راه‌های کاربردی برای افزایش امنیت تلفن همراه

گروه فناوری الف،   3961026166

در خبرهای اخیر در مورد آسیب‌پذیری‌های گوشی‌های هوشمند و امنیت تلفن همراه بحث زیادی وجود دارد در این مقاله راهکارهای در خصوص چگونگی محافظت از گوشی‌های هوشمند آندروید یا iOS در برابر هکرها، ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و تهدیدات دیگر مطرح می‌شود.

راه‌های کاربردی برای افزایش امنیت تلفن همراه
در تلفن همراه امروزه اطلاعات بسیار ارزشمندی وجود دارد، بنابراین شما باید تجهیزات هوشمند را در برابر خطرات احتمالی کاملا امن و همیشه محافظت نمایید.  
در حال حاضر، 90 درصد از بزرگسالان آمریکایی دارای یک گوشی هوشمند هستند و 55 درصد از کاربران تلفن همراه از اینترنت، مرور وب، تبادل ایمیل یا دانلود برنامه ها و... استفاده می‌کنند. به گزارش PewResearch  گوشی‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای در زندگی روزمره انسان‌ها متمرکز شده‌اند؛ که بیشتر اطلاعات شخصی افراد در این دستگاه ها ذخیره و افشا می‌شود.

آیا از ایمنی کامل گوشی‌های هوشمند اطمینان دارد؟

در نظرسنجی‌ها مشاهده شده که 34 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند بدون ابزارهای امنیتی بوده که باعث  مشکلاتی از قیبل: به سرقت رفتن بیش از 3 میلیون تلفن همراه ، 1.4 میلیون کاربر داده‌ها و اطلاعات خود را از دست داده‌اند که این آمار بسیار فاجعه‌آور می‌باشد.
با توجه به سرعت پیشرفت آسیب‌پذیری‌ها در گوشی‌های هوشمند و ایجاد امنیت برای گوشی‌های آیفون و اندروید توصیه می‌شود از راهکار ذیل استفاده نمایید
 
گذاشتن رمز عبور برای محافظت از صفحه نمایش
 
آیا می‌دانید بیش از 30 درصد دستگاه های تلفن همراه فاقد رمز عبور می باشند؟
با یک راه آسان و گذاشتن رمز عبور برای صفحه نمایش می‌توان امنیت را برای دستگاه خود ایجاد کنید با انجام این روش که امری ضروری می‌باشد از اطلاعات مهم و ارزشمند خود محافظت کرده و از نفوذ هکرها جلوگیری کنید.
 
دو روش محبوب رمز عبور برای محافظت از صفحه نمایش:

الف) قفل الگو
قفل الگو به صورتی است که با ترسیم صحیح چند خط سخت و هوشمند بر روی صفحه نمایش، اجازه دسترسی به تلفن همراه را مشکل کنید.

کد PIN (کد کلاسیک)

سریعترین روش رمزگذاری ایجاد کد PIN  (کد کلاسیک) می‌باشد برای امنیت دستگاه باید از رمز های ساده و راحت مانند «1234»، «4567»، «1111»  و غیره اجتناب کنید.
در حال حاضر، اگر واقعا می‌خواهید امنیت تلفن همراه خود را افزایش دهید، می‌توانید یک رمز عبور طولانی‌تر و پیچیده‌تر استفاده کنید.

در سیستم‌عامل  iOS، شما می‌توانید گزینه Simple Passcode را خاموش نموده این روش به شما اجازه می‌دهد از کد طولانی‌تر به جای کد چهار رقمی معمولی استفاده کنید و اگر شما یک آیفون 5 یا مدل‌های بالاتر دارید، می توانید از Touch ID برای ایجاد یک حسگر اثر انگشت منحصر به فرد برای گوشی خود ایجاد نموده که این یک راه سریع و امن برای محافظت از گوشی شما می‌باشد.

سیم کارت خود را قفل کنید

در حال حاضر قفل صفحه نمایش موثر است ولی نمی‌تواند از فعال شدن سیم‌کارت در گوشی‌های دیگر جلوگیری کند پس بنابراین با قرار دادن رمز پین برروی سیم‌کارت‌ها از باز شدن آن در دستگاه دیگر جلوگیری کنید.
این پین باید زمانی وارد شود که گوشی فعال بوده و اتصال به شبکه آن برقرار باشد که اگر گوشی سرقت شود استفاده از آن دشوار گردد.

نصب برنامه‌های ضد ویروس

نرم‌افزار ضد ویروس یک ابزار کلیدی در حفاظت از امنیت دستگاه تلفن همراه می‌باشد این نرم‌افزار کل برنامه‌های یک دستگاه تلفن همراه را اسکن نموده و خطرات (ویروس) را شناسایی و حذف می‌کند بنابراین کاربران مطمئن باشند که گوشی‌های هوشمند به طور مداوم محافظت می‌شوند.
علاوه بر این، نرم‌افزارهای ضد ویروس بسیاری با سرعت و عملکرد خوب برای دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند در حقیقت اغلب آنها شامل ویژگی‌های منحصر به فرد هستند که می‌توانند سیستم‌عامل‌هایiPhone  یا Android را سریعاً پاکسازی نمایند.
به عنوان مثال آنتی‌ویروس‌های Avira و 360 Security، شامل ویژگی‌هایی از قیبل: ویروس‌ها و تروجان‌ها را شناسایی می‌کنند، فایل‌های غیر‌ضروری را پاک می‌کنند، صرفه‌جویی در مصرف باتری و بهینه سازی سرعت را انجام می‌دهند.
نرم‌افزار آنتی‌ویروس برای اسکن برنامه‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا دستگاه آلوده شما را از تمامی ویروس‌ها و تروجان‌ها موجود پاکسازی نمایند.

نصب نرم افزار امنیتی

برنامه‌های امنیتی انتخاب‌های عالی و موثر برای رسیدگی به مسائل امنیتی منحصر به فرد برای دستگاه‌های تلفن همراه هستند یک مزیت بزرگ وجود دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای امنیتی دستگاه خود را از راه دور کنترل کنند.
به عنوان مثال، برنامه‌هایی مانند  avast، Anti-Theft،Find My iPhone  و Cerberus نه تنها به ردیابی GPS  اجازه می‌دهد مکان دقیق یک گوشی از دست رفته یا به سرقت رفته را فاش کند، بلکه شما می‌توانید گوشی هوشمند خود را از راه دور قفل نموده و اطلاعات حساس خود را حذف کنید.

نظارت بر معتبر بودن آنتی ویروس‌ها

نرم‌افزار آنتی ویروسی که انتخاب می‌کنید باید دارای مجوز بوده تا امنیت را برای تلفن همراه شما برقرار کند.
هنگام دانلود برنامه‌ها ضد ویروس، از سایت‌های ناشناس در فضای سایبر دوری نموده زیرا تضمین کافی برای این نوع منابع وجود ندارد .
به عنوان مثال، موارد نقض اطلاعاتی که در برنامه محبوب Snapchat اتفاق افتاده است، حداقل 100،000 تصویر کاربر را انتشار داده و 4.6 میلیون نام و شماره تلفن کاربران را نابود کرده است.
یک روش ساده برای جلوگیری از هر گونه حمله، زمانی است که شما برنامه را دانلود نموده و مطمئن شوید که درخواست برای دسترسی به ویژگی‌های مختلف در تلفن شما منطقی می‌باشد.

مجوز بلوتوث

هکرها می‌توانند از راه دور با دسترسی به بلوتوث تلفن همراه شما امنیت گوشی را بخطر انداخته و تمامی داده‌های مهم، برقراری تماس‌ها، استفاده از مرورگر و حتی شنود مکالمات را در اختیار بگیرند.
اگر از اتصال بلوتوث در یک شعاع نزدیک در مکان‌های شلوغ مانند کافی‌شاپ‌ها، قطار و... استفاده می‌کنید همواره درخواست‌‌هایی که از افراد ناشناس برای شما ارسال می‌شود را تایید نکنید.
بهترین اقدام برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی بلوتوث، قطع نمودن عملکرد بلوتوث دستگاه در زمانی غیرفعال بودن آن است.احتمالی که وجود دارد این است، حتی اگر اتصال بلوتوث قطع باشد هکرها با اجرای برنامه های مخرب دیگر می توانند مجددا بلوتوث دستگاه شما را فعال نمایند.

رمزنگاری داده‌های تلفن

در صورتی که گوشی شما سرقت شود و شما از راه دور نتوانید گوشی را مسدود کنید با ایجاد رمزگذاری داده‌ها می‌توانید امنیت گوشی را برقرار کنید.
نرم‌افزارهای رمزگذاری با استفاده از الگوریتم‌ها و رمزهای عبور سخت، داده‌ها و اطلاعات الکترونیکی را غیر قابل خواندن می‌نماید.
اگر چه ممکن است همه داده‌ها به طور کامل رمزگذاری نشود ولی شما می‌توانید برخی از فایل‌ها و پیام‌های حساس را که بهتر است دست نخورده باقی بماند به صورت جداگانه رمزگذاری کنید!

رمزگذاری در گوشی‌های آیفون

در آیفون وارد منو تنظیمات شده ویژگی قفل رمز عبور را فعال کنید خروجی شما باید رمزگذاری شده و برخی از داده‌ها دارای کلید منحصر به فرد از رمز عبور باشند برای امنیت بیشتر گزینه حفاظت از داده در منوی قفل گذرواژه را فعال نمایید.

رمزگذاری در گوشی‌های  Android

وارد تنظیمات دستگاه اندروید شوید و سپس در منوی امنیتی، گزینه Screen Lock را انتخاب کنید پین یا رمز عبور را وارد نموده و بعد در داخل منوی تنظیمات امنیتی گزینه Security Encrypt را کلیک نموده و علامت تیک گزینه Encrypt SD Card را بزنید و در ادامه پین خود را تایید و رمزگذاری تلفن همراه شما فعال می‌شود.
در طول این عملیات که 30 دقیقه طول می‌کشد چندین بار دستگاه راه اندازی شده و از شما درخواست رمز ورود می‌کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین