آل‌سعود گرفتار فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ عربستان

گروه جهان الف،   3961027042

روزنامه مشهور عربی در گزارشی با بررسی شکست‌های عربستان در جنگ یمن نتیجه گرفته «این جنگ فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ عربستان است» و اینکه، «سعودی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند، این جنگ اینقدر طول بکشد.»

آل‌سعود گرفتار فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ عربستان

به گزارش کیهان، روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «حسن حردان» نوشته: «از زمانی که حکومت سعودی با هدف مطیع کردن یمن و جلوگیری از رسیدن این کشور به استقلال ملی سیاسی و اقتصادی به دور از سلطه  آمریکایی - سعودی اعلام جنگ کرد عربستان وارد بحران داخلی شد که هم زمان با ادامه جنگ و بالا رفتن هزینه‌های مالی و جانی و ناتوانی در دستیابی به اهدافش تشدید شد.»

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «امروز بعد از بیش از دو سال واضح است که حکومت سعودی نتوانسته جنگی را که گمان می کرد در عرض چند هفته به پایان می‌رسد یکسره کند و همین مسئله باعث شده عربستان در فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ خود غرق شود که همه ذخایر مالی این کشور را بلعیده و به کسری صدمیلیارد دلاری در بودجه و بدهی معادل همین رقم منجر شده است... اصرار به ادامه جنگ و عدم پذیرش حل سیاسی که به اراده ملت یمن احترام بگذارد انعکاس‌های منفی بر واقعیت اقتصادی و اجتماعی عربستان دارد زیرا حکومت تلاش می کند کسری بودجه را از طریق اعمال فشار به مردم و تعیین مالیات‌های غیرمستقیم تامین کند. مسئله‌ای که در کنار ادامه جنگ فرسایشی در یمن باعث بحرانی‌تر شدن وضع می‌شود اقدام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در اعطای حدود پانصد میلیارد دلار به دونالد ترامپ در چارچوب توافق‌های اقتصادی و خرید اسلحه است و نیز پذیرش معامله قرن که برای حل و فصل قضیه فلسطین از جانب ترامپ مطرح شد و تنها هدف آن حصول تایید و حمایت ترامپ از بن سلمان به منظور عزل محمد بن نایف ولیعهد پیشین و سپس بازداشت شاهزادگان بود.»
آل‌سعود عقب‌نشینی کرد.

از سوی دیگر خبر رسیده فشارها به آل‌سعود برای باز کردن مسیر کمک‌های بشردوستانه به یمن تا حدودی نتیجه داده و این کشور را وادار به انجام عقب‌نشینی‌هایی در بندر حدیده کرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده چهار جرثقیل جدید وارد بندر مهم الحدیده شده‌اند تا بدین ترتیب کمک به یمنی‌ها تسهیل شود.

«برنامه جهانی غذا» سازمان ملل (WFP)، اعلام کرده یک کشتی حامل چهار جرثقیل سیار به منظور تسریع در فرآیند تحویل کمک‎های بشردوستانه و تخلیه آن، روز دوشنبه وارد ساحل غربی کشور جنگ‌زده یمن شده است. دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا اعلام کرده «عبدالعزیز الکمیم» وزیر برنامه‌ریزی و تعاون، «حسن احمد الهیج» استاندار الحدیده و استیفن اندرسون نماینده سازمان برنامه جهانی غذا در عملیات انتقال چهار جرثقیل جدید حضور داشتند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی جرثقیل‌های بندر الحدیده را در سال 2015 منهدم کرده بودند و عربستان اجازه نمی‌داد که جرثقیل‎های جدیدی که در انباری در دبی نگهداری می‌شد، وارد بندر الحدیده شود اما اکنون تحت فشارهای بین‌المللی ناچار به عقب‌نشینی شده است. طبق اعلام منابع یمنی بیش از 200 هزار کودک یمنی طی محاصره نزدیک به سه ساله عربستان علیه یمن، جان خود را به دلیل سوءتغذیه ناشی از محاصره از دست داده‌اند. استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه گفت که این جرثقیل‌ها که به وسیله برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل خریداری شده، به محض ورود به بندر حدیده که 70 درصد واردات یمن از طریق آن صورت می‌گیرد، عملیاتی خواهد شد.
پیش از این انصارالله اعلام کرده بود که در صورت تداوم محاصره و حمله به بندر الحدیده دریای سرخ را خواهد بست و نفتکش‌های سعودی را هدف قرار خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین