قرار بود با جمعی از همکاران رسانه ای ظهر چهارشنبه 4 بهمن با پرواز " کاسپین " ، تهران را به مقصد مشهد ترک کنیم .
سه شنبه شب بود که از طریق sms اطلاع دادند پرواز ما از 13.50دقیقه به ساعت ۵۰ : ۱۵ دقیقه تغییر یافته است .
با عجله آماده شدیم و راهی فرودگاه .یک ساعت قبل از پرواز آنجا بودیم . وسایل را تحویل دادیم و وارد سالن انتظار شدیم .
به ساعت پرواز نزدیک شده بودیم که مقابل گیت تجمعی از مسافران را دیدم .
به تابلوی سالن مراجعه کردم و دیدم ساعت ۴۰ : ۱۶ دقیقه را نشان می داد ، به این ترتیب تاخیر دوم ثبت شد .
تحمل این مقدار تاخیر خیلی خیلی سخت نبود و قبلاً با این پدیده مواجه شده بودیم . سعی کردیم خودمان را به نحوی سرگرم کنیم .
تابلو فرودگاه وضعیت مجموعه پرواز هارا نشان می داد . " کاسپین " اوضاع و احوال خوبی نداشت .
جمعی از مسافران در دفتر ترافیک کاسپین خواستار دریافت خسارت تاخیر و برخی فقط این سوال را مطرح می کردند که " کاسپین " در آیین نامه های خود برای چنین تاخیری چه تعهداتی برای خود در قبال مسافرین قائل شده است ؟
بالاخره پرواز تهران – مشهد کاسپین با ۵ ساعت تاخیر انجام شد.مسافران خسته از معطلی نیز از ساعت ۵۰ : ۱۹ تا ۳۰ : ۲۰ داخل هواپیما معطل روی باند فرودگاه بودیم .تا اجازه پرواز داده شود .
ساعت ۴۵ : ۲۰ شب است ، روی آسمان و من درحال نوشتن این یادداشتم .
چرخ مخصوص توزیع غذا از جلوی هواپیما به حرکت در می آید .. بسته را روی میزم می گذارند و نگاهی به محتوای آن می کنم با تعجب به مهماندار گفتم اینکه عصرانه است و الان ساعت ۹ شب است .
پاسخ او این بود : حرف شما درست است ولی کترینگ همین را داده .
گفتم: کترینگ نمی داند مسافرین این پرواز ۵ ساعت است در فرودگاه معطل اند و حالا باید یک کیک ، یک پرتغال و یک آبمیوه کوچک تحویل بگیرند ؟
نگاهی به وضعیت سایر پروازها
برداشت من از ۵ ساعت معطلی در فرودگاه مهرآباد - ترمینال ۴ و دیدن تابلو ها نشان دهنده نوعی نابسامانی در همه پرواز از جمله " کاسپین " بود .
پرواز تهران به چابهار به دلیل تاخیر ورود هواپیمایی که باید این مسافران را با خود می برد ساعتها با تاخیر انجام شد .
پرواز دیگر کاسپین که باید در ساعت 18.15 دقیقه به مقصد اهواز انجام میشد نیز به دلیل تاخیر ورود با چند ساعت تاخیر صورت گرفت .
به عنوان نمونه در همین روز و ساعت پرواز آسمان به مقصد مشهد که باید طبق برنامه ساعت 17.20 دقیقه انجام میشد به دلیل تاخیر ورود (22.30) احتمالا اگر پرواز انجام شده باشد با حداقل 6 ساعت تاخیر صورت گرفته است .
هواپیمایی تابان نیز که باید ساعت 17 مسافران خود را راهی اهواز میکرد در تابلودیجیتال ، گزینه تاخیر ورود را نشان داد و نمی دانم چه ساعتی موفق به پرواز شدند .
و در سایر پروازهای این ایرلاین موارد بدتری قابل مشاهده بود
بر اساس آنچه در بلندگوها شنیدم برخی از پروازها هم در حالیکه مسافرانش در انتظار باز شدن گیت بودند به کل کنسل شدند .
این داستان در هنگام بازگشت از مشهد دوباره تکرار شد . طبق برنامه باید ساعت 18.20 روز جمعه 6 بهمن با پرواز آتا به مقصد تهران پرواز میکردیم . با تحویل محل اقامت در ساعت 12 ظهر، ساعاتی را در حرم امام رضا به زیارت گذراندیم تا به ساعت عزیمت به فرودگاه نزدیک شویم و راهی .
اعلام کردند پرواز ساعت 19.50 دقیقه انجام میشود نشان به آن نشان که این پرواز نیز در ساعت 21.30 دقیقه از فرودگاه مشهد برخاست .
نمی دانم باید در این موضوع باید وزیر راه و هواپیمایی کشوری را را خطاب قرار بدهیم یا مدیران ایرلان های محترم را ؟
ورود مدعیالعموم
مدتی قبل در خبر ها خوانده بودم دادستان عموعی مشهد با ورود به تاخیر های آزار دهنده ایرلاین های فرودگاه مشهد با برخورد قاطع توانسته از حجم تاخیر ها بکاهد .ای کاش ایشان یکبار دیگر نتیجه آن اقدام قاطع و انقلابی خود را مورد ارزیابی دهد .
به نظرم دفاع از حقوق عامه از وظایف قوه قضاییه است که چه بسا نیاز به شاکی خصوصی هم ندارد و دادستانهای محترم به عنوان مدعیالعموم میتوانند وارد موضوع شده و در دفاع از مردم مانع ضایع شدن حقوق مردم بشوند .
پیشنهاد میکنم آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران وارد مسئله شده و پرواز های همه ایرلاین ها را و میزان تاخیرات و دلایل آن را طی یک بازه زمان ۳ _ تا ۶ ماهه بررسی نمایند . حتماً به نتایج جالبی خواهند رسید .
سخن پایانی
کاش مکانیسمی برای امتیاز بخشی به شرکت های پروازی در نظر گرفته شود تا مردم بهترین هارا انتخاب کنند. در این صورت حتما بخشی از این شرکتهای بی مسولیت در سبد خرید مردم قرار نمیگیرند .