نظر مراجع عظام تقلید درباره مصرف انرژی در کشور

گروه اجتماعی الف،   3961113158

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در برخی شهرها و روستاها با هزینه اندکی با استفاده از "انرژی خورشیدی" امکانات خوبی برای مردم فراهم شده است؛ باید با گستره بیشتری نسبت به استفاده از این انرژی پاک اهتمام داشت؛ در کشور ما ضریب تابش خورشید بسیار بالا است.

به گزارش پویا؛ آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار رضا اردکانیان وزیر نیرو و مدیران این وزارت‌خانه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: هر کسی از دید خود در خصوص خشکسالی بحث می‌کند اما براساس قرآن رابطه بین پاکی ملت و بارش آسمان وجود دارد.

وی بر ضرورت توسعه آبیاری قطره‌ای در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: اگر جامعه ناپاک شد قطعا خشکی هم خواهد آمد اما آزمایشگاه نمی‌تواند این رابطه را مشخص کند چراکه پاکی جمعیت روی زمین بوده و بارش باران در آسمان است اما عالم وحی فوق این مباحث است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جامعه باید به تقوا دعوت شود، تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که آب را چگونه مصرف کنند و رسانه‌ها هم به دنبال ایجاد پاکی در جامعه باشند که اگر پاکی ایجاد شد حق‌تعالی نیز نیاز ما را اجابت خواهد کرد.

وی با تاکید بر راهنمایی مردم در خصوص جلوگیری از اسراف گفت: در مصرف برق نیز باید صرفه‌جویی شود چرا که دیده می‌شود مردم نسبت به مصرف برق بی‌توجه هستند.

آیت الله مکارم شیرازی: با ظرفیت رسانه‌ها، منابر و مساجد باید اصلاح الگوی مصرف آب در بین مردم فرهنگ‌سازی شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار با وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم، اظهار کرد: در وهله اول باید به دنبال فرهنگ‌سازی برای مردم باشیم و از تمام رسانه‌ها استفاده شده و در نماز جمعه‌ها و بر فراز منابر و مساجد و صدا و سیما با زبان‌های مختلف این مسئله به مردم گفته شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه الگوی مصرف بار ما را سبک خواهد کرد، گفت: ما این مسئله را باید برای مردم تکرار کنیم و از این کار خسته نشویم؛ فیلم بسازیم، مصاحبه کنیم و از ابعاد مختلف به مردم بگوییم که آب و برق رای درست مصرف کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به هدررفت منابع آب و برق توسط مردم گفت: اگر از طریق فرهنگ‌سازی حتی یک سوم مصرف پایین بیاید خیلی کمک خواهد بود.

وی با تاکید بر تدوین مشوق‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در کشور خاطرنشان کرد: این نکته همواره باید مد نظر مدیران وزارت نیرو باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: کارون و اروند‌رود به دریا می‌ریزد و آیا راهی برای جابجا کردن این آب‌ها و استفاده از آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد؟ باید بررسی شود که خروجی این آب‌ها چقدر است تا بتوانیم برنامه‌ریزی برای مدیریت آن‌ها داشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در کشور بیان کرد: در برخی شهرها و روستاها با هزینه اندکی با استفاده از انرژی خورشیدی، امکانات خوبی برای مردم فراهم شده است؛ به نظر می‌رسد باید با گستره بیشتری نسبت به استفاده از این انرژی پاک اهتمام داشت؛ در کشور ما ضریب تابش خورشید بسیار بالا است و باید نسبت به استفاده از آن حساس بود.

وی با اشاره به سرانه‌های مصرف و هزینه آب و برق در کشور اظهار کرد: تغییرات قیمت آب و برق باید به اطلاع مردم برسد تا رضایت‌مندی بیشتر مردم تامین شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید مدارای بیشتری در زمینه آب و برق با مردم شود، گفت: خوشبختانه در سال گذشته قطع آب و برق در شهر قم زیاد نبوده است اما برخی نسبت به تامین آب آینده شهر قم حساس هستند چراکه این آب از مسیر طولانی تامین می‌شود.

آیت‌الله علوی گرگانی: ضرورت آگاهی‌بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی در خصوص الگوی صحیح مصرف

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی نیز در دیدار وزیر نیرو با اشاره به خدمات وزارت نیرو در بخش‌های مختلف اظهار کرد: اینکه گزارشات کار را به علما و مراجع تقلید بدهید و ارتباط وسیع با مردم داشته باشید ما هم می‌توانیم به مردم منتقل کنیم و رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر خدمت به مردم نباید سست شد، گفت: ملت باید در مصرف آب و برق دقت زیادی داشته باشند و ملت اگر همراه شما باشند بخش عمده مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات مردم خاطرنشان کرد: خداوند تاکید دارند که از اسراف باید پرهیز کرد و تفاوتی نمی‌کند که این کار در مصرف برق، آب یا حتی محیط زیست باشد.

وی بر ضرورت آگاهی‌بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی در خصوص الگوی صحیح مصرف تاکید کرد و گفت: اگر آب و برق با کاهش روبه رو شود خود مردم آسیب‌ خواهند دید و باید آگاهی لازم را به مردم بدهید تا مشکل کمتری در تامین منابع آب و برق کشور داشته باشیم.

آیت‌الله علوی گرگانی استفاده از ظرفیت بزرگان و شخصیت‌های معنوی برای اطلاع‌رسانی به مردم را ضروری عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تلاش و کوشش کم و کاستی‌های جامعه را برطرف کرده و خدمت بیشتری به مردم داشته باشید.

آیت‌الله جوادی آملی: باید کشاورزی در هر منطقه طبق آن اقلیم انجام شود

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار وزیر نیرو با اشاره به گزارش وزیر نیرو در خصوص مشکل تامین آب و برق در کشور، بر لزوم مدیریت عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: باید در مصرف این منابع الهی و خدادادی صرفه جویی شود.

وی بر لزوم مدیریت در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: با توجه به اقلیم مناطق مختلف باید کشاورزی در هر منطقه طبق آن اقلیم انجام شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مشکلات کشور در بخش‌های مختلف، لزوم مدیریت صحیح را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید از سرمایه‌هایی که در کشور وجود دارد مانند نفت به درستی استفاده کنیم.

آیت الله نوری همدانی: نرخ‌گذاری در حوزه آب و برق به گونه‌ای صورت گیرد که مردم با مشکل مواجه نباشند

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز در دیدار رضا اردکانیان وزیر نیرو و مدیران این وزارت‌خانه، وزارت نیرو را یکی از مجمو‌عه‌های مهم کشور دانست و گفت: مسئله آب با حیات مردم مرتبط است و در قرآن کریم نیز بر نقش مهم آب در زندگی انسان تاکید شده است و برق نیز همین اهمیت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه احتیاجات اولیه انسان‌ها به وسیله آب و برق تامین می‌شود، اظهار کرد: در اسلام و انقلاب اسلامی خدمت به مردم دارای ثواب و فضیلت زیادی است و خداوند به شما این توفیق را داده که در راه این خدمت گام بردارید.

وی با اشاره به معیشت سخت مردم گفت: نرخ‌گذاری در حوزه آب و برق به‌گونه‌ای صورت گیرد که مردم با مشکل مواجه نباشند.

آیت‌الله نوری همدانی به وظیفه مردم در قبال آب و برق اشاره کرد و افزود: مردم باید از اسراف جلوگیری کرده و در حد نیاز مصرف آب و برق داشته باشند؛ خداوند افرادی که اسراف می‌کنند را دوست ندارد.

وی گفت: اسراف مسئله‌ای مهم است که مردم باید حد و مرز آن را رعایت کنند تا کشور با مشکل مواجه نشود.

این مرجع تقلید بیان کرد: حتی در مسائل شرعی و اسلامی همچون وضو نیز باید به نحوه مصرف آب دقت کرد؛ برخی از ابتدا تا انتهای وضو آب را باز نگه می‌دارند که این اسراف است و باید از آن پرهیز کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگسازی صورت گرفته تا در همه کارها حد لازم مصرف رعایت شود، تصریح کرد: آب و برق برای همه مردم احتیاج است به همین خاطر باید در مصرف آن دقت لازم صورت گیرد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به امور تبلیغی وزارت نیرو گفت: در کمتر وزارت‌خانه‌ای استفاده از روحانیون برای امور تبلیغی مشاهده شده که از این کار وزارت نیرو تقدیر می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی: نباید از نقش فرهنگ‌سازی و مدیریت در کشور ما خصوصاً در حوزه آب غافل شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در دیدار با رضا اردکانیان فعالیت‌های شبکه هدهد را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اثرات تبلیغات در جهت‌دهی فرهنگی به جامعه اظهار کرد: اگر امروز الگوهای درستی برای مردم ما و جوانان و کودکان وجود ندارد به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح در زمینه تبلیغات فرهنگی است.

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران با تاکید بر اینکه دشمن اقدامات جدی در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای خصوصاً با محوریت کودک و نوجوان انجام می‌دهد، گفت: دشمن برنامه‌ریزی منسجم و کار جدی در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای دارد اما در رسانه‌های ما اینطور نیست و سعی داریم با شعار پیش رویم در حالی که اینگونه کار جواب نمی‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در جامعه نیروهای بسیار خوبی داریم، گفت: اگر ما فرهنگ استفاده از استعدادها را در جامعه تقویت کنیم بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی لزوم استفاده از استعدادهای برتر کشور در رشته‌های مختلف افزود: در حوزه تکنولوژی مصرف و تولید آب در کشورهای غربی اقدامات زیادی انجام شده و در کشور ما نیز باید به همین گونه باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی کشور ما از بین رفته است، تصریح کرد: نباید از نقش فرهنگ‌سازی و مدیریت در کشور ما خصوصاً در حوزه آب غافل شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

آخرین عناوین