دولت: از گرانی دلار سودی نمی بریم/ توافقات جدید ارزی برای توقف گرانی ارز

گروه اقتصادی الف،   3961103217 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار ارز همچنان افزایشی است. افزایش قیمت طی روزهای اخیر موجب شد تا نرخ دلار از 4700 تومان هم عبور کند و عرضه قطره‌چکانی دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب نیز تا کنون نتوانسته از تلاطم بازار بکاهد. همزمان با آغاز عرضه ارز به بازار، رئیس جمهور و رییس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان دادند که مشکلی برای ارز نداریم و وارد سوداگری ها نشوند؛ چرا که دلار در روزهای آتی ارزان می‌شود.

دولت: از گرانی دلار سودی نمی بریم/ توافقات جدید ارزی برای توقف گرانی ارز

بسیاری بر این باورند که این بازار اکنون هنوز هیجانی است و نمی توان خیلی هم اعداد و ارقامی را که در آن رد و بدل می‌شود، جدی گرفت.و البته از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند این افزایش قیمت ها در راستای تک نرخی شدن قیمت ارز انجام می شود و پس از رسیدن قیمت به نرخ دلخواه و موردنظر دولت و بانک مرکزی این افزایش متوقف و احتمالا چند تومانی افت قیمت را تجربه کند

حسن روحانی، رئیس جمهور دیشب در گفتگویی تلویزیونی با اطمینان دادن به مردم اعلام کرد دولت نرخ ارز را برای تامین مخارجش بالا نمی‌برد

وی ادامه داد: درآمد ارزی کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی آن است، ما تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت و مخارج ما هم در مجموع حدود 70 تا 75 میلیارد دلار خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: من به مردم به صراحت می گویم که دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست.روحانی گفت: همواره من در دولت و یا مقامات مسئول این تاکید را داریم چراکه این نوسانات آثار بسیار ناپسندی را در زندگی مردم می گذارد. رئیس جمهور گفت: قطعا این چنین نیست که دولت برای تامین بودجه ارز را گران بکند و این را مردم مطمئن باشند.

نوبخت موضع گیری کرد/ افزایش نرخ ارز حبابی است

امروز محمدباقر نوبخت در نشست خبری که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای کنترل بازار ارز دارد، عده ای از صرافان گله مندند که بانک مرکزی دلارها را به دلال ها می فروشد، اظهارداشت: قطعا رییس کل بانک مرکزی در این زمینه توضیح خواهد داد ولی اعلام می کنم که عرضه و تقاضا در حال شکل گیری است.وی ادامه داد: این که تقاضای غیرمعمول در چه جهتی افزایش می یابد، اتفاقاتی است که از نظر واردات و صادرات به وجود نیامده است و نشان می دهد مقادیر دیگری تقاضا وجود دارد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: نتیجه افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی جز تضعیف پول ملی نخواهد بود و از اهداف دولت نیز این نیست و موافقت نمی کند.

نوبخت تاکید کرد که دولت از این اتفاق هیچ عنوان نفعی نمی برد بلکه زیان می کند چرا که اگر نرخ ارز در دراز مدت بالا بماند، تورم ایجاد می کند در صورتی که یکی از اهداف دولت کاهش نرخ تورم است.وی توضیح داد: برخی افراد اندوخته ای دارند و بی میل نیستند، افزایش یابد ولی افزایش نرخ ارز حبابی است و ما نگران هستیم که این افراد متضرر شوند.وی تصریح کرد دیر یا زود با سیاست های بانک مرکزی و دولت نوسانات غیرمنطقی و هیجانی فروکش خواهد کرد و نگران هستم افرادی که با اندوخته اندک تبدیل به ارز می کنند، شوک دیگری بوجود اورند.

موضع تازه رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز اسفند متعادل می‌شود/رشد قیمت ربطی به تک‌نرخی‌کردن ندارد

ولی الله سیف در پایان نشست مشترک تیم اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای عملیاتی شدن یکسان سازی نرخ ارز، ما نیاز به اطمینان از وجود کانالهای بانکی کافی داریم درحالیکه الان وضع کانالهای بانکی مطلوب نیست و یکی از پیش نیازهای این امر، افزایش سرعت در اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه های بانکی بین المللی و پذیرش استانداردهای بانکی بین المللی است.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف، دولت دو لایحه به مجلس در رابطه با ضوابط و مقررات حاکم بر پولشویی تقدیم کرده است که اگر این دو لایحه در مجلس تصویب شود اثرات بسیار مثبتی در تنظیم روابط نظام بانکی ما با نظام بانکی بین المللی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره روند حرکتی نرخ ارز افزود: پیش بینی ما این است که با توجه به سیاستها و اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر و کاهش التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماههای گذشته باز خواهد گشت.

وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که نرخ ارز در دو ماه آذر و دی افزایش یافته و در اسفند متعادل می شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی تواند از سرمایه گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است.

توافقات جدید ارزی مجلس با دولت و بانک مرکزی؛ دلار به‌زودی ارزان می‎شود


محمدرضا پورابراهیمی در پایان نشست مشترک وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌دلیل اهمیت مسائل ارزی، این نشست با حضور آقایان کرباسیان، سیف و شریعتمداری در کمیسیون اقتصادی برگزار شد و هدف آن بررسی آخرین وضعیت مسائل ارزی کشور از زبان مسئولان ارشد دولت بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی از وضعیت نظام بانکی کشور و مسائل بازار ارز تصریح کرده؛ گزارش نگرانی خاصی برای ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای ارز وجود ندارد.

وی ابراز کرد: تقاضای کاذب ارز در چند هفته اخیر باعث افزایش نرخ ارز شده که البته نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد بودند قیمت ارز در حال حاضر واقعی نیست و این التهابات به‌دلیل افزایش تقاضای کاذب در بازار است و در این مسیر، بانک مرکزی مکلف شد با اقدامات موثر زمینه ایجاد شفافیت در بازار را فراهم کند.

وی اضافه کرد: در پایان این نشست مقرر شد کمیته مشترکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی تشکیل شود تا اقدامات بانک مرکزی در حوزه بازار ارز رصد شود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در چند روز آینده، قیمت ارز در بازار روند کاهشی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اینکه دولت از محل افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند، منطقی نیست، چرا که دولت خود بزرگترین مصرف‌کننده ارز است و اگر این اقدام صورت بگیرد، تورم تک‌رقمی که یکی از دستاوردهای دولت است، با چالش اساسی روبه‌رو می‌شود.

تزریق ارز بانک مرکزی به بازار از طریق 250 صرافی

دولت به عنوان عرضه کننده اصلی ارز در بازار داخلی، همواره و در تمام ایام سال از طریق عرضه ارز مداخله ای قیمت را کنترل می کند. اما اخیرا عرضه ارز مداخله ای به شدت کاهش یافته است و ارزی که عرضه شده، تنها در میان صرافی‌های مجاز تضامنی، توزیع شده است و برای هر صرافی، یک بار و در بسته‌های ۵۰ هزارتایی بوده است.

به همین دلیل است که فعالان بازار بلافاصله بعد از اظهارات رییس کل بانک مرکزی تاکید کردند دلار فقط با خبر و مصاحبه ارزان نمی شود و باید تزریق ارز در بازار افزایش یابد. برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شده ولی این‌بار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است.

در این باره صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام تقاضاهای ارز صرافی های مجاز توسط صرافی های منتخب بانکی برای تنظیم بازار ارز کشور پوشش داده می‌شود، گفت: امروز تمام تقاضاها در بازار ارز پوشش داده شد و بالغ بر 250 صرافی مجاز در سطح کشور، از بانک مرکزی از طریق صرافی های منتخب بانکی ارز دریافت کردند.

وی افزود: صرافی‌های مجاز خریدار از صرافی های منتخب، روزانه می‌توانند نسبت به خرید 50 هزار اسکناس دلار آمریکا از صرافی منتخب به عنوان بخش نخست اقدام کرده و در صورت عرضه به موقع آن در بازار و ارائه جدول فروش، نسبت به خرید بخش های بعدی 50 هزارتایی، از صرافی منتخب اقدام کنند.

به گفته مدیر صادرات بانک مرکزی، صرافی های مجاز برای دریافت ارز از صرافی های منتخب بانکی و فروش آن به متقاصیان، می توانند به این صرافی ها مراجعه کرده و پس از تامین ارز، نسبت به فروش به موقع آن در بازار اقدام کنند.

البته یکی از صراف ها می گوید: بازار خیلی تحت تاثیر خبرها قرار نگرفته است ولی با توجه به افزایش تزریق ارز به صرافی ها قیمت دلار نسبت به روزهای قبل نزولی شده و هم اکنون به نرخ 4610 تومان رسیده است.

صراف دیگری معتقد است که اگر دلار از کانال 4600 تومان به 4500 تومان نزول پیدا کند و البته تزریق ارز هم افزایش یابد می توانیم به ریزش بیشتر قیمت ها امیدوار باشیم.

منتظر کاهش قیمت دلار نباشید!

اما احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نگرانی‌ها و التهاباتی که از بابت افزایش قیمت دلار در بازار به وجود آمده است، گفت:ممکن است که قیمت دلار در آینده نزدیک تا حدودی فروکش کند اما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت آن کمتر از 4 هزار و 200 تومان شود و بنابراین مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه باید این موضوع را در نظر بگیرد و قیمت دلار را در بودجه به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

نماینده کرمان و رفسنجان در مجلس در ادامه افزود: حدود یک ماه پیش که قیمت دلار افزایش یافت، این تلقی وجود داشت که سال نو میلادی و کریسمس در این رشد قیمت تاثیر داشته و این انتظار وجود داشت که بعد از آن ایام، قیمت ارز فروکش کند که این اتفاق نیفتاد.


انارکی محمدی با اشاره به سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار در بهمن ماه گفت: در شرایطی که به روزهای پایانی سال و عید نوروز و افزایش مسافرت ها نزدیک می شویم، به نظر می رسد که این پیش بینی چندان درست نباشد و قیمت دلار کاهش محسوسی نیابد.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده قیمت دلار از وعده های مسئولین تبعیت می کند و نرخ کاهشی رو تجربه خواهد کرد و یا همچنان به رویه افزایشی خود ادامه خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۶۵۹۱۷:۵۲:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۳
250ضرب در 50000دلار جمع 12500000دلار که عددی نیست متاسفانه برای کنترل بازار در ایران
ناشناس۲۱۹۶۶۳۱۷:۵۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۳
اصل این است که ارزش پول ملی و قیمت ارز با چه دیدگاهی به ثروتهای کلان کشور و با اصول کدام مکتب اقتصادی و بنفع چه طرفهایی به تعادل خواهد رسید؟؟؟!!!
ناشناس۲۱۹۶۶۷۱۷:۵۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳
دولت سود سپرده‌های مردم در بانک‌های کشور را به این دلیل کاهش داد که تولید را تقویت کند ولی برعکس قیمت دلار افزایش پیدا کرد. با چه زبانی بگوییم علت‌العلل مشکلات این دولت نگاه ساده‌اندیشانه‌ای است که به غرب دارد، مانع اصلی پیشرفت کشور در این دوره این است و جز این نیست.
ناشناس۲۱۹۶۶۸۱۷:۵۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
میوه گلابی برجام با دلار 4650 تومانی رونمایی شد. خوب شد نمردیم و معنی آفتاب تابان را فهمیدیم.
amin۲۱۹۶۹۸۱۸:۴۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۳
نوبخت: افزایش حبابی ست !!!!! اما بعدش حباب میشه کباب خودتو به خواب زدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مسعود۲۱۹۷۴۰۱۹:۵۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
چون دولت اعلام کرده از گرانی ارز سودی نمی برد پس ان 5 هزار میلیارد سودی که از فروش دلار عاید بانک مرکزی میشود به جیب کی میرود . ایا الان بهترین موقع برای قاچاقچیان ارزنیست تا از بانکهای خارجی پول بیاورند و در بازار ایران به جیب مردم فریب خورده بریزندو از رانتهای تریلیون تومانی سود ببرند و نتیجه ان تنگ کردن عرصه بر مردم فقیر باشد
ناشناس۲۱۹۸۰۰۲۱:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
بایدیک بار برای همیشه با کاهش قیمت دلار با تمام توان افرادی را که دلار خریدن نقره داغ کرد تا دیگر کسی وارد این بازار نشود
خسرو۲۲۰۰۹۰۰۹:۲۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۴
قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو.............
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین