مبارزه با فساد ، نظارت همگانی با «سوت‌زنی» / از افشاگران فساد حمایت کنید

حامد جواهری، گروه سیاسی الف،   3961101071 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ناکارآمدی ساختارهای نظارتی متمرکز و از بالا به پایین، ایجاد و توسعه ساختارهای نظارتی غیر متمرکز و با تکیه بر ظرفیت مردمی در کشف فساد را به دنبال داشته است و این ساختارهای جدید آنقدر در زمینه کشف فساد کارآمد بوده اند که بسیاری از کشورهای جهان، در حمایت از گزارشگران فساد قوانینی تصویب کرده اند.

مبارزه با فساد ، نظارت همگانی با «سوت‌زنی» / از افشاگران فساد حمایت کنید

شاید بتوان گفت بزرگترین معضلی که موجب ناکارآمدی سازوکارهای نظارتی موجود در پیشگیری از فساد شده است، نوع نظارت باشد. ساختار نظارتی در کشورمان، از بالا به پایین است و سازوکارهای مربوط به آن نیز توسط قانون پیش بینی شده است.

اما این نوع نظارت در عمل با آفت‏هایی مواجه است. محدود بودن تعداد ناظرین مهمترین ضعف این شیوه نظارتی است که امکان خریدن، فریفتن و تهدید و ارعاب علیه ناظرین را برای مفسدین ایجاد می‌کند. نقطه مقابل ساختار نظارتی از بالا به پایین، نظارت مردمی یا همگانی یا نظارت از پایین به بالا است.

نظارت همگانی که به معنی حضور مردم در مبارزه با فساد  است، امکان دور زدن ساختار نظارتی را تا حد زیادی از بین می‌برد و فضا را برای متخلفان و فاسدان ناامن کرده و ریسک تخلف و فساد را افزایش می‏دهد. زیرا وقتی که تعداد ناظران به تعداد مردم باشد، امکان این که کسی بخواهد با همه زد و بند کند و یا مخفیانه فسادی مرتکب شود تقریبا برابر صفر است.

ضعف دیگر ساختار نظارتی از بالا به پایین ناشی از گستردگی حوزه‏های نظارتی و عدم تخصص ناظرین در همه این حوزه‏ها است. در واقع، ممکن است ناظران اساسا تخصص لازم در کشف فساد در برخی امور را نداشته باشند. در حالی که اگر ساختار نظارتی از پایین به بالا و به صورت مردمی باشد، افرادی که در  حوزه های خاصی مثل صنعت یا پزشکی تخصص دارند، می‌توانند ناظری باشند که وقوع فساد در این حوزه ها را می‌فهمند و آن را گزارش می‌کنند.

نظارت مردمی یکی از رویکردها متداول و کارآمد در دیگر کشورها

مفهومی که از آن به عنوان «نظارت همگانی» یاد شد در دنیا با واژه‌ای به نام «سوت‌زنی» شناخته می‌شود. سوت‌زن یا گزارشگر فساد به کسی گفته می‌شود که تخلف یا فساد را گزارش می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا، حاکمیت مردم را با استفاده از سیاست‌های تشویقی و حمایتی به گزارش فساد و تخلف تشویق می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که منظور از فساد و تخلف در این مطلب، مفاسد اخلاقی و شخصی نبوده و بلکه آن دسته از تخلفات و مفاسدی منظور هستند که موجب تاراج منافع ملی شوند و یا حق یا حقوقی از عامه مردم در اثر تخلف مسئولی ضایع بشود.

تاثیر  قابل توجه استفاده از ظرفیت های گزارشگران فساد در کشف فساد باعث شده است که در سالهای اخیر، کشورهای مختلفی به حمایت از این گزارشگران روی آورده و قوانینی در این خصوص تصویب کنند. به خصوص از سال 2000 به بعد تعداد کشورهایی که در حمایت از گزارشگران فساد اقدام کرده اند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر، کشورهایی نظیر آمریکا، انگلستان، کانادا، کره جنوبی، نیجر، نیوزلند، استرالیا، گابن، لیبریا، هندوستان، نروژ، پرو، مجارستان، مالزی، آفریقای جنوبی، بلژیک و ... برای حمایت از گزارشگران فساد قوانین اختصاصی تصویب کرده اند.

«گزارشگران فساد» در صدر روش‏های کشف فساد

بر اساس گزارش موسسه ACFE در سال 2016 -که به بررسی 2140 مورد کلاهبرداری حرفه‌ای در 114 کشور جهان پرداخته است- 39.1 درصد از موارد کشف اولیه فساد بر اساس سرنخ‌های به دست آمده از طریق مردم صورت گرفته است و این درحالی است که سهم بازرسی خارجی (نظارت از بالا به پایین) تنها 3.4 درصد است. همچنین سهم گزارش‌های مردم در کشف فساد شرکتهای بزرگ (بیش از 100 نفر کارمند)، 43.5 درصد و در شرکتهای کوچک (کمتر از 100 نفر کارمند)، 29.6 درصد است.

طبق این آمار، سهم نظارت خارجی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز به ترتیب 2.6 و 6.4 درصد است. این آمارها نشان‌دهنده اثرگذاری بالای گزارش‌های مردمی است. البته آمارهای دیگری نیز وجود دارند که تاثیر حمایت از گزارشگران فساد و رجوع به مردم در امر مبارزه با فساد را بیان می‌کنند. مثل رسوایی شرکت فولکس‌واگن که با استفاده از یک قطعه الکترونیک میزان گازهای  و NO منتشر شده توسط خودرو را کمتر نشان می‌داد. این موضوع را یکی از کارکنان آن افشا کرد و فولکس‌واگن در ژانویه 2017 به پرداخت 4.3 میلیارد دلار خسارت محکوم شد.

سهم بالای رویکرد نظارت مردمی و ساختار نظارتی از پایین به بالا در کشف فساد بیانگر ضرورت تحول در ساختارهای نظارتی کشور و اتکای بیشتر دستگاه‏های نظارتی بر ظرفیت‏های مردمی است. بنابراین لازم است زیرساخت‏های قانونی و اجرایی حمایت از مردم در امر کشف فساد طراحی و ایجاد شود. همچنین ضرورت دارد نمایندگان محترم مجلس به جای تلاش برای ایجاد دستگاه‏های نظارتی جدید، به دنبال تحول ساختارهای نظارتی و تغییر رویکردهای نظارتی باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۱۷۹۱۲:۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
با وجود این همه فساد و تخلف در سازمان های مختلف و ارگان های مختلف ایا تا به حال شنیده اید با یک مدیر و یا مسول بازرسی و یا حراست ان سازمان برخورد شده باشد ؟
ناشناس۲۱۶۱۹۰۱۲:۱۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در فساد موسسات مالی اگر مدیران بانک ها برای گرفتن پست و پاداش سرویس و خدمات به موسسات نمی دادند حالا شاهد این همه هزینه برای کشور نبودیم بین مدیران بانکی رقابت بوده که پول و منابع موسسات به بانک انها بیاید تا پست و پاداش بگیرند و خود را مدیر موفق نشان دهند در کنار رسیدگی و محاکمه مدیران موسسات باید مدیران متخلف بانکی که حد اقل 15 سال قبل تا به حال را نیز محاکمه و تمامی پاداش ها و حقوق هایی را که در قبال پست خود گرفته اند از انان پس گرفت و مجازات هایی را برایشان در نظر گرفت
ناشناس۲۱۶۲۰۲۱۲:۲۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در یک موسسه وقتی زیان داشته باشی و باز هم حقوق نجومی و پاداش نجومی و وام کلان بگیری یعنی داری از مایه میخوری حال بررسی کنید در چند بانک زیانده مدیران از مایه خورده اند و مایه بانک ها هم که معلومه سپرده های مردم و سهام سهامداران است پس به یقین در اینده نزدیک بحران سپرده گذاران بانکی را مانند موسسات شاهد هستیم نگی که نگفتیا بانک مرکزی با شما هستم
ناشناس۲۱۶۲۱۶۱۲:۳۰:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
صحبت از نظارت همگانی می باشدچرا تا به حال نمایندگان مجلس چندین بار طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چند بانک دیگر را کلید زده اند ولی هر بار این طرح ها به کما میرود چه کسانی منافع انها در خطر است که جلوی اینکار را می گیرند شاید اگر این تحقیق و تفحص ها صورت گرفته بود شاهد اغتششات در رابطه با موسسات که مسول ان بانک مرکزی بوده را شاهد نبو دیم نمایندگان با قوت و قدرت طرح تحقیق و تفحص را عملیاتی و کپه مدیران متخلف را بدوزید با بخیه ریز و درشت
محمد۲۱۶۲۱۹۱۲:۳۲:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
والله من در یک مورد سوت زدم ولی سایت محترم الف هیچ توجهی نکرد . در مورد شرکت های تامین نیروی انسانی : در حال حاضر هیچ شرکت تامین نیروی انسانی جدیدی توسط اداره ثبت شرکتها ثبت نمی شود ولی شرکت های معدودی که از سال های پیش ثبت شده اند با یکه تازی و انحصار و تبانی با کارفرما در فضای بدون رقیب باعث گرفتن کار با قیمت بسیار بالا و همچنین ظلم به کارگران و افراد جویای کار شده است .حرف من این است که یا هیچ شرکت تامین نیروی انسانی نباید فعالیت کند وگرنه باید شرکت های جدید هم تاسیس شوند تا در یک رقابت آزاد و منصفانه و به دور از رانت و انحصار طلبی فعالیت کنند .متشکرم
ناشناس۲۱۶۲۳۸۱۲:۴۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اخیرا خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر قطع دست گوسفند دزدی اگر قضات این کار را و حدود الهی را برای مفسدین اقتصادی اجرا کنند به یقیین شاهد کاهش چشمگیر فساد در کشور خواهیم بود
ناشناس۲۱۷۰۹۴۱۹:۴۳:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اونوقت دستی نخواهند داشت تا باهاش حکم امضا کنند
ناشناس۲۱۶۲۶۴۱۲:۵۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
یکی از بانک های کشور که سپرده های 23 درصدی زیادی جمع کرده امده و به تمامی مدیران و کارکنان خود یک وام با قرداد صوری خرید خودرو به انها داده که وجه نقد ان داده به انها با سود 10 درصد و 10 ساله جالب است که این بانک زیان سنگینی دارد و قریبد20000 هزار از این نوع وام صوری داده که در حقیقت این پول ها سپرده های مردم است که نزد انها امانت است چرا بانک این تعداد وام را به صورت واقعی به مردم نداده تا در سال اقتصاد مقاومتی چرخه کار و تولید بچرخد ی مسول پیدا نمیشه به این تخلف وفساد سنگین رسیدگی و ضمن ابطال این تخلف با مسولان ان برخورد کند؟
ناشناس۲۱۶۹۵۱۱۷:۵۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
نمایندگان محترم مجلس به این فساد ورود و از بانک خاطی باز خواست نمایند با این همه بیکاری در کشور این چه تخلف عمده ای است که انجام گرفته است
ناشناس۲۱۶۲۸۱۱۳:۰۱:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
تجربیات کشورهای موفق در مبارزه با فساد رابررسی اگر نقاط ضعفی دارد اصلاح وبآن عمل کنیم.ما هم امر به معروف ونهی از منکر داریم.مبارزه با فساد را هم شامل میشود
ناشناس۲۱۶۳۰۰۱۳:۰۷:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مدیر عامل سابق یکی از بانک های کشور که از مدیران نجومی بگیر بوده و پس از افشای مدیران نجومی از سمت خود برای فرار رو به جلو استعفا کرده اینک مجددا امده و ریس هیات دمدیره یک بانک دیگر شده یعنی نظارت بانک مرکزی اینقدر شیر توشیره
ناشناس۲۱۶۳۵۴۱۳:۲۹:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
افشای فساد در ایران فقط سیاسی است
ناشناس۲۱۶۶۸۰۱۵:۵۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سلام علیکم متاسفانه در کشور ما فقط به دنبال لاپوشانی هستیم و فکر می کنند اگر با مسئولی برخورد شود به حیثیت نظام ضربه می خورد ...
ناشناس۲۱۷۱۰۳۱۹:۴۷:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
افشاگر را زندانی نکنند حمایت پیش کش.
کاظمی۲۱۷۱۸۱۲۰:۳۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دستگاه های نظارتی....آنقدر نسبت به گزارشهایی که بدستشان میرسد بی تفاوت وسرد برخورد میکنند که انسان از حساسیت خود نسبت به فساد وبرخورد با آن در ایران مآیوس میشود. وگاه فرد گزارش کننده حتی میترسد گزارشی به این نهادها بدهد..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین