وزارت خارجه تکلیف ادعاهای مقامات فرانسوی را مشخص کند!

گروه سیاسی الف،   3961103035 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ چهار ماه به کنگره و اروپایی ها فرصت داده تا برجام را مطابق خواسته های او اصلاح نمایند و گر نه آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

وزارت خارجه تکلیف ادعاهای مقامات فرانسوی را مشخص کند!

کشورهای اروپایی از این فرصت استفاده کرده و برای حفظ برجام، خواهان محدودیت فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران شده اند؛ چرا که کشورهای اروپایی نیز همانند آمریکا با سیاست های منطقه ای و برنامه دفاعی ایران مشکل دارند.

بر این اساس در ماه های اخیر بسیاری از رسانه ها و مقامات خارجی علی الخصوص فرانسوی ها از آغاز مذاکرات موشکی، مسائل منطقه ای و حقوق بشری با ایران خبر داده اند. اما ایران همیشه این ادعاها و سخنان را تکذیب کرده است. در ادامه اهم ادعاهای مقامات فرانسوی ها در این باره آمده است.

فرانسوی ها چه می گویند؟

تاکنون چندین بار مقامات رسمی فرانسه در این باره صحبت کرده اند که مذاکرات موشکی با ایران داشته اند و قرار است در آینده درباره مسائل منطقه ای نیز مذاکره کنند.

* لودریان در مصاحبه‌ای با فیگارو که روز دوشنبه منتشر شد، تصریح کرد: «ما گفت‌وگوهایی را با ایران درباره موشک‌های بالستیک و همچنین مسائل مربوط به منطقه آغاز کرده‌ایم.»به گفته‌ی وزیر خارجه فرانسه کشورش تمایل دارد با مقامات ایران درباره نفوذ نظامی و بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران در منطقه و همچنین پیشتیبانی از حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن مذاکره کند. به نوشته نشریه فرانسوی فیگارو ژان لو دریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجم ماه مارس سال جاری (۱۴ اسفند) برای مذاکره به ایران سفر خواهد کرد. موشک‌های بالستیک ایران، توافق هسته‌ای و چشم‌انداز برجام و همچنین تحولات منطقه موضوعات محوری گفت‌وگوهای لو دریان با مقامات جمهوری اسلامی خواهد بود.

* اگنس روماته اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز ۱۵نوامبر (۲۴ آبان) در کنفرانسی خبری گفته بود که این کشور«نگران ادامه برنامه موشکی ایران است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد و منبعی برای بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است».

* همچنین مسئله برنامه موشکی از موضوعاتی بود که در تماس تلفنی میان روسای جمهوری فرانسه و ایران در آغاز سال جاری میلادی مورد بحث قرار گرفته بود. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری دولت ایران گزارش داد که روحانی به امانوئل مکرون گفته برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست و ایران نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشور داشته باشد، تردید نخواهد کرد.

مقامات ایران چه می گویند؟

اما مقامات ایران همیشه مذاکره با کشورهای اروپایی درباره سیاست های منطقه ای و برنامه دفاع موشکی تکذیب کرده اند.

* سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با برنامه ذره‌بین رادیو تهران خبر منتشر شده در رسانه ها که ایران با آلمان و انگلیس و ... در باره مسائل موشکی مذاکره کرده است را رد کرد و گفت: این خبر صحت ندارد. عراقچی تصریح کرد: ما با هیچ کشوری درباره مسائل موشکی خود نه مذاکره کردیم ، نه می کنیم و نه خواهیم کرد. حتی در حال حاضر درباره موضوعات منطقه ای هم با کسی مذاکره ای نداریم.

*بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه درباره مسائل موشکی با ایران گفت‌وگو کرده و قرار است درباره مسائل منطقه‌ در سفرش به ایران گفت‌وگو کند، تصریح کرد: ما درباره مسائل موشکی و دفاعی با کسی گفت‌وگو نکرده‌ایم. در خصوص مسائل منطقه‌ای با همه جهان گفت‌وگو داریم و دیپلماسی به معنای گفت و شنود است... قاسمی ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه با مقامات ایران درباره موشک‌های بالستیک گفتگو شده را رد کرد و گفت: اگر نقل قولی از ایشان هست که در این زمینه مذاکراتی داشته قطعا تکذیب می‌شود. ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت و خط قرمز ماست و موضع کشور در این زمینه کاملا مشخص است.

 وزارت خارجه تکلیف را مشخص کند

با توجه به تکذیب های پی در پی مقامات دولت، فرانسوی ها همچنان به سخنان خود ادامه داده و به گونه ای عنوان می کنند که ایران حاضر به مذاکره درباره سیاست های منطقه ای و دفاعی شده در صورتی که این موضوعات از خط قرمزهای اساسی کشور هستند و همه درباره آن اجماع دارند . بالطبع وقتی از سخن از مذاکره می شود مفهوم بده و بستان نیز به ذهن ها خطور می کند و این که فرانسه(و دیگر کشورهای اروپایی) ظاهراً خواستار خلع سلاح و کوتاه آمدن از سیاست های منطقه ای و برنامه های دفاعی  ایران هستند.

با توجه به این توضیحات ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی وقتی منافع ملی به خطر می افتد حتی اطلاعیه علیه منتقدان داخلی صادر می کند، یکبار برای همیشه سفیر فرانسه در ایران را به وزارت خارجه فرا بخواند و درباره اظهارات های مداخله جویانه و غیر معمول مقامات این کشور توضیح بخواهد. چرا که فرانسوی ها به جای این که با بدعهدی های دولت آمریکا در توافق هسته ای مقابله کنند خواهان این هستند تا دستور کار رایزنی های آینده پاریس- تهران را تعیین کنند و ایران را وادار به پذیرش برجام های دیگر بر اساس منافع خود نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۹۹۷۰۹:۰۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳
برجام برای اصلاح طلبان ، حیثیتی شده و برای حفظ کاغذ ان ،حاضر به دادن هر امتیازی هستند..ان هم از جیب ملت..
ناشناس۲۱۸۹۹۹۰۹:۰۵:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
وزارت خارجه فقط تکلیف منتقدان داخلی را بلد است روشن کند
هوشیار۲۱۹۰۳۶۰۹:۳۲:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۳
باز قراره چی رو به حراج بذارن؟
ناشناس۲۱۹۰۴۴۰۹:۴۰:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۳
موضع همیشه انفعالی وزارت خارجه!!!!
جلیلیان۲۱۹۰۹۱۱۰:۲۸:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
کشورهای غربی می خواهند گام به گام کشورمان را خلع صلاح کنند .
ناشناس۲۱۹۱۳۶۱۱:۰۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۳
احسن
ناشناس۲۱۹۱۴۴۱۱:۱۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۳
مطمئنافرانسوی هادر‌غ نمیگویند
ناشناس۲۱۹۱۷۹۱۱:۳۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳
وزارت خارجه فقط علیه منتقدان برجام بیانیه می دهد... ذلت و خواری و کوتاه اومدن در مقابل فرانسوی ها که کل بازار داخلی خودرو و پتروشیمی و نفت رو به اونا دادن... ای خدا
ناشناس۲۱۹۲۰۳۱۱:۵۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۳
اگر بپرسید با رگهای باد کرده ظریف روبرو خواهید شد کسیکه رحماء علی الکفار و اشدائ علی ال منتقدان است .
ناشناس۲۱۹۲۳۴۱۲:۱۶:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
ایران خلع سلاح نخواهد شد. مگر آنکه اسراییل و تمام کشورهای عربی خلع سلاح شوند. آنگاه ایران می تواند در این مورد بررسی انجام دهد. سیاست ایران باید به صورت معکوس باشد.
ناشناس۲۱۹۳۱۲۱۳:۱۵:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
اگر وزارت خارجه اطلاعیه صادر کند یا سفیر فرانسه را احضار کند دست خودشان رو می شود بنابراین سکوت بهترین راه است خدا کند برجام دیگری برای ما نازل نکنند ای آقایان
ناشناس۲۲۰۵۰۹۱۵:۱۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۴
حساسیت زمانی و فشار های امریکا روی اروپا ایجاب میکند که با اروپا تعامل داشته باشیم منافع ملی با شاخ و شانه کشیدن تامین نمیشود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین