آغاز عملیات نظامی در عفرین/ ترکیه: حمله به شمال سوریه قطعی است/ روسیه نیروهای خود در این منطقه را عقب می‌کشد

گروه جهان الف،   3961029184 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عملیات ارتش ترکیه در عفرین و شمال سوریه، به صورت «غیر رسمی» آغاز شد. بنابر گزارشات محلی، نظامیان ترکیه با عبور از مرز سوریه به صورت غیر رسمی عملیات عفرین را آغاز کردند.

آغاز عملیات نظامی در عفرین/ ترکیه: حمله به شمال سوریه قطعی است/ روسیه نیروهای خود در این منطقه را عقب می‌کشد

همزمان با آغاز حملات توپخانه‌ای سنگین ترکیه به عفرین، پرسنل نظامی روسیه به سرعت شمال سوریه را ترک کردند. ساعتی پیش 20 اتوبوس حامل جنگجویانی از معارضان سوری توسط ترکیه برای شرکت در عملیات عفرین در منطقه «اعزاز» در شمال سوریه مستقر شدند.

پیش از این «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه گزینه‌ای به جز عملیات نظامی برای نابودی عناصر تروریستی در شمال سوریه ندارند، بمباران مواضع شبه‌نظامیان کُرد در عفرین را به نوعی آغاز عملیات دانست.

اما گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، به این ظهارات واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که به هر حمله ای که شهر عفرین را هدف قرار دهد، با قدرت پاسخ خواهند داد. این گروه همچنین از حملات توپخانه ای ارتش ترکیه به عفرین خبر دادند.

عبدالکریم ساروخان فعال کُرد سوریه در واکنش به رخدادهای اخیر شهر عفرین در استان حلب مدعی شد همان طور که در کوبانی داعش را مفتضحانه شکست دادند در عفرین هم تلفات ارتش ترکیه هزار برابر سخت از کوبانی خواهد بود.

ساروخان با اشاره به تحرکات اخیر ارتش ترکیه و آماده شدن برای حمله به کانتون عفرین در شمال غربی سوریه، اعلام کرد: «تاریخ ما پر از مبارزه و حماسه است... با روحیه قوی و اراده محکم در برابر تجاوزات ترکیه خواهیم ایستاد و بهتر است دنیا خوب بداند که هجوم ترکیه به عفرین پایانی خواهد بود بر وجود این کشور و از بین رفتن خط تندروی در منطقه».

در همین راستا، «سیبان حمو» فرمانده یگانهای مدافع خلق کُرد روز گذشته اعلام کرد که این یگانها قصد دارند با هر گونه حمله از سوی ترکیه به عفرین مقابله کنند.

حمو تاکید کرد که «یگانهای ما خواهند توانست منطقه را از گرفتاری‌های اردوغان پاک کنند. همان طور که توانستیم آن را از گروه تروریستی داعش پاک کنیم. جنگ در عفرین این گونه خواهد بود».

این فرمانده کُرد ادامه داد: طرحهای خبیثانه اردوغان شکست خواهد خورد و این نقشه‌ها را به دستاوردهای بزرگی برای ملت‌های منطقه تبدیل خواهیم کرد. وی اظهار داشت که ترکیه نمی‌تواند به عفرین حمله کند و در توضیح علت این مسئله اظهار داشت که همه قوانین بین المللی اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته بود که «بزودی از مقرهای تروریست‌ها یکی پس از دیگری در سوریه خلاص خواهیم شد» و عملیات ارتش ترکیه از منبج و عفرین آغاز خواهد شد.

جزئیاتی از عملیات نظامی ترکیه در عفرین و شمال سوریه

روزنامه «ینی شفق» جزئیاتی از عملیات نظامی ترکیه در عفرین و شمال سوریه را منتشر کرد.

بر این اساس، 2 گردان از نظامیان ویژه ترکیه در این عملیات شرکت خواهند داشت. فرمانده ارتش دوم ترکیه هدایت این گردان‌ها را برعهده دارد. بر خلاف عملیات سپر فرات که سال 2016 در شمال سوریه و با هدف تروریست‌های داعشی به صورت یک «عملیات گسترده» آغاز شد، عملیات عفرین به صورت «غافلگیرکننده» و با هدف نیروهای کُرد است.

نیروهای مسلح ترکیه قصد دارند کردهای مسلح در عفرین را از همه محورها (مناطق اعزاز، ختای، کیلیس، تل رفعت و ادلب) محاصره و مورد حمله غافلگیرکننده قرار دهند. همچنین نظامیان ترکیه مسیر پشتیبانی و ارسال نیروهای کمکی از فرودگاه‌های تل رفعت و منغ، را قطع خواهند کرد. سپس هدف اصلی عملیات، از طریق ضربه زدن به نقاط کلیدی تجمعات شبه‌نظامیان کُرد، عملی خواهد شد.

به نوشته «ینی شفق» دیگر تفاوت این عملیات، با عملیات قبلی در «الباب» که به صورت گسترده از خودروهای زرهی به دلیل سطح هموار زمین‌های اعزاز و جرابلس استفاده شد، وابستگی به حمایت‌های هوایی است. نیروی هوایی ترکیه علاوه بر پوشش یگان‌های ویژه زمینی، مانع فرار عناصر مسلح به مناطق کوهستانی اطراف می‌شود. همچنین برای کاهش تلفات غیرنظامیان، ارتش ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده خواهد کرد.

بر این اساس، کماندوهای ویژه ارتش ترکیه عملیاتی را در رشته کوه‌های نور (آمانوس) در مرز سوریه، برای ممانعت از فرار شبه‌نظامیان کُرد به ترکیه اجرا می‌کنند. همچنین در صورت به کار افتادن تله‌های انفجاری، تکاوران نیروی دریایی وارد عمل می‌شوند.

در این عملیات اما نیروهای ویژه ترکیه تنها نیستند. حدود 5 هزار معارض سوری از ارتش آزاد نیز در این عملیات حضور دارند. این عناصر مسلح به عنوان جلو‌دار در عملیات عفرین، مسئولیت نابود کردن شبه‌نظامیان کُرد را برعهده دارند.

به گزارش الف، دولت ترکیه مدعی است شمال سوریه از جمله منطقه عفرین به پرورشگاه عناصر گروه های تروریستی از جمله پ.ک.ک، پ.ی.د و داعش تبدیل شده است که تحت رهبری آمریکا تهدیدی علیه ترکیه محسوب می شوند. ترکیه بارها اعتراض خود را به حمایت مالی ـ تسلیحاتی آمریکا از معارضان کُرد سوریه اعلام و در چند روز گذشته حملات توپخانه ای خود را علیه مواضع ی.پ.گ و پ.ک.ک در عفرین انجام داده است. مقامات دولت ترکیه از روزهای گذشته با اعلام نارضایتی از همکاری آمریکا با گروه های تروریستی و معارضان کُرد سوری به طور مستمر نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی در اطراف عفرین و منبچ هشدار داده بودند.

 آیا ترکیه با حمله به عفرین درصدد اجرای سناریوی امریکاست؟
برخی معتقدند اگر چه بین ترکیه و آمریکا در پرونده کُردهای سوریه، اختلاف نظر جدی وجود دارد اما در هر حال، ترکیه به عنوان عضو ناتو، برای آمریکا مهم‌تر از مدافعان کُرد بود.از این رو در پشت اختلافات ظاهری امریکا و ترکیه یک واقعیت دیگری نهفته است که می تواند مبنی بر این باشد که امریکا با فریب کردهای سوری  و قربانی کردن آنها زمینه ورود نیروهای ترکیه و صدها نفر از افراد وابسته به گروههای مسلح تروریستی مستقر در خاک ترکیه  را به عفرین در شمال ادلب  فراهم می کند تا با اشغال این شهر خط اتصال گروههای تروریستی مستقر در ادلب از طریق عفرین با مناطق تحت کنترل ارتش به اصطلاح آزاد سوریه تا منبج فراهم شود.

در چنین وضعیتی به نظر می رسد امریکا وترکیه قصد دارند با سازماندهی و اتصال گروههای تروریستی به یکدیگر بار دیگر پروژه براندازی را به خانه اول بازگردانند و بازی باخته را از نو آغاز نمایند. ممکن است اگر این اتفاق بیفتد و این گمانه درست باشد پس از یک دست شدن گروههای تروریستی  از منبج گرفته تا ادلب، شهر حلب در معرض حمله این گروههای تروریستی قرار گیرد. در این صورت باید گفت بار دیگر کردها قربانی سناریوهای امریکا شده اند اما این بار در سوریه.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۴۹۴۱۸:۱۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
توهمات عثمانی گری ترک ها پایان ندارد....
ناشناس۲۱۳۵۱۷۱۸:۲۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
ترکیه همیشه در حال تجاوز و کشتار کردها و ارامنه هست
ناشناس۲۱۳۸۱۸۲۳:۱۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
ایران باید از اقدامات ترکیه حمایت کند. ما به ترکیه نیاز داریم
ناشناس۲۱۴۱۳۰۰۸:۵۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
یک کلمه از قاتل عروس
ناشناس۲۱۴۱۳۲۰۹:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
با این خوی وحشی گری ترکیه متاسفم که به هموطنان اذری هم ترک گفته میشود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین