوشش خانمها در خیابان می توانید ببینید. حجاب و آرایش 96 غیر از حجاب و آرایش 86 و 76 و 66 در کوچه و خیابان است!! اتفاقاً آن حساسیتی که مسئولان در مورد اقدامات سیاسی و امنیتی به خرج می داده اند در مورد حجاب نداشته اند.
ناشناس۲۳۶۰۸۵۱۶:۲۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بخاطر اینکه اکثر کشورهای بظاهر مسلمان ، لیبرال هستند یعنی در انها حکومت اسلامی برقرار نیست، یعنی حاکمیت قوانین کفر است بر جامعه ای که مسلمانان زیادی در آن زیست می کنند. بعنوان مثال مالزی ، که قوانین کشور انگلستان حاکم است. کشور وقتی حاکمیت اسلامی خواهد داشت که قوانین اسلام در ان ساری و جاری باشد، مثل زمان حضرت رسول اکرم (ص) . وقتی در قران و قوانین اسلامی بطور واضح گفته می شود که زن باید محجبه باشد یا شرب خمر در ملع عام حد دارد یا زنا در صورت اثبات مجازات دارد و .... این احکام وقتی می تواند جاری شود که حاکمیت اسلام برقرار باشد. شما نمی توانید در کشور انگلستان بخاطر موارد فوق کسی را مجازات کنید زیرا در قوانین آنها این موارد جرم محسوب نمی شود اما در فقه اسلامی موارد فوق مجازات دارد.
ناشناس۲۳۶۳۱۰۱۹:۱۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حکومت افغانستان و پاکستان هم جمهوری اسلامی است. اما حجاب در آنها اجباری نیست.
ناشناس۲۳۶۴۳۱۲۱:۰۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اونوقت این همه اختلاس مربوط به این احکامه!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۶۸۳۶۰۹:۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
می خوای کلا" داعش رو کپی کنیم؟!!!!!!
ناشناس۲۳۶۳۵۴۱۹:۵۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
جواب شما مشخص است در کشور ما باید ناتوانی شان را به گردن یک چیزی بیاندازند مثل بدحجابی
ناشناس۲۳۸۸۹۰۲۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
فعلا عجله نکن
ناشناس۲۳۵۷۲۶۱۳:۴۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نکته جالب ماجرا اینجاست که بعد از بالارفتن قیمت دلار و نارضایتی عمومی از روحانی و ریزش طرفداران روحانی یکدفعه سر و کله دختران انقلاب پیدا شد و نگاه ها از دلار به سمت این دختران رفت ! ایا به نظر شما این اتفاق طبیعی است ؟ یا یک بازی از طرف اصلاح طلبان است ؟ نکته جالب اینجاست که بعضی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم با این دختران هم صدا شدند
ناشناس۲۳۹۰۰۴۲۳:۱۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
اصولگرایان از اعتراضات اخیر بیشتر احساس نگرانی کردند پس چه بسا کار آنها باشد !
ناشناس۲۳۵۲۹۶۱۰:۰۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
برخی افراد با نوشتن کامنتهای متعدد می کوشند خود را جمعیت زیادی جلوه می دهند و با متلک پرانی و ادبیات تخریبی و توهین آمیز در صدد فضا سازی به نفع تمنیات خود و لوث کردن مضمون یادداشت هستند به اعتقاد من در مقابل این شیوه غیر علمی و زشت هم باید مشی استدلالی را در پیش گرفت پیشنهاد میکنم نویسنده این یادداشت یا سایت الف در قالب چند مقاله به بررسی (علمی- اخلاق) و نقد کامنتها بپردازند
ناشناس۲۳۵۳۴۶۱۰:۳۸:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شما از همان تفکری هستید که این همه کامنت انتقادی مردم را می بینید و ان را ساخته و پرداخته و سفارش شده و ریشه در خارج می دانید. این جوری است که می بینیم مسئولین در وادی دیگری سر می کنند و خود را از هر انتقادی مبرا. نه دوست عزیز. این کامنتها فقط انعکاسی از جامعه ایران است که خیلی موارد هم غیر قابل انتشار می شود. اینه چو بنمود روی تو راست/ خود شکن اینه شکستن خطا ست! بدترین افت جامعه مملو از چابلوس و بدون رسانه ازاد خطای عظیم در تصمیم گیران ان به خاطر نداشتن اطلاعات دسته اول است که به انفجار ختم می شود.
ناشناس۲۳۵۳۸۰۱۰:۵۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حرف حساب که جواب نداره
ناشناس۲۳۵۵۱۶۱۲:۰۷:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
متهم کردم مخالف خود به چاپلوسی حرف حسابه ! آنهم کسی که گفته سایت با کامنتها برخورد علمی و منطقی کنه؟ خدا رحم کنه برخی ضد دیکتاتورها حاکم نشوند که با این روحیه از هر دیکتاتوری بدتر خواهند بود !
ناشناس۲۳۵۶۰۰۱۲:۴۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
همیشه بحث را به سفسطه می کشید. کجا گفته شد مخالف نظر ما حتما چابلوس است. منظور از چابلوسان به سادگی چابلوسان بود که همه می دانیم چه کسانی هستند. انهایی که در سیما تبلیغ حجاب برتر می کنند و در سویس تبلیغ دفاع از حریم خصوصی در پارگ عمومی. می خواهید هر نظری را پیچیده کنید. اگر به کسی در ایران تیراندازی خارج از قانون بشه خواهید گفت مگر در امریکا تیر اندازی نیست. اگر از فقر در ایران صحبت شود خواهید گفت مگر فقط در ایران است که فقیر هست. اگر از حق انتخاب و رنگ و پوشش صحبت شود خواهید گفت می خواهند فساد را ترویج دهند. اگر......
ناشناس۲۳۶۰۶۱۱۶:۱۱:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دوست محترم این شمائید که بحث را به سفسطه می کشید شما به آن خانم پاسخ می دادید که در سوئیس کشف حجاب کرد یا به من که کامنت نوشته بودم ؟شما در جواب من به جای بحث منطقی تلویح از چاپلوسی سخن گفتید !من پیشنهاد نقد علمیِ کامنتها به سایت الف دادم کجای این پیشنهاد اشکال داشت که شما را انقدر عصبانی کرد ؟مگر از اینکه مخالفینتان به برخورد فعال علمی رو بیاورند ناراحتید؟
ناشناس۲۳۵۶۰۳۱۲:۴۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عزیز. با خود صادق باش. ببین همین نظری که نقد نظر شما هست چه تعداد تایید دارد. حتما می فرمایین همه انها دچار فریب شدند و همان تک نفری که تا این لحظه این نظر را تایید نکرده درست می گوید!
ناشناس۲۳۵۶۳۷۱۲:۵۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
"برخی افراد با نوشتن کامنتهای متعدد می کوشند خود را جمعیت زیادی جلوه می دهند و با متلک پرانی و ادبیات تخریبی و توهین آمیز در صدد فضا سازی به نفع تمنیات خود و لوث کردن مضمون یادداشت هستند" شما در همین سه خط چند اتهام و مطلب نادرست گذاشتنید! از کجا قطعی می دانید که برخی افراد کامنت متعدد گذاشتند. چرا افراد موافق نظر شما کامنت متعدد نمی گذارند؟ حدای نکرده نفرمایید چون ما خوبیم و بر حق و از این کارها نمی کنیم! از کجا می دانید انها جمیعت کمی هستند ولی شما زیاد.کجای کامنتها متلک پرانی و ادبیات تخریبی است. همش نگویید نقد خوب است ولی تخریب بد! نقد فقط نقد و انتقاد است و بس. اوردن بهانه تخریب و .... فقط فرار از نقد و انتقاد است
ناشناس۲۳۵۵۰۹۱۲:۰۳:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
من نه از اکثریت بودن یک بینش حرف زدم نه از اقلیت بودن ! انتقادم به شیوه برخی کامنت نویسها است . من حق دارم با توجه به تجربه کار رسانه ای و حضور در جامعه برداشت خاص خودم رو ازشیوه برخی کامنت نویسها داشته باشم پیشنهادی هم که دادم یک پیشنهاد منطقی یعنی برخورد علمی و اخلاقی بود. مگر من به الف پیشنهاد دادم که کامنتها را حذف کن ؟ من گفتم کامنتها را در قالب یک یاچند مقاله نقد کن. همین! ظاهراً شما ازپیشنهاد نقد علمی و اخلاقی خیلی دستپاچه و عصبانی شده اید!
ناشناس۲۳۵۵۵۹۱۲:۲۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عزیز. کامنتها به این اندازه گویا و ساده. چرا همه چیز را می خواهیم پیچیده کنیم؟ نقد خوب است ولی به شرطی که چند مقاله در مورد ان انتشار یابد؟!!!. همه می دانیم که همه مسئولان می گویند انتقاد خوب است اما!!!!... همین اما هست که فوری صد تا تبصره زیر ان می اورند و 500 میلیون تومان وثیقه برای جرمی که قانون گزار تصریح کرده که جریمه ان 50 هزار تومان است می اورند و یا وقتی بر اساس اصول قانون اساسی ازادی تجمع یا تحزب به رسمیت شناخته شده ما نه حزبی داریم و نه موردی از دادن مجوز به تجمعات و وقتی مردم در کامنتها می گویند این چیست انها برادر زن صدام و شاهزاده تاریکی و بن سلمان و ... را می اورند. نه عزیز. دنیا پیچیده و پر از گرد و خاک نیست. مگر برای مسئولانی که نمی خواهند با واقعیت روبرو شورند و هزار جور توطئه خارجی و گرد و خاک در ذهن خود می پرورانند نکند بخواهند مطابق مر قانون عمل کنند.
ناشناس۲۳۶۱۲۸۱۶:۴۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر کسی واقعاً به فکر خود مطمئن باشد از پیشنهاد نقد استقبال می کند فرقی هم ندارد مسئله پیچیده یا ساده باشد . در همه زمینه ها باید این کار را کرد نه فقط در مورد حجاب در مورد بنیادیترین و خرد ترین کارها در نظام ، جوسازی و شعار از هر طرف مخالف چه در موافقت نه فقط چاره کار نیست بلکه مشکل را پیچیده تر می کند مخاطب من هم نویسنده مقاله ورسانه الف و دیگر رسانه ها با تفکرات مختلف است که با ید همه گفته ها را از گفتار یک مسئول عالیرتبه تا یک شهروند کامنت نویس مورد بحث و نقادی نقادی قرار دهند . مخاطب ما مسئولین نیستند آنها باید به وظایف قانونی عمل کنند نه اینکه صرفاً نقد کنند و سخنرانی نمایند .
احسان۲۳۵۵۸۴۱۲:۳۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
1-انسانی که به عنوان ناشناس کامنت می گذارد نمی تواند از سابقه خود مایه بگذارد. 2-شما از کجا می دانید که یک نفر تعداد زیادی کامنت گذاشته؟ 3-مردم متخصص نیستند که به شیوه علمی کامنت بنویسند. به جای نقد نظرات مردم متن به دور از واقعیت امروز جامعه بالا باید مورد نقد قرار بگیرد
ناشناس۲۳۶۰۹۶۱۶:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینجا کسی ملزم نیست خود را معرفی کند کما اینکه شما یا شما هم نکرده اید. وقتی کسی بی مهابا طرف مقابلش را محکوم می کند که به ججاب توجه کرده اید و به ربا نه باید این احتمال بدهد که در طرف مقابل کسانی هستند که به همه اینها توجه کرده اند و نه باید با جملات کلیشه ای همه را به یک چوب راند .
ناشناس۲۳۵۵۸۶۱۲:۳۶:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر نقد علمی و اخلاقی را میپسندی پس چرا گشت ارشاد میذاری؟ چرا در صدا و سیما یک نفر از سمت مقابل خودتان حق اطهارنظر نداره؟
ناشناس۲۳۶۱۳۳۱۶:۵۳:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خدا پدرت را بیامرزد ! منِ کامنت نویس چه ربطی دارم به صدا و سیما و گشت ارشاد؟ اگر یک کسی همین را در جواب شما می گفت می گفتید چرا نشناخته بهتان می زنی!
دوست۲۳۸۴۱۶۱۴:۵۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
سلام دوست عزیز منطق این بحث شما اینه که اصلابا آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس میخواهیم چکار؟ کمی منطق بد نیست!
ناشناس۲۳۵۶۴۲۱۳:۰۱:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نه اینکه الف هم بدون قید و شرط کامنتهای مخالف را پخش میکنه؟! جالبه توی انتخابات دیدیم که در دور افتاده ترین جاها نظر مردم به کدوم سمت بود ولی هنوز دم از کم بودن ماها میزنید. والا ما هم راضی هستیم یه نظر سنجی بذارن واسه خیلی چیزها!
سینا۲۳۵۷۳۷۱۳:۴۵:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تعداد کامنت ها رو شاید یه مغز مریض عوض کنه ولی تعداد لایک ها رو نمی تونه قربونت برم
ناشناس۲۳۵۵۲۵۱۲:۱۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نه کمپین شکست خورد نه تفکرش
ناشناس۲۳۵۶۲۴۱۲:۵۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
امام علی فرمود الغالب بالشر مغلوب طبق منطق اسلامی ما بیش از شکست و پیروزی ظاهری باید به شکست و پیروزی در رعایت معیارهای الهی که انسانیت انسان در گرو آن است توجه کنیم .هم حکومت ،باید به این مسئله توجه کند هم اپوزیسون و هم مردم . دایره شر را هم وسیع ببینیم شرهای بزرگ و کوچک
کامنت۲۳۵۶۷۵۱۳:۱۷:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مردم حوصله ندارند بیان کامنت بنویسند اینایی که تو سایتا میبینین همون سربازای سایبری بی بی سی و من و تو و صدا آمریکا هستن.کافیه یکی کامنت بنویسه مثلا عربستان حامی داعشه بهش حمله میشه بیاد بنویسه ایران باید تجزیه بشه تاییدش میکنند یه مشت فاسد و وطن فروش که ارزش بحث هم ندارند تو فضای مجازی و فقط جنگ روانیه و برخی توی دامشون میفتند.مثل اصلاح طلبها که میخوان از این موجها استفاده کنند.مقایسه تعداد معترضین جنبش سبز با این هیاهوی صد نفره دویست نفره اخیر شبکه های بی بی سی و من و تو و فضای مجازی اخیر نشون میده توفان در فنجان هستند.یه نمونه دیگه نظرسنجی موسسه آمریکایی که مردم ایران عصبانی ترین کشور دنیا هستند با اینهمه کشورهای آفریقایی و آسیایی بدتر از ایران که اصلاح طلبها و شبکه های آمریکا و انگلیس روی اون موج ایجاد میکنند! یه مشت فاسد که به وطن فروشی هم افتخار میکنند و راه بجایی نمیبرند.
ناشناس۲۳۵۹۸۶۱۵:۳۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
پس با این منطق شما هم مردم نیستید جون مردم حوصله نوشتن این همه کامنت بلند ندارند. با این حساب و منطق شما خواهش داریم اگر جایی که شما برای نو شتن کامنت استخدام هستید معرفی کنید شاید حقوق و مزایای ان برای این کامنت نویسها حرفه ای بهتر باشد و به اردوی شما سرازیر شوند! مهم در امد است!
تبریزی۲۳۵۹۹۱۱۵:۳۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آقا من برم حقوقم رو از بی بی سی و من و تو بگیرم و زودی برگردم ادامه کامنت ها رو بنویسم. جایی نرینا! :)
ناشناس۲۳۶۰۵۴۱۶:۰۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
پرت و پلا سرباز بی بی سی کیه کارها از اساس خرابه
ناشناس۲۳۶۱۳۵۱۶:۵۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تو سرباز کجایی؟ اسرائیل؟!
محمد۲۳۶۲۶۳۱۸:۴۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این وطن فروش را خوب اومدی من هم کاملا به همین نتیجه رسیده ام و با شما موافقم.
ناشناس۲۳۵۵۵۴۱۲:۲۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خب شکر خدا همه چیز خوبه. من رفتم بخوابم.
ناشناس۲۳۵۷۰۵۱۳:۳۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هنوز برای شکست خورده خواندن زود صبر کنید
ناشناس۲۳۶۳۰۹۱۹:۱۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حتی زنان مشهور هم در غرب هر چند وقت یکبار از تجاوزاتی که بهشون شده میگن چه برسه به ادم های بی نام و نشون اونم تو کشورهایی که از ما قانون مندترند بعد اینجا بعضی ها میگن حجاب واسه چیه
ناشناس۲۳۷۷۹۵۰۶:۰۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
آقای عبدالرضا طالقانی (نویسنده مقاله) از جمله کسانیست که اگر این مملکت را سیل, زلزله, خشکسالی, توفان, ریزگرد ,اختلاس. تبعیض و ....نابود کند, ایشان هنوز در خواب و رویا تشریف دارند.
ناشناس۲۳۵۰۶۸۰۵:۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
لا اکراه فی الدین در دین هیچ اجباری نیست.
ناشناس۲۳۵۲۳۸۰۹:۳۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر به این عمل می شد که دیگر مسئله ای نبود
ناشناس۲۳۵۳۵۲۱۰:۴۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
همون قرآنی که لاکراه فی الدین دارد از حود شرعی هم سخن گفته . شما احتمالاً یک آیه قرآن را خوانده اید پیشنهاد می کنم همه قرآن را بخوانید . هدف از سالم سازی محیط عمومی، دیندار کردن اشخاص نیست و بلکه آماده کردن زمینه برای انتخاب عقلانی است اما نهایتاً این خودِ فرده که تصمیم می گیره دیندار باشه یا نه .
ناشناس۲۳۵۳۸۹۱۱:۰۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هر وقت جلوی مفاسد دیگر مثل ربا و ارتشاء و ... گرفته شد شما بیا از حدود الهی در قران صحبت کن. این همه مسایل در دین مطرح شده همه را رها کرده اید
ناشناس۲۳۵۵۵۲۱۲:۱۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ظاهراً خیلی عجله برای محکوم کردن داری ! اول کامنت را بخوان بعد پاسخ کلیشه ای بده !من صدبرابر بیش از خیلیها علیه استبداد و علیه سرمایه داری و نقد سیاستهای اقتصادی حاکم نوشته ام . مقصودم این بود که یک مسلمان باید به همه قرآن اعتقاد داشته باشد و دغدغه اش باشد . اینکه کدام حکم را می توان اجرا کرد هرکدام شرایط خاص خودش را دارد دارد
ناشناس۲۳۷۶۷۶۲۲:۵۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
سرمایه داری مگه چشه؟...همین دید کمونیستی شما مملکت را بیچاره کرده.
ناشناس۲۳۵۸۶۹۱۴:۳۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مثل این هست که طرف سرطان داره یه میخ هم رفته توی پاش بهش می گن برو هر وقت سرطانت خوب شد این میخ هم دربیار ...چه ربطی داره برادر من ...مشکل اینجاست که شما قبحی برای بی حجابی در ذهنتون وجود نداره ...
آیدین۲۳۶۶۲۵۰۰:۰۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
ولی اول باید سرطانش خوب بشه نه میخ رفته تو پا
ناشناس۲۳۵۵۶۴۱۲:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینطور که میگی پس آیات قران با هم در تضاد هستند؟!
ناشناس۲۳۶۱۳۸۱۶:۵۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیر !آیات قرآن باهم در تضاد نیستند .هرکدام دیگری را تفسیر می کنند و این راهم خود قرآن گفته : یفسر بعضها بعض
ناشناس۲۳۵۴۳۱۱۱:۲۸:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیر باید به همه قرآن عمل می شد هم حدود شرعی و اقامه عدل و هم لاکراه فی الدین . به همه ابعاد قرآن باید عمل شود :هم احترام به کرامت انسان و آزادی وقدرت تصمیمگیری او و هم ضعفهای انسان مثل امکان تاثیر پذیری از شهوت جنسی مال دوستی مقام طلبی و.... دولت اسلامی هم در همه زمینه ها باید به وظیفه خود به صورت واقع بینانه و خردمندانه عمل کند مشروط بر اینکه اصل حکومت مشر وعیت یامقبولیت مردمی داشته باشد
علی۲۳۵۵۵۷۱۲:۲۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با سلام حضرتعالی با یه سیر در قرآن باید ملتفت باشین که تعداد آیه هایی که برای ربا ، خوردن مال یتیمان و فقرا چند برابر آیه حجابه، اما آیا در جامعه فعلی به نام حکومت اسلامی و عدل علی ع این طور نمود پیدا کرده ، نخیر! برخورد سلیقه ای و پیاده کردن شرعیات بسته به شرایط و سیاسی بازی در دین غیر سیاسی سبب شده امروز ما جدیتی که در امر مبارزه با حجاب داریم رو در مفاسد دیگه نداشته باشیم/
ناشناس۲۳۶۱۴۳۱۷:۰۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
من به طور کلی گفته ام حدود شرعی و اسمی از حجاب نبرده ام . حد شرعی در مورد قتل هم یکی از حدود شرعی است . لطفاً دقت بفرمائید ! هیچ آدم عالمی نگفته حجاب اولویت اول و اساس دین است . امام خمینی هم نگفته !در کل سخنان امام خمینی چقدر درباره حجاب است ؟ مسلماِ بخشی کم ! حجاب یکی از فروع ایست اما در حد فرع بودنش مهم است . .
ناشناس۲۳۵۶۱۰۱۲:۵۰:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اون شرط آخر وجود نداره
ناشناس۲۳۵۸۸۴۱۴:۴۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظر سنجی دانشگاه در کشور محبوبتان چیز دیگری می گوید
ناشناس۲۳۵۳۴۳۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ای جانم که همه مفسر دین شدند سوال اگه اینطوری است پس چرا پیامبر ص اینهمه با کفار جنگید و بت پرستی را ممنوع کرد و گفت باید مسلمان شوید؟ لابد از این آیه خبر نداشت؟! اینقدر فهم پایین از دین عجیب است بخدا.
ناشناس۲۳۵۴۳۳۱۱:۲۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
پیامبر هرگز به مسیحیان و یهودیان منطقه نگفت باید مسلمان شوید و هرگز انها را مجبور به ترک اعتقادات خود نکرد
ناشناس۲۳۶۲۲۹۱۸:۲۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
و هرگز آنها را مجبور به حجاب نکرد
ناشناس۲۳۵۴۴۶۱۱:۳۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
پس قراردادهی صلح با کفار و یهود به چه دلیل بود؟ معنیش اینه که آنها رو به رسمیت شناخته
ناشناس۲۳۵۵۸۹۱۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اذعان به وجود کفار و تعامل با آنها و وفای به عهد با ایشان منافاتی با تلاش برای ظلم زدایی و کفرزدایی و فساد زدایی از جامعه ندارد (و در سیره رسول هم هر دو را می بینیم . به اسلام جامع نگاه کنید نه یک بعدی . جوامع بشری همیشه از افراط و تفریط و از این ور و آن ور بام افتادن ضرر کرده اند . البته فسادزدایی از جامعه شرایط ضوابط و اولویتهایی دارد و باید به صورت سنجیده باشد.
ناشناس۲۳۵۵۷۸۱۲:۳۳:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دوست عریز خودت به خودت جواب می دهی و می فرمایید با کفار جنگیدند اینهایی که اعتراض می کنند کفار نیستند بلکه انسانهای مومنی هستند که به خدا ایمان دارند و چون انسان را خدا آزاد خلق کرده و اینهاهم خواسته ای دارند که باید با احترام برخورد شود و درضمن اگر واقعا حکومت در صدد حل مشکل می باشد با رفراندم مسئله حل کنند چرا که نظر مردم بر هر چیزی ارجحیت دارد.
ناشناس۲۳۶۱۶۸۱۷:۲۴:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حرف در دهان من میگذارید ؟ من کجا گفتم معترضین کفارند؟ به ابعاد مختلف دین اشاره کردم که هم در آن فی المثل آزادی است و هم در قطب مخالف جهاد . می خواستم بگم به دین باید همه جانبه نگاه کرد . در مورد حجاب هم همینطور ؛ باید مسئله را همه جانبه دید . مثال می زنم :همینکه عالمی در مورد حجاب کتابی می نویسد این می شود جهاد یا کوشش او در این زمینه . تازه جهاد با کفار هم که بحث دیگری است انواع و اقسام دارد و همه اش با شمشیر نیست .در آنجاهم که بحث جهاد باشمشیر است مثلاً آنچا که دشمن متجاوز به خاک ما حمله کرده است مسلمان نمی تواند هر گونه که خواست از شمشیر استفاده کند و ضوابطی دارد.
ناشناس۲۳۶۳۳۶۱۹:۳۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
وقتی پذیرفته ای مسلمانی باید الزامات رو هم بپذیری
ناشناس۲۳۷۹۴۳۰۹:۵۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
دوستان تا حالا همین آیه رو تا انتها خوندید؟ اگه نخوندید حتما یه نگاه بهش بکنین. آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره هست، حتما لطف کنید آیه ۲۵۷ رو هم بخونید، حتما هم تامل بفرمایید.
ناشناس۲۳۵۰۷۵۰۵:۴۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شگفت است که تنها چشم را به دشمن فرضی دوختید.
ناشناس۲۳۵۶۷۹۱۳:۱۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
وشگفت تر این است که شما اینهمه ترویج بی عفتی و دشمنی با اسلام و ایران و ارزشهائیکه جانها فدیه آنها شد را در رسانه های آن طرف نمی بینید البته من هم معتقدم در شرایط فعلی نظام باید با بی حجابی افراد تا آنجا که مخل نظم نباشد تسامح کند اما اینکه می گویید دشمن ،فرضی است، خیلی بی انصافیه ! دشمنی با ارزشهای دینی و بلکه ارزشهای عام انسانی جدی و واقعیه اما در برخورد با دشمن باید به صورت اخلاقی و اندیشیده عمل کنیم
ناشناس۲۳۵۰۷۸۰۶:۲۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
گویی نگارنده این متن در ایران زندگی نمیکند.
ناشناس۲۳۵۳۶۳۱۰:۵۰:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگه فرض بر همین کامنتهای مثبت و منفی نگاه بشه بیشتر ما از نظر اینا دشمن هستیم و ضد انقلاب هرکی بخواد حق خودشو بگیره یه انگی میزنن من ایرانی هستم و مسلمان یک وجب خاک کشورمو با کل امریکا عوض نمیکنم من حق خودمو از این مملکت میخوام مسولین بخورن نوش جانشون نشینن برای من انچه دوست دارن تفسیر نکنن
ناشناس۲۳۶۱۷۸۱۷:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چرا فکر می کنید کسی که مثل شما مسائل رو نمی بینه در ایران نیست؟ نمی شه در ایران بود اما نگاه متفاوتی به برخی موضوعات داشت ؟
علی۲۳۶۶۸۴۰۲:۳۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
همانا در کره ای دیگه زندگی میکنن.تحلیل های ابکی.بسیار سست.مثه تار عنکوبت
ناشناس۲۳۵۰۷۹۰۶:۲۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کی حاضره در این فصل مثل اروپایی ها بره بیرون؟ آدم پوشیده که باشه گرم تره!
ناشناس۲۳۵۰۸۱۰۶:۴۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تا تعریف از شکست چی باشه! همین که حاکمیت دید و شنید و واکنش نشون داد پیروزیه کسی انتظار نداشت از این هفته آزادی پوشش اجرا بشه. این زنگ خطری بود برای حاکمیت که بفهمد نسل جدید چه میخواهد
ناشناس۲۳۵۰۸۹۰۷:۰۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تمدن فاخر :))) بی فرهنگی از سر و روت میباره
ناشناس۲۳۵۲۶۷۰۹:۴۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
واقعا اینا منظورشون از تمدن فاخر چیه؟ اگه 2500 سال پیش رو میگن که اون مال گذشته هاست. اگر الان رو میگن، که ما تمدنی نمیبینیم که فاخر باشه یا نباشه!
ناشناس۲۳۵۷۵۴۱۳:۴۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگه گذشته این تمدن فاخر رو بخای می تونم از حسین بن علی یاد کنم که سرور آزادگانه و گاندی نامسلمون هم مبهوت شخصیت اونه . بعد هم فارابی و بوعلی و .....، گذشته تمدن فاخر بعضیها رو هم باید در زندگی چند تا شاه جنایتکار و دیکتاتور دید جلوه عامه پسند این به اصطلاح تمدن رو هم را می توان در همین سبک زندگی ای دید که در رسانه های ماهواره ای ترویج می کنند .
ناشناس۲۳۵۳۰۶۱۰:۱۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هرکس مثل شما فکر نکه بی فرهنگه؟ شما ها که میگین مخالف دیکتاتوری هستین ؟ آیا این روحیه ، روحیه دیکتاتوری نیست؟
ناشناس۲۳۵۰۹۱۰۷:۰۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر دولت ها برای رای در این موارد کوتاه می ایند مردم خودشان اتش به اختیار در صحنه هستند
ناشناس۲۳۵۲۱۷۰۹:۱۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اتش به اختیار برای بقیه هم هست
ناشناس۲۳۵۲۷۵۰۹:۵۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دهن کجی به دین و خون شهدا
ناشناس۲۳۵۷۶۲۱۳:۵۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چه ربطی داره؟! تا کی از اسم خون شهید و این حرفها می خواین سواستفاده کنید
ناشناس۲۳۶۱۴۶۱۷:۰۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هم سوء ایتفاده از خون شهدا بده هم دهن کجی به خون شهدا
ایثارگر۲۳۶۷۳۹۰۷:۲۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
هدف شهدا مثل همه سربازان دنیا دفاع از مرزها و خاک وطن بود
ناشناس۲۳۵۰۹۲۰۷:۰۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
امام خمینی جامعه را چی تحویل دادی و با مسامحه دولتمردان چی شد
ناشناس۲۳۵۰۹۴۰۷:۰۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اپوزسیون جمهوری اسلامی ، دغدغه های لاکچری مثل کنسرت و حجاب و.. دارند و لذا هیچ وقت مورد قبول توده مردم نبودند...
کریم2۲۳۵۳۴۱۱۰:۳۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
موافقم ، اپوزسیون ما معمولا افراد متمولی هستند که فقط دغدغه آزادی و حمایت از لاکچری ها و ... را دارند ، توده مردم از اینها بیزارند هر چند سر و صدا و تبلیغاتشان جور دیگری وانمود می کند . شما فرض کنید حجاب نباشد ، حال اگر مشکلی برای دخترتان پیش آمد چه کسی جوابگوست .. هر چه بخواهید و نخواهید همه مردان و زنان علیه سلام نیستند . به عبارت دیگر اگر پسری مزاحم دختر و یا خانمتان شد و شما اعنراض گردید ولی حقوق بشر حق را به پسر داد شما چه حالی پیدا می کنید . اسیب های بی حجابی را برای همه ببینید و نه فقط زنان
ناشناس۲۳۵۶۴۹۱۳:۰۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حقوق بشر مردسالارانه شما شاید حق را به آن پسر متعرض بدهد، ولی حتی در حقوق بشر غربی هم حق را به متجاوز نمیدهند. شما در یک کشور غربی یک زن را لمس کن یا به او متلک بگو، بلایی بر سرت می آورند که از کرده و نکرده ات پشیمان شوی، آنهم نه با شلاق و زندان، بلکه با محرومیتهای اجتماعی و بدتر از همه انگ متجاوز بودن. نمونه اش دکتر تیم ژیمناستیک آمریکا که دختران را لمس کرده بوده...
ناشناس۲۳۵۸۱۹۱۴:۱۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
داداش همین الان هم با این همه حجاب و ببند و بگیر , یک خانم می تونه کنار خیابون وایسه منتظر تاکسی و هر 10 ثانیه یک بار بوق بوق ماشینها و توهین و تحقیر نبینه ؟ انگار شما توی یه کشور دیگه زندگی می کنی. اگه حجاب چاره درد بود که الان اینطوری نمی شد .
من۲۳۵۹۹۴۱۵:۳۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حجاب!! لاکچری؟؟!! کجا سیر میکنی؟
ناشناس۲۳۵۰۹۵۰۷:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اصلاح طلبان برای این که حمایت سیاسی و رسانه ای غرب و بی بی سی را داشته باشند ، با اهداف جناحی و با ژست ازادی ، از هنجارشکنی حمایت می کنند.. لذا هنجارشکن احساس می کند که حمایت سیاسی هم دارد و هنجارشکنی هزینه ندارد و لذا طلبکار هم هست!!!
ناشناس۲۳۵۲۱۳۰۹:۰۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کیهان
ناشناس۲۳۵۳۰۹۱۰:۱۶:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شما هم خودت یک پا کیهانی اما با ظاهر روشنفکرانه اگر سخن کسی را نپسندی با یک انگ زدن تخریبش می کنی
ناشناس۲۳۵۰۹۶۰۷:۱۲:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دختران خیابان انقلاب رو باید تو میدون انقلاب به چوب و فلک بست تا حساب کار دست بقیه بیاد
ناشناس۲۳۵۲۱۶۰۹:۰۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با عقل و منطق که کاری از پیش نمی برید با زور هم شاید یه روز و دو روز موفق بشید. به هر حال آخرش همون جوری میشه که مردم میخوان حالا با حجاب یا بی حجاب
tabandeh۲۳۵۵۴۵۱۲:۱۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چوب و فلک و سرنیزه قبلا توسط محمد شاه و مظفردین شاه قاجار در دفاع از سلطنت مطلقه و در برابر آزادیخواهان مشروطه به کار گرفته شده ولی جواب نداده
علی۲۳۵۵۷۵۱۲:۳۱:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
به تعداد کامنت هات نگاه کن و افراد موافق با جرایان همسو ت رو ببین و فرار کن
ناشناس۲۳۶۲۶۸۱۸:۴۸:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
طلبان هم اینجوری فکر نمیکنه
ناشناس۲۳۶۳۲۶۱۹:۳۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تا حالا شنیدی پیامبر اسلام دختری رو به خاطر نداشتن حجاب به چوب بسته باشه
ناشناس۲۳۵۰۹۸۰۷:۱۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تحلیل آبکی و نظام پسند. این درصدهای من درآوردی را هم بزارین در کوزه جهت آبخوری
ناشناس۲۳۵۳۲۱۱۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اعتراض می کنند چرا از آمریکا لولو ساختید اما خودشون همین کار رو با نظام می کنند آنها با انگ آمریکا پسند یک فکر را می کوبند اینها هم با انگ نظام پسند مخالف خودشون را محکوم می کنند
ناشناس۲۳۵۳۶۴۱۰:۵۰:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دانشگاه مریلند هم چون بر خلاف توهمات شما گزارش داده شد نظام پسند ... چه موجوداتی هستید شما
ناشناس۲۳۶۰۰۱۱۵:۳۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دانشگاه مریلند کی نظرسنجی کرد؟ از کی نظرسنجی کرد؟ چرا ما خبردار نشدیم؟
مسلم۲۳۵۰۹۹۰۷:۱۳:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شکست نخورده.....مکتبی که 29 نفر زندانی داده بخاطر کشف حجاب شکست نمی خوره....کم کم میلیونها نفر می شوند...........
ناشناس۲۳۵۲۱۰۰۹:۰۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مشابه همان شعار ما بیشماریم!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۵۱۰۱۰۷:۱۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آیا امکان استفاده از سایر منابع نظرسنجی وجود دارد و یا فقط آنهاییکه شما تایید میکنید بایستی مطرح شوند ؟ در ضمن آیا انتخاب قسمتی از یک نظر سنجی اشکالی ندارد ؟
ناشناس۲۳۵۱۰۳۰۷:۲۲:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دولت هایی که در پی رای بودند وضع جامعه را به اینجا رساندند
ناشناس۲۳۵۴۴۸۱۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر تاکید بر حجاب اختیاری رای آور است پس معلومه که اکثریت مخالف حجاب اجباری هستند.
ناشناس۲۳۵۱۰۴۰۷:۲۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دغدغه هایی از سر« شکم سیری»..
ناشناس۲۳۵۲۰۴۰۹:۰۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
"شکم سیر" هم حق انتخاب و اظهارنظر داره.
ناشناس۲۳۵۴۵۵۱۱:۳۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اتفاقا این نشون میده که سیاست امثال شما اینه که مردم رو گرسنه نگهدارید تا فقط دغدغه نان داشته باشند.چون فکر میکنید اگر شکمشون سیر بشه خواسته های دیگرشون هم یادشون میاد.
ممممممممم۲۳۵۱۰۵۰۷:۲۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این جنبش انقلابی خاموش نشده است و بتدریج رشد و نمو خواهد کرد و درختی تنومند خواهد شد...............تمام
ناشناس۲۳۵۱۱۵۰۷:۳۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چرت و پرت بس است! این پیام اول همه اعتراضات است
ناشناس۲۳۵۱۱۷۰۷:۳۴:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مردم حق انتخاب می خوان. این جرمه؟
فرشيد۲۳۵۱۲۰۰۷:۴۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
در هر صورت حجاب اجباری پذیرفته نیست و بهتره به جای اتکا به نظر سنجی های خارجی از خود مردم ایران نظرخواهی بشه
ناشناس۲۳۵۱۲۱۰۷:۴۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظر قاطبه مردم اینه که حجاب نباید اجباری باشه.
یکی از مردم۲۳۵۱۳۰۰۷:۴۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با اینکه خودم شخصاً اعتقاد قلبی به اسلام و شیعه دارم اما اینگونه صحبت های شما را نمی پسندم. استفاده از الفاظی چون شکست قطعی، دروغی بیش نیست . می دانم منتشر نمی کنید اما خواستم نظرم را بدهم تا فکر نکنید با یک مشت مردم ابله طرف هستید.
ناشناس۲۳۵۱۳۲۰۷:۵۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عجب!!! لااکراه فی الدین. من اگر حجاب ازاد باشد باز هم حجاب خواهم داشت اما حجاب اجباری نتیجه اش همینه که می بینید.
ناشناس۲۳۵۱۳۹۰۷:۵۳:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
به همین خیال باشید.
ناشناس۲۳۵۱۴۳۰۷:۵۸:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مردم هیچ صف خود را از هیچ مخالفتی جدا نکرده اند.
ناشناس۲۳۵۱۴۶۰۸:۰۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینا شورشو در آوردن
فرناز۲۳۵۱۵۸۰۸:۱۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نمی دونم منتشر می کنید یا نه؟ اصلا" یک بحث ایجاد کنید که آیا حجاب اجباری باید باشد یا اختیاری؟ اصلا" به نظر شما چه مقدار از مردم موافق حجاب اجباری هستند؟ اگر به طور مثال طرفداران حجاب اجباری در اقلیت باشند باید نظرشان برای اکثریت لازم الاجرا باشد؟
ناشناس۲۳۵۲۵۱۰۹:۳۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر یه نظرسنجی بذارن بگن آیا ازدواج همجنس بازا آزاد باشه یانه و به فرض اکثر مردم موافق باشن باید حکومت تسلامی قبول کنه دوستانی که میگن ما خودمون باحجابیم ولی مخالف حجاب اجباری هستیم آیا میتونن حدیقف برای آزادی خوهی اپوزیسیون متصور باشن؟ آیا افق این آزادی خواهی ها رو دیدن؟ آیا به پیامد این ولنگاری ها برای خانواده و جامعه آگاهن؟
ناشناس۲۳۵۳۷۰۱۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
سلام اگر اکثر مردم همچین نظری داشته باشند حکومت اسلامی در آن کشور حکومت زور است
ناشناس۲۳۵۶۱۸۱۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
احسنت
ناشناس۲۳۶۱۵۸۱۷:۱۶:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شما هر وقت یاد گرفتید که آنهایی که ازدواج می کنند همجنسگرا هستند نه همجنس باز و دست از توهین به اقلیت های جنسی برداشتید و متوجه تفاوت ذاتی انان با خود شدید و به جای اطلاعات غلط این چنینی اطلاعات درست در این خصوص به مردم دادید مطمئن باشید آنها که انصاف دارند با آن موافقت خواهند کرد.
کریم۲۳۵۱۵۹۰۸:۱۵:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
من نمیدونم چرا اینقدر روی مسئله حجاب زنان پافشاری میشه .بنظر من مسئولین مملکت همانطور که در متن گزارش هم قید شده بیشتر از آزادی حجاب نگران آینده حکومت هستند تا آخرت و بهشت وجهنم زنان و مردان
ناشناس۲۳۵۱۶۰۰۸:۱۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
به همین خیال باشید
ناشناس۲۳۵۱۶۲۰۸:۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
در اسلام نه نماز اجباری داریم و نه حجاب اجباری ..
ناشناس۲۳۵۲۱۴۰۹:۰۹:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مطمینی؟ مشکل ما با تو دقیقا همین تعابیر من در اوردی از اسلام است؟ امثال شما میخواهید اسلام را به پستو خانه ها محدود کنید. همانطور که ربا حرام است، بی حجابی هم حرام است و ....
ناشناس۲۳۵۲۹۳۱۰:۰۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هیچکدام از بزرگان دین اسلام حجاب را اجباری نکردن. نمونه بارزش آقای طالقانی بود. شما یه کم مطالعتو زیاد کن میبینی در هیچ جای قرآن هم نظری راجع به پوشش نیومده
ناشناس۲۳۵۱۶۳۰۸:۲۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آیا به نظر شما عوام جامعه که کم هم نیستن معنی این لغات "کنشها و اعتراضات مدنی» و «سربازگیری سیاسی اپوزوسیون" را متوجه می شوند، آقای نویسنده؟؟!!
محمد ایرانی۲۳۵۱۶۷۰۸:۲۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تکبر بالاخره انسان را نابود میکند یعنی ما عقل کل دنیا هستیم و به غیر از ما میلیاردها مردم دنیا نمیفهمند حجاب چیست و به جهنم خواهند رفت!!!!
رضا۲۳۵۱۷۰۰۸:۲۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شما یک طرفه به قاضی رفته اید ایکاش حاضر میشدید نظر مخالفان شما هم آزادانه منتشر بشه هیچوقت آزادی حجاب برابر با آزادی روابط زن و مرد نیست. زنان می خواهند در پوشش و امکانات با مردان برابر باشند و این لاقیدی جنسی نیست متاسفانه شما کلا زن را برابر با روابط جنسی می دانید که هرچی زن آزادتر باشه یعنی فساد بیشتر است که کاملا غلط است من شخصا اگر حجاب آزاد شود اولین نفری هستم که روسری همسرم را آتش می زنم و بهش اجازه می دهم بی حجاب باشد چون این حجاب نابرابری و ظلم به زنان است
ناشناس۲۳۵۱۷۲۰۸:۲۸:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینکه فقط ۴.۹ درصد اعتقاد داشته باشند نظام سیاسی کارایی ندارد و باید تغییر کند جوک قرن است که فقط ساده‌لوحان نظیر شما باور می‌کنند.
ناشناس۲۳۵۴۵۶۱۱:۳۹:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ساده لوح نیستند. زیادی زرنگ هستند. میخواهند نظرشان را با این دروغ‌ها به اکثریت تحمیل کنند
احد۲۳۵۱۷۹۰۸:۳۲:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مطمنی شکست خورده یا اتش زیر خاکستره ؟!!!
ناشناس۲۳۵۵۹۵۱۲:۴۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
همه آنهایی که اینکار را کردند پس از انقلاب متولد شدند، این تعریف شکست نیست، این داستان تولد ققنوس است!
فرزان۲۳۵۱۸۱۰۸:۳۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نویسنده دائم در حال بیان این جمله اشتباه ادراکی هستش که گمونم زیادهم از لحاظ لفظی جمله صحیحی نیست. البته دنبال غلط املایی گرفتن نیستم ولی نویسنده محترم دائم دنبال توجیح و حذف صورت مساله است. عزیز دل جامعه دچار چند دستگی شده
مرتضی۲۳۵۱۸۲۰۸:۳۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
از منتشر نشدن دیدگاهها معلومه چقدر شکست خورده
فرهاد۲۳۵۱۸۴۰۸:۴۱:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
چه تحلیل سست و آبکی
ناشناس۲۳۵۱۸۵۰۸:۴۱:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینقدر بگید همه اشتباه می کنن فقط ما درست میگیم تا یه روزی که جمعتون بکنن بندازنتون بیرون از کشور.
رسول مشهدي۲۳۵۱۸۶۰۸:۴۲:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
به نظر بنده این ایده حجاب اجباری و اینکه دولت در همه امور حتی نوع پوشش مردم دخالت کند از همان اول شکست خورده بود.شاهد این ادعا وضعیت فعلی حجاب در جامعه است که حتی گروه ها و افراد مذهبی هم به آن انتقاد شدید دارند.
ناشناس۲۳۵۱۸۷۰۸:۴۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
«ایرانیان با تغییر نظام موافق نیستند» ، از این عبارت ننمی تواند نتیجه گرفت که پس موافق و دوستار نظام موجود هستند.
ناشناس۲۳۵۲۱۸۰۹:۱۰:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر با دولت و قصورها و سومدیریت هاش مشکل دارند قطعا با نظام مشکلی ندارند
ناشناس۲۳۵۴۶۷۱۱:۴۳:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حیف که سایتهایی مثل الف امکان نظرسنجی ندارند، وگرنه خواهش میکردم دراین مورد نظر سنجی بذارن
ناشناس۲۳۵۷۰۱۱۳:۲۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظر سنجی اینترنتی اعتبار نداره چون با تغییر ای پی و ترفند می توان نظر سنجی را تغییر داد نظر سنجی باید در همه شهرها و روستاها انجام بشه نه فقط تهران . ایران یعنی همه مردم نه شمال شهری ها پول دار
ناشناس۲۳۵۲۲۰۰۹:۱۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شکست های نمایندگان و گروه هایی که لیستی رای داده اید را به پای نظام ننویسید مردم (به معنای واقعی اون نه شمال تهران نشین ها و لندن و امریکا نشین ها) مشکل شان مسایل اقتصادی و فساد اقتصادی مدیران مملکتی است نه خود نظام تو پاسخگوی عملکرد کسانی باش که به آنها رای دادی و قصورهای اونها رو به پای نظام ننویس مردم این ها رو خوب درک میکنند و می فهمند
ناشناس۲۳۵۲۶۰۰۹:۴۲:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
از انتخابات خیلی گذشته فعلا بازنده و برنده یه مشکل دارند و ان نارضایتی عموم است
ناشناس۲۳۵۱۹۱۰۸:۴۶:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شکست را شما خورده اید. میدانید مردم کوچه و بازار از شما متنفرند
ناشناس۲۳۵۴۸۸۱۱:۵۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مردم کوچه و بازار به خاطر گرانی و فساد ناراضی هستند نه به خاطر حجاب . حجاب هیچ ارتباطی به ناراضایتی مردم نداره . اگر باور نداری برو روسری از سر مردم بردار بعد ببین همون خانم با لنگه دمپایی چه بلایی سرت می یاره . مردم ایران اهل حجاب هستند خودتون را فریب ندهید
ناشناس۲۳۶۳۴۹۱۹:۵۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
پس اراده و ازادی کجای کاره چرا باید کسی حجاب بر سر کسی بگذاره یا ورداره چرا نباید به عقیده افکار هم احترام بذاریم
آرش۲۳۵۱۹۶۰۸:۵۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تو همه مسائل ، نظر سنجی دانشگاه ها و کشور های خارجی اینقدر مرجع قرار میگیره یا فقط تو مسائلی که شما بهش علاقه مندید .
ناشناس۲۳۵۳۸۳۱۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظرسنجی عوامل و آقازاده های خرج نشین نفوذی در همان جاها اعتباری ندارد نظرسازی پولی افشا شده است
ناشناس۲۳۵۴۲۷۱۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
باید یک بررسی بشه ببینیم این مرکزی که نظرسنجی کرده بودجه‌اش را جمهوری اسلامی میده یا مستقله. این مرکز قبلا هم نظرسنجی‌هایی‌ با نتایجی کاملا به دور از واقعیت انجام داده. به نظر من مشکوکه
ناشناس۲۳۵۶۸۲۱۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
روزنامه واشنگتن پست هم این نظر سنجی را تایید کرده . روزنامه واشنگتن پست متعلق به جمهوری خواه های امریکاست به نظرت جمهوری خواه ها هم مهره ایران هستند ؟ طرفدار نظام هستند ؟
ناشناس۲۳۵۲۱۹۰۹:۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آقای توکلی عزیز کاش کسی که ۱۰۰ میلیارد هم میدزید مثل همینا میگرفتید. کاش اختلاسگر را هم میتونستید بگیرید. ولی در حکومت علی دزدی و هزار تخلف میشه تهش میان به ازادی مردم گیر میدن. هیچ شکی نکنید خودتان با رفتار خودتان دارید این نظام و ایران نابود میکنید.
مینا۲۳۵۲۲۷۰۹:۲۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کدام شکست. فعلا در حال تکثیر است
ناشناس۲۳۵۲۲۹۰۹:۲۳:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تو ایرانم یه نظر سنجی بی طرف و از همه اقشار جامعه راه بندازین
علیرضا۲۳۵۲۳۱۰۹:۲۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خودتون رو با آمار من درآوردی گول نزنین
ناشناس۲۳۵۲۴۶۰۹:۳۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
امان از وقتی که مردمی که نمیبینید
ناشناس۲۳۵۲۵۵۰۹:۳۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کمر دلار امریکای جهانخوار رو یشکون که کمر ملت رو داره میشکنه نه دلخوش به یک نوار اجباری
كريم۲۳۵۲۵۶۰۹:۳۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تحلیل آبکی تر از این ندیدم اونم اسناد به یک نظر سنجی تلفنی که نه جامعه آماری و سر وتهش معلوم نیست
ناشناس۲۳۵۲۷۹۰۹:۵۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فعلا که تفکر شما داره شکست میخوره برادر من!
ناشناس۲۳۵۲۸۰۰۹:۵۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
واقعا فکر میکنید متولدین دهه 70 و 80 عاشق حجاب هستند یا علاقه مند به قدرت انتخاب؟
هالو۲۳۵۲۸۶۰۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فعلا با نظرسازی سفارشی خوش باشین
ناشناس۲۳۵۳۱۱۱۰:۱۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شکست نخورده رفراندوم کن
ناشناس۲۳۵۳۴۴۱۰:۳۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگه نگاه ما اینجوری بود که امام حسین قطعا شکست خورده !!
ناشناس۲۳۵۳۴۵۱۰:۳۸:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این نگاه و لحن فقط به زخمهای مردم نمک می پاشد و لاغیر.اگر هدفتان نمک پاشی است که مقاله خوبی بود.
ناشناس۲۳۵۳۵۳۱۰:۴۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظرات دین شناسانه مردم رو ببینید میگن هیچ آیه قرآنی درباره حجاب نیست عجب و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن پس چیست هیچ عالمی حجاب را ضروری ندانسته عجب پس اینهمه مراجع گذشته و حال که حجاب رو ضروری دین می دانند چیست؟ اینها عالم نیستند و من بیسواد با هوای نفسی که دارم عالم شدم؟! نظر صریح آقای طالقانی رو هم کسی سرچ کنه می فهمه که دقیقا ضروری دین میدونه حجاب رو.
ناشناس۲۳۵۵۵۳۱۲:۲۰:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دیگه دورانی که فقط چندنفر سواد داشته باشند و قرآن بخونند و تفسیر خودشون رو به بقیه تحمیل کنند گذشته. قرآن برای همه ما نازل شده نه فقط برای یک عده خاص.
ناشناس۲۳۵۳۷۳۱۰:۵۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگر نگاه دقیقی به وضعیت جامعه و نوع پوشش افراد بیندازید متوجه می شود که دختر خیابان انقلاب تنها نوک کوه یخ بوده
ناشناس۲۳۵۶۷۴۱۳:۱۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عمو جان از تهران بیا بیرون و برو بقیه شهرها و روستاها را نگاه کن همه با حجاب و چادری هستند چهارتا دختر بالا شهری کل ایران نیست ایران یعنی همه مردم نه چهارتا دختر بالا شهری و شکم سیر
ناشناس۲۳۶۰۶۰۱۶:۱۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
والا تو شهرهای دیگه هم من دیدم .از تبریز واصفهان وشیراز ورشت ومشهد وحتی قم .شهرهای کوچیکترهم الان حتی تو روستاهای ما ماهواره استفاده می کنند.
غیرخودی۲۳۵۳۷۵۱۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
گفتی رفراندم کردی کبابم.اصلا رفراندم یعنی چی؟لطفا کمی راجع بهش توضیح بدید!!!
ناشناس۲۳۵۳۷۸۱۰:۵۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آقای حاتمی کیا در برنامه ای گفتند وقتی برای ساخت فیلم خاکستر سبز به بوسنی رفته بودم ، اسلامی را که در کشور بوسنی و بین مردمش دیدم ان اسلامی نبود که روزنامه های ایران گفته بودند ،
ناشناس۲۳۵۶۴۰۱۳:۰۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فیلمهای حاتمی‌کیا هم مثل همون نظرسنجی است. سفارشی و با پول بیت‌المال
ناشناس۲۳۵۴۰۹۱۱:۱۸:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
هدف این کمپین یک نوع اعتراض به وضع موجود درایران هست. این انقلاب توسط مردم شکل گرفت.وقتی مردم میبینن که هیچ توجهی به اونها نمیشه و فقر و بیکاری و بی عدالتی وتورم لجام گسسته و... تو جامعه گسترش پیدا کرده، مجبورن با این اعتراضها صداشونو به مسولان و حتی دنیا برسونن
ناشناس۲۳۵۷۷۰۱۳:۵۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
در این نظر " انصاف و صداقت و راستگویی " واقعا رعایت شده است .
ناشناس۲۳۵۴۱۴۱۱:۲۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با توجه به نظرات و لایکها فکر کنم نویسنده ی محترم جوابشون رو خیلی خوب گرفتند. پس لطفا به نظرات اکثریت احترام بگذاربد و ۱%؜ احتمال بدهید که به عنوان یک خبرگزاری که ادعایتان گوش فلک را کر می کند، دارید به بیراهه میرید.
ناشناس۲۳۵۵۱۱۱۲:۰۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
انقدر تو این چهل سال با قضیه حجاب وچادر بازی کردین که عاقبت شده این وضع جامعه ما .سوال از متولیان کشور این هست که خیلی جاها به زنان چادری تو مسایل کاری واستخدامی برتری دادین در صورتی که خیلی جاها زنان شایسته تری از اون خانمهای چادری تنها به علت مانتویی بودن رد صلاحیت شدند .شما بخوای تو آموزش وپرورش استخدام بشی تو گزینش یک سری خانم چادری گذاشتن که شماروازدین بیزار می کنند .سوال اینجاست که مثلا چرا تمام مدیران مدارس زن باید چادری باشند درصورتی که خیلی از معلمینی که چادر ندارند صلاحیت کاری بیشتری نسبت به اون خانم چادری دارند.اگر حجاب تنها همین پوسته ظاهری هست که مبادا مردان دچار لغزش نشن باید برای مردان اون جامعه که با یک نگاه دچار لغزش میشن تاسف خورد.
ناشناس۲۳۵۵۹۷۱۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عالی نوشتی مچکر
ناشناس۲۳۵۵۱۹۱۲:۰۸:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نویسنده خود حق پندار و متکبر این متن رو به مطالعه پژوهش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و همینطور نتایج تحقیق چندسال قبل بسیج جامعه زنان در مورد حجاب اجباری توصیه میکنم. پس گردنی 29 نفره دختران خیابان انقلاب که این آقا رو بیدار نکرده، شاید نتایج اون تحقیق مجمع تشخیص ایشان رو از خواب بیدار کنه.
فرشید۲۳۵۵۳۳۱۲:۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
سلام بنظرم این یادداشت خیلی جالب نبود موضوع قانونی و اجباری شدن حجاب برای ما که در دوره انقلاب جوان بودیم و با گوش خودمون شنیندیم که امام گفت هرکس از حجاب اجباری صحبت کند ضدانقلاب است به این سادگی نیست. بنظرمن در ابتدای انقلاب هم عده ای با اعمال فشار موضوع حجاب امباری را بر نظام تحمیل کردند و همانطور که کشف حجاب رضاشاه عمر محدود داشت حجاب اجباری هم مدتی محدود باقی میماند.و البته تا این تصمیم اشتباه اصلاح نشود همیشه هزینه زیادی بر جامعه تحمیل خواهد کرد.
محمد۲۳۵۵۶۰۱۲:۲۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کسانی که می گویند در اروپا آزادی پوشش دارند لازم است این را هم بدانند همون اروپائها به حداقلهای مسائل دینی خودشون احترام می گذارند ضمنا در مسیحیت برای خانمها پوشش مو و صورت مانند اسلام بیان نشده که اگر شده بود احترام می گذاشتند و همچنین بر اساس آمار ها در ا یران مصرف لوازم آرایشی خیلی بیشتر است که این خود بیانگر این مطلب است در ایران در برابر خیلی مسائل افراط می کنند چه بسا اگر مانند اروپا در زمینه حجاب آزاد بودند رفتارهای می کردند که حیوان نمی کند.
ناشناس۲۳۵۵۶۳۱۲:۲۶:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
درست یا غلط، داشتن حجاب در بیرون از خانه جزو مقررات این کشور است و همانگونه که کارمندان شبکه های خارجی در کشورهای دیگر خود را ملزم به تبعیت محض از آن می دانند نباید از عمل نکردن به مقررات یک مملکت خوشحال بوده و دیگران را به نقض آن تشویق نمایند. شما کافیست در یک کشور اروپایی رانندگی کنید و اشتباها قصوری از شما سر بزند ! پلیس بدون توجه به اینکه شما سهوا یا عمدا آن خطا را مرتکب شده اید شما را با حداکثر امکانات جریمه یا تنبیه خواهد نمود. (نمونه این برخورد را در کشورهای هلند و انگلیس دیده ام !!!) بنابر این مقررات شکنی در هر کشوری جریمه های خاص خود را دارد و نباید از اعمال آن گله داشت. بویژه کارمندان شبکه های ماهواره که خود را متفکر و روشنفکر و مطیع محض قوانین اروپا می دانند!!!
ناشناس۲۳۵۵۶۶۱۲:۲۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اگه با برداشتن حجاب کشوری پیشرفت می کرد باید الان کشوری مثل مصر در اوج پیشرفت بود
ناشناس۲۳۵۸۵۹۱۴:۲۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیلی خوبه که انبوه کشورهای پیشرفته اروپایی و آسیایی و آمریکای جنوبی رو که آزادیهای جورواجور دارن و همشون هم با استکبار جهانی! دارای روابط بسیار خوب هستند رو نمیبینی، فقط چسبیدی به مصر! ضمنا مصر هیچ منبع ثروت زیرزمینی قابل توجهی نداره که همینطوری بفروشه و خرج 80 میلیون نفر جمعیتش کنه. فقط توریسم داره و کمی هم کشاورزی و نساجی. مصر هم شرایطش از ایران ما بهتره
ناشناس۲۳۵۵۶۸۱۲:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فیدل کاسترو یه حرفی زده بود که تمام ایرانی های بالای 5 سال باید اعدام شن اینجاست که آدم میفهمه که چه حرفی زده!
ناشناس۲۳۵۵۷۳۱۲:۳۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
همین نظرها و لایکها یک نظرسنجی بود. خیلی معتبرتر از آن مرکز آمریکایی
tabandeh۲۳۵۵۸۰۱۲:۳۴:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نتنها شکست نخورده بلکه بیش از هر زمان دیگری آزادی های اجتماعی و خصوصا آزادی در انتخاب پوشش تبدیل شده به یکی مطالبه عمومی
ناشناس۲۳۵۵۹۴۱۲:۴۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
احسنت
ناشناس۲۳۵۶۰۲۱۲:۴۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
مسئولانِ اون نظرسنجی فکر کنم فقط به پایگاه بسیج تلفن کرده‌اند و نظر آنها را پرسیده‌اند
ناشناس۲۳۵۶۳۳۱۲:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اینقدر به این تخیلات مشغول باشید تا روزی که با یک شورش سراسری و دخالت بیگانه کشور را نابود کنید صدای مردم رابشنوید!! فردا دیر است
علی۲۳۵۶۵۰۱۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دلیل پافشاری حاکمیت بر حجاب اینه که در حال حاضر تنها نشانه ی اسلامی بودن‌ حاکمیت حجاب و ممنوعیت مشروبات الکلیه. اگه این ها هم از دست بره تمومه. مثه یه ناصرالدین شاهی که مُرده و بقیه دست تو آستینش کردن که دستش سر پا بمون. حجاب حکم همون دست ناصرالدین شاهو داره
امید۲۳۵۶۵۵۱۳:۰۷:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیلی خوب از جایگاه مردم اظهار نظر می کنید. اگه نمیترسیدین از این قضیه می تونستین خیلی راحت موضوع حجاب به رای عمومی بزارین تا بفهمین نظر اکثریت مردم چیه. اینکه میبینید مردم حمایت نمی کنند به خاطر این نیست که مخالف این قضیه هستن. به خاطر اینه که کلا خسته شدن از این وضعیت و اینقدر راحت طلب شدیم دنبال اینیم که بدون دردسر یکی بیاد و همه ی این مشکلات برامون حل کنه. سرتون از مثل کبک کردین زیر برف و دارین یکه تازی می کنید ولی بالاخره باید دیر یا زود منتظر عواقبش باشین
ناشناس۲۳۵۶۷۱۱۳:۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این مثبت و منفی ها اعتبار نداره من خودم بلدم چطوری مثبت و منفی ها را زیاد کنم این بازی ها قدیمی شده. نکته جالب اینجاست که دغدغه اصلی مردم گرانی و فساد بانکی است حتی برای ان تظاهرات هم راه انداخته اند ولی عده ای به صورت عمدی دارند ان را به حجاب اجباری وصل می کنند در صورتی که تعداد کسانی که روسری از سر خود برداشتند و عکس گرفتند و در اینترنت قرار دادند تعدادی انگشت شمار هستند و مردم استقبال نکردند. شما به نظراتی که راجع به گرانی و فساد است دقت کنید مثبت کمتری خورده ولی نظراتی که بی حجابی را تایید می کنه مثبت بیشتری خورده در صورتی که از مردم کوچه و بازار نظر سنجی کنید همه از گرانی ناراحت هستند
ناشناس۲۳۵۷۸۹۱۴:۰۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نابغه مردم از همه چی ناراضین. اعتراضات بالاخره باید از یه کمپینی شروع بشه
ناشناس۲۳۵۹۰۶۱۴:۵۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تو هم جزو اونایی هستی که نظرسنجی سفارش میدن و نتیجه‌اش را تعیین میکنند. درست همونجور که مثبت و منفی‌ها را بلدی زیاد کنی.
ناشناس۲۳۶۰۸۳۱۶:۲۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
میدونم بلدی چه جوری مثبت و منفی‌‌ها را زیاد کنی‌. آرای احمدی‌ نژاد در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ هم همینجوری زیاد شد
بی سواد۲۳۶۲۵۵۱۸:۳۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
عزیز کاربلد، شما که بلدی،‌چندتا لایک اضافه کن به خودت ببینیم!
سینا۲۳۵۷۷۳۱۳:۵۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کجای قرآن گفته حجاب اجباری باید در حکومت اسلامی باشه؟؟ آیه 31 سوره نور به حجاب اشاره شده،اگه بر اساس این آیه حجاب اجباری هست: 1.در این آیه اصلا در مورد روسری یا نحوه صحیح حجاب صحبتی نشده مگر به میزانی که در آن زمان مشخص بود.مفسران تاریخی میگن موه های زنان در سال 6 بعثت که سوره نور وحی اومده مشخص بوده. 2.این آیه زنان با ایمان رو مخاطب قرار داده.نه کل زنان یک جامعه و نه حتی زنان مسلمان رو. 3.حجاب جزو فروع دین هم نیست که مخالفت با اون رو مخالفت با جمهوری اسلامی و اسلام تلقی می کنین. خدا زن و بچه کسی که باعث کج فهمی میشه رو نابود کنه و به بدترین درد ها مبتلا کنه.خیلی عصبانی هستم.خیلی.
ناشناس۲۳۵۷۷۶۱۳:۵۶:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ایشان احتمالا کارمند همان موسسات به اصطلاح فرهنگی بودجه بگیر جدول 17 هستش که بود و نبودشون فرقی بحال کشور نداره. بخدا راضی نیستم حتی یک ریال بودجه به اینها اختصاص دهند. اگر حرام و حلال سرتان میشود، بعنوان یک ایرانی راضی نیستم...
ناشناس۲۳۵۸۹۸۱۴:۵۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
من هم راضی نیستم. البته اگر کسی حلال و حرام سرش بشود از اول هم سراغ همچین کاری نمیره
ناشناس۲۳۶۰۹۴۱۶:۳۵:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این بابا از بیت المال پول میگیره که نظر حاکمیت را به نظر مردم تحمیل کنه
ناشناس۲۳۵۸۰۱۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
من با این مقاله موافق نیستم آبکی با جاده یک طرفه و دیکتاتور مآبانه
بیکار دنبال شغل۲۳۵۸۶۷۱۴:۳۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
واسه من خیلی عجیبه که این همه نظر و لایک و ... فقط موضوع حجاب؟؟؟ اگه کسی کار سراغ داره، به من معرفی کنه. خواهشا. خیلی گیرم. فوق لیسانس مدیریت دارم.
ناشناس۲۳۶۵۱۴۲۲:۳۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خوب جنابعالی بروید دنبال کار بگردید و در اینترنت نباشید. این منطق شما هم مثل اقایان است که هرکس راجع به سلایقش حرف میزند بیکار و بی نیاز است
محسن۲۳۵۸۶۸۱۴:۳۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
یه چیز تو مایه های تماشای فیلم در ویدئو که شکست خورد!
ناشناس۲۳۵۸۸۲۱۴:۴۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بهایی ها به صورت هدفمند به نظراتی که راجع به حجاب است مثبت و منفی می دهند شما در همین سایت الف خبرها را چک کنید خبرهایی که راجع به گرانی و انتقاد از دولت است مثبت کمی داره ولی نظراتی که درباره بی حجابی است به یکباره فله ای مثبت زیاد می خوره و این غیر طبیعی است . در صورتی همه مردم از گرانی ناراضی هستند من تا انجایی که با دوستانم و اشنایانم صحبت کردم و نظراتشون را می دانم همه از گرانی ناراضی هستند و اکثرا طرفدار حجاب هستند حتی برای خواستگاری و ازدواج هم دنبال دختر چادری هستند
ناشناس۲۳۶۳۶۹۲۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بهایی کجا بود عمو جان. خدایی خیلی پرتین شماها, قضیه اون مرگ بر شاه که اون بنده خدا می گفت مردم نیستن نواره از بی بی سی اومده. ملت از شما و دینداری ظاهری . خود حق پنداری شما ها و فشار خسته شدن بابا ول کنید بذارید ملت نفس بکشن
ناشناس۲۳۷۸۳۱۰۸:۰۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
تهمت زدن به مردم و بهایی خطاب کردن انها ، بنابر ایات الهی در سوره حجرات همانند خوردن گوشت برادر مرده است .
هموطن۲۳۵۸۸۷۱۴:۴۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حجاب باید ازاد باشد
ناشناس۲۳۵۸۹۱۱۴:۵۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آره نظر سنجیاتونم مثله مملکت داریتون یک شاهی نمی ارزه
ناشناس۲۳۵۹۳۷۱۵:۱۴:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حالا این موسسه احیاگران تمدن فاخر چقدر بودجه میگیره؟ از جیب ما چقدر در سال به جیب این دار و دسته میره؟
من۲۳۵۹۴۰۱۵:۱۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
خیلی بیشعورانه نوشته شده!!
ناشناس۲۳۵۹۷۷۱۵:۲۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
درود بر کمپین دختران انقلاب
ناشناس۲۳۶۰۷۷۱۶:۲۰:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
تکثیر داره میشه.
ناشناس۲۳۶۱۶۶۱۷:۲۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
بذارید حجاب اختیاری بشه تا آمار تجاوز به زنان و خواهران تون چندین برابر بشه اون موقع دیگه هیچ کاری نمیشه کرد.البته اگه غیرتی باقی مونده باشه. شاهدش هم تموم اون کشورهای به اصطلاح آزاد که آمار تجاوزها در اون کشورها رو به ثانیه اعلام میکنن
ناشناس۲۳۶۵۲۷۲۲:۴۹:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
از قضا شما منابع اطلاهاتتان سدا و صیماست! معلومه که از واقعیات گریزانید!!!! اما من نظرم اینه که اینجا عقلانیت بد جوری در حبسه !
ناشناس۲۳۶۲۱۱۱۸:۰۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
همون نویسنده رو که خوندم، فهمیدم چی به چیه! باشه چشم، شما احیاگر تمدن فاخر باش!
ناشناس۲۳۶۲۲۷۱۸:۱۶:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
با اینهمه پیشرفت تسلیحات چقدر میتواند ضعف باشد که امنیت مملکت به روسری چند دختر گره بخورد.
عمران۲۳۶۲۵۰۱۸:۳۲:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دوستان من مخالف حجاب اجباری هستم ولی دقت کنید که نظرسنجی دانشگاه مریلند چیزی راجع به حجاب نظرسنجی نکرده است. من خواندن متن انگلیسی گزارش آن نظرسنجی را به شما توصیه میکنم اتفاقا خیلی منطقی و بر طبق انتظار بود. در ضمن من که مخالف حجاب اجباری هستم، با دین مخالفتی ندارم، در شرایط فعلی جامعه اجبار حکومت در این زمینه را اشتباه میدانم. فکر میکنم دیگران هم اگر چنین نظری داشته باشند کمتر حساسیت قشر سنتی را برانگیخته خواهند کرد.
ناشناس۲۳۶۶۰۷۲۳:۵۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
در مورد آنچه نظرسنجی کرده با واقعیات جامعه نمیخواند. نظرسازی و سفارشی بوده
حسن۲۳۶۳۱۵۱۹:۲۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
حجاب باید اختیاری باشه زور فایده نداره چه برای حجاب بگذاری چه برداری
ناشناس۲۳۶۳۳۸۱۹:۴۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظر سنجی دانشگاه مریلند شده منبع مورد وثوق شما؟ اینکه کاری نداره یه نظر سنجی داخلی بزارید تا بدونین مردم چی میگن. باور کنین مردم حاظرند هزینه این نظر سنجی رو اط جیب خودشون بدن، بسم الله...
ناشناس۲۳۶۳۶۲۲۰:۰۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
نظر سنحی شما مثل گفته های مسئولین در مورد تورم وبیکاری و گرانی و.... است که با آنچه در بستر جامعه و دربین مردم می گذرد تفاوت از زمین تا آسمان است
ناشناس۲۳۶۵۱۶۲۲:۳۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
لباس پوشیدن مردم ربطی به حکومت نداره
هموطن۲۳۶۷۳۱۰۷:۰۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
دختران انقلاب ارتش های یک نفره هستند
ناشناس۲۳۸۲۸۱۱۳:۴۸:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
دختران انقلاب چطور ارتشهای یک نفره هستند که توان دفاع از ارزش و شخصیت انسانی خود را ندارند به یک دلقک کوکی بیشتر شباهت دارند خود فروشی به این شکل نوعی از جاهلیت و حماقت انسان در این عصر است
هموطن۲۳۹۹۷۰۱۶:۱۵:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
پیشنهاد می کنم شما سوره حجرات را مطالعه کنید و به دختران وطنم اتهام های نا پسند نزنید تا گناهتان بیشتر نشود .
ناشناس۲۳۷۰۳۹۱۲:۱۲:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
عبدالرضا طالقانی محترم این متن شما ب همراه پاسخ مردم گویای کامل همه تتاقصای جامعه است لطفا هنگام تحریر مطالب ب یاد اورید ک خوانندگان ان مردم هستند نه کسانیک از شنیدن امارهای اینچنینی خوشحال شوند وشیرینی برایتان سرو کنند.
کیمیا۲۳۷۰۷۰۱۲:۳۱:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
حجاب امری شخصی و اختیاری است
ناشناس۲۳۷۱۵۹۱۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
بی حجابی سرقت ازحریم امنیت خانواده هاست. دزدی، دزدی است حتی اگر همه مردم انجام دهند
ایران۲۳۷۴۷۶۱۷:۲۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
اره شما فکر کن این کمپینها شکست خورده
ناشناس۲۳۷۷۶۵۰۱:۲۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
قطعا شکست یک تفکر نبود
ناشناس۲۳۷۷۷۲۰۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
ملت را از دین بری کردید والسلام
ناشناس۲۳۷۷۸۸۰۳:۱۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
دختران ایران اندازه دختران سوریه عراق فلسطین لبنان ازادی در پوشش می خواهند. مگر این کشورها جبهه مقاومت نیست. خب در ایران هم چنین باید باشد.
ناشناس۲۳۷۸۳۸۰۸:۰۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
در شرع اسلام سن بلوغ همان سن تکالیف دینی برای دختران و پسران است یعنی حدود 15سالگی و با هم در همه تکالیف برابرند . ولی در کشورما در دبستانها از 7سالگی برای دختران حجاب اجباری است ؟! براستی چرا ؟ و این سئوالی است که هیچ مرجع دینی نتوانسته و نه می تواند به آن پاسخ بگویید .
دختر واقعی۲۳۸۷۴۳۱۸:۱۹:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
برای من یه موضوع خیلی جالبه سایت الف یه سایت غالبا همسو با نظام مطرح هست اما چرا اونایی که نظرات مخالف با اصول این نظام می دن اینقد زیاد میان تو این سایت و نظر می دن؟؟؟ مثلا یه نظری تعداد لایک هاش بود 300 خرده ای... با اون آقای محترمی که با عصبانیت گفت روسری زنم و آتیش می زنم! بعد گفته میشه نظرات یه طرفه ست. و نظام فلان است این سایت اصولگرا اینقد خواننده از طرف مخالف داره یعنی؟
ناشناس۲۳۹۹۵۲۱۶:۰۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
بهتره اسم خودت رو بگذاری دختر خیال پرداز الف اجازه درج نظرات مخالف را هم میده تا با صداقت تحلیل کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین