حذف بودجه 150 میلیون دلاری مقابله با گرد و خاک خوزستان در مجلس/ شاخص آلودگی از 300 گذشت

گروه اجتماعی الف،   3961101192 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی شده و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است.

حذف بودجه 150 میلیون دلاری مقابله با گرد و خاک خوزستان در مجلس/ شاخص آلودگی از 300 گذشت

امروز مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور اعلام کرد شاخص آلودگی هوای اهواز، بوشهر ، ایلام، سنندج و خرم‌آباد در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۰۰ بالاتر و در وضعیت خطرناک بوده است.

در این سال ها مردم این شهرها بخصوص شهرهای خوزستان به گرد و غبار، دود سیاه، زدن ماسک، شدن آب و برق، تعطیلی مدارس و ادارات، تنگی نفس گرفتن و زیر چادر اکسیژن رفتن عادت کرده اند. آلودگی هوا نفس خوزستان را گرفته و به گفته کارشناسان «وضعیت نرمال نیست و گاهی حتی دستگاه‌های سنجش توان ثبت آلودگی را ندارند.»

بنابر اطلاعیه اداره کل محیط زیست استان خوزستان هوای شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، حمیدیه، رامشیر، سوسنگرد، ماهشهر، بهبهان و مسجدسلیمان در بعدازظهر یکشنبه به دلیل شدت گرد و غبار، برای تمام گروه ها خطرناک است. روز شنبه هفته جاری غلظت گرد و غباردر بسیاری از شهرهای خوزستان سبب تعطیلی مدارس 17شهرستان و ادارات 11 شهرستان شد.

این وضعیت در حالی نفس مردم خوزستان را به شماره انداخته است که به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است. کریم شافعی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست برای پیش‌بینی بودجه گرد و غبار در سال ۹۷ تصریح کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

اما جبارکوچکی ن‍‍‍ژاد، نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نیز، از معلق بودن اعتبار ریزگردها درلایحه بودجه به دلیل نبود مجوز برای برداشت ازصندوق توسعه ملی خبر داد.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، افزود:‌ دولت به شکل قانونی ازصندوق توسعه ملی حق برداشت نداشته و  بدون اذن رهبری مجلس مجوز تصویب این منابع که حدود 6 میلیارد دلار است را ندارد.

مثلث مرگ در اهواز

تا چند سال پیش مسئولان محیط زیست اعلام می کردند علت اصلی آلودگی هوا در اهواز وجود کانون های ریزگرد در کشورهای عراق و عربستان است و تا زمانی که این کانون ها را مدیریت نکنند، معضل آلودگی هوای اهواز همچنان پابرجاست. جواد کاظم نسب، نماینده مردم اهواز در مجلس نیز همین نکته را تایید می کند، اما به این هم اشاره دارد که نمی توان همه تقصیرها را به گردن کانون ریزگردهای کشورهای همسایه انداخت، چون در اهواز صنایع آلاینده بسیاری وجود دارند که هر یک به نوبه خود سهم بسزایی در آلوده کردن هوای اهواز ایفا می کنند.

او با تاکید بر این که انجام برخی اقدامات مقطعی، راهکار قابل قبولی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان به شمار نمی رود و رفع آن ها به یک عزم و اراده ملی نیاز دارد، به سلامت آنلاین می گوید:عملیات و اکتشافات نفتی و وجود صنایع گازی باعث افزایش ریزگردها در منطقه شده و زندگی مردم را به شدت مختل کرده است، اما متاسفانه مراکز نفتی هیچ توجهی به رفع مشکلات زیست محیطی خوزستان ندارند و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. آتش زدن مزارع نیشکر نیز به گفته کاظم نسب، سهم عده ای در آلوده کردن هوای اهواز، شادگان و روستاهای اهواز ایفا می کند. آن طور که کاظم نسب توضیح می دهد، صنایع کشاورزی زمانی که زمین های مردم را زیر کشت نیشکر بردند، قول دادند از ابزارآلات پیشرفته ای برای برداشت محصول استفاده کنند. اما نه تنها این اقدام صورت نگرفت، بلکه حالا برای صرفه جویی در هزینه های شان، برگ های نیشکر را هم آتش می زنند که دود حاصل از آن، به افزایش آلودگی هوای خوزستان دامن می زند.

بخش خشک شده تالاب هور العظیم نیز یکی دیگر از آلاینده های هوای اهواز است. البته قرار بود سازمان منابع طبیعی نیز برای رفع کانون های داخلی ریزگردها با کاشت نهال و یا مالچ پاشی قدم هایی بردارد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 گفتنی است پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه مقابله با گرد و غبار در شرایطی صورت می‌گیرد که شهروندان خوزستان با گرد و غبار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. لازم به ذکر است در فصل زمستان و عمدتا در ماه‌های بهمن و اواسط اسفند پدیده‌ای در جنوب کشور رخ می‌دهد که طی آن جهت باد از سمت عربستان می‌شود که اصطلاحا می‌گوییم جهت باد «جنوبی» شده است و چون شدت این باد بالاست باعث خیزش گرد و غبار در جنوب ایران به ویژه اهواز می‌شود بنابراین در زمستان این پتانسیل وجود دارد که تغییر جهت باد از شمال غرب به جنوب پدیده «بادهای جنوبی» رخ دهد. در استان خوزستان به خاطر کمبود بارش و نبود رطوبت کافی خاک، با افزایش سرعت وزش باد پدیده گرد و غبار اتفاق می‌افتد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۰۶۲۱۹:۲۴:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
عجب اوضاعی پیدا کرده کشور واقعا سختی همه جا وهمه چیز را گرفته
ناشناس۲۱۷۰۸۰۱۹:۳۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چرا بودجه ...را یک چهارم نکردید؟
ناشناس۲۱۷۱۱۱۱۹:۵۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ظلم بزرگی داره به خوزستان و استانهای جنوبی میشود نمیشه که درامد نفت را ..مصرف کرد و به استانهای جنوبی غربی و زاگرس نشین توجهی نکرد
روح۲۱۹۶۱۳۱۶:۴۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۳
اصلا میدونی درآمد نفتدر سال چقدره؟؟ اصلا به اون مبلغی که فکر میکنیم نزدیک نیسن خیلی بالاتر از این حرفاس و تماما از جنوبو خوزستان داره میاد چند باری خرمشهر آبادان رفتم هنوز خیلی حاهاش هست که مربوط به زمان جنگه جای تیرو ترکش تو دیوارا خونه هاس،آلودگی که هیچ نوسازی هم نشدن،ساده ای بابا
ناشناس۲۱۷۱۱۴۱۹:۵۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
بنا به گفته دکتر کردوانی تنها راه حل برای مهار ریزگرد استفاده از ریگ است استفاده از مالچ و... خیانت است
یک خوزستانی۲۱۷۱۲۲۱۹:۵۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
...ممنون دولت با صداقت
ناشناس۲۱۷۲۷۷۲۲:۰۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
البته وقتی بودجه هم بود اسمش بود روی کاغذ بود همه بودجه ها روی کاغذ است عملا فقط ... وگرنه هیچ توفیری به حال ملت و ندارد همه اش روی کاغذ است ..
ناشناس۲۱۷۲۹۶۲۲:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولت و مجلس چقدر خوب دارند مشکلات کشور رو حل می کنند!!!
ناشناس۲۱۷۴۰۵۲۳:۵۶:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چرا اخه چرا؟
ناشناس۲۱۷۴۰۷۲۳:۵۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خدایا خودت کمک کن هیچ انتظاری از مسئولان نداریم
ناشناس۲۱۷۴۰۸۲۳:۵۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
بی انصافی است زیر خاک مدفون شدیم
ناشناس۲۱۷۵۴۶۰۶:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
من امسال اهواز دانشجو شدم. من واقعا از ابن همه نجابت و صبوری مردم تعجب میکنم. یعنی اگر این وضعیت تو تهران اتفاق میفتاد شهروندان تهران ۱ ساعت۲هم تحمل نمیکردند
حسام۲۱۷۶۰۶۰۸:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
بازم روحانی فکر کنم این چند شب که هوا گرد و خاک شده نخوابیده. و بازم تا صبح گریه میکرده
ناشناس۲۱۷۶۵۳۰۸:۵۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
خدا انصاف بده بهتون میشه بگید الان اگه قانونی بخواهیم در حمایت از مردم خوب خوزستان اعتراض کنیم چیکار باید بکنیم؟
ناشناس۲۱۷۶۷۰۰۸:۵۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
فقط اون یک میلیون نفری که از این شهر به اقای روحانی رای دادن حق اعتراض ندارن. خودشون خواستن. یادشونه زمان انتخابات چه هیجان زده خطاب به اقای روحانی فریاد می زدن" "هواتو داریم هوا نمیخوایم"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نفس بکشید هوای غلیظ بنفش رو.
اهوازی۲۱۸۲۳۴۱۵:۳۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲
هم استانیهای عزیز هر کی میتونه جونشو ورداره و از این استان بره . امیدی به هیچ مقامی برای حل مشکلاتتون نداشته باشید . چون آقایان فقط به فکر خودشون و اطرافیانشونن .
ناشناس۲۱۸۴۰۳۱۷:۰۳:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
یک خوزستانی عزیز! شما که متنو نخوندی لااقل تیتر را به دقت میخوندی و میدیدی که خبر مربوط به مجلسه نه دولت!
ناشناس۲۱۸۷۵۹۲۳:۱۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
شمایی که می گویید سهمیه بندی درست نیست. آیا لابد مسلمان هستید و به حق الناس اعتقاد دارید؟ چگونه جواب خدا و خلق الله می دهید یک فقیر بدون خودرو از یارانه بنزین استافده نمی کند ولی یک ماشین سوار مرفه سالانه چند بربر درامد یک فقیر از رانت سوخت استفاده کند؟ آیا این عدالت داست؟ مسئله الودگی و هدر رفت منابع هم مطرج است! پولی می توان برای رفع فقر و توسعه خرج شود ، هزینه دود شدن و تفریح مرفهان می شود!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین