نامه احمدتوکلی به رئیس مجلس در واکنش به اعتراض اساتید بازنشسته نسبت به تثبیت حقوق شان/ مانع تبعیض ناروا در پرداخت حقوق ها شوید

گروه سیاسی الف،   3961114105 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار ممانعت از درخواست اعضای بازنشسته هیئت علمی دانشگاه برای افزایش حقوق شد.

نامه احمدتوکلی به رئیس مجلس در واکنش به اعتراض اساتید بازنشسته نسبت به تثبیت حقوق شان/ مانع تبعیض ناروا در پرداخت حقوق ها شوید

به گزارش الف؛ وی در این نامه ضمن تائید مصوبه کمسیون تلفیق با ذکر توضیحاتی تلاش برای نقض مصوبه کمسیون تلفیق را خلاف قانون و عدالت دانست.

این نامه در پی اعتراض 13 رئیس دانشگاه به تصمیم کمیسیون تلفیق نگاشته شده است.

توکلی در بخشی از این نامه ضمن ازعان به اینکه خود وی نیز از اعضای بازنشسته هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بوده و این رای وی را نیز شامل می شود نوشت: تصمیم عاقلانه کمسیون تلفیق را که به عدالت نزدیک‌تر است نقض نفرمایید.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
خواهران و برادران ارجمند
رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
در رسانه‌ها نامه‌ای از قول 13 رئیس دانشگاه خطاب به ریاست مجلس در اعتراض به تصمیم کمیسیون تلفیق منتشر شده است. نویسندگان محترم با یادآوری مرجعیت علمی دانشگاهیان و ضرورت پاسداشت نقش آنان، تصمیم کمیسیون تلفیق در تثبیت حقوق، مالیات تصاعدی و تعیین سقف برای پاداش بازنشستگی را تخطئه کرده‌اند. پیرامون این نامه نکاتی به جنابعالی، سایر نمایندگان و همکاران دانشگاهی تقدیم می‌شود. برای مقدمه این نکته را تذکر دهم که اینجانب عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی (از سال 1391) و همچنین همکاران دانشگاهی داوطلب در دیده‌بان شفافیت و عدالت، همانند هر عضو هیئت علمی دیگر مشمول تصمیم کمیسیون تلفیق هستیم و حقوقمان در سال آینده با این تصمیم ثابت می‌ماند.

1- حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه طی 15 سال گذشته 2 بار به شکل قابل توجهی افزایش جهشی داشت. نخست در سال پایانی دولت آقای خاتمی، افزایشی که در برخی سطوح از دو برابر نیز بیشتر بود، این جهش به طور زنجیره‌ای افزایش حقوق سایر کارکنان قوا را در پی داشت. (البته با درصدهای کمتری). این تصمیم موجب گشت که سال بعد در نخستین لایحه بودجه دولت آقای احمدی‌نژاد هزینه‌های جاری 43 درصد افزایش یابد. بار دوم، در دولت آقای احمدی‌نژاد واقع شد که وزیر علوم و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از طریق افزایش فوق‌العاده جذب، افزایش جهشی حقوق و مزایای هیات علمی را محقق کردند. این دو مرحله قدرت خرید اعضای هیئت علمی را بهبود و ارتقاء بخشید.

2- طی همین سال‌ها بر عکس اعضای هیات علمی و قضات و هم‌ترازهای آنان، حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت و قوه قضاییه افزایش، با نرخ کمتر از نرخ تورم را تجربه کرد؛ بنابراین از قدرت خریدشان کاسته شد.

3- تبعیض مذکور، گرچه بی‌اهمیت نیست، اما در برابر تفاوت‌های ناعادلانه و مخرب موجود بین کارکنان حکومت، رنگ می‌بازد: تبعیض ناروا بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف و به ویژه علوم پزشکی با سایر دانشگاه‌ها و بین اکثریت اعضای هیئت علمی با کارکنان شرکت‌های دولتی، به ویژه شرکت‌های وزارت نفت یا شرکت‌های حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مخابرات) و بین معلمان شریف با تمام این‌ها بسیار مخرب‌تر و ناعادلانه‌تر است. در واقع افزایش نیافتن 10 درصدی سال آینده در قبال آن تبعیض‌های ناروا قابل ذکر نیست. تبعیض‌هایی که قرار بود با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری منتفی شود. ولی عدم پایبندی از همان آغاز، کار را از سامان یافتن دور کرد. حقوق و مزایا در بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، مخابرات بسیار بیشتر از حقوق قضات و اساتید محترم است.

حقوق برخی از پزشکان با طرح کارانه طبق برخی از مستندات، ماهانه به چند صد میلیون می‌رسد؛ مثلاً فردی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد غیر هیئت علمی در آموزش و پرورش یا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی دیگر نصف یک نفر هم‌طراز خودش در وزارت علوم و حدود یک چهارم هم‌طراز خود در وزارت بهداشت، نفت و مخابرات حقوق دریافت می‌کند. این بی‌عدالتی در مورد پاداش بازنشستگی نیز صدق می‌کند. وقتی این پاداش در شرکت‌های وابسته وزارت نفت و بانک مرکزی از میلیارد افزون می‌شود ولی برای سایر کارمندان بسیار کمتر است.


4- بودجه دولت در اثر سلوک غیرعاقلانه و ناعادلانه تاریخی، ساختاری بیمار دارد. امروزه، تمام درآمد مالیاتی و سایر درامدهای دولت کفاف نیازهای جاری را نمی‌دهد و دولت مجبور است منابع حاصل از فروش ثروت ملی یعنی نفت را صرف هزینه‌های جاری کند و هزینه‌های عمرانی را عمدتاً با فروش اوراق و استقراض از مردم تامین کند. این روند باعث شده است که در سال آینده دولت باید 30 هزار میلیارد تومان اصل‌وفرع اوراق سال‌های گذشته را بپردازد و چون توانایی پرداخت آن را ندارد، مجدداً 38 هزار میلیارد تومان اوراق مختلف منتشر می‌کند تا بتواند آن اصل‌وفرع را پرداخت کند.

5- این نحوه بودجه‌ریزی به معنای کاستن از اشتغال‌زایی بودجه دولت است و در عین حال چون میدان فعالیت را برای بخش‌های خصوصی تنگ می‌کند (پدیده ازدحام خارجی)، به نحوی که به کاهش ایجاد شغل در این بخش نیز منجر می‌شود. حالا ما هستیم و خیل عظیم بیکاران کشور. آیا باید روشی را برگزینیم که مصائب را تداوم و بیکاری را افزایش بخشد؟ یا به اقتضای «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن»، از هزینه‌های جاری دولت بکاهیم؟

6- اگر بخواهیم این عقلانیت را به خرج دهیم چه راهی داریم جز آنکه روند پرداخت‌ها را طوری طراحی کنیم که بی¬عدالتی بین حداقل و حداکثر دریافتی برای همه کارمندان دولت در بخش‌های مختلف کاهش یابد و اکثریت کارمندان نسبت به اقلیت کارمندان مانند اساتید و قضات محترم و یا کارکنان شرکت‌های دولتی، تبعیض کمتری احساس کنند. با تسکین‌های کوتاه مدت موافقت کنیم ولی رفع آن تبعیض‌های دردناک را مطالبه نماییم.

رئیس ارجمند و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی!
بسیاری از شما عضو هیات علمی و در موقعیت تعارض منافع نیز هستید. تصمیم عاقلانه کمسیون تلفیق را که به عدالت نزدیک‌تر است نقض نفرمایید، بلکه این تعارض منافع را به نفع ملت و کارمندان گرفتار تبعیض ناروا رفع کنید.

احمد توکلی
رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد
دیده‌بان شفافیت و عدالت

دیدگاه کاربران

محمد۲۳۲۳۹۵۱۲:۰۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
احسنت خدا آقای دکتر توکلی را حفظ نماید.ولی مافیا در مجلس نخواهد گذاشت حقوق های وحشتناک حتی کارکنان عادی نفت و نیرو و بانکی ها و علی الخصوص پزشکان خدشه دار شود.
ناشناس۲۳۲۶۴۲۱۴:۱۷:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
جناب دکتر برای فسات مدیران بانکی هم نامه بنویسید و پیگیری کنید مدیران بانکی در کنار دریافت حقوق های نجومی و با داشتن زیان سنگین و بسته بودن نمادشان در بورس و در سال اقتصاد مقاومتی اقدام به دریافت پاداش از محل زیان و گرفتن وام صوری خودرو کرده اند
ناشناس۲۳۴۳۲۴۱۵:۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اگر یه کم در اینترنت جستجو انید ملاحظه خواهی فرمود که آقای توکلی برای همه این موارد نامه نوشته ، مصاحبه کرده و پیگیر حقوقی است . ایکاش چندتای دیگر مثل ایشان در این کشور وجود داشت . ولی افسوس
ناشناس۲۳۲۷۹۳۱۵:۲۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
انقلاب اسلامی ما حصل خون شهیدان است انوقت بانکی ها روز 12 بهمن ماه 22 روز حقوق پاداش سالروز پیروزی انقلاب به حسابشان واریز شد22 روز حقوق یک فردی که نجومی میگیرد حال پیدا کنید مدیران پرتغال فروش بانکی را این یکی از صدها مورد دریافتی اقایان در طی سال است
امین۲۳۳۲۰۷۱۹:۴۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ما که توی اب هستیم ماهی دو تومن حقوقمونه با هفت سال سابقه ،نیرو کجاش خوبه
استاد۲۳۳۴۳۵۲۳:۰۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
نمی دانم تو کدام دانشگاه درس می‌خوانی؟ ما که برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دچار کمبود وقت شدید هستیم و خانواده‌هامان هم ناراضی.
ناشناس۲۳۲۴۲۳۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
دقیقا درسته دیگه تقریبا کل مردم یا دانشجو بودن یا نزدیک دانشجو داشتن بیشتر اعضای هیات علمی 3 روز به زور میان دانشگاه، سر کلاس هم حال درس دادن ندارن و فقط از روی جزوه 20 سال پیش یا پاورپوینت یه سری کلیات تحویل دانشجوها می دن
ناشناس۲۳۲۶۵۲۱۴:۲۳:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
با سلام و صلوات و تحیت خدمت جناب دکتر توکلی ضمن تشکر از زحمات جنابعالی همانگونه که مستحضرید طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چندین بانک بارها توسط نمایندگان مجلس کلید زده شده است ولی به دلایل نامعلوم جلوی اینکار گرفته شده است اگر این کار در سال قبل عملیاتی شده بود به احتمال زیاد مقصرین تشکیل موسسات و فساد های بانکی مشخص می شدو شاهد اشوب های اخیر نبودیم لطفا این مهم را امسال عملیاتی بفرمایید
ناشناس۲۳۳۴۹۰۰۰:۱۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
متاسفانه دقیقا مشکل این که خیلی‌ها فکر می‌کنند دانشگاه‌ مثل جایی است که در آن درس خوانده‌اند
دانشجوی دانشگاه آزاد۲۳۳۸۲۳۱۰:۱۷:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
سلام.اگر یک روز برق برود یا سیستم پاور پونت خراب شود دستپاچه می شوند نمی دانند چکار کنند.
ناشناس۲۳۲۴۳۱۱۲:۳۰:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
حرف آقای دکتر توکلی کاملا درست و منطقی است. امیدوارم تضاد منافع مانع از اجرای عدالت نشود.
ناشناس۲۳۲۶۶۱۱۴:۲۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
معضل بزرگ بدهکاران کلان بانکی و ذینفعان انرا که حاضر به بازگشت پول های بانک ها نیستند را در دستور کار ویژه سازمان دیده بان قرار دهید با تشکر
ناصر۲۳۲۴۴۴۱۲:۳۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود جناب توکی جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس۲۳۴۷۸۹۲۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
بازنشسته های ناجا با 13 بار اسباب کشی با هزاران روز اماده باش و شب بیداری چقدر حقوق میگیرند .. اگر بی طرفید منتشر کن
تقوی۲۳۲۴۵۷۱۲:۴۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود بر همه کسانی که منافع جمعی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح می دهند.
بهاریان۲۳۲۴۶۱۱۲:۴۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
از آقای توکلی خواهشمندیم بحث معافیت مالیاتی ماده 132 شرکت های معدنی در استحصال فلزات گرانبها مثل طلا را در مناطق کمتر توسعه یافته پیگیری کنند . این شرکت ها سود سرشاری میبرند و همان سال اول همه سرمایه گذاری خود را جبران میکنند و سود هم میبرند . اینها که مثل کارخانجات تولیدی نیستند که هزار تا بدبختی داشته باشند . مفت و مسلم طلای مملکت را بار میزنند و میبرند . چرا باید از معافیت مالیاتی 10 ساله برخوردار باشند . وقتی از برداشت گنجی مثل طلا حتی مالیات هم نصیب دولت نمیشه ، این معادن اصلا برداشت نشه خیلی بهتره . توصیه میکنم یه تحقیقی در مورد درآمد این معادن بشه . مثلا طلای قروه سالی 2500 کیلو برداشت میشه ، معادل 450 میلیارد تومان ، بدون پرداخت یک ریال مالیات . تازه میخوان تولیدش را به 5000 کیلو در سال هم برسانند . چرا نباید مالیات بدهند ؟ انصافا یک تحقیقی انجام بدید.
ايراني۲۳۲۴۶۸۱۲:۵۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
نظر آقای دکتر توکلی کاملا درست و منطقی هست
حسین۲۳۲۴۸۱۱۳:۰۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود بر حاج احمد انقلابی واقعا فراجناحی هستی
علی۲۳۲۵۱۳۱۳:۲۳:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
یکی از دلایل این بی عدالتی در پرداخت حقوق کارکنان این است که اکثر اعضای دولت و نماینده های مجلس خود هیئت علمی دانشگاه هستند
ناشناس۲۳۲۵۱۶۱۳:۲۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
از جناب آقای دکتر توکلی بخاطر نامه دلسوزانه شان ،که در حقیقت نقش نمایندگی مردم را ایفا نموده اند متشکریم.
رضا۲۳۲۵۱۸۱۳:۲۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
احسنت بر شرف شما
امیر۲۳۲۵۲۲۱۳:۲۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود بر شرافت دکتر توکلی بقیه نماینده ها هم باید اندک شرافتی از خود نشان دهند
حسن۲۳۲۵۲۸۱۳:۲۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود بر انصاف دکتر توکلی
ناشناس۲۳۲۹۹۱۱۶:۵۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
کدام انصاف مسلمان؟ تو که زحمت نکشیده ای چه میدانی که یک هیات علمی چقدر زحمت کشیده است تا به این مرحله برسد!
ناشناس۲۳۳۵۱۶۰۱:۰۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
خیلی ها زحمت می کشند ولی لزومی نداره از جیب مردم بخورند از علمی که کسب کردند کسب معاش کنند ، بروند صنعت را اصلاح کنند ، پالایشگاه ها ، نیروگاه ها ، خودرو ... را اصلاح کنند ، نه اینکه از شیرنفت ارتزاق کنند و بعد مدعی هم باشند . مثل تمام دنیا خودشان پول دربیاورند
ناشناس۲۳۵۱۴۸۰۸:۰۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
زحمت یک کارگر شهرداری یک پاکبان چی ؟ مردم نمیگویند که به اساتید دانشگاه کم بدید میگن با عدالت نهایت 3 یا 4 برابر نه 5 برابر نه 10 برابر بعدشم نتیجه تدریس اساتید ما نتیجه شده پس رفت کشور در این سالها
ناشناس۲۳۲۵۳۱۱۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
افرین بر اقای توکلی این مسئله علت اصلی نارضایتی ها است اما نما ینده های مجلس بدنبال منا فع خود هستند همانگونه که بودن مملکت به اینجا رساندن....
عضو هیات علمی دانشگاه۲۳۲۵۳۹۱۳:۳۲:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
شجاعت، صراحت و نگاه منتقدانه و در عین حال تیز دکتر توکلی قابل ستایش است.
ناشناس۲۳۲۵۸۲۱۳:۵۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اقای دکتر توکلی را به انصاف و عدالت می شناسم
ناشناس۲۳۲۶۰۶۱۴:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درودبراقای توکلی جای شمادرمجلس واقعاخالیست
هیات علمی۲۳۲۶۲۴۱۴:۰۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
الف عزیز لطفا منتشر کنید. این نامه توهین نیست بلکه درد دل است. من شخصا از مریدان آقای توکلی بودم و هستم. واقعا از آقای توکلی نا امید شدم. نمیدانم چرا ایشان در این مورد شعارهای پوپولیستی سر میدهد. آقای توکلی من یک هیات علمی هستم. خدا را شکر شما از ابتدای انقلاب مسئولیت فراوان داشتید و با حق مسئولیتهای بالا، بار خود را بستید و الان هم به دلیل همان مسئولیتها دارای حقوق بازنشستگی بسیار بالا می باشید. لطفا دریافتی خود را اعلام نمایید. آیا می دانید که یک هیات علمی دانشگاه که طبق تعاریف خودتان در صورتی که بدون رانت خاصی وارد دانشگاه شده باشد جزو نخبگان جامعه است. در سن 35 سالگی بدون خانه، ماشین و فقط با اتکای جهیزیه همسر و به امید حقوق 5 میلیونی زندگی می کند. در خوشبینانه ترین حالت 65 سالگی بازنشسته می شود و پس از حداکثر 10 سال می میرد گرچه بسیاری از آنها به سن بازنشستگی نمی رسند. میتوانید بفرمایید این نخبه کشور با چه امیدی با این تنگ نظری ها می تواند زندگی کند. لطفا تلاش نفرمایید که انتقام تمام مشکلات مملکت از قشر هیات علمی گرفته شود بهتر بود از جای دیگری شروع می کردید البته اگر صادق هستید.
ناشناس۲۳۲۶۲۷۱۴:۰۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود بر دکتر توکلی اما افسوس که مجلسیها در نهایت کار خودشون رو می کنند.
ناشناس۲۳۲۶۳۰۱۴:۰۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آقای دکتر توکلی آیا خبر دارید که یک استادیار پایه ۱ بعد از حدود ده سال تحصیل دانشگاهی و محروم بودن از درآمد متوسط چه حقوقی دریافت می‌کند؟ وقتی حقوق را مقایسه می‌فرمایید لطفا سایر مزایا و تسهیلات مانند حق مسکن را هم در نظر بگیرید.(البته در خصوص تسهیلات دانشگاه‌های مختلف تفاوت‌های زیادی دارند) بعضا اساتید جوان از هم‌کلاسی‌های دوره‌ی کارشناسی کم‌تر درآمد دارند. موظف هستند چهل ساعت در هفته حضور داشته باشند. آقای دکتر از شرایط تمدید قراارداد خبر دارید؟ این برخی اساتید رسمی کلاس‌ها را منظم برگزار نمی‌کنند و برای دانشجو وقت نمی‌گذارند دلیل اجحاف در حق همه افراد نمی‌شود. اگر بخواهید یک درس را اصطلاحا خوب در بیاورید چقدر زمان می‌برد؟ تصحیح برگه مطالعه گزارش‌های دانشجویان و خیلی کارهای ریز و درشت را در نظر بگیرید. وقتی موسساتی هستند که پروپوزال و پایان‌نامه می‌فروشند باید دقت بیشتری داشت. یک فرد با سی‌سال سن در سال‌های اول استخدام در دانشگاه می‌تواند در شهر تهران یک زندگی حداقلی داشته باشد؟؟ به عنوان یک عضو هیئت علمی بسیار متاسف هستم که شاهد هستم حقوق معلمین در حدی شرم‌آور است اما از حق‌التدریس در دانشگاه‌ها خبر دارید؟ کامنت‌های بالا را خواندم متاسفم که بر اساس شنیده‌ها قضاوت می‌شود. برای من پیش آمده است که تا وقتی فیش حقوقی‌ام را نمی‌بیند باور نمی‌کند میزان حقوق من در چه حدی است. درآمد دانشجویان فارغ‌التحصیل من از من بیشتر است. آقای دکتر حقوق یک عضو هیئت علمی با سابقه کم در سال‌های اولیه زندگی و با شرایط تمدید فعلی را هم در نظر بگیرید. اوضاع دانشگاه‌ها خوب نیست، برخی اساتید برای دانشجو وقت نمی‌گذارند کلاس‌ها را منظم برگزار نمی‌کنند. سابقه تقلب علمی دارند همه‌ی این‌ها را خوب می‌دانم اما برای کسی که وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد: چهل ساعت حضور حدود ده واحد موظفی این حقوق کافی نیست
ناشناس۲۳۲۶۴۰۱۴:۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
حقوق های این افراد نه تنها امسال بلکه این سال هایی که اضافی گرفتن باید پس گرفت. ولی همین اقدام کمیسون تلفیق هم جای تحسین داره. البته چون خیلی از نماینده ها و وزرا از مجلس حقوق نمیگیرن و از دانشگاه حقوق میگیرن ، حقوق هاشون به صورت ناعادلانه رفته بالا تازه شرکت های دولتی ، بانک مرکزی ، پزشکان و وزارت نفت هم هستن
ناشناس۲۳۲۶۴۱۱۴:۱۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
این شرح حالی که یکی از همکاران دانشگاهی ام قبلا برای سایت الف فرستاده است به نظرم جالب آمد. امیدوارم عزیزانی که دغدغه عدالت دارند مراقب هر دو طرف بام باشند. "من سال 70 دیپلم گرفتم و با دو دوست دیگرم در کنکور سال 71 پذیرفته شدیم. یکی از دوستانم که به لحاظ درسی ضعیف تر بود در رشته دبیری قبول شد و اکنون 26 سال سابقه خدمت دارد و فرزندانش در آستانه ازدواجند. نفر دوم به لحاظ درسی وضع بهتری داشت پس از لیسانس سربازی رفت و در یک وزارتخانه مشغول شد و الحمدلله الان دکتری دارد و مدیر کل است. بچه های وی در آستانه رفتن به دانشگاه هستند. هر دو دوست من خدا را شکر دارای خانه خوب و ماشین و امکانات مادی بسیار خوبی هستند و در شغل خود نیز مدارج اداری را به خوبی گذرانده اند و در دهه سوم کار خود هستند. من بچه درسخوان این گروه بودم و به دنبال درس رفتم و پس از دریافت کارشناسی ارشد، پایان سربازی و دو سال کار، هوس ادامه تحصیل به سرم زد. دانشجوی نخبه و بورسیه خارج و از این حرفها... . حالا من 45 سال سن دارم و هیئت علمی یک دانشگاه معتبر و فردی نسبتا شناخته شده در سطح ملی در حوزه خودم با رزومه ای بسیار قوی. اما: تازه 4 سال است ازدواج کرده ام در این سن و سال تازه یک کودک دو ساله دارم. وقتی 60 ساله بشوم بچه ام من را جای پدربزرگش اشتباه خواهد گرفت. مجموع سابقه کاری و بیمه ام به ده سال نمی رسد مجموع دارایی هایم (پول رهن خانه و ماشین و حساب بانکی) زیر صد میلیون تومان است در حالی که دوستانم در سراشیبی بازنشستگی هستند من هنوز قرارداد پیمانی دارم و به امید خدا شاید در پنجاه سالگی شانس رسمی شدن داشته باشم. مجموع درآمد سالانه ام نسبت به دو دوست دیگرم حدود دو سوم است. از بسیاری از لذات جوانی و ورزش و مسافرت و خانواده و ... محروم ماندم. همه فکر می کنند دست کم ماهی ده میلیون تومان درآمد دارم در حالی که دریافتی من 5.5 میلیون است. بر خلاف دو دوست دیگرم، وقتی که به خانه می آیم تازه باید وقت زیادی را صرف کارهای دانشجویان و مقاله و تدریس ... کنم و وقتی برای خانواده ام باقی نمی ماند. من دو سال پس از خاتمه جنگ تحمیلی نیروی آماده به کار بودم ولی با گذشت 26 سال هنوز یک هیئت علمی کم سابقه و با وضعیت استخدامی متزلزل هستم. خلاصه این که اگر می توانید پس از دیپلم بلافاصله سراغ کار بروید و جوانی و عمر خود را تلف نکنید."
مرتضی۲۳۳۶۵۳۰۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
واقعا سودی هم تلاش های شما برای مملکت دارد؟واقعا نخبه بودی؟اگر نخبه بودی که یک دکترا تا 41 سالگی نباید طول بکشد و در 45سالگی فقط 4 سال سابقه کار داشته باشی.
حسن۲۳۲۶۴۶۱۴:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
همین الان ضریب ریالی(24144 ریال) اعضا هیئت علمی 15 برابر ضریب ریالی کارمندان دولت(1695) هست. یعنی اگر امتیاز یه کارمند ساده 9000 باشه در عدد 1695 ضرب میشه که میشه حقوق اون کارمند حالا اگه یه هیئت علمی فقط 5000 امتیاز داشته باشه حقوقش بالای 12 میلیون تومن میشه!!!!!! فاتحه این مملکت رو باید خوند.
ناشناس۲۳۳۵۸۹۰۶:۵۱:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
خب نمیدونیدنباید حتما نظر بدی ! نحوه محاسبه حقوق هیات هلمی متفاوته و برای همین ظریبش بالاست وگرنه اگه ۱۵ برابر بود‌که الان باید حقوقش حداقل ۳۰ میلیون میبود!!!
حسين۲۳۳۸۵۶۱۰:۴۱:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
این را هم بفرمایید که آن کارمند چقدر زحمت درس خواندن کشیده و آن هیات علمی چقدر؟ این راهم بفرمایید که چه تعداد افراد که همزمان کارمند بودند و درس خواندند !!! و مدرک خود را ارتقا دادند. این را هم بفرمایید که چند درصد افرادی که مهاجرت کرده اند هیات علمی بوده اند و چند درصد کارمند. این را هم بفرمایید که سیستم کارمندی کشور ما چقدر بهره وری مفید دارد. این راهم بفرمایید که کارمندان عزیز هم می توانستند ره هیات علمی ها را طی کنند (آیا کسی مانع از درس خواندن آنهم در زمانی که واقعا مدرک و سواد اعتبار داشت می شد مگر توانایی خود فرد). مشکل این است که متاسفانه دوغ و دوشاب یکسان شده....
یک شهروند ایرانی۲۳۲۶۷۴۱۴:۳۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
با سلام درود و صد درود بر دکتر توکلی عزیز - مدتی است که در همه نوشته های سایت الف مساله تضاد منافع مطرح می شود و افزایش حقوق اعضای هیات علمی در مجلسی که نمایندگان آن اعضای هیات علمی دانشگاه می باشند مثال بارز تضاد منافع می باشد. حقوق اعضای محترم هیات علمی دانشگاهها بر خلاف همتایان آنها در آموزش و پرورش و سایر سازمانهای دولتی دو بار به ناحق و با رانت تعدادی از نمایندگان ذینفع افزایش یافته و بی عدالتی در پرداخت حقوق ها را دامن زده و باعث بروز مشکلات اساسی در همه سازمانها ونهاد های دولتی شده است. یکی از مشکلات جمهوری اسلامی عدم رعایت در پرداخت ها و تبعیض های فاحش در حقوق افراد هست که سرمنشاء فساد بوده و منجر به حقوق های نجومی شده است. امید است در شرایط فعلی کشور، تصمیم گران از اتخاذ تصمیمات مغایر با امنیت ملی و عدالت اجتماعی خودداری نمایند.
ناشناس۲۳۲۶۷۷۱۴:۳۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تبعيض بين حقوق و مزایای اساتید و کارکنان زحمت کش دانشگاه بیداد می کنند. به ویژه در دانشگاه تهران. این امر باعث شکاف طبقاتی شده است.
کارمند اصلاح طلب۲۳۲۶۸۹۱۴:۳۶:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تقدیر خیلی عالی - تقدیم دکتر توکلی
ناشناس۲۳۲۷۰۷۱۴:۴۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
امیدوارم مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر عدم افزایش حقوق بالای 5میلیون در صحن علنی رای آورد تا پس از گذشت سالها ، کارمندان اندکی احساس عدالت کنند. از نمایندگان مجلس انتظار می رود که جمعیت میلیونی کارمندان متوسط به پایین کشور را ببینند که بعد از 20-15سال خدمت، هنوزحقوق 2تا3میلیون تومانی میگیرند و به خاطر فشار اقلیت، عدالت را برای همه و بدون استثنا برقرار کنند. نمایندگان در رای خود اول خدا، و بعد کارمندان قشر متوسط و متوسط به پایین را درنظر بگیرند. مطمئنا مردم ایران رفتار و تصمیم نمایندگان را زیر نظر دارند و در موردشان قضاوت خواهند کرد. نمایندگان (حتی نمایندگانی که عضو هیات علمی دانشگاههاهستند)حتما بایستی در رای دهی خود قشر ضعیف را در نظر بگیرن. بالاخره، نمایندگان، نمایندگان توده مردم و به خصوص قشر ضعیفتر جامعه هستند. این شکاف طبقاتی بالاخره باید کمتر شود نه هر سال بیشتر.
دانشجوی دکتری۲۳۲۷۴۴۱۴:۵۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
بسیاری از اعضای هیات علمی در هفته شاید فقط 2 یا 3 روز در دانشگاه باشند و بقیه وقت خود را در ادارات دولتی یا جاهای دیگر مشغولند. قانون غیرعادلانه و غیر منصفانه دیگری نیز متاسفانه وجود دارد که مثلا پست مدیر کلی یک دستگاه دولتی را به عنوان شغل دوم برای عضو هیات علمی محسوب نمیکند و باعث میشود که شخص همزمان 2 حقوق و مزایا از صندوق بیت المال دریافت کند.
دانشجوی دیگر دکتری۲۳۳۶۷۹۰۸:۲۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
این قانون را حتما شخص شما نوشته یا تصویب کرده!!! برادر دانشجوی دکتری قبل از نوشتن مطلب تحقیق و مطالعه کن نه اینکه هر چی که دوست داری بنویسی
ناشناس۲۳۲۷۸۳۱۵:۱۸:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
با سلام من با مدرک دکتری عضو هیئت علمی یک دانشگاهم و برادرم با مدرک دیپلم و پنج سال سن کمتر، کارمند بانک، اما برادرم بدون این که کار دیگری بکند، الان سرمایه اش از من بیشتر است. به نظر شما این تبعیض نیست؟ بهتر است مشکل را از جای دیگری حل کنند نه از جیب قشری که تا توانسته اند خدمت کرده اند.
م.م۲۳۲۸۴۱۱۵:۵۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اگرچه با محتوای کلی موافقم اما بایستی گفت که متاسفانه مشاغل آزاد بدلیل نداشتن قدرت و تریبون در این اقتصاد ضربه پذیر تر از مشاغل دولتی هستند و میباست هم افزایش اجاره و هم مالیات و عوارض را در کنار کسادی تحمل کنند و کسی هم صدای آنها را نه میشنود نه بازگو میکند.
علی۲۳۲۸۴۲۱۵:۵۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آقای توکلی فکری به حال بخشنامه غیرقانونی موسوم به 65 درصد رفاهی کارکنان وزارت نیرو (ابلاغی چیت چیان) هم بکنید که کمر بودجه شرکت های وابسته به این وزارت خانه را شکسته است.
م.م۲۳۲۸۴۳۱۵:۵۰:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اگرچه با محتوای کلی موافقم اما بایستی گفت که متاسفانه مشاغل آزاد بدلیل نداشتن قدرت و تریبون در این اقتصاد ضربه پذیر تر از مشاغل دولتی هستند و میباست هم افزایش اجاره و هم مالیات و عوارض را در کنار کسادی تحمل کنند و کسی هم صدای آنها را نه میشنود نه بازگو میکند.
ناشناس۲۳۲۸۴۸۱۵:۵۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ممنون اقای دکترتوکلی .یک معلم
ناشناس۲۳۲۹۰۹۱۶:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آقای توکلی الان بیشتر پول یارانه داره میره واسه حقوق پزشکان
مهدی۲۳۲۹۳۱۱۶:۲۷:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
من هیئت علمی و نفتی ام. با بند بند صحبتهای آقای توکلی موافقم.
ناشناس۲۳۲۹۹۸۱۷:۰۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
حرف اقای توکلی درست ، مشکل تامین حقوق اساتید رو باید از راه های دیگه تامین کرد اینکه دانشگاه ها کتاب علمی تهیه یا ترجمه بکنند و یا دانشگاه ها تحقیق تهیه کنند و نتایج تحقیقاتشون رو به بخش خصوصی بفروشند... دانشگاه ها می تونند بخشی از هزینه هاشون رو از ورزش در بیارند. راهای مثل فروش لباس، لوازم التحریر با لوگوی دانشگاه و ... راه برای در امد هستش...
ناشناس۲۳۳۰۰۱۱۷:۰۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
حمایت از حقوق مردم در مقایسه با حقوق اقلیتی خاص زیبنده شماست. خدا خیرت دهد.
تبریزی۲۳۳۰۳۸۱۷:۴۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آقای توکلی به اینها بفهمونید که باید چند سال از افزایش حقوق طبقات ثروتمند خوداری و حقوق آسیب دیده اقشاری مثل معلمین رو ترمیم کنن. اون هم نه به صورت درصدی بلکه به صورت افزایش مبالغ ثابت. افزایش درصدی حقوق ها بدترین نوع ظلمه. اینطوری که کسی که حقوق بیشتری می گیره هر سال حقوقش بیشتر اضافه می شه و اونی که حقوقش کمه همیشه کلاهش پس معرکه است. چطور امکان داره من معلم با مدرک فوق لیسانس و بعد از 12 سال کار تو مناطق محروم دریافتیم 1.600 باشه؟ با این حقوق به نظرتون می شه زنده موند؟ این دولت هم با افزایش عمدی نرخ دلار و کاهش سود بانکی همه سپرده های ناچیزمون رو بی ارزش کرد. خدا ازشون نگذره.
ناشناس۲۳۳۰۵۲۱۷:۵۵:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
بنده در رابطه با شمول مصوبه کمیسیون تلفیق و نامه دکتر توکلی برای مقابله با حقوق چند ده میلیونی و چند صد میلیونی پزشکان و دانشگاه های علوم پزشکی موافقم ولی به عنوان یک عضو هیات علمی که پس از سالها تحصیل طاقت فرسا در دانشگاههای تراز اول کشور اکنون با 45 سال سن و اخذ پایه 3 حقوقم به حدود 5.2 میلیون تومان رسیده است چرا این امر بایستی شامل امثال بنده شود. چرا همه را به یک چوب می زنند؟
ناشناس۲۳۳۰۸۶۱۸:۲۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
درود. شیر مادر حلالت مرد. حتی اگر بی نتیجه باشه؛ اینکه مردانگی کردی و فریاد کردی خوبه
ناشناس۲۳۳۱۴۴۱۸:۵۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
جناب آقای دکتر توکلی در نظر نمی گیرند که اساتید محترم با پایین آمدن حقوقشان، در دانشگاه های مختلف شروع به تدریس می کنند و نتیجه آن بی کار ماندن خیل فارغ التحصیلان دکتری است که اتفاقا اغلب فاضل تر و به روز تر از اساتید قدیمی هستند.
ناشناس۲۳۳۲۰۸۱۹:۴۴:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
کاش مطالبه آقای دکتر فراگیر شدگردد و در سطح یک مطالبه مطرح گردد تا قانونگذاران و مجریان با اعتماد به نفس پیگیر آن گردند .
هاشمی (عضو هیات علمی)۲۳۳۲۷۲۲۰:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
پیشنهادی در مورد موضوع افزایش حقوق ها در بودجه 97 از آنجا که بحث افزایش پلکانی حقوق ها که به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده است به بحثی جنجالی تبدیل شده و با انتقادات زیادی از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و ... روبرو شده بنده پیشنهادی به نظرم رسید که تا حدودی نظر هر دو طرف موافق و مخالف را تامین می کند. پیشنهاد بنده به سادگی افزایش یکسان حقوق برای همه ی حقوق بگیران دولت است! مثلا اگر فرض کنیم 400000 تومان به حقوق همه ی حقوق بگیران به طور ثابت افزوده شود، خود به خود درصد افزایش حقوق کسی که مثلا 2.5 میلیون در ماه حقوق می گیرد 16% و همین درصد برای کسی که 10 میلیون حقوق می گیرد تنها 4% خواهد بود. به این ترتیب اختلاف درآمدها ثابت می ماند، شکاف طبقاتی زیاد نمی شود و تا حدودی نظر همه تامین خواهد شد. امیدوارم این پیشنهاد مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گرفته و در صورت صلاحدید پیگیری های لازم را در مورد آن مبذول فرمایند. با تشکر
استاد۲۳۳۳۶۶۲۲:۰۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
من استاد تمام یک دانشگاه هستم. با نظر دکتر توکلی کاملا موافقم. در اینجا موضوع مطلق حقوق و مزایای اعضا هیات علمی مطرح نیست بلکه مشکل اصلی، همین تبعیض و ناتوانی بخش بزرگی از کارمندان دولت از تامین حداقل مزایای زندگی‌شان است. به هر حال ابتدا باید حداقل دستمزد یک کارگر و کارمند طوری تعیین شود که به راحتی بتواند زندگی آبرومندی را داشته باشد و سپس به سراغ افزایش دستمزد اعضای هیات علمی و دیگر بخش‌های پر درآمد رفت. نکته مهم آن است که این موضوع را باید به بخش‌های پزشکی و بعضی شرکت‌های بزرگ دولتی و یا خصوصی نیز تسری دارد زیرا تبعیض در آن بخش‌ها بسیار برجسته‌تر است. نکته‌ی دیگری هم باید در نظر گرفت که شروع به کار یک استادیار جوان بیش از ۳۳ سال است. در حالی که کارمندان در سنین پایین‌تری به کار مشغول می‌شوند. بنابراین وقتی از عدالت سخن می‌رود باید این نوع مسائل را هم به خصوص برای استادیاران جوان در نظر گرفت.
امید مظلومی ( کارمند)۲۳۳۴۲۵۲۲:۴۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تقدیر بسیار عالی / تقدیم دکتر توکلی
توحیدی۲۳۳۴۸۱۲۳:۵۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ای کاش ماده اول قانون استخدامی هیات علمی در خصوص 40 ساعت حضور فیزیکی در هفته رعایت می شد.حضوری که گاهی فقط در حد تدریس موظفی هفتگی است. عدالت! دریغ از عدالت.
یک هیات علمی۲۳۳۵۰۰۰۰:۲۲:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
کاش اقای دکتر توکلی همه واقعیت را میگفتند. ایشان چون نماینده مجلس بودند حقوق استاد پایه سی را دریافت میکردند و در هنگام بازنشستگی سی برابر حقوق را بدون سقف دریافت کردند. والان هم ادعا میکنند عدم افزایش حقوق شامل ایشان هم میشود. در صورتیکه این وضعیت برای هیت علمی شاغل است نه بازنشسته. افزایش مالیات هم شامل ایشان نمیشود. چون بازنشسته ها و ایثارگران مالیات نمیدهند. این نظر را هم در انضار مردم بگذارید اگر صادقید
ناشناس۲۳۳۵۰۷۰۰:۴۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
در اداره ما تفاوت حقوق هیت علمی با کارمندان بسیار آزار دهنده است بخصوص که شناور هم شدهاند و ساعت 11 سر کار می آیند میگویند میخندند و فکر میکنند که کار میکنند یا پژوهش انجام میدهند افسوس بر این حقوق بیت المال که به اینصورت دارد هدر میشود ..
ناشناس۲۳۳۵۲۹۰۱:۲۴:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اگه شما دنبال حقوق نجومی هستید اشتباهی ادرس دادن اساتید با 30 سال درس خوندن الان زیر خط فقر دارن زندگی میکنند.شما برید جیب پزشکان و بگردید و همچنین رانتهایی که برای خودشان درس کردند نه اساتید!!
يك شهروند۲۳۳۹۵۴۱۱:۵۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اینکه تفاوت ناعادلانه ای در توزیع ثروت و حقوق میان افراد و طبقات اجتماع وجود دارد، جای انکار ندارد اما اینکه حقوق افرادی که طبق قانون افزایش یافته بخواهد مانند سایر افراد حداقل در حد میزان تورم افزایش نیابد و در واقع بدین ترتیب، حقوق آنها کاسته شود، می شود تبعیض.اگر قانونگذار شرایطی با تبعیض مثبت به نفع اقشار کمتر برخوردار درنظر بگیرد ایرادی ندارد اما تبعیض منفی به ضرر اشخاص را نمی توان راهکاری مناسب دانست.اعدلوا هو اقرب للتقوی
احسان۲۳۴۴۰۱۱۵:۵۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
جمله ای بسیار زیبا از امیرالمومنین علی (ع) : حق در گفتن سخن چه آسان و در میدان عمل چه دشوار مصداق بارز تصمیم گیرندگان ..امروزیست.
ناشناس۲۳۴۴۲۸۱۶:۰۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دانش وقتی به درد یک ملت می خورد که موجب تولید ثروت ملی شود. دانشگاه های ایران فقط و فقط مصرف کننده بودجه هستند و کمترین نقش را در ابداع، اختراع و توسعه اقتصادی دارند. مشتی نهاد صدور مدرک درست کرده ایم که اصلا هزینه آنها با فایده شان نمی خواند و درضمن آسیب شدیدی به عدالت اجتماعی وارد می کنند.
الف۲۳۴۵۸۱۱۷:۳۹:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
چرا زخم معلمان فوق لیسانس و دکتری در اموزش و پرورش که نصف اساتید حقوق میگیرند را بیان نمیکنید اتفاقا طرح خوبی برای معلمان میباشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین