چه کسانی از افزایش نرخ ارز سود بردند؟/تولیدکنندگان بازندگان اصلی نوسانات بازار ارز

عباس شاکری،   3961111130 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه کسانی از افزایش نرخ ارز سود بردند؟/تولیدکنندگان بازندگان اصلی نوسانات بازار ارز

نرخ واقعی ارز در هر کشوری از شاخص‌های اساسی و بنیادی در تعیین درجه رقابت بین‌المللی و تبیین شرایط داخلی حاکم بر اقتصاد آن کشور به‌شمار می‌رود وآشفتگی و نوسان در عملکرد این شاخص از یکسو مبین عدم تعادل در اقتصاد است و از سوی دیگر دلیل بی‌ثباتی بیشتر محسوب می‌شود.در این میان اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و نرخ ارز یکی از عوامل تعیین‌کننده تولید و رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود که از مسیرهای متفاوت اثرات متضادی بر تولید می‌گذارد.

تنها اقتصادهایی که صاحب تولید هستند و منابعشان را صرف کارهای مولد می‌کنند، می‌توانند در مواقعی نرخ ارز را در جهت منافع صادرکنندگانشان تعیین کنند که این امر هیچ اختلالی را در پی نخواهد داشت؛ اما این اقتصادها نیز عموما در پی این هستند که رقابت‌پذیری و نوآوری و عوامل دیگری را برای اعتبار صادرات در نظر بگیرند که در برخی موارد نیز از نرخ ارز استفاده می‌کنند؛ اما درحال‌حاضر آنچه ما به‌عنوان صادرات در کشور داریم، اغلب نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است که درواقع نباید به‌ عنوان صادرات غیرنفتی شناخته شوند. در مجموع حدود ۱۰درصد از صادرات ما کالاهای صنعتی و کشاورزی است.

درحال‌حاضر حجم زیادی یارانه به بخش خام‌فروشی تعلق می‌گیرد، در حالی است که این بخش برای صنایع پایین‌دستی کشور به‌ هیچ ‌وجه «مادری» نمی‌کنند؛ اما نام آنها «صنایع مادر» است.در خام‌فروشی، با ارزش افزوده پایین، شاهد صادرات به کشورهای مختلف هستیم و مسئولان کشور این‌گونه مواد اولیه را برای تولید و اشتغال کشورهای دیگر به ارمغان می‌آورند.

موافقان، نرخ ارز را می‌خواهند بالا ببرند، به بهانه افزایش صادرات افزایش دهند؛ در حالی که بارها نرخ ارز را بالا بردیم و صادرات ما هیچ تغییری نکرد و به‌خوبی می‌بینیم که اوضاع صادراتمان چگونه است. آنچه به ‌عنوان افزایش نرخ ارز برای حمایت از صادرات رخ می‌دهد، در حقیقت برای صنایعی است که خام‌فروشی می‌کنند و فقط نام «صنایع مادر» را یدک می کشد و این صنایع حاشیه سود بالایی دارند و مالیات ناچیزی هم پرداخت می‌کنند و از رانت‌های ویژه هم برخوردارند.

تازمانی‌که به‌عنوان مثال ۵۰۰ تومان به نرخ ارز اضافه شود، کسانی‌که انبار ورق، آهن و میلگرد و کالاهای الکترونیک دارند، یقینا سود بسیار زیادی عایدشان می‌شود. این مسائل باعث می‌شود که توزیع درآمد به صورت ناخوشایندی رخ دهد.

برخی روزنامه‌ها حین بالارفتن قیمت ارز می‌گویند که بازار مشغول عمل‌کردن است؛  کجای بازار مشغول عمل‌کردن است؟ تقاضا در کدام بخش بازار افزایش یافته؟ از طرفی تراز مسافرت‌های ما منفی است. چه کسانی سفر می‌کنند؟ در هفته تنها چند هواپیما به تایلند و ترکیه و... سفر می‌کنند؟ کسانی که در مزرعه کار می‌کنند یا در کتابخانه هستند که به این مسافرت‌ها نمی‌روند.

افزایش نرخ ارز هیچ منفعتی برای تولید و اشتغال کشور ندارد و تنها برای صادرات، با ارزش افزوده پایین و همچنین صنایع بالادستی آن‌هم با ارزش افزوده کم سود آور است. حال اینکه این مسئله به نوبه خود کمکی به تولید و اشتغال‌زایی در کشور نمی‌کند.

افزایش نرخ ارز، تصنعی و در جهت منافع گروه‌های خاص است؛ گردونه‌ای را در اقتصاد ایجاد کرده‌ایم که هر چند سال یک‌بار پول کلانی عاید عده‌ای می‌شود و از این طریق فساد در کشور فزونی می‌یابد و دوباره همه‌چیز عادی می‌شود و این رویه در چند سال بعد دوباره تکرار می‌شود. قانون هم از طرفی به نفع آنها عمل می‌کند. 

دولت در نهایت باید تدبیری به خرج دهد که صرف‌نظر از مسائل سیاسی، اقتصاد کشور شوک جدید دیگری را تحمل نکند. زمانی‌که ما قصد فعالیت ساختاری داریم، ایجاد تقاضای کاذب در بازار ارز چه معنایی دارد؟ ما بنا به چرخه سیاسی به فرض نباید برخی صحبت‌ها را به زبان بیاوریم؛ اما باید پرسید که آیا باید تدبیر این‌چنین باشد؟

*اقتصاددان برجسته کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۹۵۶۱۳:۴۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
خود دولت گرون میکنه. چی میگی برا خودت؟
ناشناس۲۲۹۲۴۸۱۶:۰۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
دقیقا . ماشین رو کی یک شبه چند صد میلیون گرون کرد ؟ زمین و ملک و مسکن رو کی رسوند به قیمت متری بیست میلیون ؟ ارز ششصد تومنی رو کی رسونده به نزدیک پنج هزار تومن ؟ جریمه های رانندگی عجیب و غریب رو کی مینویسه ؟ همینه . ربطی هم به این دولت و اون دولت نداره . تا بوده همین بوده
ناشناس۲۲۸۹۵۹۱۳:۴۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
بزرگترین مسئولیت برای چنین علم گریزی و رساندن کشور به انفجار قیمت ارز که قطعا ادامه خواهد یافت در وهله اول وزیر پیشین اقتصاد است که با بالا بردن سود بانکی به بالای 25 درصد و تثبیت دستوری نرخ ارز برای معجزه! تورم تک رقمی کل اقتصاد ایران را به نفع واردات خارجی به رکود بیکاری و رشد پایین رساند و از همه فاجعه بار تر سیستم بانکی کشور را منهدم کرد و حالا بسیار بسیار سخت است که این مسایل را بتوان بدون مشکل عظیم برای اقتصاد کشور حل کرد. البته از دو حال خارج نیست یا اینکه ایشان بدون علم و اگاهی اینکار را کرده مه واقعا جای تاسف است که چنین فرد بی دانشی وزیر اقتصاد بوده است! ولی احتمال بسیار بیشتر این است که ایشان با اگاهی این تصمیمات را گرفت تا صندوق انتخابات 96 تضمین شود که باز جای تاسف بیشتری است و احتمالا همین هم بوده که به بهانه عشق به کار علمی و دانشگاهی از مسئولیت فاجعه کنونی شانه خالی کرده و حالا احتمالا در داخل ای خارج مشغول فرصت مطالعاتی و تحقیقات است! البته یک احتمال دیگر این است که ایشان بفرمایند به نظرات من توجه نشد و تصمیمات اقتصادی دولت نه در وزارت اقتصاد بلکه در جاهای دیگر دولت گرفته می شد که باز عذر بدتر از گناه است!
ناشناس۲۲۸۹۶۱۱۳:۴۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
با گران شدن 500 تومانی بنزین مخالفت شد عوضش دولت 500 تومان روی دلار کشید. به این میگن بازی باخت باخت برای ملت.
ناشناس۲۲۸۹۷۴۱۳:۵۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
در محاسبه نیاز ارزی کشور پس از واردات و قاچاقدو بخش بزرگ خدمات و فرار سرمایه هم هست ( کارمند فراری وزارت نفت و ابر بدهکار نفتی و خاوری و صراف و زنجانی و....) که خداقل سالانه 20 تا 30 میلیارد دلار است . این حداقل صد هزار دانشجو بین المللی و چند صد هزار ایرانی که در دبی و ترکیه و مالزی زندگی میکنند و جند صد هزار ایرانی که در امریکا شمالی و اروپا زندگی می کنند( ایرانیان شاغل در اروپا و امریکا را به حساب نمی اوریم) و تقریبان همه هزینه یا بخش بزرگی از هزینه زندگی و سرمایه گزاری انها از ایران تامین می شود هم هستند. ضمن اینکه میزان قاچاق قطعا بیشتر از 20 میلیارد دلار است. همچنین سهم درامد خدمات ایران به دلیل همین تثبیت نرخ ارز نمی تواند بیشتر از 8 میلیارد دلار باشد. حالا ایران و اجناس ان نه تنها برای توریستهای خارجی بسیار گران است و کمتر به ایران می ایند بلکه حتی ایرانیان مقیم خارح دیگر رغبتی به اوردن پول به ایران ندارند چون واقعا دلار و یورو ی را که با زحمت بسیار در خارج در می اورند در ایران تقریبا هیچ است و مثلا یک ماشین 2018 که در خارج 25 هزار دلار است و انهم از دم قسط با بهره صفر در ایران 80 هزار دلار است و انهم نفد که با سود حتی دو درصد اروپا و امریکا از برای 5 سال نزدیک به 100 هزار دلار یا چهار برابر است!!! پس می بینیم به راحتی نیاز ارزی کشور بالای 100 میلیارد دلار و درامد ان به زحمت 70 تا 80 میلیارد دلار است. این تفاوت 20 تا 30 میلیاردی د پنج سال گذشته را دولت از صندوق و ذخایر ارزی تامین می کرد ولی حالا کفگیر به ته دیگ خورده!
ناشناس۲۲۸۹۸۲۱۳:۵۷:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
ایران بهشت رانتخورهاست... رانت اطلاعاتی برای کسانی که میدانند که سامانه ثبت سفارش خوردو بسته میشود و میدانند که که در چه تاریخی ارز گران میشود !!!
ناشناس۲۲۹۲۵۳۱۶:۰۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
ای گفتی . ببین ، ماشین رو با تعرفه قدیمی وارد کردن ، با ارز قدیمی حساب کردن ، چند برابر هم کشیدن روش . بعد خوابوندن تو پارکینگ نمایشگاه دار و دلال . بعد تعرفه رو عوض کردن . همون قیمتی رو که ده برابر همه جای دنیا بود باز چند برابر کردن !!! به خدا آدم دیوونه میشه
ناشناس۲۲۸۹۹۶۱۴:۰۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
تا زمانیکه این سیاست در دستور است وضع مملکت و کشور بدتر می شود. شاید عده ای خوششان نیاید اما متاسفانه عده ای خاص که در برخی مناصب هستند ه اند سود زیادی نصیب خودشان می شود. وگرنه می توانستند با دستوراتی جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرند تا مردم هم با آرامش زندگی کنند. در حال حاضر کاهش نرخ ارز به اشتغال کمک میکند نه افزایش آن .چون به غیر از منفعت برای یک عده خاص در کوتاه مدت و به نفع صادرات هیچ نفع دیگری برای کشور تدارد . ثابت ماندن نرخ ارز آرامش و اشتغال را به همراه دارد. دولت باید کاهش نرخ ارز را در دستور کار داشته باشد تا بتواند با آن ایجاد اشتغال نماید. با کاهش نرخ ارز مواد خام کارخانه ها ارزانتر به دست کارخانه دار رسیده و او می تواند با افزایش تولید و افزایش نیروی کار تولید را ارزانتر نماید. و مردم هم با توجه به قدرت خرید استطاعت بیشتری برای خرید داشته باشند. دولت تنها راه نجات کشور را در راستای سیاست کاهش نرخ ارز تا حد ممکن بداند. من به شما گفتم نگی نگفتی
هوشیار۲۲۹۰۲۹۱۴:۲۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
از افزایش قیمت دلار کسانی سود میبرند که رانت اطلاعاتی دارن .در واقع اینها هم کاسبان تحریم هستند هم کاسبان مذاکره
ناشناس۲۲۹۳۳۶۱۶:۵۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
الان تقریبا اکثر سیاسیون هر دو جناح راست و چپ از افزایش نرخ ارز سود کرده اند. اکثر فامیلهای درجه یک یا خود اینها یا صرافی دارند، یا در ساخت و ساز هستند، یا عمده فروش هستند، یا وارد کننده انحصاری یک کالا هستند، یا صادرکننده. اینها همشان سود می کنند از افزایش نرخ ارز . راست و چپ نداره هر دو جناح سود می کنند. برای همین هم همه این افراد وضعشون خوبه. همشون با حقوق های به ظاهر چندمیلیونی در خانه های چندمیلیاردی زندگی می کنند و این تفاوت ها از همین بنگاه های وابسته بدست می اید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

آخرین عناوین