در گفتگو با الف مطرح شد چرا عفرین مورد حمله ترکیه قرار گرفت/ عملیات ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» بحران هفت ساله سوریه را وارد فضای جدید کرده است

گزارش از معصومه پورصادقی،   3961101197 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا با استفاده از بقایای نیروهای تروریستی و تکفیری درقالب ارتش کردی 30 هزار نفری مسلح و متمکن، به دنبال این است که تحولات منطقه را مدیریت کند و سوریه را بحران جدیدی روبرو کند.

چرا عفرین مورد حمله ترکیه قرار گرفت/ عملیات ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» بحران هفت ساله سوریه را وارد فضای جدید کرده است

به گزارش الف، «نورالدین جانیکلی»وزیر دفاع ترکیه روز جمعه 29 دی‌ماه رسما اعلام کرد علمیات نظامی این کشور علیه نیروهای کُرد در شمال سوریه آغاز شده‌ است.

 وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه آنکارا هیچ گزینه‌ای جز نابودی همه عناصر تروریستی در شمال سوریه را ندارد افزود که هدف اصلی عملیات عفرین، نابودی نیروهای کُرد موسوم به «یگان‎های مدافع خلق» مستقر در شهر عفرین است.ترکیه نیروهای کُرد سوریه را شاخه سازمان تروریستی «پ ک ک» می‌داند.

Image result for ‫عفرین سوریه‬‎

عفرین از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون در اختیار نیرو‌های شبه نظامی کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق بوده است. ترکیه این گروه را در پیوند با نیرو‌های پ‌ک‌ک دانسته و آن‌ها را به عنوان گروه‌های «تروریستی» می‌شناسد. پشتیبانی آمریکا از کُردهای سوریه و تجهیز آنها به سلاح‎های پیشرفته دلیل اصلی تنش واشنگتن و آنکار در منطقه است؛ اخیرا دولت آمریکا از تصمیم خود برای تشکیل نیروی نظامی 30 هزار نفره در مرزهای شمالی سوریه خبر داده بود که موجب خشم آنکارا شده‌ است.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه "شاخه زیتون" نامگذاری شده است. پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از آغاز عملیات زمینی نیرو‌های کشورش علیه کرد‌ها در شهر عفرین خبر داده بود.

Image result for ‫عفرین سوریه‬‎

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی «خبر ترک» گزارش داد که ترکیه قصد دارد یک «منطقه امن» به عمق ۳۰ کیلومتر را در ادامه عملیات نظامی اش در استان عفرین ایجاد کند.دیروز  ترکیه اعلام کرد که بیش از یکصد حمله هوایی در این منطقه انجام داده است. روسیه ادعای رسانه‌های ترکیه مبنی خروج نیرو‌های روس از شمال سوریه را رد کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است نیروهایش در این مناطق حضور دارند و عقب‌نشینی نکرده‌اند.

همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با بیان اینکه ایران با جدیت بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی تاکید دارد، گفت: «ترکیه به ایفای نقش سازنده خود برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه دهد.»

از سوی دیگر ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار بیانیه ای در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد: ژنرال خلوصی آکار رئیس کل ستاد مشترک ارتش کشور با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.Image result for ‫عفرین سوریه‬‎

 طرفین در این دیدار درباره مشکلات امنیتی در سوریه و همکاری در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی به تبادل نظر پرداختند. در همین حال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از حمله نیرو‌های ترکیه به منطقه عفرین در شمال کشورش به شدت انتقاد کرد و آن را ادامه سیاست‌های ترکیه در "حمایت از تروریسم" توصیف نمود.همچنین  روز یکشنبه مقام‌های محلی در جنوب ترکیه از حمله موشکی به این منطقه و کشته شدن دست‌کم یک نفر خبر دادند.

  در همین راستا الف گفتگویی با یکی از کارشناسان بین الملل انجام داده است که بدین شرح است:

حسن هانی زاده کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد درگیری نیروهای ارتش ترکیه با نیروهای کرد مدافع شهر عفرین سوریه گفت: عملیات ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» که منجر به ورود دو گردان کماندویی ارتش ترکیه به منطقه عفرین سوریه شد، بحران هفت ساله سوریه را وارد فضای جدید کرده است. از آن جایی که طی ماههای اخیر، بیش از دو هزار تن از تفنگداران دریایی آمریکا برای سازماندهی نیروهای حزب دموکرات سوریه وارد خاک این کشور شدند لذا  دولت رجب طیب اردوغان نسبت به تحرکات آمریکا در سوریه مشکوک شد. 

وی تصریح کرد:  نیروهای آمریکایی در طول ماههای اخیر از 30 هزار تن از نیروهای یگان های مدافع خلق کرد را آموزش داد. هدف آمریکا ایجاد منطقه ای خود مختار برای کردهای سوریه بود. در طرح آمریکا برای تجزیه سوریه، قرار است در مرحله اول، یک حکومت خودمختار در منطقه ای از سوریه در مرز مشترک و سوریه ایجاد شود.اما ترکیه به شدت با طرح آمریکا مخالف است زیرا اعتقاد دارد که کردهای سوریه امتدادی از حزب پ ک ک ترکیه هستند و در آینده امنیت ملی ترکیه را دچار مخاطره خواهند کرد؛ لذا ارتش ترکیه به بهانه سرکوب نیروهای یگان های مدافع خلق کرد وارد منطقه عفرین شده است.

این کارشناس مسایل بین المللی اظهار کرد: ارتش ترکیه مدعی شده است که طی روزهای اینده بیش از 60 درصد از مواضع یگان های خقل کرد را بمباران کرده است اما سوالی که اکنون مطرح است این است که آیا ارتش ترکیه خواهد توانست نیروهای مدافع خلق کرد را سرکوب کند؟ قطعا در دراز مدت ارتش ترکیه با مشکلات جدی در خاک سوریه مواجه خواهد شد و کردهای سوریه با کمک حزب پ ک ک؛ یک جنگ فرسایشی را علیه ارتش ترکیه آغاز خواهند کرد.

هانی زاده تاکید کرد: به نظر می رسد ارتش ترکیه اکنون گرفتار باتلاق سوریه شده و دولت رجب طیب اردوغان همان اشتباهی که عربستان در حمله به یمن مرتکب شده تکرار میکند.

وی با بیان اینکه این تحولات نشست سوچی و آستانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ گفت: طبیعی است که نشست سوچی و آستانه خروجی قابل قبولی نخواهد داشت؛ زیرا شرایط ناشی از حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه، روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین راه برون رفت از بحران فعلی سوریه؛ مشارکت همه طرفین درگیر در بحران سوریه در مذاکرات آتی سوچی و آستانه خواهد بود.

این کارشناس مسایل بین المللی خاطرنشان کرد: به هر حال سوریه قصد ندارد به صورت مستقیم وارد درگیری منحصر بین ارتش ترکیه و کردهای سوریه شود و پیش بینی می شود که به هر حال ارتش ترکیه وضعیت سوریه را دچار اشفتگی بیشتری کرده که خروج از ان سخت خواهد بود.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد؛  آمریکا با استفاده از بقایای نیروهای تروریستی و تکفیری درقالب ارتش کردی 30 هزار نفری مسلح و متمکن، به دنبال این است که تحولات منطقه را مدیریت کند و سوریه را بحران جدیدی روبرو کند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین