آفتابه لگن "نقد" هفت دست...

ابوالفضل فیضی خواه*، گروه سیاسی الف،   3961027166 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آفتابه لگن "نقد" هفت دست...


چیزی که رییس جمهور در دیدار وزیر اقتصاد و معاونان وی گفت این است: "معصومین اجازه نقد می دادند" و این با "معصومین قابل انتقادند" خیلی فرق می کند. این واکنش ها به آن یا از بی دقتی مخابره کنندگان خبر است یا از سر بهانه گیری های مرسوم سیاسی .

حتی استفاده از تعبیر "قابل نقد بودن معصوم" هم به معنای درست بودن و وارد بودن این نقد نیست. بالاتر از این، حتی اگر نقد را به معنای "اعتراض" بگیریم، یعنی اعتراض فردی و زبانی که بر اساس ارزیابی منفی معترض از فعل و قول معصوم سر می زند، باز هم فرقی در ماجرا نمی کند، اعتراض به معصوم به معنای درستی محتوای آن اعتراض نیست و حتی اگر بر اساس سوء نیت صورت گرفته باشد، گشودگی و خویشتن داری در برابر آن (که نمونه های فراوانی هم در رفتار معصومین دارد ) به دلیل تاثیرش در رشد و بلوغ فکری جامعه و فرهنگ سازی اش کاملا مجاز است. هم اجازه عقلی دارد هم اجازه دینی.


بنابراین مشکل اصلی در "اظهارات" رییس جمهور نیست وچه بسا برخی مخالفان طبق معمول ،عجولانه، بهانه ای برای رویارویی شخصی با رییس جمهور پیدا کرده اند.

انتقادی اگر باشد باید به بی توجهی به نقدها باشد. چیزی که در کشور به شدت باید مورد انتقاد قرار بگیرد - و البته هیچ اختصاصی هم به رییس جمهور ندارد و شامل تمام سطوح حاکمیتی می شود- همین است، یعنی خلاصه شدن ماجرا در نقد کردن بدون هیچ نتیجه ای.

این نوع تاکید صوری بر نقد کردن اگر آگاهانه باشد، نظیر چیزی که بیشتر در دموکراسی های لیبرال دیده می شود، کاملا خالی از تعهد به حقیقت است و رسما "طراری" است : بگذار هر کس هر حرفی دارد بزند، بعد از مدتی ماجرا آنقدر پیچیده می شود که دیگر کسی سر در نمی آورد "حقیقت" چه بوده!؟

به این ترتیب نتیجه گرفتن از نقد و اثرش به اندازه خود نقد کردن مهم است. به همین دلیل است که هر انسان دارای عقل و روان سلیم بعد از مدتی از نقد کردن صرف نظر می کند. از این منظر، یعنی در قیاس با نتیجه، شاید با "تورم نقد" هم مواجه باشیم. باید دید چرا با این همه نقد در کشور اتفاقی در اصلاح امور نمی افتد؟! این آن "سوالی" است که یک "مسوول" قاعدتا باید در مقام پاسخ به آن برآید نه تاکید مدام بر نقد.

کلیشهء دیگری که در کنار تاکید صوری بر نقد کردن از طرف برخی صاحب منصبان دیده می شود این است که از ناقد خواسته می شود در کنار نقد "راه حل" هم ارائه دهد. ممکن است مسوول ما محق باشد در گفتن اینکه من خودم بهتر از دیگران مشکلات را می دانم، اما به هیچ وجه حق ندارد که نقد از خود را موکول به راه حل دادن ناقد بکند. پذیرفتن مسوولیت یعنی اعلام دانایی به راه حل و توانایی برای حل مشکلات . مسوولی که راه حل مشکلات را نمی داند یا تیم همراهش قدرت ارائه راه حل را ندارد و اساسا ناتوان از طراحی مکانیسم های لازم برای رفع مشکلات است کلا "اشتباهی" است و دلیلی ندارد که آن صندلی را اشغال کند.

با این حال حقیقت فوق جنبه مهم دیگری هم دارد. در سطحی عمیقتر باید تاکید کرد که علیرغم اینکه نقد اهل قدرت و مسوولان امری بسیار ضروری و واجب است اما واقعیت اجتماعی در سیاست و چهره های سیاسی خلاصه نمی شود. بنابراین تاکید مدام بر مقصر نشان دادن این یا آن فرد سیاسی و سخن از برکناری اش از این یا آن منصب دولتی و حکومتی، و تمرکز روی "فرد"، دردی را دوا نمی کند.

تجربه سه دوره تغییر بنیادی در ریاست جمهوری و بر جا بودن همه مشکلات اصلی- بلکه وخیم تر شدن آن ها- گواه این حقیقت است. اعتراف تلویحی یکی از چهره های اصلاح طلب فعال در انقلاب که سالها پیش صورت گرفت هم در این زمینه سخت عبرت آموز است که می گفت ما در دوران انقلاب فکر می کردیم مشکل کشور فقط در شخص شاه خلاصه می شود و اگر او برود همه چیز خود بخود درست می شود.

چنین پندار باطلی در همین تقلیل دادن واقعیت پیچیده امر اجتماعی به " افراد" است . بنابراین نقد ها نباید منحصر و محدود به بودن یا نبودن "فرد" مورد انتقاد شود و باید رویه ها، مکانیسم ها و ساختارها و افکار را هم نقد کرد و در صورت بی اعتنایی و بی توجهی افراد، از تغییر این و آن سخن گفت، آن هم با دادن تضمین و این قید مهم که فردی بهتر از او را بکار خواهیم گماشت!

* روزنامه نگار

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۸۳۷۱۶:۱۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
نقدی که فقط شامل حال دولت بشه ارزشی نداره
ناشناس۲۱۱۰۷۳۱۹:۰۶:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
صدا و سیما به جولانگاه این دولت تبدیل شده ! برخی مجری ها فاقد توان و شخصیت نقادانه هستند !
ناشناس۲۱۱۰۹۱۱۹:۳۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
فی الحال دولت که اینقدر برای نقد دارد خون دل میخورد و گریبان چاک میکند ۱ بار نقدپذیری اش رو اثبات کنه تا بعد.
ناشناس۲۱۰۸۸۱۱۶:۳۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
افتابه برجام 7 دست شام و نهار هیچی
ناشناس۲۱۰۸۸۹۱۶:۳۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
دولتی که شرط حضورش در صدا و سیما را عدم حضور منتقد اعلام می کند و صدا و سیما شده روابط عمومی دولت ، ژست نقد پذیری میگیرد!!
ناشناس۲۱۰۹۶۳۱۷:۲۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
وقتی از منتقد راه حل هم میخواهند مثل اینست که به منتقد سینمایی بگویند اگر راست میگویی بیا خودت فیلم بساز .!!!
ناشناس۲۱۰۹۶۵۱۷:۲۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اقایان مسول دولتی یک خبر خوب به مردم بدهند و بگویند ما این نقد شما را شنیدیم و اینکار را کردیم .
ناشناس۲۱۰۹۸۸۱۷:۴۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
فقط دولت؟ آیا دولت به تنهایی همه اقتصاد را تحت کنترل دارد؟ همه درآمدهای کشور در اختیار دولت است؟ همه سیاست ها در اختیار دولت است؟ چرا فقط دولت باید نقد شود و پاسخ دهد؟
ناشناس۲۱۱۱۳۲۲۰:۱۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
خب، فرض می‌گیریم حرف شما درست. شما یک سیاستی نشان بدهید که خود دولت وضع کرده و جواب درست داده؟ مثلا بیمه سلامت. یا یک بخش اقتصادی نشان دهید که اختیارش دست دولته و دولت در اداره‌اش موفق بوده؟ مثل بانک‌ها. مشکل اصلی کشور اینه که دولت‌های منتخب مردم خودشون می‌خواهند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بکنند و اصلا کاری به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حاکمیت و حتی مجلس ندارند؟؟؟ مثلا در همین برنامه بودجه چقد برنامه ششم توسعه که مصوب مجلسه عملیاتی شده یا سیاست‌های اقتصاد مقاوتی که از طرف حاکمیت ابلاغ شد، در بودجه اعمال شده؟ شاید جواب بدهید که دولت منتخب مردم حق دارد خودش راسا و مستقلا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند، در جواب باید گفت اولا طبق قانون اساسی دولت منتخب مردم چنین حقی ندارد و طبق قانون اساسی دولت مجری سیاست‌ها و برنامه‌های حاکمیت است و ثانی این روند به حاکمیت دوگانه ، همانطور که حالا چنین است و در این حالت کسی مسئولیت قبول نمی‌کند؛ دولت حاکمیت را مسئول می‌داند و حاکمیت دولت را.
ناشناس۲۱۱۴۰۷۰۲:۵۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
حالا دولت سهم خودشو جواب داده ؟
منتقد۲۱۰۹۶۷۱۷:۲۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
من نقد را دوست دارم شما آزادی هر چه بگویی من هم آزادم از این گوش بشنوم از آن گوش در کنم / یک مسول
کاردان۲۱۰۹۷۳۱۷:۳۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
مشارکت مردم فقط شرکت در انتخابات و راهپیمایی نیست مشارکت یعنی توجه به نظرات آنان و اجرای ان . و اگر هم قبول نداریم به مردم بگوییم به این دلیل نمیشود یا نمی کنیم
ناشناس۲۱۱۰۶۳۱۸:۵۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
از نویسنده مقاله متشکرم. خودم تا بحال نمیدانستم که رییس جمهور فقط گفت معصومین اجازه نقد میدادند. آخه در رسانه ها چیز دیگری نوشته شده بود و برای من شبهه شده بود. سلامتی برای شما دارم که شما باعث شدید تا ما متوجه شویم رییس جمهور ما چه گفتند و خدای ناکرده نیت بدی به ایشان پیدا نکردیم.
ناشناس۲۱۱۱۱۶۱۹:۴۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
جناب دکتر قاضی زاده هاشمی در نقد پذیری گوی سبقت را از همه اعضای کابینه ربوده اند ، تعطیلی حاشیه های پزشکی۲۰۳۰ ، محکومیت دهباشی ، توهین به فرماندار ، ........ .
مهدی۲۱۱۱۳۶۲۰:۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اونچه که رییس جمهور در مورد پیامبر گفت رو چطوری توجیه میکنین ما که خودمون شنیدیم چی گفت
ناشناس۲۱۱۲۱۳۲۲:۱۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
چرا فقط دولت باید نقد بشه ؟ مگه همه سیاست ها کشور دست دولت ؟
ناشناس۲۱۱۲۲۴۲۲:۲۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تمام مسئولین باید نقد شوند نه فقط روحانی !
حسن اوغلو۲۱۱۳۲۸۰۰:۴۶:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
به نام خدا باسلام عین فرموده حناب آقای روحانی،طبق گزارش روزنامه اطلاعات(صفحه4روزنامه19دی96) این است:«دکتر روحانـــی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد استقبال می کند و معتقد است که همه بایدنقد بشـــوند، گفت: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور مامعصوم نداریم، ضمن اینکه پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می دادند و بالاتر ازمقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد.البته اگر نقد توام با امید، اراده و راه حل درســـت باشد، ». حال وباتوجه به این واقعیت که در آن روزها کسی مطلبی راجع به ممنوعیت انتقاد ایرادی نگرفته بود وهمگان اعتراض(نه تنها،انتقاد)را حق مردم تلقی کرده بودند،فرمایشات ریاست محترم آن هم به آن شکل درست به نظر نرسید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین