واردات ۶ میلیون دلار شانه سر در ۹ ماه! امکان تولید در داخل با ظرفیت بالا

گروه اقتصادی الف،   3961111049 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمار‌ها حاکی از آن است که در ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶ میلیون دلار صرف واردات شانه سر و گیره زلف شده و این درحالی است که در داخل کشور امکان تولید این محصول با ظرفیت بالا وجود دارد.

واردات ۶ میلیون دلار شانه سر در ۹ ماه! امکان تولید در داخل با ظرفیت بالا

به گزارش میزان واردات کالا از کشور‌های مختلف جهان به ویژه چین سالهاست که تولیدکنندگان کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

در این میان واردات اقلامی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد و به دلیل حمایت نشدن تولیدکنندگان با کاهش روبرو بوده جای تامل دارد که چرا هرساله رقم قابل توجهی ارز به واردات آن تعلق می‌گیرد، اما در راستای حمایت از تولیدکنندگان آن قدمی برداشته نمی‌شود.

یکی از اقلامی که تولید آن در کشور نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و هرساله ارز قابل توجهی برای واردات آن صرف می‌شود شانه سر و گیره زلف است.

این درحالی است که نمونه‌های داخلی این محصول نیز با کیفیت مطلوب در بازار وجود دارد و تولید آن سالهاست که در داخل کشور انجام می‌شود، اما ورود کالا‌های خارجی تولیدکنندگان لوازم موی سر را نیز با مشکلات بسیاری، چون کاهش تولید روبرو کرده است.

در این میان بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که در ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲ هزار و ۳۲۸ تن شانه سر و گیره زلف از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.

واردات ۶ میلیون دلار شانه سر در ۹ ماه/ تولیدکنندگان: چه گناهی کردیم تولیدکننده شدیم

براساس واردات این حجم شانه و گیره زلف بالغ بر ۶ میلیون و ۴۵ هزار و ۱۵۲ دلار ارز از کشور خارج شد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۳۷ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۸۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که شانه و گیره زلف از ۲۰ کشور جهان از جمله چین، آذربایجان، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، جمهوری کره، فرانسه و لهستان وارد ایران شده است.

چین بزرگترین صادرکننده شانه سر به ایران

در بین کشور‌های ذکر شده اولین و بزرگترین صادرکننده شانه و گیره زلف به ایران، چین با صادرات یک هزار و ۹۱۳ تن در ۹ ماهه نخست سال جاری بوده است که درآمد ۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۸۶۸ دلار درآمد ارزی نصیب خود کرده است.

بعد از چین، امارات متحده عربی دومین صادرکننده شانه و گیره زلف به کشور بوده است که در مدت ذکر شده با صادرات ۲۲۴ تن از این محصول درآمد ۵۶۳ هزار و ۷۹۱ دلاری را به خود اختصاص داده است.

با این تفاسیر چین بازار شانه و گیره زلف کشور را در انحصار خود قرار داده است به طوریکه در این زمینه تولیدکنندگان بسیاری را از کار بیکار کرده است.

حال این نکته حائز اهمیت است که با ارز خارج شده از کشور برای واردات چنین محصولاتی که تولید آن در کشور می‌تواند سالانه تعداد زیادی شغل ایجاد کند و از طرفی باعث حمایت از تولید و تولیدکننده شود چرا مسئولین در ورود چنین کالا‌هایی محدودیت ایجاد نمی‌کنند و باعث بسته شدن کارخانه ها‌ی کوچک یا تعدیل نیرو در کارخانه‌های بزرگ می‌شوند.

در همین راستا با مسعود غفوری یکی از تولیدکنندگان لوازم موی سر که در تولید این محصول تجربه ۲۵ ساله دارد به گفت و گو پرداختیم تا روشن شود واردات شانه و گیره زلف چقدر آن‌ها را با مشکل روبرو کرده است.

این تولید کننده با گلایه از واردات بی رویه محصولات خارجی در زمینه لوازم موی سر اظهار کرد: واردات نه تنها به ما ضرر وارد کرده بلکه دیگر صنایع تخصصی در تولید را مختل کرده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته که واردات این محصول کمرنگ‌تر بود به صورت ۳ شیف با جمعا ۶۰ پرسنل در حال تولید لوازم موی سر بودیم، اما با واردات بی رویه این محصول تولید ما از ۳ شیف به یک شیف و پرسنل به ۱۱ نفر کاهش پیدا کرده است.

غفوری با بیان اینکه در گذشته یکی از صادر کنندگان این محصول بوده عنوان کرد: سال‌ها قبل محصولات خود را به کشور‌های آسیای میانه، عراق و افغانستان صادر می‌کردیم، اما امروز صادرات ما کاهش محسوسی پیدا کرده است.

این تولید کننده نبود منابع مالی در زمینه حمایت از تولید در کنار واردات بی رویه را عامل اصلی کاهش تولید محصولات ایرانی دانست و افزود: درحال حاضر تولیدکنندگان برای تولید محصولات با کیفیت نیاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها دارند، اما متاسفانه در سر راه تولید کننده در این زمینه موانع بسیاری وجود دارد.

وی افزود: تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات در راستای رونق تولید با مشکلات بسیاری روبرو هستند و در این زمینه باید از هفت خان رستم رد شوند.

وی در ادامه به مشکلات دیگر در مسیر تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: هزینه تمام شده تولیدات ما به واسطه دریافت مالیات، ارزش افزوده و قیمت بالای مواد اولیه، گران تمام می‌شود و این مورد توان رقابت با محصولات خارجی را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

غفوری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در برخی از کشور‌ها مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند افزود: در کشوری مثل چین تسهیلات بلند مدت با نرخ سود پایین به تولیدکنندگان اعطا می‌شود و اگر توان بازپرداخت آن را نداشته باشند بانک کارشناس را برای بازدید از خط تولید می‌فرستد و با شناسایی مشکلات برای رفع نواقص در تولید،تولید کننده را حمایت می‌کند تا تولید آن دوباره از سر گرفته شود.

چه گناهی کردیم تولیدکننده شدیم

این تولیدکننده با شکایت از تولیدات زیر زمینی محصولات و ضرر آن‌ها به تولید کشور اشاره کرد و گفت: در برخی از نقاط مردم در کارگاه‌های زیر زمینی کالا‌های خود را بدون اسم و رسم تولید و به بازار عرضه می‌کنند و این به ضرر تولیدکنندگانی می‌شود که مالیات و ارزش افزوده محصولات خود را به طور کامل پرداخت می‌کنند و ما چه گناهی کردیم که تولیدکننده شدیم.

گفتنی است در زمینه ارائه تسهیلات برای کمک به تولید در چند روز گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد که کمیته‌ای به منظور بررسی آخرین وضعیت واحد‌های تولیدی در کشور و اتخاذ تدابیر مناسب به منظور ایجاد رونق در این واحد‌ها در ایام پایانی سال و افزایش تولید تشکیل شود.

با این حال تسهیلات رونق تولید باید به طور مستقیم در این زمینه و برای حمایت از تولید داخل صرف شود و باید دید که این تسهیلات با چه شرایطی در اختیار تولید کنندگان حقیقی قرار می‌گیرد و تولیدکنندگان خُرد و نوپا در این میان چه سهمی دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۶۸۶۱۱:۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
نظارت و حمایت یعنی همین.....پول نفت را بدهیم خروس قندی وارد کنیم....راستی از واردات خروس قندی هم امار بگیرید...
سید۲۲۸۷۸۲۱۲:۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
چرا اینگنه اخبار را درج میکنی که هر روز حالمان بدتر شود .کاری که از دست کسی بر نمی آید پس بگذار بحال خود باشیم و هی نمک بر زخم مپاش
عباس۲۲۸۹۱۲۱۳:۲۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
آقای عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین طبق گفته خودش میخواهد واردات از چین را به 50 میلیارد دلار برساند و وزارت صنعت و بازرگانی که از قرار خواب هستند. حالا این 50 میلیارد میتواند شانه، آفتابه پلاستیکی، مهر تماز و سنگ قبر و بیل و گلنگ و خلاصه هر چیزی که در کشور تولید میشود، باشد. واقعاً باعث ننگ است. بنظر من این واردکنندگان را که خائنین به کشور هستند باید به مردم معرفی و تنبیه کنند.
ناشناس۲۲۹۱۱۱۱۵:۰۰:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
تنوع و قیمت و طرح اجناس چینی با ایرانی قابل قیاس نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین