ادامه ناکامی‌ها در تکواندوی ایران/ دوای درد تیم ملی چیست؟

گروه ورزشی الف،   3961102005

با کسب تنها یک مدال برنز در رقابت‌های گرنداسلم می‌توان گفت ناکامی‌های تیم ملی تکواندوی ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، رقابت‌های گرنداسلم تکواندو از تاریخ نهم دی ماه به میزبانی شهر "ووشی" در چین آغاز شد و به مدت چهار هفته در بخش انفرادی پیگیری شد. تیم ملی ایران نیز با هفت نماینده و با هدایت "مهدی بی‌باک" و "مهرو کمرانی" در این رقابت‌ها حاضر شده بود که تنها یک مدال برنز ره‌آورد این تیم بود. این تک مدال برنز در شرایطی به دست آمد که انتظارات از تکواندو به دلیل جبران نتایج ضعیف در رقابت‌های گرندپری بالاتر بود، تا با کسب مدال‌های خوش‌ رنگ‌تر، خاطرات نتایج ضعیف تکواندوکاران در گرندپری‌ها فراموش شود اما اینطور نشد.

زهرا پوراسماعیل ، ناهید کیانی، ابوالفظل یعقوبی، میرهاشم حسینی، سجاد مردانی، فرزان عاشورزاده و ابراهیم صفری هفت تکواندوکار ایران بودند که سهمیه حضور در رقابت‌های گرنداسلم را برای ایران کسب کرده بودند اما دستاورد آن‌ها چیزی بیشتر از یک مدال برنز نبود. تک مدال برنز ایران در سنگین ‌وزن و توسط سجاد مردانی کسب شد تا این نتیجه تداوم ناکامی‌های تکواندوی ایران در تورنمنت‌های بزرگ سال‌های اخیر را اثبات کند.

در سالی که گذشت تکواندوی ایران رنگ مدال طلا در دو تورنمنت معتبر گرندپری و گرنداسلم را به خود ندید و در مسابقات گرنداسلم هم نتایج کسب شده به مراتب ضعیف‌تر از گرندپری‌ها بود. با این شرایط آیا وقت آن نشده است که فدراسیون تکواندو دلایل ثبت چنین نتایج ضعیفی را جستجو کند و چشم اندازهای بلند مدت را برای توجیه این شکستها بهانه نکند؟

با توجه به نتایج کسب شده در این رقابت‌ها و چهار مرحله مسابقات گرندپری، می‌توان گفت تکواندوکاران ایران از سطح نخست جهان فاصله گرفته اند. بدون شک این نتایج نشان از ضعف‌هایی در پشت پرده تیم‌های ملی است که باعث شده ملی‌پوشان ایران نتوانند آنچنان که باید بر روی شیاپ‌چانگ خود نمایی کنند. مدیر تیم‌های ملی تکواندو پیش از رقابت‌های گرنداسلم هدف از اعزام تکواندوکاران به رقابت‌های گرندپری و گرنداسلم را آماده سازی برای نتیجه گرفتن در مسابقات المپیک اعلام کرده بود اما از سوی دیگر باید به این مسئله توجه کرد که آیا ملی‌پوشان نیازی به جمع آوری امتیازات این مسابقات ندارند؟

پس از اتمام رقابت‌های گرنداسلم در مورد نتایج کسب شده توسط تیم ملی تکواندو، گفت و گویی را با "رضا مهماندوست" سرمربی اسبق تیم ملی انجام دادیم که نقطه نظرهای خود را به این گونه اظهار کرد: درباره این نتایجی که برای تیم‌ ملی تکواندو ایران کسب شده است نمی‌توان تنها کادرفنی و یا فقط خود تکواندوکاران را مقصر دانست. عملکرد تیم ملی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های گروهی بستگی دارد که می‌تواند در راستای مثبت یا منفی باشد. من می‌دانم که هم کادرفنی و هم تکواندوکاران تمام تلاش خود را انجام می‌دهند چون می‌دانند که نوک پیکان آن‌ها هستند. هر نتیجه‌ای کسب شود ابتدا تیم ملی مورد بازجویی قرار می‌گیرد، به همین دلیل فکر نمی‌کنم کم کاری از سوی اعضای تیم صورت بگیرد و مشکل به همه اعضای خانواده تکواندو برمی‌گردد.

او افزود: اگر می‌خواهیم در تکواندو به نتایج خوبی برسیم ابتدا باید تمامی خانواده تکواندو ایران، از آقای "پولادگر" تا آن نفراتی که به تکواندوکاران چای می‌دهند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. اگر این اتفاق رخ دهد پیشرفت وجود دارد اما در غیر این صورت پیشرفتی حاصل نخواهد شد. چنانچه که کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش تکواندو انجام داده‌اند و اگر مدال می‌خواهیم باید از فکر و خیال دوران گذشته خارج شویم و به تکواندوی روز دنیا توجه کنیم.

 

نگاهی به عملکرد ملی‌پوشان تکواندو در رقابت‌های گرنداسلم:

بخش بانوان

زهرا پوراسماعیل تکواندوکار نوجوان تیم ملی بانوان که مدال طلای رقابت‌های ۲۰۱۷ نوجوانان جهان در کانادا را در کارنامه دارد در نخستین مسابقه خود به مصاف "سائه بوم ‌آن"، تکواندوکار کره‌ای دارنده مدال نقره رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ گیونگجو و برنز ۲۰۱۷ موجو رفت و با قبول شکست ۱۱ بر ۸ مقابل این تکواندوکار، از راهیابی به مرحله بعد مسابقات باز ماند.

ناهید کیانی دیگر بانوی تکواندوکار ایران که طلای بازی‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۷ باکو و برنز قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۱۴ تایپه را در کارنامه داشت، پس از دو پیروزی متوالی ۱۹ - ۷ و ۶ - ۳  مقابل"تیانا بوگدانوویچ" از صربستان و "جائه یون سیم" کره‌ای، به مرحله نیمه نهایی مسابقات گرنداسلم راه یافت. اما در این مرحله در راند طلایی، با حساب ۶ - ۹ نتیجه را به "وانجا استانکویچ" واگذار کرد تا برای کسب مدال برنز راهی مسابقه رده بندی شود. او در دیدار رده‌بندی نیز با حساب ۹ - ۱۴ نتیجه را به "یونتائو ونرن" چینی واگذار کرد که مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۷ را در اختیار دارد.

بخش مردان

نخستین تکواندوکار حذف شده ایران در بخش مردان "ابوالفظل یعقوبی" دارنده مدال برنز رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ روسیه، طلای نوجوانان جهان ۲۰۱۲ چین و نقره قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ اندونزی بود که در اولین مبارزه خود با شکست مواجه شد. او با حساب ۷ - ۱۴ نتیجه را به "سئوک بای کیم" تکواندوکاری از کره‌جنوبی واگذار کرد که پیش از این بازی، قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ و قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۱۴ را در کارنامه داشت.

دومین تکواندوکار حذف شده ایران "میرهاشم حسینی" دارنده مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۷ موجو و طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ فیلیپین بود که در نخستین گام به مصاف "آیخان تقی‌زاده" نماینده تیم آذربایجان رفت و با نتیجه ۱۱ - ۵ پیروز میدان شد. او در ادامه و برای راه‌یابی به مرحله نیمه نهایی "جوآد آچاب" بلژیکی را ۱۷ - ۸ از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. حسینی در مرحله نیمه نهایی با حساب ۱۱ - ۱۳ نتیجه‌ را به "شوآ ژائو" از کشور چین واگذار کرد. او در پایان برای کسب مدال برنز به مصاف "الکسی دنیسنکو" دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن و نقره جهانی ۲۰۱۵ چلیابینسک از روسیه رفت که با نتیجه‌ ۱۴ – ۱۵ شکست خورد و از کسب مدال در این رقابت ها باز ماند.

سومین نماینده ایران سجاد مردانی تکواندوکار سنگین وزن(۸۰+ کیلو گرم) تیم ملی ایران دارنده مدال نقره جهانی ۲۰۱۳ پوئبلا سیتی، برنزآسیا ۲۰۱۲ هو شی مین و مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ مکزیک درسال ۲۰۱۵، ابتدا با حساب ۱۲ - ۱۱ "سئونگ هوآن لی" از کره جنوبی را شکست داد، سپس با نتیجه ۱۱ - ۹ "رادیک ایسائف" آذربایجانی را در گام دوم از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی رسید. او در این مرحله نماینده کشور روسیه را پیش رو داشت که در راند طلایی نتیجه را به "رمان کوزنتسو" واگذار کرد و راهی مسابقه رده‌بندی شد. مردانی در این مسابقه با نتیجه ۹ بر ۴ "ودران گولس" از کشور کرواسی را شکست داد تا تنها مدال برنز ایران در این رقابت‌ها را کسب کند.

"فرزان عاشورزاده" ملقب به سونامی تکواندوی جهان چهارمین تکواندوکار حذف شده ایران در بخش مردان بود که با عملکرد ضعیف خود در اولین مسابقه تعجب همه را برانگیخت. او در مسابقه نخست خود به مصاف "رویدانگ وو" چینی رفت و با حساب ۸ بر ۸ مسابقه را به راند طلایی کشاند که در پایان، نتیجه را به حریف خود واگذار کرد. عاشورزاده پیش از این رقابت‌ها طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۵ روسیه، طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۴ تاشکند را در کارنامه داشت.

اما آخرین نماینده تیم ملی ایران "ابراهیم صفری" تکواندوکار نوجوان تیم ملی بود که نسبت به "فرزان عاشورزاده" عملکرد بهتری داشت و در دومین مسابقه خود از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. او در اولین پیکار به مصاف "جک وولی" تکواندوکار ایرلندی رفت که نایب قهرمانی اروپا ۲۰۱۵ و ۳۰ مدال تورنمنت‌های مختلف را در کارنامه دارد و با نتیجه ۲۱ بر ۱۳ این حریف را از پیش رو برداشت. صفری در دومین دیدار مقابل "تای هون کیم" کره‌ای دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، ۳ طلای قهرمانی جهان، ۳ عنوان قهرمانی مسابقات گرندپری ۲۰۱۷، عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و عنوان قهرمان آسیا ۲۰۱۷ قرار گرفت که با نتیجه ۱۶ بر ۱۳ نتیجه را واگذار کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین