طرح مهم اصلاح قانون تابعیت با 63 امضاء/ حذف مدیران2 تابعیتی و ممنوعیت اشتغال آنها در برخی مناصب/ تهیه بانک اطلاعاتی از افراد 2 تابعیتی

گروه سیاسی الف،   3961027053 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون تابعیت را تهیه کردند که بر اساس آن بانک اطلاعاتی از افراد 2 تابعیتی تهیه و نه تنها مدیران2 تابعیتی از مشاغل خود کنار گذاشته خواهند شد، بلکه افراد دارای تابعیت مضاعف حق اشتغال در ادارات را نخواهند داشت.

طرح مهم اصلاح قانون تابعیت با 63 امضاء/ حذف مدیران2 تابعیتی و ممنوعیت اشتغال آنها در برخی مناصب/ تهیه بانک اطلاعاتی از افراد 2 تابعیتی

به گزارش الف بعد از نهایی شدن تحقیق و تفحص مجلس از افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مدیران و مسئولان، برخی نمایندگان طرح اصلاح قانون تابعیت را تهیه کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس و طراح اصلی این طرح در همین زمینه به خبرنگار الف گفت: این طرح که در جلسه دیروز سه شنبه مجلس تهیه شد و در جلسه امروز چهارشنبه به امضای 63 نماینده رسید و سپس تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

وی با بیان اینکه طرح مذکور عادی و طرح دارای هفت ماده است، گفت: در مقدمه توجیهی طرح آمده که با عنایت به اینکه اشتغال به مشاغل دولتی همزمان با داشتن تابعیت کشور دیگر و برخورداری از حمایت قانونی و مدنی آن کشور موجب ایجاد اختلال در اجرای تعهدات شغلی می شود که می تواند تبعات حقوقی بین المللی به همراه داشته باشد و از آنجا که گزارش تحقیق و تفحص صورت گرفته در خصوص وضعیت افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاء های قانونی، حاکی از خلاء قانونی متعدد می باشد، ضرورت دارد جهت رفع خلاء های قانونی، مجلس شورای اسلامی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از وضعیت افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاء های قانونی تصریح کرد: بر اساس ماده یک این طرح کلیه افرادی که بدون ترک تابعیت ایرانی، تابعیت سایر کشورها را کسب نمودند، بکار گیری یا استخدام آنها به هر نحوی از قبیل رسمی، پیمانی قراردادی یا مشاوره در دستگاههای اجرایی ممنوع بوده و افراد مختلف علاوه بر مجازات قانون مدنی، به جزای نقدی درجه 4 و یا حبس درجه شش و استراداد تمام حقوق و مزایایی که دریافت کرده محکوم می شوند.

حاجی دلیگانی افزود: حکم این ماده در مورد افرادی که در حین بکار گیری یا اشتغال تابعیت سایر کشورها را کسب کنند، جاری است.

وی افزود: همچنین بر اساس این طرح افرادی که پیش از لازم اجرا شدن این قانون اشتغال یافتند، مکلف هستند ظرف مدت سه ماه پس از لازم اجرا شدن این قانون خدمت خود را ترک نمایند در غیر این صورت به مجازات قانونی و استرداد تمام حقوق و مزایایی که پس از مهلت سه ماه دریافت کردند، محکوم می شوند.

نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس گفت: بر اساس ماده 2 این قانون کلیه افرادی که به هر دلیلی نظیر قوانین محل تولد، یا ازدواج با اتباع خارجی یا مانند آن بدون کسب تابعیت، تابعیت سایر کشورها به آنها تحمیل شده باشد، یا خواهد شد و همچنین افرادی که تابعیت ایرانی را کسب می نمایند و یا نمودند، اشتغال شان به برخی مشاغل و تصدی برخی مسئولیت ها ممنوع بوده و افراد متخلف به مجازات قانونی محکوم خواهند شد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: بر اساس این طرح افرادی 2 تابعیتی به هیچ وجه نمی توانند مناصب زیر را تصدی کنند؛
1-ریاست جمهوری و معاونین و مشاورین او
2-عضویت در شورای نگهبان
3-ریاست قوه قضائیه و دادستانی کل کشور
4-وزارت و معاونین وزارت و استانداری و فرمانداری
5-نمایندگی مجلس شورای اسلامی
6-عضویت در شوراهای استان و شهرستان و شهر
7- استخدام در وزارت خارجه و احراز هرگونه پست و ماموریت سیاسی.
8-قضاوت.
9- عالیترین رده فرمانی در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی.
10- تصدی کلیه پست های حساس یا اطلاعاتی و امنیتی

حاجی دلیگانی با بیان اینکه طبق ماده شش، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مکلف هستند افراد متخلف در این زمینه را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند، گفت: بر اساس ماده هفت این طرح وزارت خارجه مکلف است با همکاری نیروی انتظامی و ثبت احوال نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی افراد 2 تابعیتی و دارای مجوز اقامت جهت شناسایی این افراد اقدام نماید.

بر اساس تحقیق و تفحص مجلس حدود 100 مدیر و کارمند دارای تابعیت مضاعف یا دارای گرین کارت در ادارات مختلف مشغول بکار هستند.
این تحقیق و تفحص مجلس از سال گذشته شروع شد و گزارش نهایی آن این هفته در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار می گیرد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۱۷۰۱۰:۲۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بند 10محل مناقشه هست .پستهای حساس باید تعریف بشن .مثلا معاونت وزارتخونه یا مدیر عامل بانک .وگرنه اون 9بند قبلی کسی دوتابعیتی نیست .
ناشناس۲۱۰۸۷۵۱۶:۲۵:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
کلا نباید در امور اداری در هر سطحی باشند. حتی مدیران اگر فرزندانشان هم این شرایط را دارند باز ممانعت شود به صلاح کشور است. زیرا قوانین را به نفع فرزندان تغییر می دهند. کسی که توانمند و با استعداد و یا سرمایه دار است می تواند خودش مولد شغل باشد نه اینکه شغل و تصمیم گیری برای دیگران را با هم داشته باشد.
رضا۲۱۰۱۷۸۱۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
ببخشید شما از کجا می خواهید بفهمید که یک فرد دارای تابعیت مضاعف است یا نه؟ نکند می خواهید از دولت های آمریکا و کانادا استعلام کنید؟
ناشناس۲۱۰۸۹۲۱۶:۳۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
افراد ملزم میشوند بگویند و از طریق پلیس فرودگاه و پاسپورت نیز به مقدار زیادی قابل کشف است
ناشناس۲۱۰۸۹۵۱۶:۴۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
از طریق میزان خروج و ورودشون از کشور و کنترل حساب های بانکی و یا انتقال پول هاشون به خارج از کشور می شود حدس زد چه کسی دو تابعیتی است
ناشناس۲۱۱۵۱۳۰۸:۵۳:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
کسی که تابعیت میگیره ابتدا باید اقامت بگیره از کشور مقصد به عبارت دیگه تمام ورود و خروج هاش در زمانی که ویزای اقامت داره با پاسپورت ایرانی اون فرد انجام میشه بعد از مدت زمان مشخصی که از تابعیت فرد بگذره می تونه تقاضای تابعیت و گرفتن پاسپورت کشور مقصد رو بده بنابراین با کنترل ورود و خروج فرد و نوع ویزا این مسیله به راحتی مشخص میشه
ناشناس۲۱۰۱۸۰۱۰:۳۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
قوه قضاییه بارها به دولت در باره مدیران ۲ تابعیتی هشدار داد ... اما هر بار توسط رسانه های زنجیره ای دولتی ، متهم شد که بله! سنگ اندازی می کند و..... رسانه های زنجیره ای دولتی ، با تخریب گسترده ، هر دلسوزی را می کوبند ... و لذا صدای هشدارها به گوش دولتی ها نمی رسد و ضررش را مردم می دهند... مثل برجام ، مثل خطر مدیران ۲ تابعیتی...
رضا۲۱۰۲۰۰۱۰:۵۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اگر این طرح تصویب بشه یک اقدام مهم و مثبتی خواهد بود وقتی مطابق کشور ما تابعیت دوگانه به رسمیت شناخته نشده به کار گیری و استخدام افراد با تابعیت دوگانه نه تنها بایستی در دستگاه های اجرائی ممنوع باشه بلکه چنین افرادی اساسا نباید از مزایایی که سایر هموطنان ما برخوردار هستند در کلیه سطوح و کلیه بخش ها اعم از دولتی و یا بخش خصوصی بهره مند باشند و باید با اونها مثل اتباع سایر کشورها برخورد بشه در حال حاضر خانواده مدیران شرکتهای بزرگ در خارج از کشور زندگی می کنن و خود اونها هم یا تابعیت اون کشورها رو دارن و یا اقامت که نهایتا به تابعیت منجر میشه تمام درامدی که این شرکتها از پروژه های داخل کشور کسب می کنن میشه هزینه زندگی و یا سرمایه گذاری اونها و خانوادشون در خارج از کشور. این واقعا عادلانه نیست
ناشناس۲۱۰۲۲۶۱۱:۰۸:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
کسانی که تابعیت دوم می گیرند قسم می خورند که به کشور دومشان وفادار باشند و از هیچ کاری برای براورده کردن منافع آن کشور دریغ نکنند. حالا اگر این منافع با کشور اول در تضاد باشد معمولا انها منافع کشور دوم را ترجیح می دهند. مثلا خاوری 3 هزار میلیارد اختلاس کرد و برد در اقتصاد کانادا سرمایه گذاری کرد و با شراکت یک یهودی اسراییلی ایرانی الاصل بلند ترین برج کانادا را ساخت. کانادا هم می گوید چون به اقتصادش کمک شده نه اموالش را ضبط می کند و نه به ایران مستردش می کند.
ناشناس۲۱۰۲۳۱۱۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بابا حسابدار بوده تو شرکت نفت که میلیاردی برداشت و در رفت. اونجور آدما کجای این طرح هستن؟
ناشناس۲۱۰۲۳۳۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بعد از چهل سال دیر به این فکر نیفتادید....
استاددانشگاه۲۱۰۲۳۵۱۱:۱۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
طرح فراری دادن متخصصین و ثروتمندان!
ناشناس۲۱۰۸۶۱۱۶:۲۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
چه ربطی داره! جوانان جویای کار و با استعداد زیاد هستند. تو نگران نباش.
ناشناس۲۱۰۸۶۶۱۶:۲۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
کسی که انقدر متخصص و یا ثروتمند است نیاز به شغل اداری نداره. یکم فکر کن.
ناشناس۲۱۱۴۵۰۰۷:۱۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
شما با خیال راحت برو کسی که به قول شما تخصص و ثروت داره ولی دلش دوجاست نمی تونه برای مملکت ما مفید باشه به سلامت زودتر لطفا
ناشناس۲۱۰۲۳۶۱۱:۱۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
عالی است. مرحبا. ولی چرا همه امضا نکردند؟ چرا روسای بانک ها و مترو و هواپیمایی را هم اضافه نکردند؟
ناشناس۲۱۲۱۳۰۱۶:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بیشترشان در مشاغلی تحت عنوان مشاور در دفتر وزرا و ... شاغلند.
ناشناس۲۱۰۲۴۲۱۱:۲۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
کلا نباید در امور اداری در هر سطحی باشند. حتی مدیران اگر فرزندانشان هم این شرایط را دارند باز ممانعت شود به صلاح کشور است. زیرا قوانین را به نفع فرزندان تغییر می دهند.
هموطن۲۱۰۲۶۸۱۱:۴۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
طرحی با 5سال دیرکرد !
ناشناس۲۱۰۲۷۸۱۱:۵۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
متاسفانه بیش‌ترین اختلاس و ... تا به امروز در شرکت های به ظاهر خصوصی ولی وابسته به دولتی ها و بانک ها رخ داده، در این خصوص تا اموال مردم و ابروی نظام به تاراج نرفته باید بررسی شود
سید۲۱۰۳۹۵۱۲:۴۳:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
طرح جالبی هست اما چرا با این تعدادبسیار کم آن را مطرح میکنند
ناشناس۲۱۰۴۵۴۱۳:۰۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بالاخره نمایندگان مفاسد دو تابعیتی را دارند درک میکنند حتی افراد دو تابعیتی نباید بتوانند از بانکها وام بگیرند نباید در کنتراتها و قراردادهای با وزارتخانه ها و سازمانها شرکت کنند ، حق فروش املاک نداشته باشند و به حسابهای بانکی انها رسیدگی شود و در ارتباط با خروج ارز تحت کنترل باشند ، اولین قدم این است .
ناشناس۲۱۰۴۵۹۱۳:۰۵:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
زمانی که خاوری هم پولها را برداشت در رفت همین حرفها زده شد !
ناشناس۲۱۰۶۳۵۱۴:۲۷:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
چه عجب نماینده های ملت بالاخره متوجه شدند ، یکی از عوامل افزایش فساد اقتصادی همین داشتن تابعیت و اقامت و گرین کارتهای کشورهای دیگر میتواند باشد مدیران و صاحبان شرکتهای خودرو و واردات خودرو و مالکان شرکتهای بزرگ خصوصی نیز باید شامل این طرح باشند ، کلا کسی که خود و یا افراد درجه یک او تابعیت کشور دیگری را میگیرد باید تحت کنترل بسیاری از مسائل باشد ، ضمنا خروج ارز این دسته از افراد باید تحت کنترل باشد و شامل قاچاق ارز محسوب شود ، زیرا اینها با کسب درامدهای کلان نا مشروع و حتی مشروع اکثر درامدهای خود را به خارج انتقال میدهند و از عوامل ضربه زدن به ارزش پول کشور میباشند و صرافیها بزرگ باید گزارش حواله های ارزی که به این افراد میفروشند را به مراجع مربوطه اعلام کنند .
ناشناس۲۱۰۶۴۰۱۴:۳۱:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بنظر میرسد هر فردی که اقامت و تابعیت کشور دیگری را دارد باید میزان ثروت و املاک و کار و بارش را در ایران و کشور دیگر اعلام کند و اگر در کشور دیگری درامد دارد مالیات ان را بدهد اگر میخواهد تابعیت ایران را نیز داشته باشد ، و اگر نمیگوید تابعیت ایرانی او لغو شود .
ناشناس۲۱۰۷۰۱۱۵:۰۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تمام مدیران دوتابعیتی خائن هستندوهرچه سریعتردرهرپست ومقامی بایدحذف شوندوهرچه ازاموال مردم خورده اندبایدپس بدهند.
ناشناس۲۱۰۷۹۴۱۵:۴۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اگر این طرح با همین موارد مشمول شده تصویب شود یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده ، پس بهتر است با صرف وقت بیشتر و در نظر گرفتن همه ابعاد و جوانب موضوع ، چنان طرح جامع و کاملی ارائه و تصویب شود که در آینده تحت هیچ شرایطی نتوانند به آن تبصره و متمم و ....... اضافه کنند تا مانند بسیاری از قوانین بازدارنده دیگر ، ابتر و فشل شود .
هادی۲۱۰۹۴۹۱۷:۱۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
نصف اعضای هییت علمی دارای منصب دانشگاه دو تابعیتی هستند
ناشناس۲۱۱۲۷۹۲۳:۵۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تا این طرح به سرانجام برسد دیگر نه دو تابعیتی داریم نه پول چون هر دو اونور آبند. بنظرم اگرمواظب پولا باشند زودتر به نتیجه میرسند.
معلم۲۱۲۸۳۲۱۰:۰۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
ونه سرمایه گذار دو تابعیتی و خارجی.
ناشناس۲۱۱۸۳۲۱۳:۰۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بقیه ایی که امضا نکردند احتمالا یا دو تابعیتی هستند یا افرادی دارن یا میخوان دو تابعیتی بشن یا اصلا نبودند .
ناشناس۲۱۲۰۹۲۱۵:۵۸:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
پس انهایی که میلیارد ها پول وام بدون وثیقه گرفتن و راست راست راه میرن چرا کسی باشون کاری نداره ؟
محمد۲۱۲۳۱۳۱۹:۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
نمی دونم چه دردی هست خودمون بلد نیستیم حالا می خواهیم یک قانونی تصویب کنیم که احتمال معایبی دارد ، چرا نمی رویم از کشورهای که هم در جذب سرمایه موفق بودن و هم اقتصاد نسبتا بازی دارند یکسری از قوانین را الگو برداری کنیم مثلا مثل همین کشورا همسایه ترکیه در اکثر قوانین دائم آزمون و خطا می کنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. اسراییل چه باید بکند؟ 

  20. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  21. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  22. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  23. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  24. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین