نقش دولت و بانک مرکزی در افزایش نرخ دلار در گفت‌وگوی الف با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش قیمت دلار؛ درآمدی برای تامین کسری بودجه/ اگر سیاست‌ها متعهدانه بود مردم اعتماد می‌کردند/ سیف درباره ارزان شدن قیمت دلار مجبور است وعده دهد

گروه اقتصادی الف،   3961102149 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با بیان اینکه نقش لایحه بودجه در افزایش نرخ ارز بیشتر از عوامل دیگر بود که به بازار علامت داده است، گفت: مردم خیلی هشیارتر هستند و اگر سیاست‌ها متعهدانه انجام می‌شد؛ مردم و فعالان به دولت و بانک مرکزی اعتماد می‌کردند؛ اما...

افزایش قیمت دلار؛ درآمدی برای تامین کسری بودجه/ اگر سیاست‌ها متعهدانه بود مردم اعتماد می‌کردند/ سیف درباره ارزان شدن قیمت دلار مجبور است وعده دهد

به گزارش الف؛ نرخ ارز حدوداً سه ماهی هست که رو به افزایش قیمت گرفته است؛ البته این روند رشد در دو هفته اخیر رشد شتابانی گرفت و با عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی با رسیدن به 4700 تومان رکودی ثبت کرد، البته از در معاملات اواخر روز گذشته و امروز، کمی از رشد آن کاسته شد؛ اما نشان می‌دهد که می‌تواند نرخ دلار به 5000 هزار تومان برسد، البته در معاملات امروز ( تا لحظه انتشار این گزارش) نرخ هر دلار آمریکا در حدود 4670 تومان است.

 

سیف در واکنش به دلار ۴۷۰۰ تومانی و توصیه به مردم

تمایل بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز/چرا عرضه دلار به صرافی ها متوقف شد/ سکه حراج کردند؛ چه شد

دولت بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده دلار است

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد نقش لایحه بودجه و سیاست دولت در افزایش نرخ ارز، گفت: عرضه‌کننده و تقاضاکننده اصلی در بازار ارز دولت است؛ اکنون در سال در حدود به 50 میلیارد دلار نفت می‌فروشیم که سهم دولت از آن، تقریباً 27 میلیارد دلار است؛ درواقع این میزان دلار را خودِ دولت به بازار عرضه می‌کند و از طرفی دیگر بزرگ‌ترین متقاضی ارز در بازار خود دولت است و نشان می‌دهد قیمت دست دولت است.

وی افزود: در بودجه‌های سنواتی نرخ محاسباتی مثلاً در قانون بودجه 96 نرخ دلار را 3300 تومان تعیین کردیم، ولی آنچه محقق می‌شود مثلاً 3800 تومان است که این روزها به 4000 تومان می‌رسد؛ یعنی دولت حداقل 10 هزار میلیارد تومان از این محل بیشتر از آن درآمدی که حاصل از فروش نفت در بودجه بوده، به دست آورده است.

قوامی با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه، از چند فاکتور به دست می‌آید، اظهار کرد: قیمت نفت ضرب‌در میزان فروش نفت و میعانات گازی و حاصل آن ضرب‌در نرخ محاسباتی قیمت ارز در بودجه است و چون نرخ فروش دلار 500 تومان بیشتر از نرخ قانون بودجه 96 و گران‌تر می‌فروشیم، حداقل نزدیک 10 هزار میلیارد منابع به دست دولت می‌رسد که بخشی از کسری‌ها که در بخش‌های دیگر محقق نشده از این طریق می‌تواند تامین کند.

 

رونمایی از جانشینان جمشید بسم الله!

دلار 4400 تومانی در بودجه 97/ رشد دلار در سال جاری 18 درصد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 97 نیز با بازار برای افزایش نرخ ارز علامت داده است، بیان کرد: در لایحه بودجه نرخ دلار 3300 تومان امسال را 3500 تومان پیش‌بینی کرده و در ردیف دیگر لایحه هم 10 هزار میلیارد تومان علاوه آن پیش‌بینی کرده است؛ اگر حساب کنیم، نرخ محاسباتی نرخ ارز 3850 تومان برای سال آینده است.

به گفته وی؛ طبق تجربه تاریخی سال‌های اخیر همیشه نرخ فروش دلار 500 الی 600 تومان بالاتر از نرخ محاسباتی است و دولت باور دارد آنچه در عمل در سال آینده رخ خواهد داد، نرخ 4400 تومان است. این موارد، علاوه بر مسائل دیگر مانند مسائل جهانی، تقاضای ارز در فصول مختلف و...، به آن میزانی در افزایش نرخ ارز اثرگذار نیست و موضوعی که درباره لایحه بودجه عنوان کردم باعث افزایش نرخ شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینکه با همین روند؛ قیمت دلار رکورد 5000 تومان تا پایان سال می‌زند، گفت: نشان می‌دهد در یک سال اخیر قیمت ارز (دلار) بیش از 18 درصد رشد داشته است؛ نرخی است که روی خیلی از کالاها و خدمات اثر افزایشی قیمت می‌گذارد.

افزایش نرخ ارز؛ درآمدی برای تامین کسری بودجه؟

قوامی در مورد فروش دلار بالاتر نرخ محاسباتی بودجه و ایجاد این درآمد برای دولت، گفت: به‌نوعی، نه اینکه هدف دولت گران کردن ارز برای جبران کسری بودجه باشد؛ اما ناخواسته منبع درآمدی برای دولت شده و تاثیرگذار است؛ البته در بودجه سال آینده حکمی تصویب خواهیم کرد تا انگیزه دولت را از این موضوع صفر شود.

این نماینده مردم در مجلس افزود: پیشنهاد فوق در کمیسیون تلفیق تصویب‌شده است که اگر نرخ فروش دلار بالاتر از رقم 3500 تومان اگر محقق شد؛ دولت حق ندارد آن را در بودجه مصرف کند و باید به بانک مرکزی برود برای مدیریت بازار ارز استفاده شود، زیرا وظیفه بانک مرکزی صیانت از ارزش پول است؛ البته پیشنهاد جامع‌تری را در تکمیل است که دولت حق هیچ‌گونه برداشتی از این محل نداشته باشد.

 

تکرار سناریوی جهش ارزی در دولت روحانی

نقش محدودیت‌های ارز و تا تراز منفی تجارت و نقدینگی سرگردان

وی در مورد دیگر عوامل تاثیرگذار برافزایش قیمت ارز، گفت: محدودیت‌های ارزی هم در رشد افزایش قیمت نقش داشته است، زیرا نفتی که می‌فروشیم، بلافاصله دلار آن وارد کشور نمی‌شود؛ برجام هم آن‌طور که بایدوشاید انتظارات را برآورده نکرد که از طریق حساب‌های بانکی بین‌المللی بتوان پول نفت را جابجا کرد که این امکان وجود ندارد و ناچاریم آن را در قالب کالا دوباره به کشور وارد کنیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه دلیل دیگر افزایش نرخ ارز را منفی شدن تراز تجاری دانست و گفت: میزان مصارف ارزی کشور از میزان عرضه ارزی که باید وارد بازار شود؛ بیشتر شده؛ این به‌نوعی تقاضا برای ارز را افزایش داده است.

قوامی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: نگرانی نسبت به آینده و اتفاقاتی که در مورد نرخ سود بانکی و بازار سرمایه رخ‌داده است و اینکه نتوانستیم برای خروج از فضای رکودی حاکم بر کشور راه‌حل مناسب اتخاذ کنیم و در کنار دیگر عوامل باعث شد نقدینگی یک‌میلیون و 450 هزار میلیارد تومانی که دست مردم است به سمت تولید هدایت نشود و درجایی مانند بازار ارز اثر تخریبی خود را خواهد گذاشت.

سیف مجبور است وعده دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اقدامات بانک مرکزی و وعده‌های آقای سیف در مورد کاهش قیمت ارز، اظهار کرد: مردمی که در این بازار فعال‌اند، خیلی هشیارتر هستند، البته صحبت‌های آقای سیف برای آرام کردن بازار است و انتظار از مقام بانک مرکزی همین است که از کنترل و آرامش سخن بگویید.

وی با اشاره به تنظیم سیاست‌های پولی و مالی تصریح کرد: دولت به‌عنوان مقام مالی که مالیات و مخارج خود را انجام می‌دهد و مقام پولی بانک مرکزی است؛ اما مردم دیده‌اند که یک نرخی اعلام می‌شود و در عمل اتفاق دیگری رخ می‌دهد و بنابراین مردم خیلی اعتماد به مقامات پولی و مالی ندارند.

 

وقتی حتی تکدّر خاطر رئیس جمهور هم مانع رشد دلار نشد/ دلار از مرز 4600 تومان عبور کرد

سیاست‌ها مصلحتانه است نه متعهدانه / واقعیات تلخی که گرفتار آن هستیم

قوامی ادامه داد: دو نوع سیاست داریم که یکی متعهدانه و دیگر مبتنی بر مصلحت است، اما اگر سیاست‌ها متعهدانه انجام می‌شد علیرغم اینکه مردم و فعالان دست دولت و مقامات پولی را می‌خواندند، اما در بلندمدت به آن‌ها اعتماد می‌کردند و می‌گفتند همین قیمت اعلامی 3500 تومان که دولت اعلام کرد؛ حتماً بانک مرکزی به اشکال مختلف آن را مدیریت می‌کند تا نرخ محاسباتی از آن بیشتر نشود.

این نماینده مردم در مجلس در مورد این سوال که به گفته فعالان بازار، بانک مرکزی عرضه ارز به صرافی‌ها را متوقف کرده است، پاسخ داد: این موضوع این ناشی از محدودیت‌هایی است که بانک مرکزی دارد، البته همان‌طور که اشاره کردم، بالا رفتن قیمت ارز در جبران کسری بودجه دولت تاثیر دارد، البته نمی‌خواهم بگویم هدف این است؛ اما نرخ ارز که بالا برود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مورد تاثیر نرخ ارز و افزایش رشد نرخ تورم، گفت: این از واقعیات تلخی است که گرفتار آن هستیم؛ برای همین سیاست‌های که خیلی انقباضی باشد به رکود منتهی خواهد شد و در کنار آن اگر سیاست‌های سرکوب ارزی که در چهار سال گذشته اعمال شد، به نحوی در این وضعیت موثر بوده است البته اگر دولت سیاست انبساطی شدیدی پولی- مالی که اعمال کند، به تورم شدید هم دامن می‌زند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۴۳۰۱۷:۲۵:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲
متاسفانه اثرات روانی افزایش قیمت دلار از خود افزایش قیمت خیلی بیشتره و گرانی هم که جای خود.
ناشناس۲۱۸۵۸۵۱۹:۵۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
جریمه های خنده دار راهنمایی و رانندگی ، فروش ماشینهای وارداتی با چند برابر قیمت ، گرون کردن ارز ، دلالی موبایل ، و ... ؛ کارهاییه که دولت میکنه برای جبران کسری بودجه
ناشناس۲۱۸۴۳۳۱۷:۲۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
قدیما می گفتن تحریمیم. الان که میوه های برجام رو داریم دیگه چرا باید نرخ ارز بره بالا؟ خدا به داد مردم برس.
ناشناس۲۱۸۶۵۹۲۱:۲۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
هنوز هم تحریم هستید تازه ترامپ تهدید به خروج از برجام کرده
ناشناس۲۱۹۵۹۸۱۶:۲۸:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
چون مسولان هنوز همان اقتصاد تحریمی را برای مردم اجرا می کنند باید دید کی دست از این عمل نا پسند بر می دارند تا قیمتها بشدت پایین آید
ناشناس۲۱۸۴۴۲۱۷:۳۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
به نظرم مردم باید از ابتدای سال آینده به طور آهسته شروع به خرید ارز نمایند و در سال آینده از آذر ماه به بعد خرید ارز را از صرافی ها و دولت متوقف کنند تا این بازی چند ساله دولت لا اقل یک سال بی اثر شود و دولت فکر دیگری برای کسری بودجه نماید. این که نمی شود هر سال این بازی مزخرف افزایش نرخ ارز را به روی دوش ملت میگزارند در صورتیکه بازی ساز اصلی ارز نه جمشید بسم الله است نه چها راه اسلامبول بلکه خود دولت در بانک مرکزی و زیر نظر سیف است.
ناشناس۲۱۸۴۵۵۱۷:۴۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
صحبت‌های آقای سیف برای آرام کردن بازار است و انتظار از مقام بانک مرکزی همین است که از کنترل و آرامش سخن بگویید. چون کارش رو بلد نیست
کوروش۲۱۸۴۷۳۱۸:۰۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اقایون شمارو بخدا لاپوشانی نکنید اینقدر نگید مجبور وعده بده, راست و حسینی بگید مجبور دروغ بگه .بخدا مردم اینو بهتر باور میکنند
ناشناس۲۱۸۵۰۴۱۸:۴۲:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
آقای محترم اگر دولت خود توزیع کننده ارز است دیگر سخنرانی و تریبون نمی خواهد دولت دلال ارز است
محقق۲۱۸۵۳۴۱۹:۱۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
واقعا دولت میخواست دلار رو از جرخه استفاده تومبادلات حذف کنه ؟ جوک ساله بخدا
ناشناس۲۱۸۵۵۵۱۹:۳۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
البته که افزایش نرخ دلار برای ما نگران کننده است اما بهتره بجای سخنان احساسی یک تحلیل اقتصادی بیطرفانه از چرایی این روند و پیامدهای مثبت و منفی آن ارائه بدهید .
ناشناس۲۱۸۶۴۱۲۰:۵۹:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
سیاست کسب درآمد ریالی بیشتر از طریق افزایش نرخ ارز در واقع کاهش ارزش پول ملی و بالطبع آن کاهش ارزش پول در دست مردم است یعنی خالی کردن جیب همه مردم به طور موقت و چون فعالان اقتصادی به سرعت قیمت کالا و خدمات خودشان را با نرخ های جدید منطبق میکنند وضعیت آنان به تعادل قبلی بر میگردد یعنی پول های رفته مجدد به جیبشان بر میگردد ولی در مورد اکثریت جامعه در واقع چیزی از جیبشان برداشته میشود که هیچ وقت بر نمیگردد.در نهایت این چرخه معیوب الی الابد تکرار میشود و هربار با هزینه ای سنگین تر. عینا مثل بیماری که با دوز مشخصی از یک نوع دارو مثلا فشار خونش در کنترل بوده حالا با قطع دارو و تغییر شرایط باید با دوز بیشتری از همان دارو و یا اضافه کردن یک یا چند نوع داروی قویتر سطح فشار خونش در همان عدد قبلی کنترل شود و درنهایت کار به جایی میرسد که داروها بر کنترل فشار خون بی تاثیر شده و نهایتا بیمار از پای در میاید. وضعیت اقتصادی که بخواهد از افزایش نرخ ارز کسب درآمد کند عاقبت همین خواهد شد.
Ali۲۱۸۶۶۳۲۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
چگونه است که پول کشوری مثل سوریه وافغانستان با آن حجم عظیم از ویرانی از پول ما ارزشمند تر است؟غیر از این است که دولتها در ایران به ارز خارجی به چشم کالایی برای کسب سود ومنفعت نگاه میکنند ؟
ناشناس۲۱۸۷۳۰۲۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
توکلی مدعی حمایت از حقوق مردم ساکت، ساکت
ناشناس۲۱۸۸۵۹۰۲:۳۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳
حقیقت را بمردم بگوئید فشارهای امریکا و تهدیداتش عملا اقتصاد ایران را به گروگان گرفته
شهریاری۲۱۸۸۷۲۰۳:۰۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۳
اغلب مردم هیچ اعتمادی به گفته های مسئولین دولتی ندارند چون در خیلی از جهات گفته هایشان برعکس واقعیات نمایان میشود .
ناشناس۲۱۸۹۲۸۰۷:۵۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
رطب خوردگانی که منع رطب می فرمایند کو اعتماد ؟
ناشناس۲۱۹۸۱۲۲۱:۳۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
بایدیک بار برای همیشه با کاهش قیمت دلار با تمام توان افرادی را که دلار خریدن نقره داغ کرد تا دیگر کسی وارد این بازار نشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین