بودجه‌ای که برگشت خورد

گروه اقتصادی الف،   3961109009

نمایندگان مجلس روز گذشته پس از بحث و بررسی درباره کلیات بودجه 97 آن را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند تا برخی نکات مورد نظر مخالفان کلیات در آن لحاظ شود.

کمیسیون تلفیق که یک ماه پیش کار خود را آغاز کرده بود، پس از 32 جلسه بررسی کلیات و جزئیات بودجه 97، چهارشنبه 27 دی‌ماه گزارش خود را تقدیم مجلس کرد تا نمایندگان در فرصت 10 روزه پیشنهاد خود را درباره تبصره‌ها ارائه کنند. اما نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز پس از استماع نظرات مخالفین و موافقین کلیات بودجه را با 120 رای مخالف رد کردند. بنابراین کمیسیون تلفیق باید ظرف 72 ساعت گزارش جدید خود را به صحن علنی ارائه کند و مجدداً بررسی کلیات در دستور کار مجلس قرار گیرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در این باره به ایسنا گفت: کمیسیون تلفیق از ساعت 8 صبح روز دوشنبه جلسات خود را آغاز خواهد کرد و نقطه‌نظرات مخالفین و موافقین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه رد یا تایید کلیات یک لایحه در اختیار صحن علنی مجلس است، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در گزارش جدید خود نظرات نمایندگان که در صحن علنی مجلس ارائه شد را لحاظ خواهد کرد.

غلامرضا تاجگردون نیز در همین رابطه رد کلیات بودجه 97 را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: رای امروز مجلس نشان‌دهنده حساسیت نمایندگان به بودجه سال 97 است و موضوع از این جهت حائز اهمیت است.

وی با رد اظهاراتی درخصوص ارائه دیرهنگام جداول بودجه به نمایندگان خاطرنشان کرد: جداول و ردیف‌ها به صورت شفاف به نمایندگان ارائه شده و فرصت ارائه پیشنهاد در این بخش نیز وجود داشته است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینکه روح کلی لایحه پیشنهادی دولت با گزارش کمیسیون تلفیق تفاوت دارد، اضافه کرد: دلیل این تفاوت شرایط خاص و متفاوتی است که در زمان تدوین لایحه در دولت و بررسی آن در کمیسیون تلفیق وجود داشته است.

وی موضوع هدفمندی، حامل‌های انرژی، اوراق مشارکت، مشارکت در اجرای پروژه‌ها و برداشت از صندوق توسعه ملی را پنج نکته کلیدی در بودجه عنوان کرد و گفت: نوع نگاه بودجه را از این پنج مقوله می‌توان دریافت.

تاجگردون ادامه داد: در تبصره 18 که مربوط به حامل‌های انرژی است دولت به شکل صریح گفته بود که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند اما به دلیل شرایط پیش‌آمده در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت که فعلا آن را کنار بگذارد ضمن اینکه ما در سنوات گذشته این اختیار را به دولت داده بودیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 ادامه داد: در موضوع هدفمندی دولت می‌گفت یارانه 34 میلیون نفر را حذف می‌کند و تنها به 41 میلیون نفر می‌خواست یارانه بدهد. اینها موضوعات مهمی است که باید در بررسی مجدد بودجه در کمیسیون تلفیق به آن رسیدگی کنیم. همچنین معتقدم چارچوب کنترلی را برای سقف استفاده دولت از اوراق مشارکت تعیین کرد.

تاجگردون همچنین گفت: در بحث هدفمندی دو نگاه وجود دارد یکی این است که به دولت اختیار بدهیم و نگاه دیگر می‌گوید موضوع را هدایت کنیم. ما دو روز در کمیسیون تلفیق روی این موضوع بحث کردیم و انواع سناریوها را بررسی کردیم. اما اگر اعضای کمیسیون تلفیق در برگشت نظر دیگری داشته باشند حتما اعمال خواهد شد.

این نماینده مجلس درباره علت عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته گفت: از سال 89 تا سال 96 که روی این موضوع گیر کرده‌ایم، موضوع این است که یک سال دولت رای می‌خواهد و اقدام به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌کند و یک سال مجلس رای می‌خواهد و اجازه افزایش را نمی‌دهد البته من معتقدم دولت اشتباه فاحشی کرده که در این چند سال قیمت حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی بالا نبرده است.

وی در پایان رای مجلس در رد کلیات بودجه 97 را بیانگر رویکرد تدبیرگرایانه نمایندگان در قانون‌گذاری توصیف کرد و در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد مجدد کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق گفت که در چنین شرایطی باید بودجه یک‌دوازدهم به تصویب برسد.

براساس ماده 184 آیین‌نامه داخلی مجلس چنانچه کلیات بودجه مورد موافقت نمایندگان قرار نگیرد موضوع مجددا به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد و در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیات رئیسه تعیین می‌کند گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد.

در جلسه دیروز مجلس نیز علی لاریجانی رئیس مجلس مهلت 72 ساعته را برای بررسی اصلاحات در کمیسیون تلفیق تعیین کرد و گفت که کلیات بودجه مجددا از شنبه 14 بهمن در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین