چه وزرایی برای تصویب عنوان «شهید خدمت» پافشاری می‌کنند؟

گروه اجتماعی الف،   3961114138

حوادثی نظیرحادثه پلاسکو و نفتکش سانچی به خاطر نوع حادثه بیش از سایر اتفاقات، رسانه‌ها و مردم را درگیر خود کرده و بحث شهید خدمت را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، چندی پیش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی بود در نشست خبری این کمیته گفت: «براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان «شهید خدمت» محسوب شوند.» او پیش از این از تقاضایش در مورد شهید محسوب کردن جانباختگان سانچی خبر داده بود.

قبل از اظهارات ربیعی، در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو محمد علی نجفی، شهردار تهران نیز در حاشیه سخنانش در مورد رسیدگی به وضعیت خانواده شهدای پلاسکو گفته بود: تقاضای اصلی خانواده شهدای پلاسکو از بنیاد شهید است و می‌خواهند که بنیاد شهید، آن‌ها را قبول کند تا بتوانند از مزایا استفاده کنند اما تاکنون بنیاد شهید این مساله را نپذیرفته چرا که می‌گوید این پذیرش بر اساس ضوابط‌شان نیست. اخیرا برای رئیس بنیاد شهید نامه‌ای نوشتم و مجددا این تقاضا را مطرح کردم.

و حالا وزیر بهداشت دومین وزیر و سومین مقام مسئولی است که در دو ماه اخیر طی اظهار نظر رسمی در حضور رسانه‌ها از بنیاد شهید می‌خواهد تا جانباختگان تحت پوشش وزارتخانه‌اش که در حین ماموریت از دنیا می‌روند، شهید خدمت محسوب شوند.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، روز دهم بهمن ماه در نشست مشترک با رئیس بنیاد شهید برای بررسی اقدامات مشترک برای راه اندازی مراکز تخصصی، توانبخشی ایثار با اشاره به پرسنل درمان که در امور کمک‌رسانی از دنیا می‌روند، گفت: تعدادی از همکاران ما در حین ماموریت و امورات مربوط به آمبولانس در حال انتقال بیماران به مراکز درمانی جانشان را از دست داده‌اند از نظر ما با عزیزانی که در حوادث اخیر نفتکش سانچی جانشان را از دست دادند تفاوتی ندارند. بنابراین تقاضا می‌شود بنیاد شهید اینها را شهدای خدمت تلقی کند.

اما او صرفا به این تقاضا بسنده نمی‌کند، بلکه به سانحه سقوط بالگرد اورژانس هوایی استان فارس اشاره کرده و می‌گوید: «به عنوان مثال بالگردی که در بازگشت از استان فارس طی سانحه‌ای از بین رفت. گروهی نظامی در داخل آن شهید عنوان شدند و گروه خدماتی مثل اورژانس که در همان بالگرد حضور داشتند شهید محسوب نشدند. شخصا خواهشم این است که در این قضیه تبعیضی نباشد، زیرا همکاران ما در آمبولانس و نیروی امدادی شغل حساسی دارند.»

حجت الاسلام شهیدی ، رئیس بنیاد شهید به درخواست سال گذشته آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز درباره شهید محسوب کردن چند نفر از جانباختگان این وزارتخانه اشاره می‌کند و تقاضای وزرا را در این قضیه بررسی می‌کند.

آیین نامه تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر در 27 اردیبهشت ماه سال 93 به پیشنهاد بنیاد شهید، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در دولت تصویب شد. در آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر، عناوین و مصادیق مختلفی برای احراز شهادت در شرایط مختلف افراد مطرح شده است: متن آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

در این آیین نامه چیزی به عنوان شهید خدمت قید نشده است. و البته مشاغل سختی هم که فوت حین خدمت در آن‌ها بسیار رخ می‌دهد، طبق قانون جزو مصادیق شهید قرار نمی‌گیرند همچنانکه مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد نحوه احراز شهادت مشاغل پر خطر گفته بود: «بسیاری از کارکنان دولت و کارکنان دستگاه‌های خدمات‌رسان نوع کار بسیار سختی دارند که با خطر بالایی روبروست مثل آتش‌نشان‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کوره‌های ذوب فلزات و معادن. افرادی که برای این نوع خدمت تعیین می‌شوند در جریان خطرات کار هستند و قانون نیز برابر با نوع کار آن‌ها امتیازاتی برایشان درنظر می‌گیرد. به همین دلیل نباید فردی که به واسطه این خطرات از بین می‌رود، مصادیق فوت حین خدمت هستند که قوانین مربوط به آن‌ها نیز شامل حالشان خواهد شد.»

مقامات مسئول با وجود آنکه از متن مصادیق احراز شهادت که توسط دولت تصویب شده اطلاع دارند، باز هم تقاضایی در این مورد از بنیاد شهید داشته و بر آن پافشاری دارند.

حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید نیز با اشاره به تقاضای وزیر بهداشت درباره شهید محسوب کردن کادر بهداشت و درمان نیز در پاسخ به او در حضور رسانه‌ها گفت: «ما نسبت به «شهید» در قانون مصادیقی داریم که طبق آخرین بندهایی که به آن اضافه شده است هم اکنون 36 مصداق است. طبیعتا چنانچه فردی از دنیا می‌رود اگر جزو مصادیق عنوان شده باشد شهید محسوب می‌شود واگر شامل مصادیق نشود، نمی‌توانیم او را شهید محسوب کنیم.»

اما همین بحث‌ها از حادثه پلاسکو که در سال قبل اتفاق افتاد تا حادثه نفتکش سانچی که اخیرا پیش آمد، به خاطر نوع حادثه که باعث جریحه دار شدن احساسات عموم مردم و دلخراش بودن مرگ عوامل آن، بیشتر از سایر حادثه‌ها رسانه‌ها و مردم را درگیر خود کرده و بحث شهید خدمت را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته است. همین باعث شد تا دولت تصمیمی در مورد ایین نامه مصادیق احراز شهادت بگیرد و اقداماتی در مورد قانونی کردن عنوان شهید خدمت به کار بگیرد.

حجت الاسلام شهیدی در این باره گفت: «عده‌ای در حال ماموریت دچار حادثه می‌شوند و جزو مصادیق ما قرار نمی‌گیرند. حوادثی همچون پلاسکو، سقوط بالگرد و کشتی سانچی از جمله این حوادث بودند. به فکر افتادیم تا برای آن‌ها نیز کاری کنیم. آیین‌نامه‌ای می‌نویسیم تا طبق آن این افراد را شهید خدمت بشناسند که البته اتمام این آیین نامه نیز مراحلی دارد. آیین نامه باید به تصویب دولت برسد تا مصادیق آن قانونی شود.»

اما آیا در صورت تصویب شدن عنوان شهید خدمت در هیات وزیران، تسهیلات بنیاد شهید به این شهدا تعلق خواهد گرفت؟ خیر طبق قانون این ها با شهدای ایثارگر تفاوت دارند و در صورت تصویب قانون هم فقط نام شهید خدمت به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و صرفا جواز تدفین در قطعات گلزار شهدا برایشان صادر خواهد شد و مابقی خدمات را از دستگاه تحت پوشش خود دریافت خواهند کرد.

رئیس بنیاد شهید در این باره گفت: «این شهدا  از جانب بنیاد فقط می‌تـوانند در گلزارهای شهدا خاکسپاری شوند و بقیه خدمات در سازمان مربوطه خودشان انجام خواهد گرفت.»

سعید عندلیبی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در خصوص تفاوت شهدای خدمت و شهدای جنگ تحمیلی توضیح داد: «خانواده شهدای خدمت بر اساس قانون تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نمی‌گیرند و تسهیلات، کمک‌ها، حقوق و مزایای در نظر گرفته شده برای این عزیزان از سوی سازمان‌های محل خدمت شهید در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.»

طبق وعده مسئولین بنیاد شهید، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌هایی همچون سازمان آتش نشانی که جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شوند، انتظار تصویب آئین نامه جدید را می‌کشند تا پس از سال‌ها اختلاف نظرها و وعده‌های مسئولان برای رسیدگی به این جانباختگان، عنوانی قانونی برای آن‌ها شکل گرفته و خدماتی از سوی دستگاه مسئولشان به آن‌ها تعلق گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین