گزارش نوبخت از بودجه ۹۶: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۶ درصد

گروه اقتصادی الف،   3961103059 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ گفت: براساس عملکرد دولت نرخ بیکاری از ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ به ۱۱.۷ درصد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یافته و رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی طی همین مدت ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.

گزارش نوبخت از بودجه ۹۶: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۶ درصد

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس (3 بهمن 96) و در تشریح عملکرد هشت ماهه دولت در بودجه سال جاری گفت: دولت برای سال 1396 پیش‌بینی داشت با فروض قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و واریزی سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی چیزی حدود 309 هزار میلیارد تومان از محل درآمدها واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی منابع کسب کند.

وی افزود: برخی پیش‌بینی‌های کارشناسان بر این بود که ما می توانیم بیش از 50 دلار هم به ازای هر بشکه نفت بفروشیم سقف دیگری با 55 دلار به ازای هر بشکه که معادل 319 هزار میلیارد تومان منابع ما را افزایش می‌داد در بودجه سال جاری از سوی مجلس مورد تایید قرار گرفت و 10 هزار میلیارد تومان بر این اساس پیش‌بینی کردیم که اگر این پیش‌بینی محقق شود این میزان اعتبار را برای پاره‌ای طرح‌های زیربنایی استفاده کنیم اما مجلس پیش‌بینی این منابع را تغییر داد و به 346 هزار میلیارد تومان آن را افزایش داد؛ البته در شرایطی بود که به جای واریزی سهم 20 درصدی صندوق که از سوی دولت پیشنهاد شده عملا به 30 درصد افزایش پیدا کند. علی‌القاعده با افزایش سهم صندوق باید انتظار داشته باشیم درآمدهایمان تقلیل پیدا کنند اما با  توجه به سازو‌کاری که مجلس آن را تصویب کرد میزان منابع به 346 میلیارد  تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: پیش‌بینی دولت برای فروش هر بشکه نفت 50 دلار کاملا درست بود به طوری که امروز براساس گزارش وزارت نفت برای 10 ماهه اول درآمدهای نفتی به ازای هر بشکه به طور میانگین اندکی بیش از 50 دلار است.

نوبخت خاطرنشان کرد: بنابر این پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال96 که معطوف به فروش نفت بود صحیح و درست بود اما در سرجمع آنچه که ما پیش‌بینی کردیم در بودجه تحقق پیدا نکرد و علت آن هم این بود که دولت 20 درصد به صندوق توسعه ملی واریز کند را پیشنهاد کرده بود، در حالی که مجلس این میزان را به 30 درصد افزایش داد، بنابراین بخشی از درآمدهای ما در اینجا تقلیل پیدا می‌کند.

وی افزود: تا ابتدای بهمن ماه امسال و در 10 ماهه عملکرد بودجه سال جاری 222 هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شد، که به این رقم باید چیزی حدود 87 هزار میلیارد تومان دیگر طی دو ماه آینده اضافه شود. براساس مصوبه‌ای که مجلس داشت حدود 90 درصد از منابع تحقق پیدا خواهد کرد اما براساس آنچه که دولت در لایحه پیش‌بینی کرده بود 100 درصد منابعی که در بودجه سال 96 براساس عدد 309 هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم شد تحقق پیدا می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: درامدهایی که در این فاصله زمانی تحقق پیدا کرد 109هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی ما این است که حدود 58 هزار میلیارد تومان دیگر در دو ماه آینده ما درآمد داشته باشیم تا بتوانیم 106 درصد از منابعی را که تا پایان سال در بودجه پیش‌بینی دولت بود تحقق پیدا کنیم اما عددی که مجلس برای دولت تعیین کرد یعنی 174 هزار میلیارد تومان 97 درصد محقق خواهد شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که در لایحه 106 هزار میلیارد تومان بود و مصوبش به 119 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد 72 هزار میلیارد تومان آن در 10 ماه محقق شد که اگر دو ماهه آتی 12 هزار و 600 میلیارد تومان به آن اضافه شود می‌توانیم 85 هزار و 800 میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای منبع داشته باشیم که این میزان نسبت به پیش‌بینی ما 81 درصد و نسبت به تحقق 72 درصد است و علت آن هم افزایش سهم صندوق از 20 درصد به 30 درصد براساس مصوبه مجلس است.

وی افزود: در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی نیز که تا  امروز چیزی حدود 40هزار و 500 میلیارد تومان عملکرد داشت پیش‌بینی ما این است که چیزی در حدود 14 هزار میلیارد تومان به آن اضافه شود و ما در مجموع بتوانیم 55 هزار و 400 میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی‌های مالی کسب منبع کنیم که تحقق این منابع نسبت به لایحه 125 درصد و نسبت به مصوب 102 درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: مصارفی که در لایحه بودجه 96 براساس هر بشکه نفت 50 دلار تعیین شده بود 309 هزار میلیارد تومان بود، اما براساس مصوبه مجلس این میزان 346 هزار و 700 میلیارد تومان دولت مازون به هزینه بود. آنچه که تا ابتدای بهمن ماه به عنوان مصرف تحقق پیدا کرد 243 هزار میلیارد تومان است و قطعا نسبت به 222 هزار میلیارد تومان منابع و دریافت‌ها چیزی حدود 22 هزار میلیارد تومان مصارف‌مان بیشتر است که از محل اندوخته ماده 125 قانون محاسبات عمومی و از تنخواه بانک مرکزی این میزان تامین شد که تا پایان سال هم در چارچوب قانون تسویه خواهد شد.

نوبخت اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در طول دو ماهه آینده حدود 22 هزار و 900 میلیارد تومان داشته باشیم و 70 هزار میلیارد تومان دیگر به آن  اضافه کنیم که جمعا همان 309 هزار 800 میلیارد تومان که نسبت به مصوبه مجلس 89 درصد و نسبت به لایحه دولت 100 درصد تحقق را نشان می‌دهد.

وی افزود: پیش‌بینی ما درمورد اعتبارات هزینه‌ای ما این است که با توجه به اینکه 185 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم در دو ماهه آینده نیز 50 هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت شود و در حد 99.9 درصد اعتبارات هزینه‌ای را خواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی دولت اعتباراتی که برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای طرح‌های عمرانی درنظر گرفته شده بود 52 هزار و 700 میلیارد تومان بود اما مجلس این میزان را به 71 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد که تا امروز سازمان برنامه و بودجه موفق شد 38 هزار و 500 میلیارد تومان از بابت طرح‌های عمرانی تخصیص بدهد که اعتباری حدود 29 هزار و 300 میلیارد تومان آن خزانه اعلام کرده که پرداخت کرده و مابقی هم چون از جنس اوراق است و باید با تناسب توزیعی که کمیته بند «ل» تبصره 5 براساس یک سررسیدهای زمانبندی توزیع شده است آن را منتشر کند ما امیدواریم که تا پایان ماه بتوانیم به سقف 38 هزار و 500 میلیارد تومان برسانیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: آنچنان که خزانه تا تاریخ 23 دی ماه گزارش کرده از این امر حکایت دارد که آنچه که تا 23 دی ماه برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم 172 درصد رقمی است که در سال قبل تا 23 دی ماه پرداخت کرده بودیم از این جهت همه ارقامی که در گزارش خزانه با عنوان منابع وجود دارد به عنوان مثال خزانه منابع را 213 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. هرچند این نسبت به آنچه که تا آن تاریخ است 76 درصد تحقق پیدا کرده اما نسبت به سال قبل در این زمان 133 درصد این پرداخت صورت گرفته، درآمدها 106 درصد تحقق پیدا کرده، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 149 درصد را نشان می‌دهد. اما همچنان نسبت به مصوب عقب‌ هستیم، درآمدها 74 درصد است،‌واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای 72 درصد و واگذاری دارایی‌های مالی 90 درصد است.

وی افزود: عملکرد بودجه‌ای ما نسبت به سال گذشته در بحث منابع 33 درصد افزایش پیدا کرده و نسبت به آنچه مصوب مجلس عقب است و این امر از این موضوع حکایت دارد که در تصویب باید با احتیاط بیشتری درآمد و منابع پیش‌بینی کنیم. کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 که باید بسیار دقیق عمل کرد و منابع را در همان حدی که دولت پیشنهاد کرده بود محدود کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: پیش بینی ما برای وضعیت مصارفمان برای اعتبارات تملک داریی‌های سرمایه‌ای تا پایان سال بر این است که حدود 45 هزار و 900 میلیارد تومان برای طر‌ح‌های عمرانی پرداخت کنیم، یعنی برای دو ماه آینده 16 هزار و 600 میلیارد تومان دیگر درنظر داریم که برای طرح‌های عمرانی توزیع کنیم و این به اضافه ارقامی است که الان به خزانه تخصیص داده شده و خزانه منتظر سررسیدها است که آن را بتواند منتشر کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای سال 1395 که ما چیزی حدود 283 هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی ما برای سال قبل 10.8 به قیمت ثابت و منهای بحث نفت 6.2 درصد بود.

وی افزود: آثار این 222 هزار میلیارد تومان منابعی که کسب کردیم و اعتباری حدود 38 هزار و 500 میلیارد تومانی که برای بخش عمرانی تخصیص دادیم که تا الان حدود 30 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده آثار آن در اقتصادمان اینگونه شد که در 6 ماهه نخست امسال رشد اقتصادی ما با نفت 5.6 درصد و بدون نفت 6 درصد و در 6 ماهه اول سال 95 رشد اقتصادی ما با نفت 8.8 درصد و بدون نفت 3.7 درصد بود که البته برای 6 ماهه نخست سال 94 این مبلغ منفی0.4 و منفی 0.3 بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در 6 ماهه نخست امسال هیچیک از رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده در رشته‌ فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده و 2.3 درصد بود و در ارتباط با آنچه که تحت عنوان صنعت و تامین آب و برق و گاز بیان می‌شود در 6 ماهه اول سال قبل معادن منفی 5 بوده در حالی که در 6 ماهه اول امسال این میزان به 2.7 درصد رسیده و این رشد اقتصادی مثبت خود را در بازار کار نشان داد.

نوبخت خاطرنشان کرد: این ارقام، ارقامی نیست که ما بگوییم ما حس نمی‌کنیم چنین اتفاقی افتاده این ارقام حسی نیست، چون هنوز ما مشکلات فراوانی در اقتصاد داریم، در 6 ماهه نخست 614 هزار نفر نسبت به 6 ماهه اول سال قبل وارد بازار کار شدند اما برای نخستین‌بار 795 هزار نفر مشغول به کار شدند؛ یعنی 181 هزار نفر غیر از آنچه که همه مشغول کار شدند از بیکارانی که سال‌های گذشته در جمعیت بیکار قرار گرفته بودند شاغل شدند، به همین جهت نرخ بیکاری ما در 6 ماهه اول امسال به 11.7 درصد تقلیل پیدا کرد، در حالی که نرخ بیکاری سال 1395 چیزی در حد 12.4 درصد بود؛ بنابراین این رخداد ناشی از رشد اقتصادی مثبت در رشته فعالیت‌های مختلف خودش را در شاخص بیکاری نشان داد.

وی افزود: شاخص تورم نیز نشان می‌دهد که براساس عملکرد این بودجه و سایر متغیرهای کلان اقتصادی تورم در 12 ماهه نسبت به دی ماه گذشته برای خوراکی‌ها 13 درصد بود اما برای غیرخوراکی‌ها 6.6 درصد، به همین جهت تورم در دی ماه براساس گزارش مرکز آمار به 8.1 درصد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در بودجه 97 پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی در حد 5.8 درصد با نفت و بدون نفت 6 درصد باشد، رشد سرمایه‌گذاری‌مان 11.2 درصد باشد.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوال علی لاریجانی درباره رعایت قانون برنامه درخصوص تعیین سقف برای فروش اوراق از سوی دولت گفت: واگذاری دارایی‌های مالی به منزله اوراق مشارکت نیست، ما مبلغی در حد 34500 میلیارد تومانی که به عنوان سقف تعیین شده رعایت کردیم و رقم افزون بر 34500 میلیارد تومان مربوط به فروش سهام کارخانجات است که به آن میزان اضافه می‌شود.