مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با کمبود روانپزشک روبه‌رو است

گروه اجتماعی الف،   3961028066

پس از گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان ماه در استان کرمانشاه موضوعی که کمبود آن به‎طور محسوس در این مناطق احساس می‎شود کمبود روانپزشک است.

مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با کمبود روانپزشک روبه‌رو است

به گزارش تسنیم، با وجود آنکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اعلام کرده‎اند که تاکنون کمبودی از لحاظ روانشناس در این مناطق گزارش نشده است، ولی مشاهدات عینی و گزارشات مردمی خلاف این نظر را دارند.

تیمهای مداخلات روانی از سوی سازمان بهزیستی، هلال‌‏احمر و دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در مناطق زلزله‎زده حضور دارند و اقدامات موثری انجام داده‎اند، با این وجود باید به این نکته تاکید داشت که روانشناس با روانپزشک متفاوت است و مناطق زلزله‎زده در استان کرمانشاه نیاز به روانپزشک دارد که نخستین تفاوت در دیدگاه و روش کار روانپزشک نسبت به روانشناس و مددکار ناشی از این واقعیت است که روانپزشک در درجه نخست پزشک است.

انتقاد از موازی کاری اقدامات تیمهای روانشناسی

مسئول مداخله در بحران دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان سرپل‎ذهاب در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه تیمهای مداخله در بحران از هفتم آذر ماه تا کنون 18 هزار نفر را در شهرستان سرپل‎ذهاب تحت پوشش قرار داده‎اند، گفت: با توجه به جمعیت 86 هزار نفری شهرستان سرپل‎ذهاب تیمهای مشاوره‎ای و مداخله در بحران در این شهرستان کار بسیاری پیش رو دارند.

باباخانی از موازی کاری و تداخل اقدامات تیمهای روانشناسی که از سوی ارگانهای مختلف در این مناطق حضور دارند گلایه کرد و افزود: متاسفانه این موازی کاری باعث کند شدن کارها و سردرگمی مردم شده است.

وی نیاز اصلی مردم را در شرایط کنونی حضور یک روانپزشک در منطقه دانست و بیان کرد: اکنون یک روانپزشک در شبکه بهداشت شهرستان وجود دارد ولی با توجه به اینکه مردم در هنگام مراجعه باید ویزیت پرداخت کنند تمایلی به مراجعه ندارند و در بسیاری از موارد حاد مددکاران و تیمهای ما هزینه ویزیت را پرداخت کرده‎اند و بنابراین نیاز به روانپزشکان داوطلب در این مناطق احساس می‎شود.

مسئول مداخله در بحران دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان سرپل‎ذهاب از حضور دکتر الهی روانپزشک کرمانشاهی به‌صورت داوطلبانه در روستاهای کوئیک خبر داد و افزود: دکتر الهی یک روز در این روستا حضور داشت و اقدامات تخصصی را برای مردم آسیب‎دیده انجام داد.

باباخانی با بیان اینکه متاسفانه مردم آسیب‎دیده وارد مرحله ناامیدی شده‎اند و با وجود گذشت دو ماه از وقوع زلزله مشکلات بسیاری در اطراف خود احساس می‎کنند، عنوان کرد: مردم هنوز به خانه‎های خود بازنگشته‎اند و وجود پس‎لرزه‎های متعدد نیز بر اضطراب و ترس زنان و کودکان افزوده است.

وی اظهار کرد: از مسئولان وزارت بهداشت و سلامت روان ایران تقاضا داریم یک روانپزشک رایگان با داروی رایگان در اختیار ما قرار دهند.

آقای رضایی از اهالی شهرستان سرپل‎ذهاب یکی از افراد بسیاری است که به محل تیمهای بهداشت روان مستقر در بیمارستان بانگر سرپل‎ذهاب مراجعه کرده و درخواست حضور یک روانشناس را در چادر محل زندگی خود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از دو هفته است که منتظر حضور تیمهای مداخله و رسیدگی به فرزندش است، گفت: درخواست خود را حضوری هم به این مرکز اعلام کردم ولی متاسفانه تاکنون نتیجه‎ای در این رابطه نگرفته‎ام و دوباره امروز مراجعه کردم.

رضایی افزود: من فقط یک پسر دارم که از زمان زلزله تاکنون شرایط سختی را پشت سر گذاشته و با این پس‎لرزه‎هایی که هر روز در این منطقه داریم شرایط فرزندم سخت‎تر شده و زندگی من از بین رفته و پسر 13 ساله من نیز شرایط روانی مناسبی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در مورد شرایط و نیاز مناطق زلزله‌زده به روانپزشک گفت: اکنون فعالیتهای بهداشت روان یکی از نیازهای ضروری در مناطق زلزله‎زده استان کرمانشاه است که فعالیتهای روان درمانی در دو ماه اخیر در مناطق زلزله‎زده به‎صورت مستمر ارائه می‎شود.

محمود رضا مرادی افزود: اکنون یک روانشناس در شهر سرپل‎ذهاب مستقر است که پس از غربالگری افراد توسط تیمها روانشناسی، افرادی که مشکل حاد نداشته باشند توسط این روانشناس مداوا شده و افرادی که مشکل حاد داشته باشند نیز برای تکمیل روند درمان به بیمارستان فارابی کرمانشاه ارجاع داده می‏شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: 50 تیم فوریتهای روانی در قالب طرح محب در مناطق زلزله‏زده غربالگری روانشناختی 75 هزار و 342 نفر انجام شده است.

از زمان وقوع زلزله تاکنون مسئولان و مردم در تمامی زمینه‎ها از تامین اقلام خوراکی مورد نیاز تا تامین تجهیزات پزشکی به یاری هموطنان خود در استان کرمانشاه شتافته‎اند امام اکنون این انتظار از جامعه پزشکی می‎رود که برای کاستن از بار روانی مردم به یاری زلزله‏‌زدگان بشتابند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین