فرمانده ارتش: فرماندهی مطلوب باید در فضای واقعی و مجازی توانایی مدیریت داشته باشد

گروه سیاسی الف،   3961112120 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرمانده کل ارتش گفت: در دنیای آینده، محیطی سیال بین دنیای واقعی و مجازی در جریان است و تنها یکان‌های منعطف اعم از واحدهای کل و جزء جوابگو خواهند بود. فرماندهی مطلوب آینده باید بتواند در این محیط سیال در فضای واقعی و مجازی توانایی فرماندهی و مدیریت داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در دومین همایش علمی و کاربردی الگوی مطلوب فرماندهی نظامی در چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی (۱۴۰۴) با تکیه بر فرهنگ سازمانی دفاعی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گرامیداشت دهه مبارک فجر و تبریک و تهنیت پیشاپیش روز نیروی هوایی ارتش، به ویژگی‌های فرماندهی از نگاه مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) پرداخت و گفت: برای فرماندهی، داشتن تخصص شرط لازم است و بدیهی است که قبل از هر چیز فرمانده باید تخصص فرماندهی داشته باشد.

وی افزود: فرماندهی معظم کل قوا بین همه نظریه‌پردازان نیروهای مسلح جهان، صاحب نظریه ارتش معنویت‌محور هستند. در کشور ما، ارتش معنویت‌محور به معنی نیروهای مسلح معنویت‌محور است. معنویت‌محور بودن بالاتر از همه ویژگی‌های فرماندهی است.

موسوی ادامه داد: وقتی فرمانده معظم کل قوا قائل به این هستند که نیروهای مسلح باید معنویت‌محور باشد، فرماندهی که می‌خواهد در نیروهای مسلح فرماندهی کند، باید معنویت‌محور باشد. فرمانده معنویت‌محور یعنی فرمانده‌ای که همه چیز را از خدا و برای خدا بداند، به خدا و وعده‌هایش ایمان، اعتقاد و اعتماد داشته باشد و باور کند که وقتی نیروی دفاعی حق در برابر نیروی تهاجمی ناحق قرار می‌گیرد، نیروی دفاعی حق پیروز خواهد بود و ایمان به تحقق وعده خداوند داشته باشد.

فرمانده کل ارتش دومین ویژگی فرماندهی را اخلاق‌مدار بودن دانست و اضافه کرد: در تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، فرمانده را یک انسان اخلاق‌مدار می‌دانند و معتقدند در نیروهای مسلح داشتن دین و اخلاق معیار تعیین‌کننده است. آن که از این ویژگی‌ها بی‌بهره باشد، جایی در نیروهای مسلح ندارد و آن کسی بر دیگران برتری دارد که در این ویژگی‌ها برتر باشد.

وی انقلابی بودن را دیگر ویژگی فرمانده دانست و یادآور شد: پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب تا آخر، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب اسلامی و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها و تسلیم نشدن در برابر فشارهای دشمنان معیار اصلی فرمانده انقلابی است. دشمنان انواع فشارها را وارد می‌آورند تا ما در مسیر حرکت به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی دچار سستی، رکود، دودلی، کندی و واماندگی شویم. انقلابی یعنی کسی که هیچ فشاری نمی‌تواند او را در راه آرمان‌های انقلاب سست، ناامید و منصرف کند. کسی که پا در راه انقلابی بودن می‌گذارد باید اطمینان داشته باشد که به همه اهداف و آرمان‌ها نائل خواهد شد. ناامید نشدن به این راه، از شاخص‌های انقلابی‌گری فرماندهان است.

فرمانده کل ارتش در ادامه از پایبندی به استقلال کشور و حساسیت برابر دشمن به عنوان دیگر ویژگی‌های فرماندهی نام برد و در تبیین آن گفت: حساسیت برابر دشمن و نقشه‌هایش و عدم تبعیت از دشمن موضوعی است که فرماندهی معظم کل قوا از آن به عنوان جهاد کبیر نام برده‌اند. باید توجه داشته باشیم که دشمن با فضاسازی‌ها و جوسازی‌های خود، می‌خواهد ما را از چه چیز منصرف کند و به چه مسیری ببرد.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر آمریکایی‌ها، لندن‌نشینان و منافقین حمله به ارتش را شروع کردند که این موضوع نشان‌دهنده مسیر درست ارتش است و از این بابت خدا را شکر می‌کنیم.

موسوی تقوای دینی و سیاسی را دیگر ویژگی مهم فرماندهان دانست و اضافه کرد: رعایت تکالیف دینی و پرهیز از لغزشگاه‌هایی که مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد نکته بسیار مهمی در فرماندهی است. باید مواظب باشیم که کدام راه، حرف، حرکت، رفتار و با چه کسی همراهی کردن مورد سوءاستفاده دشمن قرار می‌گیرد.

وی افزود: دیگر ویژگی فرماندهی، بصیر بودن است. انتخاب راه درست، شناخت دشمن و ترفندهایش و اتخاذ موضع درست و به موقع برابر دشمن از نشانه‌های بصیر بودن فرمانده است. مهم‌تر از این‌ها، نکته‌ای است که فرمانده معظم کل قوا درباره مالک اشتر نخعی به عنوان الگو و اسوه همه نیروهای مسلح یاد کردند و آن بصیرت در انتخاب امام بود.

فرمانده کل ارتش سپس با اشاره به تاکید فرمانده معظم کل قوا بر دقیق و پیگیر بودن فرماندهان، گفت: صرف دستور دادن، برنامه دادن، هدف اعلام کردن و آن‌ها را به حال خود رها کردن و بلاتکلیف گذاشتن، نظارت نکردن، وسواس نداشتن، موشکافی نکردن و نایستادن پای برنامه‌ها، راه‌ها و دستورها فرماندهی مطلوب نیست. فرمانده مطلوب کسی است که هدف را نشان دهد، برنامه بدهد، راه را تبیین کند، دستورات بدهد، منابع را تخصیص دهد، نظارت و راهبری کند تا به نتیجه برسد.

وی از متواضع، ساده‌زیست و مردمی‌بودن به عنوان دیگر ویژگی فرماندهان نام برد و افزود: از قول چندین نفر از معصومین روایت شده است که می‌گویند خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، کجاست و به کجا می‌رود. روندشناسی و رویدادشناسی کلید موفقیت فرماندهان امروز و آینده است. این که آینده چگونه است و ویژگی‌های آن چیست و چگونه باید باشد و چه مدیریتی نیاز دارد مهم است.

موسوی تصریح کرد: در دنیای سیال آینده که محیطی سیال بین دنیای واقعی و فضای مجازی جریان دارد و جنگی پرشدت در فضای حقیقی و مجازی برقرار است، تنها یکان‌های منعطف اعم از واحدهای کل و جزء جوابگو خواهند بود. فرماندهی مطلوب آینده باید بتواند در این محیط سیال در فضای واقعی و مجازی توانایی فرماندهی و مدیریت داشته باشد.

در پایان در دومین همایش علمی و کاربردی الگوی مطلوب فرماندهی نظامی در چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی (۱۴۰۴) با تکیه بر فرهنگ سازمانی دفاعی، از کتاب «رهبری و مدیریت در اندیشه دفاعی مقام معظم فرماندهی کل قوا» و «سالنامه شهدای نهاجا» رونمایی شد. همچنین در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدا، الگوهای برتر فرماندهی نیروهای مسلح و برگزیدگان مقالات ارائه شده در این همایش تقدیر و تجلیل شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین