نامه رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به وزیر نفت درباره قراردادهای فروش گاز؛ وزارت نفت برای منابع گازی کشور برنامه مدون کارشناسی تبیین کند/ فرصت های کشور در رقابت با عربستان و رقبا از دست می رود

گروه اقتصادی الف،   3961109154 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه به وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی فاقد وجاهت قانونی است، نوشت: قراردادهای فروش گاز همانند قرارداد فعلی و قرارداد کرسنت حاکی از آن است که برنامه مدون کارشناسی مشخصی در ساختار وزارت نفت در ارتباط با سرمایه‌های گازی کشور وجود ندارد.

وزارت نفت برای منابع گازی کشور برنامه مدون کارشناسی تبیین کند/ فرصت های کشور در رقابت با عربستان و رقبا از دست می رود

به گزارش الف؛ احمد توکلی، رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مورد قراردادی مابین شرکت ملی نفت و شرکت آی‌اف‌ال‌ان‌جی به منظور فروش گاز شیرین پالایشگاه هفتم پارس جنوبی نوشت: شما با اشاره به یکی از ایرادهای مربوط به این قرارداد از اصلاح آن گفتید که جای تقدیر دارد؛ اما نسبت به سایر ایرادهای مطرح شده موضعی گرفته نشده است؛ برخی از آنها را که اساسی‌تر است و اصلاح نشدن آنها زیان به منافع ملی را منتفی نمی‌سازد.

 

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
 
برادر ارجمند جناب آقای مهندس زنگنه

وزیر محترم نفت

 سلام علیکم؛

5 آبان سال جاری قراردادی مابین شرکت ملی نفت و شرکت آی‌اف‌ال‌ان‌جی به منظور فروش گاز شیرین پالایشگاه هفتم پارس جنوبی منعقد شد تا این شرکت، گاز ایران را در خلیج‌فارس تحویل گرفته و با تبدیل آن به گاز مایع بر روی کشتی اقدام به فروش آن کند. پیش از این طی نامه‌ به شماره 962/3/الف مورخ 29/08/1396 به جنابعالی ضمن بیان انتقادهای کارشناسان نسبت به این قرارداد، خواستار توقف فروش گاز به این شرکت نروژی-ایرانی به منظور حفظ منافع ملی شدم. روابط عمومی شرکت ملی نفت در واکنش به این نامه مطالبی منتشر کرد که نه تنها به ایرادات مطرح شده پاسخ نداد، بلکه شیوه پاسخ‌گویی بر نگرانی افزود. شما نیز با اشاره به یکی از ایرادهای مربوط به این قرارداد از اصلاح آن گفتید که جای تقدیر دارد؛ اما نسبت به سایر ایرادهای مطرح شده موضعی گرفته نشده است. برخی از آنها را که اساسی‌تر است و اصلاح نشدن آنها زیان به منافع ملی را منتفی نمی‌سازد یادآور می‌شوم:

1.      مطابق توضیحات نامه قبل، ابلاغیه مرتبط با این قرارداد فاقد وجاهت قانونی است. چرا که بر اساس ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت قبل از انعقاد این قرارداد باید شرایط عمومی آن را هیات وزیران به تصویب برساند؛ بنابراین قرارداد مزبور محکوم به ابطال است.

2.      پروژه‌های ال‌ان‌جی شناور در دنیا برای مایع سازی گازهای همراه میادین دریایی یا فلر مورد استفاده قرار می‌گیرد و توجیه اقتصادی و فنی این کشتی‌ها برای مایع سازی این گازها ممکن می‌گردد لذا به منظور اصلاح کامل این قرارداد موضوع این قرارداد باید از گاز پارس جنوبی به گاز فلر دریایی تغییر یابد.

 قراردادهای فروش گاز کشور همانند قرارداد فعلی و قرارداد کرسنت و رویکرد چندگانه و غیرکارشناسی وزارت نفت در پاسخ به ایرادهای منتقدان حاکی از آن است که برنامه مدون کارشناسی مشخصی در ساختار وزارت نفت در ارتباط با سرمایه‌های گازی کشور و قراردادها مربوط به آن وجود ندارد. به طوری که حتی متولی مشخص برای این کار در ساختار وزارت نفت وجود ندارد. این موضوع باعث شده قراردادهایی که وزارت نفت در این خصوص منعقد می‌کند (علاوه بر ایرادهای فراوان فنی و اقتصادی) به علت نبود اولویت‌بندی و اقدام به موقع، فرصت‌های کشور نیز در رقابت با سایر رقبا در بازار از دست برود. همانند سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در خط لوله تاپی که رقیب خط لوله صلح ایران است؛ بنابراین لازم است وزارت نفت پیش از هر چیز سامان‌دهی به موارد زیر را در زمینه مصارف منابع گاز کشور در اولویت قرار دهد تا از ضررهای احتمالی آتی جلوگیری به عمل آید:

1- قبل از انعقاد هرگونه قرارداد فروش گاز لازم است وزارت نفت اهداف و راهبرد خود را در زمینه صادرات گاز تبیین کند و با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و اقتصادی کشور بازارهای هدف خود را مشخص سازد تا گام‌های پیموده شده در راستای حفظ منافع ملی باشد.

2- قبل از انعقاد هرگونه قرارداد جدید لازم است وزارت نفت پس از تدوین الگوی قراردادی و اخذ مصوبه هیات دولت، قراردادهای منعقد شده و توافق شده قبلی از جمله قرارداد صادرات گاز به پاکستان (که جزو برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی است) و یا توافق صادرات گاز به عمان را تکمیل کند و پس از تعیین و تکلیف این قراردادها نسبت، قراردادهای جدید را متناسب با اهداف و راهبردهای خود منعقد کند.

3-در چند سال گذشته چندین بار مسئولیت صادرات گاز بین شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز جابه‌­جا شده است و عملاً موجب شده صادرات گاز کشور، متولی مشخصی نداشته باشد و تصمیمات در این حوزه به صورت یکپارچه و بلندمدت گرفته نشود؛ بنابراین لازم است قبل از هر چیز، متولی صادرات گاز کشور به طور مشخص تعیین گردد تا امکان پیگیری و مطالبه از آن در اجرای مسئولیت محول شده وجود داشته باشد. در پایان نیز یادآور می‌شود که دیده‌بان شفافیت و عدالت مانند گذشته آماده همکاری است.

احمد توکلی

رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد

دیده‌بان شفافیت و عدالت

09/11/1396

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۶۴۵۳۱۴:۳۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۹
زنگنه بیخیال شو ، چرا بازنشست نمیشی !!!
ناشناس۲۲۶۴۷۴۱۴:۴۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۹
متاسفانه نبود همین قراردادهای مشخص باعث زیاده خواهی ها و بدهکار شدن در نهایت ملت ایران شده است این موضوع و اهمیتش هم متاسفانه مورد غفلت کارگزاران نظامو و مردم هم شده است
ناشناس۲۲۶۵۴۷۱۵:۴۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۹
دکتر جان معوقات کلان بانکی را در دستور کار ویژه دیده بان شفافیت و عدالت قرار دهید وبا ریس کل بانک مرکزی مکاتبه نمایید
ناشناس۲۲۶۸۰۴۲۰:۳۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۹
آقای احمد توکلی ایران بزرگترین دارنده گاز طبیعی هیچ سهمی از LNG در دنیا ندارد . حتما میدانید که این روش تنها برای انتقال گاز صورت میگیرد ایران فعلا نه بلحاض تکنولوژی و نه سرمایه توان احداث واحد تبدیل گاز طبیعی به مایع را ندارد این امکان مایع سازی روی کشتی تنها راهی استکه پیش روی ایران است تا وارد این بازار شود و یک سهم کوچکی از بازار را بدست آورد از این رو این فاکتور را باید مد نظر داشت البته قیمت گاز مقوله دیگری است .
ناشناس۲۳۰۲۹۳۱۲:۳۰:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
اگرچه اهتمام و جدیت آقای دکتر توکلی در پیشگیری از تضییع و پیگیری حقوق ملت قابل تقدیر است اما بکار بردن مقایسه هایی چون عقب افتادن از عربستان در حالیکه ما تلاش داشتیم از کره جنوبی پیشی گرفته و در رده ژاپن قرار بگیریم مایه سرافکندگی است. همینطور استعاره های چون تحکیم اقتصاد مقاومتی با پیگیری خط لوله گاز رسانی با پاکستان بدون تاکید بر اتصال آن به هندوستان به نظر اشتباه است. زیرا برفرض موافقت پاکستان ( بخوانید عربستان)دربافت هزینه های مترتبه و گاز بهاء از پاکستان غیر ممکن است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین