درخواست عباس عبدی از سردار سلیمانی / پاسخ گنجی به عبدی

گروه سیاسی الف،   3961030054 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد درخواستی از سردار سلیمانی مطرح کرده است. و متعاقب آن عبدالله گنجی مدیر مسوول روزنامه جوان پاسخی به عبدی داده است که می‌خوانید

در این یادداشت آمده است؛ اعتراضات دی‌ماه سال جاری واقعیت‌های مهمی را برای بسیاری از افراد آشکار کرد که از جهت شناخت جامعه به نوعی اتمام حجت تلقی می‌شود. به تعبیر دیگر از این ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر نمی‌شد که واقعیت اجتماعی بروز یافته و به صورت عریان خود را نشان دهد. واقعیتی که اگر پیش از این نیز اجازه بروز داشت، کم‌کم خود را آشکار می‌کرد. 

یکی از موارد پیش آمده در این اعتراضات آتش زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت، به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها نیز فیلمی از سردار محترم قاسم سلیمانی منتشر شد که در آن اظهار شده: «صحنه‌های عجیبی بود کربلای ۵. ما برای دفاع از هر متر کشورمان، خصوصا در آن منطقه شهید دادیم. من همین‌جا بگویم وقتی صحنه نابخردانه آن نادان را در آتش‌زدن پرچم ایران دیدم خیلی دلم سوخت. گفتم ای‌کاش به‌جای پرچم، من را ده بار آتش می‌زدند، به‌جای تصویر من.

چون ما برای نشاندن پرچم بر سر قله ده‌ها شهید دادیم تا بتوانیم این پرچم را سرافراز و برافراشته نگه داریم.» طبیعی است که واکنش ابتدایی ما نیز انزجار و تاسف باشد، که هست، ولی به نظر می‌رسد که این واکنش نه‌تنها کافی نیست، بلکه ممکن است موثر هم نباشد. 

از این رو به جناب سردار سلیمانی یک پیشنهاد منطقی ارایه می‌کنم. جنابعالی نفوذ و قدرت دارید، دست‌تان به خیلی از جاها می‌رسد، و این برخلاف وضع دیگران از جمله امثال ما است. پیشنهاد می‌کنم بلند شوید و یک ساعت از وقت خود را صرف دیدار با این نوجوان کنید. ظاهرا برحسب اطلاع نیروی انتظامی به سرعت شناسایی و دستگیر شده است. فیلمبردار هم ببرید تا از دیدار شما تصویربرداری کنند. بعید می‌دانم که از آن طرف آب آمده باشد یا به ادعای برخی رابطه‌ای سببی یا نسبی با داماد صدام‌حسین داشته باشد. 

به احتمال زیاد خانواده او چندان ناآشنا نباشند. او در همین نظام آموزش و پرورش ما درس خوانده است. تحت تعلیم و تربیت و تبلیغات همین صداوسیما بوده است. پس از گفت‌وگو با او اول به مردم بفرمایید که این اتفاق در کدام شهر رخ داد؟ آیا در مناطق شمالی شهر تهران و به قولی مرفهان بی‌درد یا عاشقان فرهنگ غرب بود یا از مناطقی که هم‌اکنون هم باید، منبع بسیج نیروها برای اقدامات دفاعی از کشور باشد؟ دوم اینکه او از چه خانواده‌ای بود؟ آیا خانواده او از غرب‌زدگان یا دشمنان حکومت بودند؟ آیا غیرمذهبی و غیرملتزم بودند؟ 

بفرمایید که پدرش در چه شغلی بود و سابقه‌اش چه بوده است؟ بپرسید که چرا این کار را انجام داد؟ آیا آموزش و پرورش، نظام رسانه‌ای و نهادهای دینی که همه در خدمت ارزش‌های رسمی هستند، به او یاد ندادند که به پرچم کشورش که نماد کشور است احترام بگذارد؟ اگر آموزش ندادند، آیا از طریق خانواده و دوستان و جامعه هم متوجه نشد که باید احترام بگذارد؟ چرا نمی‌دانست که شما یا بزرگترهایش برای به اهتزاز در آوردن این پرچم در متر، متر این خاک در کربلای۵ جانفشانی کرده‌اید؟ چقدر اطمینان دارید که پدر یا یکی از نزدیکان او از مجروحان و جانبازان همان کربلای۵ یا سایر عملیات نباشد؟ پس چرا یک جوان باید تا این حد علیه آن ارزش‌ها نه تنها بی‌تفاوت که جری و ستیزه‌گر باشد؟

مساله مهم‌تر از آتش زدن آن پرچم به سکوت ناظران در برابر این رفتار است که ظاهرا کمتر توجه ما را به خود جلب کرده است. صادقانه و صریح بگویم، اگر می‌توانستم، حتما دست چنان جوانی را می‌گرفتم و در اولین فرصت او را از زندان رها می‌کردم. این زندان جای کسانی است که عمر خود را در مقام بی‌تدبیری و اتلاف منابع کشور و پرخاشگری به این و آن گذرانده‌اند و اکنون نیز طلبکار می‌شوند. مشکل اینجاست که شما صادقانه سخن خود را گفته‌اید و هنوز با خاطره کربلای ۵ و ده‌ها عملیات دیگر زندگی می‌کنید که بسیار هم خاطره‌های ارزنده‌ای است، ولی دو نکته مهم را در این میان فراموش می‌کنیم. اول اینکه چرا یک جوان زیر ۲۰ ساله خاطره خود را با این گذشته افتخارآمیز پیوند نمی‌دهد؟ 

علت اصلی این است که این خاطرات و جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند. آنها بازیچه دست عده‌ای برای به سکوت واداشتن دیگران و نیز کسب امتیازات ویژه هستند. برخلاف شما و تعدادی از دوستان‌تان که نخواستید تا آن گذشته را سرمایه ارتقای جایگاه و کسب رانت نمایید، و با استناد به آن دیگران را سرزنش یا به سکوت وادار کنید، متاسفانه بخش قابل توجهی هستند که این گذشته دکان دونبش را تبدیل به ابزاری برای توجیه موقعیت فعلی و کسب رانت و به سکوت واداشتن دیگران کرده‌اند. 

در میان این کاسبان کسانی هستند که روح‌شان هم از حضور در جبهه بی‌خبر بود، چه رسد به جسم آنان. جوان امروز به علت این نحوه برخورد با میراث گذشته، نمی‌تواند با آن همدلی و همراهی و همنوایی لازم را پیدا کند. هیچ کدام از این دوستان به خود نگفتند که چرا خاوری و خاوری‌ها با انداختن یک چفیه هر کاری می‌کنند و بعد به کانادا فرار می‌کنند؟ ریشه این رفتار در نابود کردن سرمایه تاریخی کشور در جنگ تحمیلی پیش پای متقلبان و فاسدان است. حال چگونه از یک جوان ۱۶ ساله انتظار داریم که خود را با این میراث همدل کند؟

 اگر به اروپا سری بزنید، هنوز هم در یک روز و ساعت مشخص از هر ماه صدای آژیر در می‌آید تا مردم بدانند آرامش و آسایش امروز خود را مدیون جانفشانی‌های چه کسانی هستند. ولی آن افراد امتیاز ویژه‌ای جز احترام و برخی مساعدت‌های مالی که وظیفه جامعه است دریافت نمی‌کنند، و نه در هنگام کنکور دادن این امتیازات به خودشان و فرزندان و نوه‌های‌شان منتقل می‌شود و نه هنگام مباحثه درباره مسائل کشور یا واگذاری پروژه‌ها و... از این حیث امتیازی یا حقانیتی برای آنان منظور می‌شود. ولی جوان امروز ما خود را در محاصره مدعیان گذشته‌ای می‌داند که هیچ تصور و تجربه‌ای از آن گذشته نزد این جوان نیست. 

هیچ راهی برای انتقال این گذشته هم به آنان وجود ندارد. آنچه که برای این جوان نقد است، همین وضع تبعیض، فساد و بیکاری امروز جامعه است که با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می‌کند.  مشکل دیگر این است که وظیفه دولت و حکومت فقط و فقط در جنگ و دفاع مقدس خلاصه نمی‌شود. ده‌ها وظیفه مکمل و متمم دیگر هم دارد که متاسفانه نتوانسته‌ایم، بیشتر آنها را در حد مناسب و مورد انتظار برآورده کنیم. امروز باید در برابر این کاستی‌ها پاسخگو باشیم، و الا تا کی می‌توان از سرمایه جانفشانی‌های کربلای۵ و والفجرها و رمضان و بیت‌المقدس و... برای ایجاد تعلق خاطر به امروز هزینه کرد؟ به نظرم ارزش آن را دارد که با این فرد موردنظر بروید گفت‌وگو کنید، گزارش آن را به‌طور کامل به جامعه بدهید، او را از زندان بیرون آورید، جایش را برای کسانی خالی کنید که منشا فساد و تباهی و بیکاری و هر درد بی‌درمان دیگر بوده‌اند و اکنون راست راست در حال گشت و گذارند.

پاسخ عبدالله گنجی/جناب عبدی شما ها در هر صورت پاک؛مبرا و هیچ نقشی در مشکلات کشور ندارید

جناب عبدی در مقاله ای (روزنامه اعتماد)مثل همیشه و مثل همه روشنفکران اصلاح طلب که هیچ مشکلی در کشور به آنان مربوط نمی شود ،در باره سوختن سردار سلیمانی برای سوختن پرچم میهن در اغتشاشات اخیر نوشت:

فیلمی از سردار محترم قاسم سلیمانی منتشر شد که در آن اظهار شده: «صحنه‌های عجیبی بود کربلای ۵. ما برای دفاع از هر متر کشورمان، خصوصا در آن منطقه شهید دادیم. من همین‌جا بگویم وقتی صحنه نابخردانه آن نادان را در آتش‌زدن پرچم ایران دیدم خیلی دلم سوخت. گفتم ای‌کاش به‌جای پرچم، من را ده بار آتش می‌زدند، به‌جای تصویر من.چون ما برای نشاندن پرچم بر سر قله ده‌ها شهید دادیم تا بتوانیم این پرچم را سرافراز و برافراشته نگه داریم.»

طبیعی است که واکنش ابتدایی ما نیز انزجار و تاسف باشد، که هست، ولی به نظر می‌رسد که این واکنش نه‌تنها کافی نیست، بلکه ممکن است موثر هم نباشد. از این رو به جناب سردار سلیمانی یک پیشنهاد منطقی ارایه می‌کنم. جنابعالی نفوذ و قدرت دارید، دست‌تان به خیلی از جاها می‌رسد، و این برخلاف وضع دیگران از جمله امثال ما است. پیشنهاد می‌کنم بلند شوید و یک ساعت از وقت خود را صرف دیدار با این نوجوان کنید. ظاهرا برحسب اطلاع نیروی انتظامی به سرعت شناسایی و دستگیر شده است. فیلمبردار هم ببرید تا از دیدار شما تصویربرداری کنند. بعید می‌دانم که از آن طرف آب آمده باشد یا به ادعای برخی رابطه‌ای سببی یا نسبی با داماد صدام‌حسین داشته باشد. به احتمال زیاد خانواده او چندان ناآشنا نباشند. او در همین نظام آموزش و پرورش ما درس خوانده است. تحت تعلیم و تربیت و تبلیغات همین صداوسیما بوده است. پس از گفت‌وگو با او اول به مردم بفرمایید که این اتفاق در کدام شهر رخ داد؟ آیا در مناطق شمالی شهر تهران و به قولی مرفهان بی‌درد یا عاشقان فرهنگ غرب بود یا از مناطقی که هم‌اکنون هم باید، منبع بسیج نیروها برای اقدامات دفاعی از کشور باشد؟ دوم اینکه او از چه خانواده‌ای بود؟ آیا خانواده او از غرب‌زدگان یا دشمنان حکومت بودند؟ آیا غیرمذهبی و غیرملتزم بودند؟ بفرمایید که پدرش در چه شغلی بود و سابقه‌اش چه بوده است؟ بپرسید که چرا این کار را انجام داد؟ آیا آموزش و پرورش، نظام رسانه‌ای و نهادهای دینی که همه در خدمت ارزش‌های رسمی هستند، به او یاد ندادند که به پرچم کشورش که نماد کشور است احترام بگذارد؟......"

البته سردار سلیمانی آن جوان را نه دشمن دانسته و نه به بیرون وصل کرده است بلکه "نادان" معرفی کرده است. اما عبدی صغری و کبرایی از دیگران میاورد یا خود می سازد تا چفت و بست منطقش را درست کند.

سعید حجاریان - دوست و همفکر صمیمی مهندس عبدی- بعد از فتنه 88 در شهریور همان سال در آسیب شناسی مساله،"تنفر" را اساس شکل گیری حوادث خشن می داند- که البته به جهت روانشناختی حرف درستی است_ و خود را در تولید آن تنفر سهیم می داند.عبدی حتما به یاد دارند.

اما با فرض اینکه منطق عبدی در ترسیم مسیر رشد آن جوان درست باشد ، اصلاح طلبان در بیست سال گذشته در تولید تصویری از نظام جمهوری اسلامی که آن تنفر را تولید کند چه نقشی داشته اند.از نخبگان اصلاح طلب می توان جمله ای را پیدا کرد که صراحتا موید نظام جمهوری اسلامی باشد؟.جناب عبدی باید کلاه خود را قاضی بفرمایند که این اقدام چقدر محصول ایده ها و طرح هایی مانند"حاکمیت دوگانه" یا"حالا وقتشه" یا بازی با کلماتی مانند"یکه سالاری" و "مردم سالاری فزاینده" و"مشروطه خواهی" است. در اتوبان ارتباطات فرامرزی و فراملی امروزی -که رئیس جمهور قادر به قراردادن پلیس در این اتوبان نیست-تنفری که اصلاح طلبان مستقر در غرب تولید وتوزیع می کنند چقدر موثر است.؟ حسین باستانی،رجب مزروعی،فاطمه حقیقت جو،اکبر گنجی ،سازگارا،افشاری،کاظمیان،کدیور،واحدی آفتاب یزد؛..... لابد هم از شما نیستند و هم در تولید این تنفر نقشی ندارند.

صدا و سیما را که شما سالهاست بی خاصیت و بی اثر می دانید چطور هر جا لازم داشته باشید مهم و تربیت کننده محسوب می شود؟. شاید به خاطر همین اقدامات تربیتی است که در لیست تحریم می رود.!!
معاونت پرورشی آموزش و پرورش را که یادتان هست اصلاح طلبان با آن چه کردند که" ایدئولوژیک" عمل نکند.
مگر اصلاح طلبان نیستند که استاندارد های حیات سیاسی- اجتماعی- و فرهنگی غرب را به عنوان مدینه فاضله و استاندارد های جهان شمول به خورد جوانان این کشور می دهند؟و احساس کمتری که یکی از بزنگاههای تولید تنفر است را به آنان القا می کنند؟.

با انصاف قدر و سهم همه را در تولید این تنفر در مقاله ای بنویسید. باورم این است که عبدی- که گفتند احساس تعلقی به این نظام ندارد- یک جو انصاف دارد.

 

دیدگاه کاربران

م ص۲۱۴۲۲۰۱۰:۰۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
احسنت..
ناشناس۲۱۴۲۳۴۱۰:۱۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دیدگاه استاد عبدی تغییری نکرده، همان بود که انتظار داریم.بازهم در راستای همان خط سیر گذشته خود که هنوز می کوشد قشر خاصی را تخریب کند البته با پز روشنفکرانه.
ناشناس۲۱۴۲۸۰۱۰:۴۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
من همیشه از سرعت چرخش در مواضع اصلاح طلبان در حیرت بودم!
ناشناس۲۱۴۲۸۶۱۰:۴۹:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اصلاح طلب ها خدای مغالطه هستن!!
ناشناس۲۱۴۳۰۵۱۱:۰۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اصلاحطلب تندرو که می گن شمایی؟
سپهر۲۱۴۳۹۴۱۱:۵۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
آقای عبدی که ظاهراً آن جوان را میشناسند، معرفی‌اش بکنند... سردار هم وقت ملاقات خواهد داد
وفایی۲۱۴۴۷۵۱۲:۵۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مثل همیشه آقای عبدی از فضای لفاظی با ادبیات روشنفکرانه برای پوشاندن گذشته امنیتی خود حداکثر بهره را برده اند و پز طلبکارانه را با روتوش اصلاح طلبانه چاشنی کارکرده اند و سعی بلیغ در خدشه بر چهره اسطوره مقاومت ملی و اسلامی نموده است ولی زهی خیال باطل!!!
ناشناس۲۱۴۴۹۴۱۳:۰۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
خوبه که نه تنها اکثر سالهای گذشته... بلکه همین الآنشم قوه مجریه دست شماست!!! اصلاح طلبا تنها موجوداتین که در عین بدهکاری، ژست طلبکار میگیرن!!!
یعقوب آروند-رشت۲۱۴۵۵۳۱۳:۳۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
قطعا سردار سلیمانی قبل از تو به تبلغ کذبت چنین بگوئی بارها با جوانان زیادی چنین دیداری را داشته کما اینکه وقتی رئیسی چنین دیداری را انجام داد شما و امثال شما بیشتریب حربه و ضربه را از آن دیدار درست کردید تا به او بزنید ولی شما که لا لائی بلدید آیا خودتان هم خوابتان می گیرد ؟ به چند تا ازا جوانانی که جانشان را در طبق اخلاص می گذارند می شوند شهدای مدافع حرم می شوند سپاه پاسداران جان بر کف و مدافع همه امنیت مردم دیدار داشته اید ؟ اگر داشته اید بهشان چه گفته اید که آبکی نبوده ویا اینکه دیگران نگفته باشند آقای عبدی این شعار دادن وغمپز در کردنتان همیشه بزرگترین نشانه و ایثار گری و بزرگمنشی شماست و شما را حتی نزد همفکرانتان تعیین وزن می نماید شما همیشه توجیه گر انواع نا صوابها و افعال زننده و بدی ها بودید ولی کجا کسی از امثال شما حتی تئوریسین شما مثل دکتر سروش و کدیور و کسانی در وزن شما مثل کرباسچی و بقیه به مثبتهای جامعه و مردمتان پرداخته اید ؟ اگر می خواهید به مثبتی بپردازید باز هم منفی ها را پیدا می کنید و می نوازید و توجیه می کنید راستی تو از کجا اینقدر مطمئن ستی که آن جوا ن آتش زننده پرچم از افراد متضرر از مسئله اقتصادی کشور بوده ؟ و اگر مطمئن هستی چون قبل از آتش زدند با شما هماهنگ مرده چرا او را به ریاست جمهور کشور و مسئول امور اجرائیی کشور و نمایندگان مجلس هم فکر خودتان ارجاع نداده اید ؟ بعد اینکه کجای کار کسی که مثلا مسئله ای و مشکلی دارد وبیاید پرچم کشورش را اسم خدا را آتش بزند عادی و طبیعی و قابل توجیه است که شما دارید از الان زمینه چینی می کنید تا به دیگران چنین کاری را یاد بدهید ؟ مگر اینهمه مردم ناراحت از سیستم حزب و جریان شما از نا کار آمدی و بی لیاقتی می آیند پرچم کشورشان را آتش بزنند ؟ راستی چار شما که اتاق فکر برای هرچیزی تشکیل می دادید برای حل این معضل اتاق فکر تشکیل ندایدو با رئیس جمهور و با نمایندگان تحت نفوذ خود جلسه نگذاشتید و راه حل پیش نهاد ندادید؟ اگر دادید چرا کسی توجهی به پیشنهادات شما نداده ؟ و. شعار دهی و منفی زدن و اظهارات مواقع مهم کارتان است تا توجهات را جلب کنید ؟؟ صادقانه بگوئیم شما هردویتان در حال و هوای خودتان زندگی می کنید و به باورها یا علایق خود منهای از تاثیر زمان و مکان توجه دارید هم شما و هم سردار سلیمانی ولی این کجا و آن کجا اگر به حرف شما بود که نباید چیزی بنام اسلام و اتقلاب می بود اگر به حرف شما باشد که در تحقق برجام دیده ایم کلا ما باید وا داده و به زندگی حیوانی خود مشغول باشیم تا آنچه باب دل بقول شما متمدن های غربی است اتفاق بیفتد و بنظر شما مستعمره غربی های متمدن بودن و زندگی بی دغدغه روز مره داشتن بهتر از مرگ زود هنگامی است که مخالفت غربی ها را در حد کشتن ما بر انگیزد در اصرار ما به استقلال داشتن است
فرزاد۲۱۴۵۵۵۱۳:۳۳:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
نوشته جالب و مفیدی بود دستتون درد نکنه واقعا خیلی از واقعیات گذشته و الان رو مطرح کردند پیشنهادش جای فکر کردن داره
ناشناس۲۱۴۵۶۴۱۳:۳۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دیگران با اسطوره‌هاشون که یک درصد شجاعت و نجابت سرداران ما رو ندارن چطور رفتار میکنن و در مقابل منورالفکران عقب‌افتاده داخلی چه میکنن؟! یعنی عبدی نمیدونه دولت مستقر که مورد حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان و کارگزاران هست باید جوابگوی این سوالات مشعشع و غافلگیرانه(!)ش باشه؟! فرافکنی تا کجا؟!!!
ناشناس۲۱۴۵۸۸۱۳:۴۶:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
بسیار نظر خوب و منطقی. با این کار به حل ریشه ای اعتراضات مردمی هم کمک می کنیم.
محمد۲۱۴۶۰۸۱۳:۵۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
از سردار عزیز می خواهیم این درخواست را پاسخ دهند
سید نورالدین آل علی۲۱۴۶۴۶۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
با عرض سلام و احترام ، در خصوص موضوع آتش زدن پرچم و نوشته سردار سلیمانی در این خصوص و درخواست آقای عبدی از سردار سلیمانی و اینکه این نوجوان از چه تیپ خانواده ای است ،از بالا شهر تهران نیامده و پسر خاله صدام نیست و... باید بپذیریم که چنانچه این شخص را بعنوان نماینده یک گروه و یا یک تیپ نه اینکه حتما پرچم کشورش را آتش زده ،نه ولی رفتار و کردارش را چنانچه بخواهیم مورد آنالیز قرار دهیم باید بخواهیم و بفهمیم : 1- چرا ایشان به سمت پرچم رفته است. 2- آیا ایشان از گرانی و مسائل اقتصادی به این مرحله رسیده است؟ 3- آیا ایشان از نظر فرهنگی آنقدر قدرت درکش ضعیف بوده که دشمنیش با آتش زدن پرچم حل می گردد؟ 4- آیا عقده هائی که شامل سن ، فقر ،محیط ، آموزش ، خانواده و در کل موارد اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی این تیپ افراد با امکاناتی که از درون گوشی موبایل خود ، روزنامه ها و جراید ، سایت ها ، و کانال های تلگرام و امثالهم در دسترس این افراد براحتی قرار می گیرد ، و از طرف دیگر دروغ های آنطرف آب که بخورد این تیپ آدمها میدهند مورد آنالیز مسئولین قرار می گیرد ؟ باید توجه داشت همانطوری که در این کره زمین همکنون بیش از 6 ونیم میلیارد ادم وجود دارد و اثر انگشتان آنها مثل یکدیگر نیست ، همه آدمها هم مثل یکدیگر در شرایط خاص عکس العمل های متفاوت از خود نشان میدهند. قطعا تبعیض ، تحقیر ، حسادت ، فشار روحی ، هیجانات نوجوانی ، کمبود ها ، نداشتن ها و ... در بوجود آوردن این عمل ناشایست میتواند از عوامل این گونه خطاها باشد. متاسفانه در زمینه بستر سازی که پیش نیاز هر چیزی است ما و بخصوص مسئولین عملکرد خوبی از خود نشان نداده اند. با احترام
وحید۲۱۴۶۸۸۱۴:۳۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
بسیار عالی بود.
ناشناس۲۱۴۹۸۱۱۷:۱۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
چرا گنجی در مورد این حرف عبدی که عده ای جنگ را اسباب کسب امتیازات ویژه مثل سهمیه کنکور و و و و کرده اند اظهارنظر نکرده؟
ناشناس۲۱۵۰۱۶۱۷:۳۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
حق با آقای عبدی است . کار اداره کشور با شعر و شعار و احساسات پیش نمی رود باید مشکلات را پذیرفت و با آنها عقلانی و منطقی برخورد کرد.
ناشناس۲۱۵۰۲۲۱۷:۴۰:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
جناب گنجی! حتی بچه های دبستانی هم فهمیده اند دیگر دوران جناحی کردن مشکلات ساختاری اقتصاد ، بحران هویت جوانان ، ناهنجاری های عمیق اجتماعی و... به سر آمده و این ترفندهای نخ نما دیگر بین مردم جایی ندارد.
ناشناس۲۱۵۰۴۱۱۷:۵۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
از زمان جنگ تا الان به غیر از دولت احمدی نزاد کنترل اقتصاد و کشاورزی کشور و... دست دولت های اصلاح طلب بوده و الان نتیجه ان را می بینیم اصلاح طلبان نباید طلبکار باشند بلکه باید امروز پاسخگو باشند که 30 سال دولت دست شما بوده و این هم وضع بد اقتصاد و کشاورزی مملکت است و مردم هم از وضع اقتصادی ناراحت هستند
محمد.س۲۱۵۱۵۴۱۹:۲۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
یکی بر سر شاخ و بن می برید. متآسفانه بعضی از آقایونی که در این 40 سال گذشته همه چیز به تناوب دستشون بوده ؛( از هر دو جناح عمده کشور ) جوری صحبت می کنن که انگار تازه همین دیروز قدرت رو به دست گرفتن.
مرتضی۲۱۵۱۷۸۱۹:۴۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
عباس عبدی که این منطق را دارد اول خودش شروع کند و بگوید در طی دورانهای قبل و اشوبهای ۸۸ با چند جوان هم نشینی و هم گفتاری کرده و بعد بیاد قلم بزندکه .... سردار سلیمانی نشان شجاعت و اقتدار کشور ایران هست نقد بغرنض شما از ایشان کمتر از تنفر ان جوان در اتش زدن پرچم نیست.
ناشناس۲۱۵۲۱۸۲۰:۱۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اگرگنجی یکباردیگرنوشته عبدی رابخوانداحتملا متوجه میشود که وی تنها اصول گرایان راموجدوضع فعلی نمیداند بلکه کل حاکمیت که برهه ای ازآن رااصول گرایان وبرهه دیگررااصلاح طلبان برعرصه قدرت بودند را درآن موثر میداند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین