سفری به استان گلستان

دکتر علی دارابی * گروه فرهنگی الف،   3961107175

 

مرکز استان گلستان شهرستان گرگان است. یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت دارد. دارای ۱۴ شهرستان ۲۶ شهر، ۲۷ بخش و ۶۰ دهستان است. مردم آن به زبان های ترکمن، مازندرانی، فارسی و ترکی سخن می گویند. گرگان، جرجان و استرآباد نام های گذشته این استان بوده است. در سال ۱۳۷۶ از استان مازندران مجزا و استان مستقل شد.

 

.️ سد سکندری که در تاریخ خوانده ایم به این سرزمین تعلق دارد. به دستور شاهان اشکانی ساختن دیوار بزرگ یا همان سد سکندر که در برخی از منابع تاریخی به "دیوار گرگان" نام برده شده است برای جلوگیری از یورش قوم "هون ها" به خاک ایران و گرگان که آرامشگاه های بهاری و تابستانی شاهان اشکانی بوده صورت گرفته است.  در برخی از منابع تاریخی درازی این دیوار را تا ۷۰۰ کیلومتر نوشته اند. اقتصاد استان بر پایه کشاورزی و دامپروری است. بیش از ۴۰% دانه های روغنی کشور از این استان است که رتبه نخست در کشور را دارد. پرورش اسب های اصیل ترکمنی که در دنیا بی نظیر است نیز پایگاه آن در ترکمن صحراست. ماهیگیری و صیادی نیز در کنار کشاورزی و دامپروری از اهمیت خاص خود برخوردار است البته صنایع دستی چون فرش بخصوص فرش ترکمن هم نیز در زمره برندهای استان است.

 

*گلستان به لحاظ آب و هوا، اقلیم، دریا، جنگل و مناطق خوش آب و هوا دارای جاذبه های توریستی فراوانی است پارک ملی گلستان، آرامگاه مختومقلی فراغی، برج گنبد قابوس (بلندترین برج آجری جهان)، پارک جنگلی ناهارخوران، پارک جنگلی النگدره، جنگل و آبشار زیارت، مسجد جامع گرگان، از نقاط دیدنی استان است.

 

* شهرستان گرگان پایتخت بسکتبال و کبدی گلستان و شهرستان گنبد "پایتخت والیبال ایران" است. پیست سوارکاری گنبد کاووس بهترین و بزرگترین پیست سوارکاری ایران است. از جمله مشاهیر و بزرگان استان می توان ازمیرداماد (فیلسوف بزرگ عصر صفویه)، میرفندرسکی (فیلسوف و عارف دوره صفویه) فخرالدین_اسعد گرگانی (شاعر سده پنجم هجری)، هلالی جغتایی (شاعر سده ۹ هجری خورشیدی)، عنصرالمعالی (صاحب کتاب گرانسنگ قابوس نامه) نام برد. ضمناً سالار عقیلی و محسن یگانه خوانندگان معروف پاپ کشور و سردار آزمون فوتبالیست ملی کشورمان از فرزندان این استان هستند.

 درباره استان گلستان و داشته ها، ظرفیت های آن زیاد است و فرصت ها محدود.

در سفری که به گلستان داشتم طبق رویه و سنت معمول ابتدا به منزل یکی از شهدای عزیز مدافع حرم رفتم. استان گلستان ۴۰۰۰ شهید دارد که ۱۶ نفر آنان از شهدای مدافع حرف هستند. شهید افشین ذورقی که در سوریه به شهادت رسید و از او سه پسر به یادگار مانده است .

محسن پسر بزرگ شهید برایمان مداحی و نوحه خوانی کرد. خانم کشانی همسر شهید از شجاعت، آرمان داشتن و اعتقاد و باور شهید برایمان گفت. او گفت من رسالت تربیت سه فرزند شهید را بر دوش دارم که رسالت و بار سنگینی است اما دلم می خواهد در روز قیامت که من اولین شخص ملاقات کننده با همسر شهید باشم او از من رضایت داشته باشد.
.
همسر شهید از برخی سخنان نامهربانانه گلایه مند بود که چرا اهمیت و عظمت کار شهیدان مدافع حرم را که بدنبال دفاع از اعتقادات، باورهای دینی، امنیت ملی کشور هستند را نادیده می گیرند.

 

* دیدار با کارکنان و همکاران مرکز صدا و سیمای گلستان و بازدید از استودیوها و ضبط برخی برنامه ها، شرکت در جلسه شورای معاونان و مدیران مرکز و نیز شرکت در مراسم افتتاح چند پروژه فنی، عمرانی، تولیدی و پژوهشی با حضور مقامات استان بخشی از برنامه های سفر من به استان گلستان بود.

 

اما درباره صدا و سیمای استان گلستان باید به چند نکته مهم اشاره کنم:

 

افتتاح رسمی و بهره برداری از پروژه ۷۰ واحد مسکونی همکاران پرتلاشم در ساعت ۸ صبح یک روز زمستان و چهره خندان زنان و مردان و به خصوص کودکان که دارای سرپناهی شده اند را در موقعی که کلید خانه ها را تقدیم آنها می کردم، از یاد نمی برم. از این بابت بسیار خرسندم که مشکل مسکن تعدادی از همکاران عزیز حل گردید.

 

 اما درباره صدا و سیمای استان گلستان باید به چند نکته مهم اشاره کنم:

 

* صدای مرکز گلستان از قدیمی ترین رادیوهای موجود در کشور محسوب می شود که در۱۳۳۲ تحت عنوان انتشارات رادیو در منطقه گرگان آغاز به کار کرده است

 

*در آخرین نظر سنجی صورت گرفته رادیو گلستان با ۴۰% مخاطب و رضایتمندی ۹۴ درصدی از جایگاه خوبی در بین مخاطبان استانی برخوردار می باشد.

 

*سیمای مرکز گلستان از سال ۱۳۶۹ با تولید برنامه های محلی کار خودش را شروع کرده و در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ به صورت رسمی به عنوان شبکه سیمای گلستان به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

*سیمای مرکزگلستان با بیش از ۷۵ درصد بیننده که ۸۳ درصد آنان از برنامه های مرکز رضایت داشته اند، روند رو به رشد خوبی را از خود نشان داده است.

 

*سیمای مرکز گلستان هم اکنون رتبه پنجم در بین مراکز را به خود اختصاص داده است.

 

*این مرکز همچنین برخوردار از یک واحد رادیو برون مرزی است که کشورهای آسیای میانه تا بخش هایی از کشور چین را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

*برخورداری از تجهیزات فنی (سه واحد سیار تلویزیونی) و ۱۰ استودیو تولید و پخش رادیویی و تلویزیونی از دیگر مزیت های نسبی و قابل توجه این مرکز می باشد.

مدیر مرکز جناب بهرام عبدالحسینی که از مدیران باتجربه و موفق، پرکار و پرتلاش است توانسته است همدلی و همگرایی شایسته ای در میان همکاران مرکز ایجاد کند و یکی از رموز موفقیت مرکز گلستان را باید در این امر برشمرد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین