چرا ایران توانایی میزبانی جام جهانی در کنار قطر را ندارد؟

مهدی نیک پندار،   3961114123 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشور چهارفصل ایران با نقاط توریستی متفاوت و جذاب و شهرهایی مانند اصفهان ، شیراز ، تبریز و ... وسوسه‌ای نا تمام برای توریست‌هایی خواهد بود که به قطر آمده‌اند اما می‌خواهند با یک پرواز نهایتا 2 ساعتی به مکان‌های تاریخی و گردشگری برسند.

چرا ایران توانایی میزبانی جام جهانی در کنار قطر را ندارد؟

هفته‌نامه اکونومیست هفته قبل در حالی خبر از امکان میزبانی ایران در کنار قطر داده که میزبان مسابقات جام جهانی 2022 در اولین فرصت این خبر را تکذیب کرده است.

کشور قطر در حال حاضر مانند سالیان گذشته و میزبان‌های گذشته از وعده‌ خود برای فراهم ساختن زیرساخت‌های جام جهانی عقب مانده و همه را به این پیش‌بینی رسانده که برای برگزاری جام جهانی نیاز به کمک کشورهای همسایه دارد و از آنجایی که کشورهای عربی رابطه‌ای نه چندان خوب با قطر دارند پیش بینی به سمت میزبانی کمکی ایران از مسابقات جام جهانی کشیده شده است.

البته هرچند مسوول کمیته مسابقات جام‌جهانی همه چیز را از بیخ و بن تکذیب کرده است. اما تکذیب خبر اکونومیست بیش از اینکه به ایران مربوط باشد به فراهم شدن شرایط میزبانی در قطر مربوط است. در اصل قطری‌ها برای اینکه احتمال پس گرفتن میزبانی پرحرف و حدیث‌شان بوجود نیاید کمبودهایشان را تکذیب و اعلام کرده‌اند که در وقت لازم بیش از توافقات‌شان آماده خدمت‌رسانی خواهند بود. اما حقیقت چیز دیگری است و قول و قرارهایی پیش از این هم برای کمک به قطر بین مسوولان ایران و این کشور گذاشته شده و ایران قول داده که تا حد امکان قطر را برای برگزاری این مسابقات یاری کند. هرچند که یاری برای برگزاری خوب مسابقات با آنچه کمک در میزبانی نامیده می‌شود متفاوت است.

هرچند قطر قول ساخت 100 هزار هتل و 8 استادیوم را داده و در این پروژه‌ها کار را به نیمه رسانده اماکوچک بودن کشور قطر فرصت و تهدیدی برای برگزاری مسابقات خوب به حساب می‌آید.در اصل توریست‌هایی که برای دیدن مسابقات به قطر می‌آیند به واسطه کوچک بودن این کشور فرصت سیاحت را از دست خواهند داد واین در حالی است که اکثر مخاطبان جام جهانی به دیدن مسابقات به چشم یک فرصت برای سفر به قسمتی از کره زمین نگاه می‌کنند. در روسیه چنین شرایطی به واسطه قدمت تاریخی و وسط کشور فراهم است اما قطر علی رغم داشتن مراکز تفریحی و خرید به روز دنیا از داشتن بنیه تاریخی برای سرگرمی توریست‌ها محروم است.

میزبانی مشترک به این معنی که استادیومی در ایران مسوول میزبانی باشد و یا هتل های ایرانی در اختیار گردشگران قرار بگیرد تا حد زیادی غیرممکن است. دلیل اصلی را هم می‌شود در تفاوت‌های قانونی زندگی در ایران وکشورهای همسایه پیدا کرد. قانون حجاب  در ایران و ممنوعیت سرو نوشابه‌های الکلی محدودیت‌های ویژه‌ای به حساب می‌آید که نمی‌شود  تعدادی از توریست‌ها را مجبور کرد به خاطر دیدن مسابقه تیم‌شان این قوانین را بپذیزند. اما ایران و قطر توافق کرده‌اند که ایران شرایط صدور ویزای آسان را برای میهمان‌های جام‌جهانی فراهم کند که هر کدام در صورت نیازشان به انتخاب هتلی در جزیره کیش دست بزنند.

در اصل ایران کشور همراه قطر در میزبانی جام جهانی خواهد بود نه میزبان و مسیر این همراهی در آسان‌تر شدن سفر مخاطبان جام جهانی به ایران است. قطر زیرساخت‌های خود را برای مسابقات آماده می‌کند وایران هم در هنگام برگزاری مسابقات آماده سرویس دادن به توریست‌ها خواهد بود. البته این مساله فقط برای اسکان نیست و پروازهای ویژه از قطر به شهرهای سیاحتی ایران پروژه دیگر ایران-قطر است آن هم برای کسانی که به قطر برای دیدن جام جهانی آمده‌اند اما در میان برگزاری مسابقات تصمیم‌ می‌گیرند سفری هم به اطراف داشته باشند.

البته در روزهایی که رابطه خوب عربستان وامارات با قطر در جریان بود هم مذاکراتی برای کمک ایران به قطر انجام گرفت. آن مذاکرات هم بیش از آنکه جنبه سیاسی داشته باشد جنیه فرهنگی داشت. کشور چهارفصل ایران با نقاط توریستی متفاوت و جذاب و شهرهایی مانند اصفهان ، شیراز ، تبریز و ... وسوسه‌ای نا تمام برای توریست‌هایی خواهد بود که به قطر آمده‌اند اما می‌خواهند با یک پرواز نهایتا 2 ساعتی به مکان‌های تاریخی و گردشگری برسند. 
شاید توضیح کامل این طور باشد که ایران با تفاوت‌های فرهنگی‌اش فعلا حتی نمی‌تواند میزبان جام‌جهانی اشتراکی باشد اما می‌تواند کمک حال قطر برای برگزاری یک جام جهانی خوب باشد .

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۵۰۴۱۳:۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
صد هزار هتل ؟؟؟ اشتباه است
آریابان۲۳۲۵۹۴۱۳:۵۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تردیدی نیست که ایران فرصت هائی نادر و بی همتا را برای گردشگران دربرداره ، مثلا یک فرصت بسیار متنوع و بیسابقه در کل دنیا : اسکی روی آب !!!! در کرانه های خلیج فارس و بطور همزمان و در همان روز اسکی روی برف !!!! در شمال کشور؛ ولی واقعیتش اینه که برای جذب گردشگران خارجی ، وجود این فرصت ها "شرط لازم" است ولی "شرط کافی" که مهمترین نقش رو بازی میکنه، وجود زیر ساخت های مناسب در سده 21 میباشد که حتی درصورت وجود جاذبه های گردشگری، باز هم نبود و یا حتی کم-بود و نابسامانی زیر-ساخت ها باعث شکست برنامه های ارز-زائی از صنعت بسیار پر درآمد گردشگری خواهد شد ؛ از اصول اولیه جذب گردشگر، علاوه بر تبلیغات ضروری و امروزی و بهنگام، اطمینان از وجود امنیت کامل ، اطلاع یابی درست و به موقع ، بهره مندی از امکانات رزرواسیون دقیق برای آینده و..... ، در عین حال موارد رفاهیست همچون دسترسی به توالت ( البته از نوع فرنگی !!!! برای اونها )؛ ما ها که نوع سنتی و خودمونی اونهم گیرمون نمیاد، وای به حال غیر ما ها !!!! ؛
ناشناس۲۳۲۶۴۴۱۴:۱۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ایدش خوبه ولی با این مسوولین بی عرضه ای که ما داریم، همچین چیزی اتفاق نخواهد افتاد!!!
ناشناس۲۳۲۸۲۲۱۵:۳۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
این خبر برای کشوری با قدمت و پتانسیلهای ایران یعنی اوج درد . به کجا رسیدیم که حتی از کشور نیم وجبی قطر هم کمتریم برای برگزاری مسابقات بین المللی . آیا این چیزی جز سوختن منافع ملیست ؟؟؟
ناشناس۲۳۲۹۶۵۱۶:۳۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آره واقعا فکر خوبیه هزاران هزار توریست با کلی سرمایه راهی قطر میشن و در فاصله ی بین مسابقات می توانند با استفاده از هواپیمایی پر قدرت قطر، شهرهای توریستی نیمه جنوبی ایران رو هم دیدن کنند مثل اصفهان و شیراز و شوش و.. به شرطی که مسئولان فرهنگی ایران توان رایزنی و به هدف رساندن مذاکرات رو داشته باشند
ناشناس۲۳۲۹۷۹۱۶:۴۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تماشاگران، البته برخی ، فرهنگ لازم را ندارند.
ناشناس۲۳۳۱۳۵۱۸:۴۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
البته میزبان مردان صرفا
ناشناس۲۴۹۳۸۹۱۹:۵۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
خب مشخصه چون آزادی پوشش و حضور نداره! به همین سادگی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین