پلاسکو، قربانی بازی نمایشی مسئولین دولتی پس از یکسال

گروه اجتماعی الف،   3961102034

یکسال از حادثه پلاسکو و قول‌های مسئولان می‌گذرد و کسبه پلاسکو نسبت به عدم تحقق وعده‌ها معترضند و این در حالی است احداث بنای جدید با توجه به عدم دریافت مجوزها از سوی شهرداری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پلاسکو، قربانی بازی نمایشی مسئولین دولتی پس از یکسال

وقتی ساختمان پلاسکو فرو ریخت، آمال و آرزوهای تعداد زیادی از کارگران و کسبه شهر تهران به پایان رسید. این ساختمان نام آشنای هفده طبقه که به یکی از بورس‌های تولید و حتی توزیع پوشاک در کلان شهر تهران مبدل شده بود بر اساس آتش سوزی تقریبا با خاک یکسان شده و بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان خسارت مالی بر جای گذاشت و باعث تخریب بیش از 500 واحد صنفی نیز شد.

در همان ابتدای خبر فرو ریختن ساختمان پلاسکو، مسئولین دولتی اعم از افراد مرتبط و غیر مرتبط با این موضوع در صحنه حادثه حاضر شده و با وعده و وعیدهای متعدد خود را ناجی کسبه نشان دادند. در همین راستا رئیس جمهور در اقدامی عجیب با تشکیل کمیته حقیقت یاب در این زمینه، مساله پلاسکو را به معضل کلان شهری تبدیل کرد. فارغ از نگاه های سیاسی رئیس جمهور به تشکیل این کمیته در حالی که در آن برهه زمانی بسیاری از مردم خوزستان و شهرهای غربی با قطعی برق و آب مواجه بودند، رسیدگی به مشکل کسبه از اولویت‌های اصلی دولت قرار گرفت. در این زمینه بسیاری از مسئولین دولتی جلسات متعددی را با رئیس اتاق اصناف ایران و دیگر روسای اتحادیه‌ها برگزار کرده تا ضمن استماع مشکلات پیش امده برای کسبه و کارگران، با ارائه راهکارهای مناسب به حل مشکلات بپردازند. برگزاری این جلسات و همچنین حمایت‌های لفظی رئیس جمهور و وزرایش به ویژه وزیر کار به شدت توسط رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب بازتاب پیدا کرده و وعده‌های دولت همچون آبی بر آتش ناراحتی کسبه‌ای بود که تقریبا همه دارایی‌های خود را از دست داده بودند. اما متاسفانه وعده‌های دولتی در حد همان لفظ و وعده باقی مانده و جامه عمل پوشیده نشد.

پلاسکو یکسال بعد

 

در حالی که یک سال از وقوع این حادثه هولناک می‌گذرد ولی هنوز هیچ گونه قراردادی برای ساخت و تحویل واحدهای صنفی جدید با مغازه داران پلاسکو انعقاد نشده و این افراد همچنان معترض نسبت به وعده‌های دولت مردان هستند.

یکی از مصوبات دولتی برای بهبود وضعیت کسبه پلاسکو، پرداخت تسهیلات برای بازگشت دوباره آنها به بازار کار بوده که امید بسیاری را در دل برخی از آنها بوجود آورده بود ولی متاسفانه این مساله هم با عدم پیگیری مواجه شده است. با توجه به اینکه قرار بوده تا بانک‌ها با یک پروانه کسب به عنوان ضامن به کسبه پلاسکو تسهلات پرداخت کنند ولی هیچ بانکی حاضر به انجام این کار نشده است.

خطرات وعده‌های بدون پشتوانه

یکی از جدی ترین وعده‌های دولت مردان در آن برهه شامل حمایت‌هایی بوده که وزیر کار از 4 هزار کارگر ساختمان پلاسکو انجام داده و وعده‌هایی در جهت حضور این کارگران به مشاغل مرتبط در این زمینه و بحث بیمه مستمری و بیکاری آنها است. در همین زمینه ولی الله سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی به ارائه وام های 300 میلیونی به هریک از صنوف اشاره کرده و بخشودگی مالیاتی را با تشکیل کمیته‌ای ویژه برای یاری رسانی مالیاتی و بانکی پیشنهاد می‌کند. همه این موارد تنها بخشی از وعده‌های دولت به آسیب دیدگان حادثه پلاسکو بوده است.

هنوز پس از یکسال کسبه سرگردان و معترض نسبت به عدم تحقق وعده‌ها در انتظار تغییر رویکرد دولتی‌ها هستند. کسبه پلاسکو با اشاره به این موضوع که دید و بازدیدهای مسئولین فقط در راستای گفتار درمانی و تزریق امید در سال گذشته باقی مانده خواهان رسیدگی رسانه‌ها به حقوق خود هستند. به نظر می‌رسد زمانی مسئولین دولتی نسبت به موضوعات روز واکنش مثبت نشان می‌دهند که موج رسانه‌ها بر روی آن موضوع سوار باشد و با پایان این موج سازی‌ها، حقوق مردم، شهروندان و کسبه فراموش می‌شود. دیگر کسی سراغ نمی‌گیرد که چه بلایی سر مغازه داران پس از یکسال افتاده و چرا دیگر کسی تلاش نمی‌کند با خانواده‌های داغدار این حادثه تماس بگیرد!

یکی از تهدیدهای اجتماعی این گونه وعده‌های بدون پشتوانه توسط مسئولین به مردم یا حتی مغازه داران، ایجاد یک نوع شکاف میان مردم و مسئولین بوده به نحوی که دیگر اعتماد عمومی نسبت به دولت از بین می‌رود. کاهش این اعتماد عمومی نسبت به سخنان مسئولین به ویژه رئیس جمهور؛ میزان پیوستگی اجتماعی در جامعه و همچنین یک دستی دولت و ملت را از بین خواهد برد و این بزرگترین تهدید درونی در کشور است. برای شناخت اثرات این کاهش اجتماعی می‌توان به ماجرای زلزله کرمانشاه اشاره کرد؛ در مقوله کمک مردم به زلزله زدگان کرمانشاه نیز مشاهده شد که مردم حاضر نبودند پول‌های خود را به طور کامل به در اختیار نهادهای دولتی قرار دهند بلکه خود باید در صحنه حضور یافته و کمک می کردند!

به گزارش تسنیم،  مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری خود در تاریخ  18 دی ماه از کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو در 10 طبقه خبر داد و گفت: طی مراسمی در 29 دی‌ماه کلنگ‌زنی این بنا با حضور مسئولان شهرداری و بنیاد مستضعفان انجام خواهد شد.

وی در این زمینه بیان کرد: : طبق توافقی که با بنیاد مستضعفان داشته‌ایم و با توجه به مساحت زمین قرار است ساختمان جدید پلاسکو در 10 طبقه احداث شود.

حجت ادامه داد: در مجاورت ساختمان پلاسکو مدرسه‌ای به‌نام ژاندارک وجود دارد که با توجه به اینکه این مدرسه جزء ساختمان‌های میراثی است باید حریم آن نیز حفظ شود و برهمین اساس ساختمان پلاسکو در 10 طبقه احداث خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: برای احداث این بنا به موارد متعددی از نظر حقوق مکتسبه توجه شده است چرا که باید حقوق کسبه پلاسکو نیز رعایت می‌شد.

حجت با تاکید بر اینکه شهرداری صرفاً براساس قوانین موجود اقدام به صدور پروانه برای ساختمان جدید پلاسکو کرده است، گفت: این بنا در 10 طبقه و با 1300 پارکینگ ماشین ساخته خواهد شد. 

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط فعلی این بنا در یک بازه زمانی 3ساله احداث شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در گذشته تعداد پارکینگ‌هایی که برای ساختمان پلاسکو وجود داشت 2300 پارکینگ بود که در این بنا 1300 پارکینگ پیش‌بینی شده است.

حجت افزود: همچنین بنیاد مستضعفان اعلام کرد که ساختمان روبه‌رویی پلاسکو را برای تامین پارکینگ خریداری خواهد کرد و اقدامات لازم را برای احداث این پارکینگ آغاز خواهد کرد.

کرد.

پس از اظهارات معاون شهردار تهران، محمد علی نجفی نیز در تاریخ 30 دی ماه و حاشیه برگزاری دیدار با روسای اصناف تهران، با تاکید بر اینکه مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ها در مقابل زلزله و آتش‌سوزی باید جدی گرفته شود، گفت: در خصوص پلاسکو‌ هم توافق نهایی بین‌ بنیاد مستضعفان‌ و شهرداری انجام شده و در محل قبلی در چند طبقه‌ ساخت و ساز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمادگی داریم طرح نهایی اجرا شود، گفت: طبق توافق نهایی که با بنیاد مستضعفان‌ انجام داده ایم، ابتدا قرار بود دیروز‌ کلنگ‌ زده شود و کار را شروع کنیم‌ اما بنیاد‌ مسئله‌ای را مطرح کرد و گفت: تا پروانه ساختمانی صادر نشود ما اطمینان‌ قطعی نداریم و شروع نمی‌کنیم.

کلنگ زنی ساختمان جدید پلاسکو در دهه فجر

وی با بیان اینکه رئیس بنیاد مستضعفان‌ اعلام کرده کلنگ‌ ساختمان جدید در دهه فجر زده خواهد شد، اظهار کرد: بخشی از ساختمان که در آتش‌سوزی صدمه ندید‌ه ، تخریب‌ خواهد شد و به ساختمان جدید ملحق‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه یک زمین‌ 5 هزار متری‌ در کنار پلاسکو است که آن هم به پلاسکوی جدید اضافه می‌شود، گفت: ما در حال حاضر روی زمین بزرگتری‌ نقشه را طراحی کردیم که تعداد طبقات در قسمت‌هایی بیشتر و در قسمت‌هایی کمتر است.

شهردار تهران در ادامه به تخلفات ساختمان پالادیوم‌ پرداخت و گفت: کسی نگفته که پل پالادیوم باید تخریب شود بلکه گفته‌اند در حال بررسی است.

نجفی با بیان اینکه تخلف‌ توسط مسئولان وقت شهرداری و تخلف از سوی مالک‌ 2 بحث متفاوت است، بیان کرد: از 3 مرجع شهرداری یعنی بازرسی، معاونت معماری و شهرسازی‌ و معاونت معماری منطقه‌ یک شهرداری گزارش خواسته‌ایم تا آن را بررسی کنیم‌.

به گزارش تسنیم، افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: مباحثی مطرح می‌شود که ساختمان واقع شده در ضلع شمالی پلاسکو نیز باید تخریب و به ساختمان اصلی اضافه شود. 

وی ادامه داد: با توجه به مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی نسبت به تخریب ساختمان ضلع شمالی پلاسکو، موافق تخلیه ساختمان نیستیم و اخیراً نیز چند تن از اعضای شورای شهر از ساختمان ضلع شمالی بازدیدهایی داشته‌اند که آسیب‌های جدی‌ای نیز ندیده است.

حبیب‌زاده بیان داشت: ساختمان واقع شده در ضلع شمالی ساختمان پلاسکو نیازمند تخریب نیست و با بازسازی و رعایت نکات ایمنی، مشکلات این ساختمان نیز رفع خواهد شد. 

وی افزود: انتظار ما این بود که پس از حادثه پلاسکو، مراحل ساخت ساختمان جدید طی شش ماه اتفاق بیفتد ولی این اتفاق نیفتاد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر نیز نمی‌دانیم مالک چه اصراری دارد که ضلع شمالی این ساختمان را نیز تخریب کند.

به گزارش تسنیم در حالی احداث بنای جدید پلاسکو در هاله‌ای از ابهاک قرار دارد که به گفته اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هنوز مجوزهای لازم برای این موضوع اخذ نشده است و حتی طرح نهایی برای احداث این بنا وجود ندارد.

اعطا با اشاره به فرایند احداث بنای جدید پلاسکو اظهار کرد: نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که می‌طلبد به آنها توجه شود. 

وی تصریح کرد: طی صحبت‌های عنوان شده توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران توافقی بین شهرداری و بنیاد مستضعفان برای احداث پروژه جدید پلاسکو و ساختمان جدید صورت گرفته است که در این زمینه نگرانی‌هایی مطرح است و این در حالی است که به گفته حجت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی ماه‌های آینده و 6 ماه آینده تجهیز کارگاه برای احداث بنای جدید پلاسکو دایر خواهد شد و اینکه این موضوع خلاف مقررات است. 

اعطا ادامه داد:‌ براساس ضوابط و مقررات ساخت و ساز صدور پروانه و گودبرداری در زمانی اتفاق می‌افتد که این مراحل قبل از اقدامات اجرایی صورت بگیرد. 

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت ساختمان پلاسکو در بحث تراکم، زیربنا و سطح اشغال و همچنین بنای آن هنوز طرح نهایی وجود ندارد و نگرانی‌ها در این زمینه تشدید شده است. 

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اهمیت بنای جدید پلاسکو به نظر می‌رسد علاوه بر صدور پروانه‌ها این موضوع در کمیسیون ماده 5 نیز باید مطرح و مجوز لازم صادر شود. ضمن اینکه در ساخت بنای جدید باید به مدرسه ژانداک توجه شود و موافقت روشنی از سازمان میراث اخذ شود. 

وی با تاکید بر اینکه هنوز طرح نهایی برای ساختمان پلاسکو وجود ندارد گفت: علی‌رغم اینکه مسابقاتی برای ارائه طرح‌های معماری برگزار شده اما هنوز طرح نهایی در دستور کار قرار ندارد.

اعطا ادامه داد: در صورتی که مراحل و فرایند قانونی ساختمان پلاسکو ایجاد نشود قاعدتا ما با مشکل مشابهی در مجاورت برج میلاد و گود رها شده در کنار آن مواجه خواهیم بود. 

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد که سرنوشت پلاسکو همانند سرنوشت گود رها شده مجاورت برج میلاد نباشد.

وی گفت: قطعا پلاسکو کارنامه این دوره از مدیریت شهری خواهد بود و ما باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت داشته باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین