عذرخواهی رئیس مرکز صدا و سیما یزد ضرورتی نداشت

محمد رجب زاده، گروه تعاملی الف،   3961112110 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
عذرخواهی رئیس مرکز صدا و سیما یزد ضرورتی نداشت

کارشناسی در یک برنامه خانوادگی توصیه میکند که برای جلب رضایت همسرتان از ماساژ پا در آب یا شیر ولرم استفاده کنید و.... پخش این برنامه با بازخوردهای زیاد و متفاوتی روبرو میشود تا جائی که مدیر شبکه استانی یزد در اقدامی عجولانه و دستپاچه، از مردم عذر خواهی و بیان میکند که: " برایمان بسیار مهم است که برنامه ای پخش نشود که خاطر مخاطبان شریف را مکدر کند ! " و در ادامه میگوید: " این نوع بیان و ذکر مثال و جزئیات ممکن است با ذهن مخاطب امروز ما سازگار نباشد و به همین خاطر بهتر بود بیان نشود!"

اما به راستی چه چیز موجب این همه حساسیت شده است؟ آیا اگر کارشناس برنامه به مردان توصیه میکرد که پای همسرانتان را ماساژ بدهید و ببوسید باز هم چنین حساسیتی وجود داشت؟ آیا این راهکار از منظر محتوای پزشکی و علوم طبیعی مخدوش و مشکل دار بود؟ یا اینکه از جهت تطابق با معارف و آموزه های دینی منافاتی داشته است؟

عذر خواهی مدیر شبکه از بابت چیست؟ اگر از این بابت است که کارشناس مطالبی را بیان داشته که موجب تکدر خاطر مخاطبان شده پس حتما بایستی تا به حال رئیس سازمان صدا و سیما به این علت که تقریبا اکثر قریب به اتفاق کارشناشان اقتصادی و دینی و مراجع عظام بر ربوی بودن سیستم بانکی تاکید دارند و این مطلب بارها از طریق رسانه های متفاوت و حتی صدا و سیما بیان شده و موجب تکدر خاطر بسیاری از مردم شریف و مسئولان محترم شده، استعفا می داد.

جالب است که تا حالا حتی یک نفر از پزشکان و یا متخصصین حوزه علوم طبیعی در مورد این راهکار ارائه شده اشکالی را بیان نداشته است و حتی وزیر محترم بهداشت از شنیدن چنین مطلبی در رسانه، اظهار رضایت نموده و مجددا در حضور خبرنگاران آن را بیان می کند. یک جستجوی بسیار ساده و حتی غیر حرفه ای در اینترنت در مورد نقش پا و ماساژ پا خصوصا در حیطه رفلکسولوژی مخاطب را با هزاران صفحه اطلاعات علمی روبرو می کند که واقعا تعجب آور است. صدها مرکز تخصصی در سراسر دنیا مشغول به آموزش و انجام ماساژ پا هستند و آموزش آن را خصوصا برای همسران جزو اهداف اصلی خود می دانند و حتی در بسیاری از خانواده های آسیای شرقی این امر جزو هنجارهای زناشوئی است. شاید اگر این راهکار توسط یک برنامه ماهواره ای آن طرف آبی بیان می شد و کمی هم به مطالب جنسی مزین شده بود خیلی بیشتر قابل قبول بود و الآن همچون تحفه ای زبان به زبان و کانال به کانال نقل شده بود. صدها و صدها کلیپ آموزشی ماساژ پا خصوصا برای آموزش همسران هم اکنون در فضای مجازی که بوسیله مراکز تخصصی خانواده و ازدواج تهیه شده، در دسترس است. پس عذر خواهی مدیر شبکه بابت چه بوده؟

از نظر محتوای دینی هم تا به حال حتی یک نفر کارشناس مباحث دینی خصوصا در حوزه مسایل مربوط به همسران و خانواده نقد منفی بر این برنامه ارائه نکرده است چرا که در احادیث متعددی بر نقش ارتباط فیزیکی و نوازش همسر در ایجاد و پیوند عمیق روحی و عاطفی بین زوجین تاکید شده است. پس عذر خواهی مدیر شبکه بابت چه بوده است؟

مطمئنا بررسی علمی (از منظر علوم طبیعی و علوم دینی) برنامه پخش شده در این نوشتار کوتاه امکان پذیر نیست اما یقینا این حساسیت اجتماعی خصوصا بانوان نسبت به این برنامه ربطی به محتوای علمی آن ندارد.

تکدر خاطر به دلیل آن است که " چرا زن باید پای همسرش را ماساژ بدهد" اگر کارشناس برنامه از مردان میخواست که این کار را انجام بدهند دلیل تکدر خاطر آن بود که " چرا مرد باید پای همسرش را ماساژ بدهد" ریشه همه اینگونه مکدر شدن ها بی ارزش شدن شان خانواده در جامعه است. چرا دختران تن به ازدواج نمی دهند؟ چرا پسران زیر بار تاهل نمی روند؟ همه مشکلات اقتصادی و... به جای خود اما مهمتر از همه آن است که همه چیز در " من" خلاصه می شود. آن چیزی که نظام خانواده و به تبع آن اجتماع را در مخاطره قرار داده است محوریت " من" است. هر کاری و هر چیزی باید فایده ای برای "من" داشته باشد. نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی و همه وهمه به سمت محوریت " من" تنظیم شده است.

امید است قبل از آنکه روزی برسد که مجبور باشیم برای بیان هنجارهای اجتماعی بدیهی هم عذر خواهی کنیم، علت اصلی نزول خود را دریابیم. با این روند مدیر آموزش و پرورش هم باید از بابت اینکه شاگرد جلوی پای استاد بلند شده است عذر خواهی کند.