یارانه ای که باز به همه پرداخت می شود/ چرا دولت در شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان ناتوان است؟

گروه اقتصادی الف،   3961112138 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت را برای حذف یارانه 35 میلیون نفر در اصلاحیه خود تغییر و به 20 میلیون نفر کاهش داد؛ اما گویا دولت با این تصمیم مخالف است و قصد ندارد یارانه ثروتمندان قطع کند و با این وضعیت پرداخت یارانه نقدی در سال آینده هیچ تغییر نخواهد کرد.

یارانه ای که باز به همه پرداخت می شود/ چرا دولت در شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان ناتوان است؟

به گزارش الف؛ مهر سال 89 یارانه 45500 تومان به حساب همه مردم ایران واریز و 28 آذر همان سال قیمت حامل‌های سوخت مردم افزایش یافت؛ قانونی که قرار بود 5 سال اجرایی شود؛ و قیمت‌ها به‌مانند بنزین به 90درصد فوب خلیج‌فارس برسد؛ تا امروز هر ایرانی 3 میلیون و 776 هزار و 500 تومان یارانه نقدی دریافت کرده است.

بنابراین گزارش پرداخت نقدی یارانه آن‌هم به همه به‌صورت یکسان موردنقد همگان است و دولتمردان دولت تدبیر و امید بارها به پرداخت نقدی یارانه انتقاد کردند؛ موضوعی که هیچ‌وقت در دولت اراده‌ای برای حذف یارانه ثروتمندان و اغنیا و اصلاح قانون آن دیده نشد.

این جمله «روز واریز یارانه نقدی برای دولت مصیبت عظما است»، سخن علی طیب‌نیا وزیر اقتصادی دولت اول آقای روحانی است؛ یا اینکه بارها محمدباقر نوبخت و بیژن نامدار زنگنه به پرداخت یارانه نقدی انتقاد کردند؛ اما به‌راستی چرا دولت در حذف یارانه ثروتمندان و اغنیا ناکام است؛ آیا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد؟ و یا ...  که امروز همچنان بیش از 76 میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند.

مجلس در حین بررسی و تصویب بودجه 96، مصوب کرد که دولت یارانه افراد با درآمد بالای 35 میلیون تومان در سال را قطع کند؛ اما دولت در همان زمان در مجلس با آن مخالفت کرد و بهارستان نشینان آن را تصویب و قانون کردند، اما دولت که مکلف به اجرای آن بود؛ با در تابستان با ارائه اصلاحیه‌ای این بند را حذف کرد تا اینکه در زمان ارائه لایحه بودجه 97 در بخشی از تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود که میزان منابع پرداختی هدفمندسازی را 19 هزار میلیارد تومان کاهش و آن را 23 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرد که بر اساس آن حذف بیش از 30 الی 35 میلیون یارانه بگیر برای سال97 پیش‌بینی‌شده بود.

نوبخت سخنگوی دولت پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس در مورد حذف یارانه بگیران گفت: دو روش برای شناسایی افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند در نظر گرفته‌شده بود که در روش اول تاکید بر شناسایی افراد بی‌نیاز بود که در این خصوص اعتراضات زیادی به وزارت کار وارد شد و درنهایت تنها 4 میلیون نفر حذف شدند. پس این روش یک روش کاربردی و موثر برای شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه نبود.

وی افزود: روش دیگر شناسایی افراد نیازمند می‌باشد که برای این موضوع 3 سازوکار در نظر گرفته‌شده که بخشی از افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند شناسایی‌شده که عمده این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، بخش دیگر افراد شناسایی نشده اما با اطلاعات مشخص در نزد بیمه‌های تامین اجتماعی هستند که این افراد هم به صف افراد یارانه بگیر اضافه خواهند شد و گروه سوم افراد نیازمندی هستند که تمایل به دریافت یارانه را به دولت اعلام می‌کنند و وزارت کار پس از بررسی و صحت سنجی یارانه آن‌ها را نیز به همان مبلغ 45500 تومان پرداخت خواهد کرد.

بنابراین گزارش، کمیسیون تلفیق بودجه در بررسی لایحه بودجه 97، پیشنهاد دولت را تصویب کرد، اما پس‌ازاینکه مجلس کلیات لایحه بودجه رد کرد که یکی از دلیل هم حذف یارانه بگیران بود؛  مصوبه کمیسیون تلفیق اصلاح شد و 7 هزار میلیارد تومان به منابع یارانه نقدی در سال 97 اضافه شد تا تعداد حذف یارانه بگیران به 20 میلیون نفر کاهش یابد که دولت با این مصوبه مخالف است و اعتراض خود را با اعلام اینکه نمی‌تواند افراد ثروتمند را شناسایی کند؛ از اجرای این مصوبه سر باز زده است و حکایت از این دارد که حذف یارانه نقدی افراد ثروتمند در سال 97 اجرایی نخواهد شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه‌ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست، گفت: به این دلیل که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک‌های پردرآمد حذف شوند و نحوه حذف دهک‌های پردرآمد همانند سال 96 می‌شود که دولت اجازه داشت که یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب 80 میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد باسیاست دولت مغایر است.

وی همچنین در توئیتی نوشت: دولت برای حذف یارانه نقدی نمی‌تواند جیب 80 میلیون نفر را بگردد، لذا تا زمانی که فرمولی برای حذف پردرآمدها تعریف نشود، پرداخت یارانه‌ها در سال 97 تغییری نمی‌کند.

 

سخن درستی که قابل‌قبول نیست

 جناب آقای نوبخت درست می‌گویند که نمی‌توان بدون سازوکار شناسایی افراد ثروتمند را قطع کنند؛ اما اینکه نمی‌توانند جیب مردم را بگردند هم شاید در ظاهر درست باشد؛ اما چند نکته لازم و ضروری است که در ادامه می‌آید:

 1- سخن بالا نشان می‌دهند ایشان به‌عنوان یک‌نهاد تصمیم گیر؛ از وضعیت مردم و مشکل معیشتی که اکثر جامعه برای تامین هزینه‌های خود روبرو هستند، آگاهی لازم را ندارند.

 2- سازوکار شناسایی غنی از فقیر چگونه است؛ ایشان که به‌عنوان که رئیس دستگاه برنامه‌ریزی مسئولیت دارند؛ واقعاً از شناسایی افراد غنی و حتی فقیر و قشر متوسط در جامعه عاجز هستند؛ چگونه به برای کشور برنامه‌ریزی می‌کنند  وقتی نمی‌توانند اطلاعات ساده‌ای از وضعیت مردم داشته باشند درحالی‌که امروز بررسی حساب‌های افراد و دارایی آن‌ها برای شناسایی و گرفتن مالیات اجرا می‌شود.

در این مورد: استاد اقتصاد دانشگاه تهران: شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه جز ساده‌ترین کارها است

3- این سخنان یک مقام مسئول در دولت تدبیر و امید که شخص رئیس‌جمهور نیز نزدیک است نشان می‌دهد که سیاست دولت حمایت از اغنیا است تا فقرا؛ شاید در عمل این موضوع دیده نشود اما در سخنان بر  آن تاکیددارند.

 4-  یکی از دلایل رد شدن کلیات لایحه بودجه در مجلس شد به موضوع هدفمندی اختصاص داشت و دولت فقط ارقام را آورده بود و نمایندگان به دلیل نداشتن مکانیسمی برای شناسایی اقشار پردرآمد و کم‌درآمد را دلیل رد و دارای ابهام عنوان کردند.

سخن پایانی

موضوع حذف یارانه نقدی پردرآمدها، به موضوعی پر چالش تبدیل‌شده است که از ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی مورد اتفاق‌نظر همه بوده و قانون نیز بر لزوم اجرای آن تاکید دارد اما این به این موضوع همیشه با نگاه سیاسی دیده‌شده و انگار کسی حاضر نیست تن به آن دهد و قانونی که برای اجرای عدالت در توزیع یارانه باشد، باعث شده همه به‌صورت یکسان یارانه بگیرند که این موضوع باروح قانون و عدالت سازگار نیست.

 نمایندگان مجلس می‌گویند با اصل حذف یارانه پردرآمدها مخالف نیستند اما دولت هنوز هیچ مکانیسمی برای این کار ارائه نداده است؛ درحالی‌که اقدام قبلی دولت برای حذف یارانه پردرآمدها باعث شد افراد محق زیادی بنا بر دلایل واهی حذف شوند و مشکلاتی برای دولت و نمایندگان مجلس به همراه بیاورد.

 حال با توجه به تصمیم مجلس که باید مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد تا لازم‌الاجرا شود؛ اما گویا دولت با آن مخالف است می‌خواهد به همه یارانه دهد و این مصیبت عظما هرماه داشته باشد و همچنان خبری از حذف یارانه ثروتمندان نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۴۰۵۳۱۲:۵۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
بحث ناتوانی نیست، نمیخواهند حاشیه ها و بی تدبیری های اطراف خودشان را چه از لحاظ سیاسی و چه از نظر اقتصادی و ... را از این که هست بیشتر کنند. به خاطر همین این موضوع و خیلی از موضوع های دیگر را مثل توپ از زمین مجلس پرتاب میشه به زمین دولت و .... تا این طوری به قول خودشان بار مسئولیت قبول کردن را از دوش بردارند.
ناشناس۲۳۴۲۰۶۱۴:۱۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
شما اول بپرس چرا دولت احمدی نژاد اصولا به ثروتمندان یارانه داد که حالا این دولت مجبور به قطع کردن آن باشد ! چرا آن موقع کسی فریاد نزد آهای دولت محترم به ثروتمندان یارانه نده حقشان نیست ؟!
ناشناس۲۳۴۰۶۰۱۲:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
من چند سال قبل به علت اینکه کارشناس ارشد یک سازمان هستم و حقوق بگیر از دریافت یارانه صرف نظر کردم به امید اینکه دولت نیز از پرداخت به غیر نیازمندان خودداری کند امروز بعد از چند سال دولت می گوید نمی تواند جیب مردم را بگردد ؟؟ این چه حرفی است دولت گویا زیر فشار پولدارها و گردن کلفت هاست وگرنه اخذ مالیات در کشورهای دنیا لازمه اش شفاف سازی مالی است این از حقوق دولت هاست که از در امد افراد به صورت مکانیزه با خبر باشند الان هم که قرار نیست مالیاتی از سپرده ها اخذ شود فقط قصد این است که افراد مرفه شناسایی شوند این که جاسوسی نیست چرا نمی خواهند شناسایی پردرامد ها را ضابطه مند و قانونی کنند ؟ غیر از این است که با شروع این کارواقعیت عده ای..افتاد ؟؟؟ دولت با التیماتوم باید انصراف افراد غیر نیازمند را درخواست کند در غیر این صورت باید به جستجوی درامدها ی افراد مجاز گردد
مهدی حسنوند۲۳۴۰۶۴۱۳:۰۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
حساب بانکی افراد، سامانه املاک و سامانه معاینه فنی خودروها رو چک کنید همه این سامانه ها بر اساس کد ملی افراد شناسایی شده اند. آقای خوشبخت تجمیع و تحلیل این اطلاعات برای یک برنامه نویس حداکثر یک روز طول می کشد. افراد با داریی بالای 100 میلیون تومن در شهرهای کوچک و 200 میلیون تومن در شهرهای بزرگ رو حذف کنید.
ناشناس۲۳۴۰۸۲۱۳:۱۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
فقط کسانیکه به صورت داوطلب و برخی کارکنان دولت که به ناحق یارانه اونها قطع شد متضرر شدن. و گویا همون ها نیز ثروتمند بودن. هرچند که دولت با افزایش قیمت دلار و دیگر اقلام و کاهش ارزش پول ملی این مقدار یارانه را هم بی اثر خواهد کرد و از خود مردم خواهد گرفت.
شهاب۲۳۴۰۸۵۱۳:۱۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
به خاطر این که مجلس حاضر نیست هزینه سیاست حذف یارانه را بپردازد وقتی دولت گفت بیایم یارانه همه را حذف کنیم هرکس میخواد ثبت نام کنه و باید نیازمند بودن خودش ثابت کنه این مجلس بود که مخالفت کرد
ناشناس۲۳۴۰۸۶۱۳:۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اقای نوبخت لطفا لیستی از کارهایی که رئیس جمهور و تیمش می تواند انجام دهد ارائه دهید احتمالا چهار پنج مورد بیشتر نباشد هم شما راحت می شوید هم مردم راحت می شوند هم رسانه ها
ناشناس۲۳۴۰۹۷۱۳:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
پس یارانه اون افرادی که قطع کردید (مثل من) را رو چه حسابی و چگونه قطع کردید؟ بقیه هم همون طور البته ما اعتراض نکردیم
کارمند بازنشسته دولت۲۳۴۱۰۷۱۳:۲۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
در عجبم که دولت در حذف یارانه بگیران غیر مستحق ناتوان باشه چون بنده کارمند بازنشسته دولت هستم. زمانیکه کارمند بودم به من یارانه سه نفر یعنی خودم ، همسرم و پسرم را میدادند ولی دوسال و نیمه که بازنشسته شدم یارانه خانواده منو قطع کردند و عجیب بود که چرا یارانه یک بازنشسته قطع شد و عجیب تر اینکه دلیل قطع یارانه منو "داشتن اتومبیل مگان" اعلام کردند..اونهم مگانی که تولیدداخلی و مدل سال ۹۱ بود.. اعتراض هم کردم ولی نتیجه ای نداشت از خیرش گذشتم... یعنی الان من مثل ۲ میلیون نفر دیگه(از کل ۸۲ میلیون نفر جمعیت کشور)که یارانه اونها قطع شده با حقوق بازنشستگی دو میلیون و دویست هزار تومانی پولدار و متمکن هستیم و خوشبخت خوشبخت.... همونطور که دولت به جرم داشتن اتومبیل ساخت داخل منو مشمول یارانه نمیدونه بهمین روش ساده میتونه بقیه ماشیندارها را هم یارانه اونها را قطع کنه... ساده ساده ساده ... آقای نوبخت همین یک مورد قطع یارانه من و خانواده منو جواب بده بقیه مشارکت در کشورداریش پیشکش...
ناشناس۲۳۴۱۴۱۱۳:۴۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
پس چرا یارانه افراد زیادی در شهرستان ها را که حدود 4 میلیون حقوق داشتند حذف کردند
ناشناس۲۳۴۱۵۷۱۳:۴۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
سلام من هرچه به دور بر مینگرم یارانه قطه شده حداقل دو ساله و باور ندارم این حرفها راست باشه بازی برای هاپولی شدن پولش
ناشناس۲۳۴۱۶۵۱۳:۵۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
این تفکر که نمی توانند جیب 80 میلیون ایرانی را بگرددند عین اشتباه هست در تمتم دنیا دولتها برای مدیریت بهتر منابع خود این کار را می کنند ولی چون آقایان همه چیز را سیاسی کردند نمی خواهند و نیتی هم برای این کار ندارند و تا این تفکر حاکم باشد کار مملکت به همین سیاق خواهد بود. در ضمن تبریک به دولت دلار در مرز 5000 تومان!!! کلا ...
ناشناس۲۳۴۲۰۴۱۴:۱۶:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دولت ناتوان نیست اما از نظر خودش اگر بخواد یارانه ی ثروتمندان رو قطع کنه در حقیقت یارانه قشر پرطرفدار خودشو قطع میکنه و یک جور ناراحتی و ناامیدی در بین رای دهندگانش پیدا میشه دولت اعتقاد داره یا باید یارانه ی همه قطع بشه تا حرفی پیش نیاد یا ...
امیر۲۳۴۲۳۸۱۴:۳۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اینبار که دولت قصد حذف یارانه را داشت مجلس ....حالا که اینطوری است چرا یارانه من که قطع شده وصل نمی شود
ناشناس۲۳۴۲۴۵۱۴:۳۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
به نظر م دولتی که بعد از 5 سال مردم را نشناخته و نمیتواند بفهمد پولدارها کیانند از اول اشتباه کرده آمده . آخه میشه یک دولتی سرمایه داران و ÷ولداران این آب و خاک را نشناسد برای سرمایه گذاری توهم بزند . اگر نمیدانند که وای بر این مملکت و اگر میدانند و عمدا انجام نمیدهند که به نظرم خرج مردم را کم کنید مجلس را تعطیل کنید اقلا خرج ما مردم گرفتار در امور روزمره مان کمتر شود .
ناشناس۲۳۴۲۸۰۱۴:۵۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
براحتی می توانند پولدارها را شناسایی کنند مثلا کسانی که خانه در نقاط گران شهر دارند چک کردن حساب ها . میزان مسافرت به خارج . اتومبیل گرانقیمت و... منتهی دولت هدفی داره و... با حذف ثروتمندان می توان این پول را صرف ساخت بیمارستان و مدرسه وکارهای زودبازده و... در نقاط محروم کرد
محمد۲۳۴۲۹۲۱۴:۵۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
فقط بخاطر منافع خودشان است و بس .....
ناشناس۲۳۴۳۶۶۱۵:۳۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دادن یارانه اشتباه بود و الان حذف آن ، ناعادلانه است. راه اصلی اینه که همه قیمتها کاملا" آزاد بشه و تفاوت آن به همه ایرانیان به صورا مساوی پرداخت بشه. با اینکار قاچاق حذف میشه، صادرات تقویت میشه، واردات کم میشه، مصرف انرژی و سوخت مدیریت میشه و به طور عادلانه، هرکس میتواند تصمیم بگیرد با یارانه خودش چه بکند. ویا چه مقدار انرژی و سوخت مصرف کند.
ناشناس۲۳۴۴۰۶۱۵:۵۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دلبستگی های سیاسی عامل اصلی است.
ناشناس۲۳۴۴۳۸۱۶:۱۱:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
یا به قول دوستان دروغه کی میدونه کیا یارانه میگیرن کیا نمیگیرن؟ من که خودم بخاطر رئیس جمهور! انصراف دادم یا مسئولین هم ثروتمندن و هم یارانه میگیرن و برای قطع یارانه دچار تضاد منافع میشن!
ناشناس۲۳۴۴۵۴۱۶:۲۱:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
مجلس باید برروی مصوبه خود تاکید ودولت را ملزم به حذف پردرآمدها کند ودراینمورد راه حل ارائه کند مجلس باید سه ماه به دولت فرصت دهد وراهکار حذف پردرآمد ها را فرموله کند روش درست اینست مردم دوباره برای یارانه ثبت نام کنند واطلاعات مورد نیاز راارائه دهند تاواجد شرایط برای دریافت گردند
ناشناس۲۳۴۵۹۷۱۷:۴۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
یارانه نقدی کلا اشتباه باعث تورم ، باید تبدیل به سبد کالا بشه
متقاضی یارانه۲۳۴۷۹۱۲۰:۳۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
گناه امثال بنده چه بوده است که بعد از سی سال کار در آموزش و پرورش در یک اپارتمان هشتاد متری در طبقه چهارم بدون آسانسور زندگی می کنم که به علت عمل دیسک کمر نمی توانم ماهی یک مرتبه خیابان را ببینم یارانه ام باید قطع شود ( قیمت آپارتمان من صد میلیون هم نمی شود )و با جناق بنده که مغازه اش حداقل سه میلیارد قیمت دارد یارانه می گیرد . شما را به خدا این ظلم را تمام کنید . حداقل اگر یارانه را قطع می کنید ثروتمندان واقعی را پیدا کنید
ناشناس۲۳۴۸۷۶۲۲:۳۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
این یارانه متعلق به تمام ایرانیان است و باید به همه پرداخت شود . آن گرانی هایی که بعد از حذف یارانه های سوخت و گرانی آن بوجود آمد برای همه بود و حالا کسانی که یارانه نمی خواهند خودشان بایست اعلام کنند .
ناشناس۲۳۵۵۰۱۱۲:۰۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
باید یک تفحص عمیق درخصوص میزان افراد بهره مند و میزان پرداخت یارانه ها صورت گیرد. آمار با واقعیت تناقض دارد. به نظرم افراد دریافت کننده از اعلام شده کمترند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین