سکوت سنگین حج مذاکرات ایران و عربستان چه شد؟

گروه اجتماعی الف،   3961027010

نزدیک به سه هفته از مذاکرات حج ایران و عربستان گذشته اما هنوز از جزیئات آن خبری نشده، درحالیکه هیات مذاکره کننده و کارشناسان اعزامی مدت‌ها است که به کشور بازگشته‌اند.

هرچند که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ اول همین هفته اعلام کرد: مقدمات کار برای انجام حج در سال ۹۷ فراهم شده و روحانیون از هم اکنون باید مقدمات را برای آماده سازی حجاج و تشکیل جلسات توجیهی آموزش فراهم کنند؛ اما غیر از این صحبت کوتاه و دو مطلبی که رییس سازمان حج و زیارت در صفحه اینستاگرام اش منتشر کرد، تا کنون به جزئیات دیگری از این مذاکره اشاره نشده است.

به گزارش ایسنا، ششم دی ماه رییس سازمان حج و زیارت برای مذاکره با عربستان درباره حج ۹۷ در راس هیاتی که برخلاف دور پیشینِ مذاکرات ظاهرا حساسیتی روی ترکیب آن نبود، به این کشور اعزام شد. حمید محمدی قبل از آن که ایران را ترک کند، گفت که می‌خواهد درباره افزایش سهمیه حج ایران با عربستان مذاکره کند. ایران سال گذشته حدود ۸۶ هزار زائر برای شرکت در مناسک حج اعزام کرد، اما به خاطر سهمیه های از دست رفته در سال هایی که صحن مسجدالحرام در حال توسعه بود و هر سال ۲۰ درصد زائر کمتر به عربستان اعزام می شد، تصمیم گرفت در هر نوبت مذاکره، آن کسری را در سال های بعد جبران کند.

در روز هشتم دی ماه، سازمان حج و زیارت خبر کوتاهی را از مذاکرات طرفین منتشر کرد که جزئیاتی نداشت اما همان روز رییس سازمان حج و زیارت در صفحه شخصی اش در فضای مجازی به وضعیت شهر مدینه و تاثیر پروژه گسترش این حرم بر افزایش سهیه کشورها اشاره کرد و نوشت: «با وجود آن که وزارت حج عربستان در پی تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام قصد دارد تعداد حجاج را افزایش دهد (ما نیز در مذاکرات افزایش سهیمه ایران را به طور جدی مطالبه کردیم)، اما در مدینه نه تنها امکانات اقامتی جدیدی ایجاد نشده، بلکه به‌واسطه تخریب بخش‌هایی از مناطق شرق، جنوب و تا حدی غرب مسجدالنبی، ظرفیت اقامت نسبت به چهار سال قبل کمتر نیز شده است.

به این ترتیب دست‌کم تا بخشی از شهرک جدید الهجره در ۳ کیلومتری مسجدالنبی به بهره برداری می‌رسد، ناگزیر باید به دلیل فقدان امکانات مناسب مدت اقامت حجاج در مدینه را کاهش داد. »

دو روز پس از جسله رسمی رییس سازمان حج و وزیر حج عربستان، بار دیگر بی آن‌که مشخص شود طرفین به چه توافق‌هایی رسیده‌اند، حمید محمدی مطلب دیگری از گرانی‌های عربستان که بر قیمت حج و عمره تاثیر خواهد داشت، در صفحه شخصی اش در فضای مجازی منتشر کرد.

پنج روز پس از آن هم، از خبر تودیع و معارفه روابط عمومی این سازمان معلوم شد که رییس سازمان حج به ایران بازگشته و نتیجه مذاکرات هم بین شلوغی‌های اخیر در تهران و برخی شهرهای دیگر، گم شد. تا این که اول همین هفته سرپرست زائران ایرانی، در یک سخنرانی، از آماده بودن مقدمات حج ۹۷ خبر داد، اما دیگر اعلام نشد توافق دو طرف بر سر چه بود و سرانجام چه شده است؟ سهمیه پیشنهادی ایران به وزارت حج عربستان چه تعداد بوده و ویزای حج امسال چه سرانجامی خواهد داشت و پرونده مغفول منا و سقوط جرثقیل به کجا رسید؟

مذاکرات حج ایران و عربستان که پس از وقفه سال ۹۵، برای دومین بار درحالی انجام شد که روابط دیپلماتیک دو کشور همچنان قطع است و سفارتخانه‌های ایران و عربستان هنوز فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین