همه واکنش‌ها به تئوری «نقد معصوم»/ میانه حسن روحانی با حوزه، شکرآب می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3961101176 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخستین بار نیست که روحانی برای اثبات نظرات سیاسی‌اش، از تاریخ اسلام برداشت شاذ ارائه کرده است که نمونه معروف آن گرفتن درس مذاکره از عاشورا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای با غرب بود که با واکنش‌ تند روحانیون مواجه شد.

همه واکنش‌ها به تئوری «نقد معصوم»/ میانه حسن روحانی با حوزه، شکرآب می‌شود؟

طی روزهای اخیر سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر قابل نقد بودن معصومین از جمله پیامبر و امام زمان(عج) با واکنش‌های متعددی روبرو شده است. حسن روحانی رئیس جمهوری روز 18 دی ماه در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحبت‌هایی گفت: «همه باید انتقاد شوند و استثناء ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقداند. ما در کشور معصوم نداریم مگر اینکه یک‌وقت امام دوازدهم ظهور کرد که‌ آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد، بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت «ا من الله ام منک؟» حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می‌گفت «من الله» که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت «منّی» طرف مقابل می‌گفت قبول ندارم و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم».

سخنان رئیس جمهور درباره امکان نقد پیامبر(ص) و امام زمان(عج)

این سخنان با واکنش‌های گسترده‌ای در میان علما و حوزه‌های علمیه مواجه شد. آنچه که در ادامه می‌آید واکنش بعضی مراجع عظام و علمای اعلام درباره سخنان رئیس‌جمهوری درباره امکان نقد معصوم است:

معصوم بودن ائمه از خطا و گناه از مسلمات مذهب شیعه است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه معصومان(ع) خط قرمز شیعه هستند، ابراز داشت: گفت‌وگوهای زیادی درباره سخنان یکی از مسوولان بود که چرا دامنه نقد را به معصومان(ع) نیز کشیده است که بعداً بخشی از آن تکذیب شد. نامه‌های زیاد و تلفن‌های فراوانی به دفتر ما رسید که چرا حریم معصومان(ع) شکسته شده و شما سکوت کرده‌اید، عرض کردیم که سکوت نمی‌کنیم، صرف نظر از اینکه محتوای کلام آن مسئول دقیقاً چه بوده، عرض ما این است که معصومان(ع) خط قرمز ما هستند و معصوم بودن آن‌ها از خطا و گناه از مسلمات مذهب شیعه است.

وی خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا هنگامی که می‌خواهید مساله نقد را به همه عمومیت دهید به سراغ زمان معصومان می‌روید؟ شما می‌گویید در جامعه افراد، غیر معصوم بوده و قابل نقد هستند. اما کاری به خط قرمز نداشته باشید. چه ضرورتی برای این کار وجود دارد؟ در این زمان که نیاز شدید به وحدت داریم چرا سخنانی گفته می‌شود که جامعه را ملتهب می‌کند؟

 آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: شما بگویید مسئولان قابل نقد هستند، اما چه کار به معصومان و زمان آن‌ها دارید که دردسر بی‌دلیل برای خود درست می‌کنید؟ در شرایط فعلی تضعیف قوای سه گانه صلاح جامعه نیست اما گاهی خودشان مشکل درست می‌کنند. این گونه مسائل سبب شده که این باور برای برخی پیدا شود که منظور ایشان این است که ذهن مردم را از مشکلات و مطالبات دور کنند و به حاشیه ببرند. نباید کاری کرد که این باور برای مردم پیدا شود.

اینکه می‌توان از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) انتقاد کرد مغالطه‌کاری است

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی هم دیگر مرجع تقلیدی بود که به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. وی با اشاره به مساله مطرح‌شده در زمینه عصمت معصومان(ع) تصریح کرد: اینکه می‌توان از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) انتقاد کرد مغالطه‌کاری است؛ آنها اجازه سوال می‌دادند ولی انتقاد از آنها وجود ندارد؛ از آنها سوال می‌شد و جواب می‌دادند پیامبر(ص) و ائمه(ع) معصوم هستند و انتقاد از آنها معنا ندارد، فضلا و علمای حوزه پاسخ لازم را دادند، بنابراین در این زمینه مغالطه‌کاری نباید کرد. ائمه اطهار(ع) معصوم هستند و شکی در این موضوع نیست. اوصاف ائمه اطهار(ع) در زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) ذکر شده است.

 وی با اشاره به مسائل داخل مملکت گفت: نباید به مسائلی مانند عصمت انبیا مشغول باشیم؛ شاید نقشه دشمن باشد و این جریانات را به وجود می‌آورند تا مسلمانان مشغول و سرگرم به هم باشند و دشمن استفاده کند.

موقع حرف زدن در محدوده‌هایی که کار نکردیم وارد نشویم

آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه کسی که می‌خواهد مطلب اخلاقی بگوید، خودش باید اهلیت برای اخلاق گفتن داشته باشد، ابراز داشت: از جمله اموری که باز در جامعه ما مورد ابتلاء هست، مساله انتقاد است. چه کسی باید انتقاد کند، چگونه باید انتقاد کند؟ نسبت به چه کسی باید انسان انتقاد کند؟ اینها حساب دارد. اینها در شریعت مشخص است. 

وی با اشاره به اینکه انتقاد را اهلش باید انجام دهد، افزود: آیا کلام هر کسی را باید در ترازوی سنجش بگذاریم، کلام معصوم هم همین گونه است؟ ولو اهل انتقاد هم باشیم و لو مطابق احکام و آداب انتقاد می‌خواهیم انتقاد بکنیم؟ آیا کلام معصوم هم همین طور است؟ کلام امام، کلام نبی قابل انتقاد است به این معنی که سنجش بکنیم تا بفهمیم صحیح است یا نه؟ پس «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی‏ اِنْ هُوَ اِلَّا وَحْیٌ یُوحی‏» کجا رفته است؟ آیه مبارکه «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» کجا رفته است؟ امام و نبی و ملائکه عباد مکرمون، این قرآن است، لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِاَمْرِهِ یَعْمَلُون‏.

 آیت‌الله حسینی میلانی تصریح کرد:‌ پس اگر کسی بیاید در یک ملا عامی بگوید مانند آن اعرابی که آمد بر پیغمبر اکرم(ص) انتقاد کرد که این کلام از شماست یا از خداست، پس می شود انتقاد کرد بر پیغمبر اکرم (ص)؟ این حرف است؟ کسی که تحصیل کرده باشد، کسی که اهل مطالعه باشد، تمسک می کند به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد اعتراض کرد بر پیامبر اکرم(ص) که این کلامی که گفتید از خودتان هست یا از خدا؟ آن وقت آیه مبارکه «سال سائل بعذاب واقع» نازل شد و این آدم همان‌جا به درک رفت. این اعتراض بود اولاً، ثانیاً انتقاد نسبت به کلام معصوم اعم از امام و نبی و ملائکه راه ندارد. انتقاد برای سنجش حق از باطل بود، مگر معصوم باطل می‌گوید؟ بنابراین نباید جوری حرف بزنیم که مدرک به دست دشمنان بدهیم، نباید جوری حرف بزنیم که توجیه کنیم برخورد بعضی صحابه را با پیغمبر اکرم(ص)، نباید جوری حرف بزنیم که موجب عذاب بشود.

ظاهراً دروسی را که در جوانی خوانده‌اید فراموش کرده‌اید

آیت‌الله محسن اراکی عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مساله نقد اهل البیت(ع) و خصوصا پیامبر اکرم(ص) به اصل عصمت بازگشت دارد و این مساله‌ای اتفاقی میان فریقین است، گفت: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌کند و آیه «من یطع الرسول فقد اطاع الله» کلام پیامبر را مطلقاً کلام خدا می‌داند،‌ طبق آیه «و نضع موازین القسط» و تفسیر آن، اهل بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. اینکه بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است، مسدود کردن باب نقد صحیح است.

 وی خطاب به روحانی گفت: ظاهراً دروسی را که در جوانی خوانده‌اید فراموش کرده‌اید، لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید، وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخروی‌شان کار نداشته باشید.

یکی از اصول ضروری شیعه اثنی عشری را منکر شده‌‌اند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روز 24 دی ماه درباره شبهات مطرح شده در ارتباط با معصومین(ع) بیانیه‌ای به قلم محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر کرد، در بخشی از این بیانیه آمده است: این روز‌ها سخنانی از بعضی مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم(ص) و ائمه‌معصومین(ع) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول ضروری مذهب حقه تشیع اثنا عشری است را منکر شده‌‌اند،‌ از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکان‌پذیر نیست و معیار نقد عبارت است‌‌از؛ حقایق مسلمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول‌اکرم(ص) و معصومین(ع) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.

این بیانیه افزود: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لا یَاْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَ اللّهَ» و «وَ ما کانَ لِمُوْمِنٍ وَ لا مُوْمِنَهٍ اِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ اَمْرًا اَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ اَمْرِهِمْ» و «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی»، «اِنْ هُوَ اِلاّ وَحْیٌ یُوحی» و ده‌ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم(ص) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی‌اکرم و سایر معصومین(ع) که عصمت پیامبران الهی به ویژه رسول اکرم و ائمه دوازده‌گانه معصوم(ع) را به صراحت اثبات می‌کنند.

در بخشی دیگر از این بیانیه با بیان اینکه نفی عصمت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است،‌ آمده است: اکیداً توصیه می‌کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند گره‌گشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

از نظر مبانی اعتقادی شیعه، نقد و انتقاد نسبت به ائمه(ع) معنا ندارد

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه این روزها در کلمات ریاست محترم جمهوری سخنی به این مضمون مطرح و منتشر شده که همه‌ ما قابل نقد هستیم و باید انتقاد شویم. بعد مع الاسف این تعبیر را نسبت به معصومین(ع) توسعه و سرایت داده‌اند و باز تاسف بیشتر اینکه نسبت به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، آن هم با استدلال به روایات این معنا را مطرح کرده‌اند، افزود: در اینکه مقصود اصلی ایشان چیست؟ آیا همین ظاهر کلام است یا نه؟ ما فعلا مطلبی نداریم. ممکن است مقصود اصلی‌شان معنای دیگری باشد، اما ظاهر کلام ایشان مطلبی کاملاً باطل و ناصحیح است، مساله‌ عصمت انبیا که بالاترین درجه‌ آن متعلق به پیامبر اکرم(ص) است و همچنین عصمت ائمه معصومین(ع) با آیات متعدد از قرآن کریم استفاده و اثبات می‌شود.

وی گفت: شیعه اولوالامر را ائمه معصومین(ع) می‌داند که مصادیق آن محدود و معین است. لذا ما بالصراحه می‌گوئیم ائمه، معصوم هستند و این یک مساله‌ قرآنی خیلی روشن است، عرض ما این است به همان ملاکی که در مورد خدای تبارک و تعالی، مساله نقد متصور نیست، اگر گفته شود خدا را می‌شود نقد کرد، آن خدا دیگر خدا نیست، به ملاک اینکه پیامبر و ائمه هم حجت الهی‌اند و لزوم اطاعت مطلقه دارند، اینها هم قابل نقد نیستند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان داشت: لذا از نظر مبانی اعتقادی شیعه، نقد و انتقاد نسبت به ائمه(ع) معنا ندارد. اگر بخواهد نقد شود دیگر امام نیست، اگر بخواهد نقد شود، حجّت خدای تبارک و تعالی نیست و لزوم اطاعت مطلقه ندارد. چون منتقد در مقام نقد می‌خواهد می‌گوید شما اشتباه می‌کنی و من نباید در این مطلب از تو اطاعت کنم، آنگاه اطاعت مطلقه امام از بین می‌رود. جناب رئیس جمهور محترم در صحبت‌هایشان به این جمله استشهاد کرده که گاهی اوقات پیامبر مطلبی را می‌فرمود بعد اصحاب سوال می‌کردند «امِن الله ام من رسوله»؟ اگر پیامبر می‌فرمودند از جانب خداست اینها دیگر اجازه نقد به خودشان نمی‌دادند، اما اگر پیامبر می‌فرمودند از جانب خودِ من هست، لعلّ که اجازه‌ نقد داشتند، پس پیامبر اجازه‌ی نقد به خودش می‌داده. چنین کلامی از ایشان خیلی تعجب‌آور است. بالاخره ایشان هم در همین حوزه درس خوانده، پای درس بزرگان هم بوده، خوش استعداد هم هست، ولی مایه تعجب است که چطور این استدلال باطل را بیان می‌کند؟

برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری هم در حاشیه کنگره جمعیت جوانان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران نسبت به برخی اظهار نظرها درباره نقد به معصومین واکنش نشان داد و گفت: عصمت یک دژی که هیچ‌کس نمی‌تواند وارد آن شود؛ عصمت و عامه و معصوم غیر از عدل است؛ یعنی دژ آن‌چنان محکم است که کسی قابل ورود به آن نیست. چنین اظهاراتی یا حاکی از معلومات پایین است یا شاید برخی‌ها می‌خواهند بگویند اگر من ایراد دارم نعوذبالله به معصومین نیز ایراد بوده است، این سخنان برای این ایراد می‌شود که برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند که این بی‌انصافی است.

باید نصیحت کرد که هر چه دیگران به دهنتان می‌گذارند تکرار نکنید

آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: واقعاً جای تعجب است که برخی یک امر واضح در نزد عموم که دارای ادله‌ متعددی از کتاب و سنت است، زیر سوال می‌برند و بلکه معکوس جلوه می‌دهند و تجویز نقد پیامبر(ص) و معصوم(ع) می‌کنند. به آیات قرآن شریف مراجعه کنید! مسلمان کسی است که از هر نظر هم تسلیم خدا باشد و هم تسلیم رسول خدا(ص)، اصلاً تسلیم رسول خدا بودن یعنی تسلیم خدا بودن: «مَنْ‏ یُطِعِ‏ الرَّسُولَ‏ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما اَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً» ... رسول خدا(ص) مسدد و موفق و موید به روح القدس بود. این مطلب خیلی جالب است که در هیچ‌ چیز از امور اداره‌ مردم یعنی همان امور اجتماعی، هیچ زلّه و خطایی نداشت.

وی ادامه داد: آن وقت کسانی بیایند و نقد کردن و مخالفت در حکومت معصوم(ع) و در مقابل پیامبراکرم(ص) را که اساس عصمت است تجویز کنند! واقعاً جای تامّل است. چه انگیزه‌ای باعث چنین افکار و سخنانی می‌شود؟ اگر کسی یک مقدار تعهد داشته یا یک مقدار به مسائل اجتماعی توجه داشته باشد، چنین مطلب واضح دینی و مورد قبول عامّه ـ چه رسد به اهل فن و متخصصین در مسائل ـ را زیر سوال نمی‌برد چه رسد به اینکه آن را معکوس جلوه دهد! واقعاً باید تحلیل شود. چرا چنین کاری از کسی سر می‌زند؟ به چه انگیزه‌ای؟ از جهل است؟ از عدم تعهّد است؟ از القائات دشمنان است؟ و یا ترکیبی از این‌هاست؟ علاجش چیست و چگونه باید جبران بشود؟ یک امر واضحی که این همه آیات و روایات درباره‌ی آن وجود دارد و امری که مورد قبول همه‌ است، معکوس جلوه داده شود!؟ باید به مثل این افراد، نصیحت کرد که هر چه دیگران به دهنتان می‌گذراند تکرار نکنید و هر چه را که در گوشتان می‌خوانند باور نکنید.

این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر عدم امکان نقد بر معصومین(ع) گفت: تعجب ما و همه مردم این است که چرا یک روحانی تحصیل‌کرده این حرف را می‌زند و به چرایی این مساله در محل خود باید پاسخ داد، اگر در بیان این جمله از سوی گوینده اشتباهی رخ داده است، بهتر است هر چه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خود را اعتراف کنند، این بی معناست که کسی که مصون از خطا و اشتباه است را نقد کنیم و این منطقی‌ترین جواب این مساله است.

وی افزود: در هیچ جای قرآن نمی‌بینیم که اجازه انتقاد به پیامبر(ص) داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» تاکید دارد که از خدا و رسولش باید اطلاعت کنید و در این صورت نقد دیگر معنی پیدا نمی‌کند، کسی که مومن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمان‌بردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و کسی که به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این معنی است که او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نکرده است.

صادقی تصریح کرد: رفتار یک فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سکوت و تحمل پیامبر خدا(ص) بر یک رفتار هم ملاک درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطه‌آمیز را باید کنار گذاشت. این سخنان در اندیشه روشنفکرانی دارد که پایه دینی ندارند و تفکر آن‌ها در مکاتب غربی شکل گرفته است و در تفکر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، به خدا هم می‌شود اعتراض کرد و این مساله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد که حرفی کفرآمیز است،‌ این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد و در فرهنگ دینی ما ریشه‌دار نیست.

اعتقادات حق را در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند/نقل یک حدیث جعلی

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما به اهداف این سخنان خوش‌بین نیستیم و نگرانی داریم که از این کلام سوءاستفاده و حریم‌های این کشور آسیب ببیند، افزود: گفته شده است که امام زمان(عج) و پیامبر(ص) قابل نقد هستند؛ این تعبیر زیر سوال بردن یک اعتقاد حق، مسلم و ثابت شده اسلام و تشیع است و در این بیان دو مطلب خلط شده است، اول آنکه پیغمبر(ص) کدام اجازه نقد را می‌دادند، مشخص است که پیامبر اسلام قابل نقد نیست و دلیل آن در دهها آیه و روایت آمده است که پیامبر سخن و رفتاری بدون وحی ندارد و سخن دیگر این است که پیامبر اجازه نقد می‌دادند اما این مساله به معنای قابل نقد بودن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تقاضای من از صاحبان تریبون این است که اعتقادات حق را که سال‌ها علما با خون دل آن را تثبیت کرده‌اند در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند و از این رو از مسئولان انتظار می‌رود که جای طرح مباحث چالش‌زا به معیشت مردم، حل گرانی و رفع مشکل بیکاری بپردازند، اینکه استناد شده در تصمیمی از تصمیمات پیامبر سوال کننده پرسیده این از شما است یا خدا تحقیقاً این نقل دروغ است و علامه سیدجعفر مرتضی در کتاب الصحیح دروغ بودن این را اثبات کرده است.

اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلاً معصوم نیست

آیت‌الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلاً معصوم نیست، ابراز داشت: کسانی بودند که الحاد داشتند و قرآن در مذمت آن‌ها خیلی حرف زده است. اینها می آمدند آزار و اذیت می کردند و انتقادهای غلط می کردند آنها چه ربطی دارد به این که پیغمبر قابل انتقاد باشد پیغمبر قابل انتقاد باشد معصوم نیست اگر معصوم نباشد که پیغمبر نیست. گمان می‌کنم این حرفها از ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است، ایشان چطور این حرف را زده است او باید بداند این حرف‌ها را که می زند کشور ما اهل بیتی است، اهل بیت را دوست دارد کشور ما با اهل بیت صبح و شام زندگی می‌کنیم با روایاتش زندگی می‌کنیم.

تنها فرقشان با مردم عادی عمامه‌شان است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه مدیر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در نشست با موضوع «رسالت‌های امروز حوزویان در عصر کنونی» با انتقاد از برخی عمامه به سرها که امام معصوم(ع) را هم قابل نقد می‌دانند، گفت: چرا بعضی از طلبه‌ها و روحانیون عمامه به سر در فکر نقد امام زمان(عج) هستند، هدف آنان از این نوع سخنان چیست؟ باید طلبه امروزی طوری درس بخواند تا مانند امام راحل تاثیرگذار شود تا فردای قیامت شرمنده شهدا نشود. شهدا برای ماندن انقلاب اسلامی خون دادند، طلبه در کنار تعلیم به اخلاق و تهذیب هم اهمیت دهد تا گرفتار مسائلی نشود که بعضی افراد عمامه به سر گرفتار آن شدند و چه فعالیت‌ها که نکردند و نمی‌کنند و تنها فرقشان با مردم عادی عمامه‌شان است.

مدیر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ابراز داشت: چرا آدم گرفتار فساد اخلاقی و اقتصادی می‌شود، چون اخلاق و تهذیب نفس از اول برایش مهم نبوده است. امروز دچار فساد و انحراف فکری و مالی شدن به مراتب ممکن‌تر از صد سال گذشته است. امروز بعضی‌ها ادعای امام زمانی می‌کنند و متاسفانه بعضی از طلبه‌ها، گرفتار این انحرافات عقیدتی شده و دور آن مدعی جمع می‌شوند.

از کسی که خودش روحانی است شنیدن چنین حرفی تعجب دارد!

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت شهر تهران بیان داشت: از کسی که خودش روحانی است شنیدن چنین حرفی تعجب دارد! خیلی متاثر شدم یک کسی در جایگاه ریاست جمهوری چنین حرف‌هایی بزند.

استناد به رفتار مردمان بدوی صدر اسلام برای نقد معصومان، اشتباه است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه استناد به رفتار مردمان بدوی صدر اسلام برای نقد معصومان، اشتباه است، گفت: ما نمی‌توانیم رفتار جاهلانه یک غیرمعصوم در برابر معصوم را مبنای استنباط دینی خود قرار دهیم. یک فرد صحرانشین بدوی تربیت نشده خدمت معصوم آمده و حرفی زده است آیا این موضوع دلیل می‌شود که مومنین متعهد با سطح فکر رشد کرده در اعصار بعدی هم همان روش را در پیش بگیرند؟

* کار روحانی با حوزه سخت‌تر می‌شود؟

بعد از اینکه مراجع و علما به سخنان رئیس جمهوری در خصوص امکان نقد معصوم واکنش نشان دادند، دفتر رئیس‌جمهور مجبور شد در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب انتساب این جمله به رئیس جمهور که «امام زمان(عج) هم قابل نقد است»، بیان کند: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین (ع) از مسلمات قطعی تشیع است،‌ اما فیلم سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه خود گویای همه چیز است.» هر چند دفتر رئیس‌جمهور صحبت‌های حسن روحانی را تکذیب کرد تا آبی بر آتش منتقدین ریخته باشد اما تیری که از چله کلام روحانی رها شد بعید است که به جای خود بازگشته باشد.

دولت حسن روحانی از ابتدای روی کار آمدن بارها بر رابطه خوبش با قم و حوزه‌های علمیه تاکید داشته است و از سوی مقابل نیز حمایت‌های خوبی از سوی مراجع دریافت کرده اما این رابطه حسنه کمابیش دچار فراز و فرود بوده است. این نخستین بار نیست که روحانی برای اثبات نظرات سیاسی‌اش، از تاریخ اسلام برداشت شاذ ارائه کرده که نمونه معروف آن گرفتن درس مذاکره از عاشورا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای با غرب بود که آن سخنان نیز با واکنش‌های تندی از سوی روحانیون مواجه شد هر چند بعدها باز هم میانه دولت و مراجع بهبود یافت.

باید دید «پاستور» تا کجا از حمایت «قم» برخوردار است و آیا میانه علما با حسن روحانی آنقدر شکرآب خواهد شد که دست حمایتشان را از پشت وی بردارند یا خیر؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۹۵۲۱۷:۵۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
معصوم قابل نقد، برجام و کرسنت ، خط قرمز!!!!
ناشناس۲۱۶۹۹۱۱۸:۴۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
من متخصص مذهبی نیستم که در این باره نظر دهم .و لی یک سئوال را تو ذهنم نمی تونم هضم کنم. اینکه وقتی کسی می گوید اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست و یا رای امام زمان هم به احمدی نژاد است ویا دیده شدن حلال نور در سازمان ملل و... چرا آن زمان جواب های لازم به این گونه حرفها داده نشده الان در باره یک نظر اینقدر هیاهو وجنجال بپا شده است؟
ناشناس۲۱۷۱۳۶۲۰:۰۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
منظور حسن روحانی این بوده است که معصومین دهان منتقدین را نمی بستند و نمی فرمودند:" که ای مردم چون ما معصوم هستیم و سخن ما بدون هیچ ایراد و هیچ نقصی است شما حق انتقاد کردن از ما را نداریم حق ندارید از ما سوالی بپرسید حق ندارید به زعم خودتان اگر گمان می کنید سخن ما ایراد و اشکالی دارد اظهار نظر کنید معصوم هرگز نفرمودند: "که سخن ما را بدون هیچ سول و انتقادی باید بپذیرد و حق هیچ سخنی را ندارید آیا سیره اهل بیت این گونه بوده است که اجاطه سوال و انتقاد را به هیچ کسی نمی دادند؟ نقدپذیر بودن امامان مغایرتی با عصمت آنها ندارد بلکه به این معنی است که انها آن قد بزگوار بودند که با آن که سخنانشان بدون هیچ نقص و ایرادی بوده است باز هم از انتقاد دیگران هراسی نداشتند بلکه سلیمانه و منطقی سخن مننقدین را پاسخ می گفتند. امام علی علیه اسلام با این که معصوم از خطا و گناه بودند پاسخگو بودند و خود را مبرا از انتقاد و پرسش نمی دانستند. متاسفانه این علما سخن روحانی را بخوبی درک نکرده اند.
ناشناس۲۱۷۴۳۵۰۰:۳۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
معصوم چون معصوم است هیچ واهمه ای از نقد ندارد.
محمد۲۱۷۶۰۱۰۸:۰۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
صحبت های اقای روحانی اشتباه نبود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین