استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با الف مطرح کرد: تمایل بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز/چرا عرضه دلار به صرافی ها متوقف شد/ سکه حراج کردند؛ چه شد

گروه اقتصادی الف،   3961101145 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است نه تنها بانک مرکز سیاستی برای مدیریت نرخ ارز ندارد بلکه خودش عامل افزایش قیمت شده و می گوید: وعدهایی می‌دهند که مشاهده نکردیم عملی شود، مانند سکه که حراج کردند و فروختند، اما چه اتفاقی افتاد و باید در مورد افزایش قیمت دلار پاسخگو باشند.

تمایل بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز/چرا عرضه دلار به صرافی ها متوقف شد/ سکه حراج کردند؛ چه شد

به گزارش الف؛ دلار و سکه روند صعودی قیمتی هفته قبل را ادامه داد به‌طوری‌که نرخ دلار در نخستین روز هفته جاری (دیروز) از 4550 تومان و امروز از 4650 تومان عبور کرد؛ سکه با یک‌میلیون و 500 هزار تومان گذشت.

دلار از اواخر مهرماه امسال روند آرام رشد قیمتی خود را آغاز کرد و در پی رکورد زدن‌های روزهای گذشته، بازهم رکورد شکست و نشان داد، دلار 5 هزارتومانی رویا نیست و چندی دیگر بازار آن را تجربه خواهد کرد؛ اما چرا نرخ ارز و سکه برخلاف گفته‌های سیف عمل کرد و شاهد افزایش قیمت بودیم.

همین چندی پیش بود که نوبخت بااینکه رئیس‌جمهور از افزایش نرخ دلار ناراحت هستند، گفت: دلار به 5 هزار تومان نمی‌رسد و ای کاهش آقای نوبخت و رئیس‌کل بانک مرکزی به بازار بروند و ببینند چه شده است.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد افزایش و رکود شکنی نرخ ارز و سکه گفت: معتقدم بانک مرکزی هیچ‌گونه سیاستی برای آن ندارد و اگر داشت، اعلام می‌کرد که می‌خواهم در بازار ارز نرخ شناور تثبیت کند یا نرخ کنترل‌شده و مدیریت‌شده را.

وی با بیان اینکه ابزار بانک مرکزی برای کنترل و نظارت بازار می‌تواند با تزریق دلار، چند نرخی یا تک‌نرخی کردن قیمت ارز و یا توزیع و تزریق دلار با نرخ مشخص به صرافی‌ها است، افزود: بانک مرکزی در قبال بازار ارز هیچ‌گونه سیاست و ابزاری مشخص نکرده و به نظر می‌رسد که سیاستی ندارد؛ مثلاً از طریق اتاق مبادله ارزی موردنیاز واردکننده را تامین با همان نرخ قبلی تامین می‌کند؛ البته این موارد مشخص نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بانک مرکزی نظارت خود را از بازار برداشته و خود را هم تابعی از نرخ آزاد قرار داده است، ادامه داد: بانک مرکزی راغب به این تغییرات و نوسانات قیمت در بازار است و در این چند روز به دلیل ندادن دلار به صرافی‌ها باعث شد انتظاری ایجاد شود و شاهدِ افزایش نرخ ارز باشیم.

آلبرت بغزیان بیان کرد: بانک مرکزی هر چه دیرتر برای بازار ارز اقدام کند؛ نرخی که تثبیت خواهد شد را در وسط خواهد بود، یعنی این کماکان قیمت دلار از ابتدایی آبان ماه امسال بالاتر خواهد بود؛ سیاست ارزی ما در بازار ارز شناور مدیریت‌شده است، اما بانک مرکزی شناور شده آن را اجرایی کرده ولی مدیریت‌شده هدف این بانک نیست و ابزار آن را هم ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیا ابتدا نرخ ارز بالا رفت و بعد بانک مرکزی فروش ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد یا اینکه برعکس بوده یعنی چون فروش و تزریق ارز را متوقف کردند، چنین اتفاقی در بازار افتاده است؛ که دومی را بیشتر معقولانه می ببینیم و یا چرا این اتفاق رخ‌داده است؛ زیرا سخنان ترامپ و مناسبت‌ها مانند اربعین و کریسمس گذشت، اما چرا کاهش نرخ دلار که گفته بودند رخ نداد.

وی با اشاره به دلیل افزایش نرخ ارز تاکید کرد: فقط دنبال یک سری مناسبت‌ها هستیم که دلایلی برای افزایش قیمت عنوان کنیم درحالی‌که پشت پرده بانک مرکزی مشخص نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به سیاست‌های دولت لطمه وارد می‌کند، گفت: افزایش و تغییر و نرخ ارز اقدامات دولت را تخریب می‌کند؛ درست است که می‌تواند کسری بودجه و پرداخت یارانه را توجیه افزایش ارز عنوان کرد اما این افزایش، هزینه‌های دولت و نرخ تورم را بالا می‌برد؛ هرچند موضوع صادرات مطرح است تا بورسی‌های خوشحال شوند؛ این نرخ، نرخی نیست که بخواهیم با آن بازی کنیم.

آلبرت بغزیان با تاکید بر اینکه تعجب می‌کنم چرا بانک مرکزی چنین مدیریت ضعیفی در بازار ارز دارد، در مورد کاهش ارزش جهانی دلار بیان کرد: همه می‌گویند دلار در دنیا ارزان شده، چرا در ایران افزایش‌یافته است، درحالی‌که دلار نسبت به یورو ارزان شده است و این موضوع باعث رشد و بهتر شدن صادرات امریکا به اروپا می‌شود؛ ولی هر میزان تغییر کند، باید شاهد افزایش نرخ ارز باشیم و به این دلیل فردا هم قیمت تخم‌مرغ و... تا سبزی ورامین هم گران خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با سخنرانی‌های خیلی ساده‌لوحانه وعدهایی می‌دهند که مشاهده نکردیم و ندیدیم این وعده‌ها عملی شود؛ عملی شدن یعنی به نتیجه برسد؛ مانند سکه که به‌صورت حراج به بازار تزریق کردند و فروختند، اما چه اتفاقی افتاد، آیا قیمت بالاتر نرفت؟؛ بانک مرکزی باید در مورد این نوسانات پاسخگو بوده و پاسخ دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۷۳۲۱۶:۰۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
زمان برکناری رییس بی کفایت بانک مرکزی نرسیده است در طی مدت ۶ ماه بیست درصد ارزش پول کشور سقوط کرده است ، به چه دلیل و با کدام عقل اقتصادی بانک مرکزی در مقابل ارز به دولت ریال منتشر و محاسبه میکند و میدهد ، ارز باید وارد بازار شود و بر اساس عرضه و تقاضا نرخ پیدا کند ، اگر چنین شود قیمت ارز به زیر سه هزار تومان خواهد رسید .
ناشناس۲۱۷۰۲۱۱۸:۵۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
... اب برده اوضاع شیر تو شیری داره میشه برجام هم که بر جان شده
ناشناس۲۱۷۰۲۴۱۸:۵۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دقیقا چهار سال دوم احمدی نژاد داره تکرار میشه
ناشناس۲۱۷۰۲۷۱۸:۵۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ریس جمهور باید با مردم صحبت و ضمن عذر خواهی تغییراتی در ساختار تیم اقتصادی خود بدهد
ناشناس۲۱۷۰۳۲۱۹:۰۱:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مزایای انتخاب یک ریس جمهور برای دو دوره
ناشناس۲۱۷۰۴۰۱۹:۰۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
با این همه اعتراض مردم نمیشود که دولت هیچ تغییر مدیریتی نداشته باشد چند تا از تیم اقتصادی دولت را باید فرستاد ...
ناشناس۲۱۷۱۷۷۲۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
برو بالاتر خود روحانی و تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهند چرا برجام اقتصاد ما را نابودکرد؟
ناشناس۲۱۷۱۹۳۲۰:۳۸:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مشکل با یک رئیس نیست مثلا تو این چهل سال همه رو ئسا بد بودن همه جا!!!..
علی۲۱۷۴۶۲۰۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
بانک مرکزی با تزریق دلار میتواند قیمت ها را کنترل کند ولی اولا باید دلارش باشد ثانیا این یک کار عبث است تا کی میشود این کار را کرد . افزایش دلار نشانه ان است که اقتصاد کشور بحرانی است باید برای ان فکری کرد. من فکر میکنم اگر فقط چند روز دلار به بازار تزریق نشود قیمت دلار بیشتر از ۵۰۰۰ تومان خواهد شد
حسین۲۱۷۵۰۲۰۲:۲۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
خدا خیرت بده . زیر سه هزار تومن . دلار 3500 بود زمان دولت یازدهم . بعد 5 سال نتونسته بشه زیر 3000 تومن . حالا که شده 4600 به بالا، قراره بشه زیر 3000 تومن؟
ناشناس۲۱۶۷۴۰۱۶:۱۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
جناب روحانی دم خروس را قبول کنین یا قسم حضرت عباس را نوبخت گفته بود شما از گران شدن ارز مکدرید
ناشناس۲۱۶۷۵۷۱۶:۱۵:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولتهایی که باابزار کاهش ارزش پول ملی فقط قادر به حیاتند همان بهتر که اصلا وجود نداشته باشند در بدترین زمان تحریمهای نفتی و بانکی هم دلار از ۳۷۰۰ عبور نکرد و الان دلاررا به نزدیک ۵۰۰۰ تومان رساندند مرحبا به تیم اقتصادی وبانک مرکزی روحانی
ناشناس۲۱۷۰۳۵۱۹:۰۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
این نو بخت کجاستش
ناشناس۲۱۷۰۸۳۱۹:۳۸:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
4400 پس یادت نیست
رامین۲۱۷۳۷۸۲۳:۲۳:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ناراضی بودن که من هم نارضی هستم. ولی حاضرم اثبات کنم تو دقیقا نمی دونی درباره چی حرف می زنی.
ناشناس۲۱۶۷۶۹۱۶:۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
این دولت از افزایش نرخ ارز در حال در آمد و کاسبی است و مردم پشیزی ارزش ندارند درود بر خاتمی
امیر۲۱۷۱۵۶۲۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ببخشید اون اسمش رو نیار که خودش متحد دولت هستش وچند با تَکرار کرد که به این دولتی که شما ناراحتی ازش رای بدین
ناشناس۲۱۷۲۲۳۲۱:۱۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
درود بر خاتمی؟؟؟؟ قربونت برم که راهنمای راست می زنی و بعد میپیچی به چپ.... تَکرار می کنم....!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۷۳۹۲۲۳:۴۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مثل این که شما نس تون به سال 81 نمی خوره که دلار در دولت آقای خاتمی 4.5 برابر شد
ناشناس۲۱۷۷۳۳۰۹:۵۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
بهترین دوره پول ملی سال 76 تا 84 خاتمی بوده از 480 رسید به 950 تومان در عرض 8 سال که احتمال زیاد این رکورد توسط روحانی شکسته شود
ناشناس۲۱۷۴۷۲۰۱:۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
خاتمی هم دلار 460 تومانی را یکباره 800 تومان کرد ده ها سال هست دلالی دلار کار برخی شده
ناشناس۲۱۶۷۸۰۱۶:۲۱:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مملکت به امان خدا رها شده واقعا مسخره هست تدبیر و امید چه قشنگ هستند همه چیز آرومه من چقدر خوشبختم
امیر۲۱۶۷۸۲۱۶:۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولت که فقط گفتار درمانی می کند
امیر۲۱۶۷۹۴۱۶:۲۵:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
از دولتی که فقط به دنبال حواشی و کنسرت هستش چه انتظاری دارید؟
ناشناس۲۱۶۸۰۵۱۶:۲۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
متاسفانه بانک مرکزی در دست عده ای است که صلاحیت و سواد اداره اش را ندارن
ناشناس۲۱۶۸۲۵۱۶:۳۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اما چرا نرخ ارز و سکه بر خلاف گفته‌های سیف عمل کرد و شاهد افزایش قیمت بودیم. از این سوال خنده دار تر چیه؟ خیلی ساده "آن مرد دروغ گفت"
تصویری گویا!۲۱۶۸۳۶۱۶:۴۰:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
یک اسکناس ۱۰۰ دلاری، در برابر ۴۶ اسکناس ۱۰۰٫۰۰۰ ریالی!؟ نتیجه گیری با خودتان!
جواد۲۱۶۸۹۱۱۷:۱۱:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
بالا رفتن دلار کجایش بد است؟ چین عمدا ارزش پول خودش را پایین آورده تا وارداتش کم شود و صادراتش زیاد. چرا باید با ارزان کردن دلار به تولید کننده های خارجی یارانه بدهیم و تیشه به ریشه تولیدکننده های خودمان بزنیم؟
ناشناس۲۱۷۰۹۷۱۹:۴۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
وقتی چندین سال دو ارز نسبت به هم تغییر نکرده ممکن است درصد ناچیز ی از ارزش آن بکاهد نه روزانه مثل ریال این طور که شما و عده‌ای می‌گویند پس کشورها باید تلاش کنند در کاهش ارزش پولشان !!!!!!!
مازیار۲۱۷۱۲۶۲۰:۰۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
برو ببین صادرات غیر نفتی ایران کلا چقدره بعد خودتو با چین مقایسه کن .
ناشناس۲۱۷۳۳۷۲۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
برادر چین تولید دارد ، کالا تولید میکند برای صادرات کشور ما دارد منابعش را تاراج میکند و ارزان صادر میکند ، چین هدف دارد و اتفاقا ارزش پولش هم بالا تر از ۲۰ سال پیش است ، ملاک تولید انبوه و صحیح کالا است ، در چین رشوه خوار و رانت خوار کنار جوی اب با شلیک گلوله اعدام میشوند ، به نسبت حجم اقتصادش کمترین میزان فساد اقتصادی را در کشورش دارد .
ناشناس۲۱۷۳۹۹۲۳:۴۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
تولید داخلی احتیاج به مواد اولیه داره که با دلار خریده میشه وقتی مواد اولیه گران بشه تولید داخلی هم میخوابه
ناشناس۲۱۷۶۶۸۰۸:۵۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
از سال 1995 تا 2018 ارزش هر دلار بین 6 تا 8 یوان بوده ولی در همین دوره ارزش هر دلار 260 تا 4600 تومان بوده
ارسلان۲۱۸۳۲۲۱۶:۱۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
دوست عزیز وقتی به کالای خارجی نیاز داریم چکار باید بکنیم ؟‌بنده شغلم عکاسی است حرفه ام عکاسی است از عکاسی نان میخورم ، شما یارانه به خارجی ها نده من چکار کنم ؟ نکند تولید کننده لوازم عکاسی در کشور هم داریم ؟ هر دفعه میخواهیم وسیله ای که در شغلم نیاز دارم تهیه کنم باید کلی هزینه کنم بخاطر ارز گران و عوارضش.
ناشناس۲۱۶۸۹۹۱۷:۲۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
عاقبت بی تدبیری وکم کردن سودسپردها برابراست با بالارفتن نرخ ارز والبته مسکن وخودرو کلا دلال بازی و.....!!!!
رضا۲۱۶۹۲۸۱۷:۳۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
پیش به سوی دلار 10000 تومانی اانشاالله.... تقصیر خودمان است همه دولت ها تا بدین جا در دور دوم چهره اصلی خود را نشان دادند . وضعیت ایران تا 20 سال آینده تغییر چندانی نخواهد کرد... بعد از آن شاید بچه هایمان روی زندگی معمولی را ببینند ما که نابود شدیم رفت.
ناشناس۲۱۶۹۳۸۱۷:۴۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقا یه قانون بزارن بانک مرکزی تا سقف مشخصی ارز بفروشه به مسافرا. مسافران چه گناهی کردن؟میلیارد میلیارد دارن ارز می خرن انبار می کنند؟خوب دولت ورود کنه صرافیهای متخلف را ببنده و پلمب کنه و هرکسی هم که بدون دلیل بیش از حد مشخصی ارز بخره شناسایی بشه و جریمه بشه.یعنی اینقدر سخته؟
ناشناس۲۱۶۹۶۴۱۸:۰۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
متاسفانه تجربه ثابت کرده هیچ وقت بعد از این افزایش نرخ های مسخره (برای آقا زاده ها و سرمایه داراهای بزرگ) و تاسف بار (برای قشر متوسط و ضعیف جامعه) هیچ کاهش نرخی رو شاهد نخواهیم بود. اقتصاد کشور بسیار خراب تر از چیزی هست که دولتمردای ما دارن اعلام میکنن!
محمدی۲۱۶۹۷۵۱۸:۱۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
لنعت به مسوولین بی لیاقت و بی کفایتی، که از روی عمد می خواهند به مردم فشار بیایید تا از انقلاب اسلامی شان ناامید بشوند
ناشناس۲۱۶۹۸۲۱۸:۲۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سه حالت بیشر نیست: یا کشور ورشکسته و در بن بست کامل قرار دارد. یا مسئولین اقتصادی بی کفایت مطلق هستند. و یا بعضی عوامل تصمیم گیرنده نفوذی کمر به نابودی کشور بسته اند.
ناشناس۲۱۶۹۸۸۱۸:۳۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
این الف الفبای اقتصاد است که تورم یعنی کاهش ارزش پول اما دلیل اصلی تورم خود دولت ها هستند (فریدمن بزرگترین اقتصاد دان قرن 20) دوره ی روحانی روی هم حدود 50 درصد تورم داشتیم پس باید حدود 40 درصد پول ما سقوط کند مقابل دلار که میشه هر دلار حدود 4800 لذا تا تورم ما با تورم دلار که حدود 2 درصد است هماهنگ نشود همین آش است و همین کاسه
ناشناس۲۱۸۰۶۷۱۳:۵۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
دولت روحانی زمانی که دولتش را تحویل گرفت دلار 2750 تومان بود
ناشناس۲۱۶۹۹۴۱۸:۴۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
همه از بی ارزش شدن پول ملی اسیب جدی میبینند وتورم افسار گسیخته وکاهش قدرت خرید مردم ورکود گسترده بدنبال دارد .هنوز مردم نتوانسته اند قدرت خرید خودشان را به قبل از زمانی که ارز به یکباره 3/5برابرشد برسانند . ایا حداقل حقوق راکه جمع کثیری از مردم می گیرندبه نرخ دلار تقیسیم کردهای تادرامد روزانه جمع کثیری از مردم رابه دلار ببینید چقدر می شود حالاعده کمی که منافع سرشاراز افزایش قیمت دلار مبینند هرروز قیمت بالاتری برای دلار کارشناسی کنند که البته صدایشان خیلی بلند است
ناشناس۲۱۷۴۲۱۰۰:۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
طبقه ضعیف جامعه بیشترین صدمه را از کاهش ارزش پول کشور میبیند.
ناشناس۲۱۶۹۹۶۱۸:۴۳:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
فکر کنم .. بهانه تعطیلی دولت امریکا را مسبب اعلام کند
ناشناس۲۱۷۰۲۶۱۸:۵۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
وقتی چند تا بازاری میشوند وزیر و همه پست ها در اختیار انها قرار میگیره نباید انتظار بیشتری داشت
ناشناس۲۱۷۰۷۲۱۹:۲۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
..؟آخه تحمل مردم هم حدی داره .دیگه واقعا کاسه صبرمون لبریز شده
حسن۲۱۷۱۱۳۱۹:۵۱:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقا وقتی مثلا بورس میره بالا یک تحلیل تکنیکال داره ولی داستان الان اینه که اقای روحانی بعد از چهارسال دوم که خیالش راحته فنر ارز رو ول کردن و میخوان جبران اون چهار سال اول بکنن ولی اگه ترکیه این کار رو میکنه صادرات داره نه مثل کشور ما که بعلت بالا بودن قیمت تنام شده و کیفیت پایین هیچ چیز برای صادرات صرف نمیکنه الان هم که نفت هفتاد دلاره این یعنی ماهی پانصد میلیون اضافه درامد نسبت به دو ماه پیش، اقای روحانی مردم رو بیشتر از این فقیر نکن الان درامد یه کارگر زیر دویست دلاره کمی به فکر مردمت باش
ناشناس۲۱۷۱۲۴۲۰:۰۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چرا در زمان تحریم ها دلار 3700 بود الان که تحریمی در کار نیست چرا دلار باید 5000 هزار بشه ؟ چرا واقعیات برجام را به مردم نمی گویید ؟ هسته ای را که دادید رفت حالا چرا دلار بالا می ره ؟ اگر قرار بود که دلار با بره چرا برجام را قبول کردید؟
ناشناس۲۱۷۱۴۰۲۰:۱۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولت بازار با رها کردن بازار ارز ،زندگی کارمندان واقشار فرو دست را به امان خدا رها کرده. ...
ناشناس۲۱۷۱۵۹۲۰:۲۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولت دستش توجیب مردمه
ناشناس۲۱۷۲۴۴۲۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقتصاد ما وارداتی است و گرانی دلار باعث تورم روز افزون میشود
ایرانی مایوس۲۱۷۲۴۷۲۱:۴۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خدا شاهده فردا میرم تمام سپرده هام رو از بانک میگیرم و تبدیل به دلار و یورو میکنم... دیگه به ریال ایران امیدی نیست...چرا هر چندسال یکبار دارایی و پس انداز ما در بانکها باید نیمی از ارزشش رو از دست بده..دیگه تا زنده هستم ریال پس انداز نمیکنم... اون از احمدی نژاد...اینم از تدبیر و نا امیدی
محمد۲۱۷۲۵۱۲۱:۴۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
کاهش ارزش پول ملی به خاطر تورمه و ربطی به دلار نداره چون تورم داریم خب قیمت دلار هم باید بیاد بالا اگه بخوان نرخ دلار رو مصنوعی پایین نگه دارن خیالتون راحت بعد از چن سال دوباره جهش آنچنانی می کنه
ناشناس۲۱۷۳۰۴۲۲:۲۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مسئولین عزیز آیا باید یک دلار 10/000 تومان بشه تا بیدار شویم
ناشناس۲۱۷۳۲۲۲۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
نتیجه کاهش سود بانکی !
ناشناس۲۱۷۳۷۲۲۳:۱۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
کشوری که تولید کالا ندارد، تولید پول میکند که در دراز مدت پولش میشه کاغذ
ناشناس۲۱۷۳۹۶۲۳:۴۸:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مسئله اعتماد مردم به بانکهاست که بدلیل ورشکستگی کم شده است وعدهای که شرایط اینده را بدتر از امروز پیش بینی میکنند در حال خروج پولهایشان بصورت دلار هستند
ناشناس۲۱۷۴۰۹۲۳:۵۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خوب شد نمردیم و دولت تدبیر و امید رو هم دیدیم!.با این اوصاف هر دولتی سرکار بیاد وضعیت فقر و فلاکت بد وبدتر میشه و کاری هم نمیتونن بکنن .پس مشکل جای دیگه هست اصلاحات بنیادی باید صورت بگیره .کمی تفکرلطفا
ناشناس۲۱۷۴۲۴۰۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
این ره به ترکستان است...
ناشناس۲۱۷۴۳۶۰۰:۳۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
ما تا کی باید تاوان ناکارامدی و ناتوانی مدیران فرمایشی و سفارشی رو بدیم؟ همتون رو به خدا واگذار میکنم هر چند که این افراد گوییا باور نمیدارند روز داوری کاین همه قلب و دغل....
ناشناس۲۱۷۴۷۸۰۱:۲۵:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
بعد میگن مردم چرا می ریزند تو خیابونها!!!
ایرانی مایوس۲۱۷۵۲۹۰۳:۴۲:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
ملت براتون بشه درس عبرت از این به بعد اجازه ندهید هیچ فردی 2 دوره پشت سر هم رییس جمهور بشود اینها همه ثابت کردند در دور دوم ریاست جمهوری دیگه ملت و معیشت ملت براشون اهمیتی نداره
ناشناس۲۱۷۵۴۹۰۶:۴۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
من که به شط حیات تا سال 1400 بسیار بعیده رای بدم هرکسی بیاد اوضاع همینه.
ناشناس۲۱۷۶۹۶۰۹:۱۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
متاسفانه عدم صداقت مسولین باعث شده برای درآمد زایی خود از ارز، کمک به صادرات را بهانه کنند و کشور چین را مثال میزنند که ارزش پولشان را کاهش داده است ولی این کذب محض است سال 1995 هر دلار 8 یوان بوده است و اکنون حدود 6 ونیم یوان یک دلار است یعنی طی 23 سال ارزش پول چین به هیچ وجه کم نشده است
ناشناس۲۲۰۵۱۵۱۵:۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۴
دولت باید با تمام توان یک شوک بزرگ به بازار ارز وارد کنه وقتی قیمت تا 3800 بیاد پایین دیگه همه خریداران دلار نقره داغ میشن تا چند سال قیمت دلار بالا نمیره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین