خیابان فروشی به اغنیا با تشدید ترافیک و آلودگی هوا

گروه اجتماعی الف،   3961026123 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح ترافیک جدید شهرداری که کارشناسان آن را طرحی برای درآمدزایی ناعادلانه یا طرح تشدید ترافیک می‌دانند، هنوز نیامده و اجرا نشده سیل انتقادات را روانه شهرداری و سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک کرده است.

به‌رغم تلاش فزاینده و قابل‌تامل پورسیدآقایی، معاون  حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری، برای قالب کردن طرح جدید ترافیک، پلیس، وزارت کشور و حتی فرمانداری در واکنش به این طرح گفته‌اند که نباید آن را اجرایی کرد. اعضای شورای شهر تهران هم طی اظهارنظرهایی جداگانه به مخالفت جدی با این طرح روی آورده‌اند. ادعای پیشنهاددهندگان طرح این است که اجرای آن باعث کاهش آلودگی و ترافیک و همچنین موجب حذف رانت طرح ترافیک برای عده‌ای خاص خواهد شد، اما نگاهی گذرا به جزئیات طرح جدید ترافیک به‌خوبی موید این است که معاونت ترافیک با اجرای طرح به دنبال درآمدزایی ناعادلانه به قیمت افزایش ترافیک و آلودگی در شهر آلوده تهران است. پلیس و کارشناسان به همین دلایل با اجرای طرح ترافیک جدید مخالفت جدی کرده‌اند و از آن به نوعی خیابان فروشی و اقدامی به نفع متمولان و علیه ضعفا یاد می‌کنند. 
در شرایطی که هسته مرکزی شهر تهران در چنته موتورسواران و ماشین‌های پلاک قرمز دولتی و غالباً تک‌سرنشین است، معاونت حمل‌و‌نقل تهران چند وقتی است که دم از اجرای طرح ترافیک جدید با شرایطی خاص می‌زنند. طرحی که نه‌تنها همه ابعاد آن بیان نشده، بلکه همین بخش‌هایی هم که از سوی مجریان گفته شده است، نشان‌دهنده خامی و غیرکارشناسانه بودن آن است. تنها چیزی که تا‌کنون و به‌طور یقینی از طرح جدید شهرداری برمی‌آید، این است که مسئولان شهری در پی آنند که از طریق خیابان‌فروشی به درآمدی سرشار دست یابند و بر ترافیک و آلودگی تهران بیفزایند. 
  
قوانین معطل مانده، اصرار نابجا
 
در شرایطی که هر روزه موتورسواران بدون هیچگونه محدودیتی به هسته مرکزی شهر تهران هجوم می‌آورند، خودروهای خاص و دولتی آزادانه و غالباً تک‌سرنشین در مرکز تهران دور دور می‌کنند، کامیون‌های دودزا بی‌اعتنا به قانون نصب کاتالیزور دوده در شب آلودگی تهران را دو چندان می‌کنند و واحدهای صنعتی و مخرب محیط‌زیست در وسط شهر تهران عامل مهم آلودگی تهران هستند، شهرداری تهران اصرار نابجا به اجرای طرحی دارد که از طریق آن بتواند جیب خودش را با دست‌اندازی به جیب شهروندان پر کند، هرچند بر آلودگی و ترافیک کلانشهر تهران بیفزاید. 
واضح است که اگر مجموعه مدیریت شهری دغدغه ترافیک و آلودگی دارد، باید فکری به حال موارد گفته شده کند و قوانین معطل مانده در زمینه مبارزه با آلودگی و ترافیک را اجرا کند، نه‌اینکه غیرکارشناسانه دم از اجرای طرحی بزند که نتیجه آن هجوم بیش از پیش موتورسواران به مرکز شهر و استفاده بیشتر افراد برخوردار از مرکز تهران به صورت ناعادلانه باشد و در کنار آن کمتر برخوردارها و اشخاصی که ساکن محدوده طرح ترافیک هستند، برای رتق و فتق امورشان و برای امرار معاش و زندگی دچار مشکلات جدی شوند؛ علاوه بر همه اینها ترافیک و آلودگی تهران بیشتر شود و دود آن به چشم همه پایتخت‌نشینان برود. اگر هم قرار است شهرداری تهران به دلیل کمبود منابع مالی درآمدزایی کند، بازی با جان شهروندان و آلوده‌تر کردن مرکز شهر با اجرای طرح ناپخته ترافیک، راه آن نیست. 
  
طرح جدید دقیقاً چیست‌؟
 
هرچند تا‌کنون به‌طور دقیق از جزئیات طرح جدید ترافیک سخنی به میان نیامده است، اما مطابق آنچه جسته و گریخته در رسانه‌ها و از قول پیشنهاددهندگان طرح ذکر شده، در طرح جدید قرار است سهمیه‌ها برداشته شده و همه بتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.  این موضوع که در ابتدا خوب به نظر می‌رسد، با قیودی که گفته شده قرار است اعمال شود، نتایج ناخوشایندی در پی دارد. باز هم بنا بر اظهارات مسئولان شهری، ایام هفته به جز پنجشنبه و جمعه به سه‌بازه زمانی تقسیم می‌شود؛ قبل از ساعت 10، بعد از ساعت 10 و تا ساعت 16 ، از ساعت 16 تا پایان ساعت طرح. اگر متقاضی ورود به طرح بخواهد قبل از ساعت 10 صبح وارد طرح شده و تا اتمام زمان طرح در محدوده باقی بماند باید بیشترین حق ورود به طرح را بپردازد و اگر متقاضی بخواهد بعد از ساعت 10 و پیش از ساعت 14 یا 16 از طرح خارج شود، کمترین مبلغ را خواهد پرداخت. 
همچنین مبالغی که برای این سه بازه زمانی در نظر داشته شده، مختلف و ظاهراً از 13هزار تومان روزانه شروع می‌شود و تا 36هزار تومان بسته به ساعت حضور در طرح به صورت روزانه قابل افزایش است. 
با اجرای طرح پیشنهادی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک، همگان خواهند توانست با پرداخت مبلغ‌های در نظر داشته شده، به محدوده طرح وارد شوند و سهمیه‌ای در کار نخواهد بود. دقیقاً همین موضوع باعث افزایش غیرقابل کنترل ترافیک و آلودگی در تهران خواهد شد؛ چرا‌که واضح است، مسافربرهای شخصی حاضرند با پرداخت مبلغ به محدوده طرح وارد شده و ضمن مزاحمت و کسادی کار تاکسی‌داران به مسافرکشی بپردازند. همچنین افراد متمول با طوع و رغبت مبلغ در نظر داشته شده را بدون هیچگونه محدودیتی خواهند پرداخت و وارد هسته مرکزی شهر خواهند شد. به همه اینها باید هجوم موتورسواران را هم اضافه کرد که در شرایط فعلی هم خیابان‌های تهران را قبضه کرده‌اند و با اجرای طرح جدید دیگر کسی جلودارشان نخواهد بود. 
 
پلیس: طرح شهرداری قطعاً اجرا نمی‌شود
 
پلیس به‌عنوان مسئول اصلی عبور و مرور خودروها در شهر و به همین دلایل گفته شده با در نظر داشتن عواقب غیرقابل کنترل طرح نسنجیده شهرداری، به مخالفت جدی با اجرای طرح ترافیک جدید پرداخته و گفته آن را اجرا نخواهد کرد. پیشتر هم پلیس گفته بود که با طرحی که موجب افزایش سختی شهروندان شود، به طور جدی مخالف است.  معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در همین رابطه روز گذشته گفت: همانطور که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته است، سال آینده طرح ترافیک جدید اجرا نمی‌شود.   سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: قطعاً با طرح ترافیک جدید مسئولان حتی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز ساکنان همان منطقه هم باشند.  وی ادامه داد: با توجه به تعداد خودروهای ورودی و آلودگی ایجاد شده به هیچ‌وجه طرح مثبتی نبوده و موجبات نارضایتی و همچنین افزایش آلودگی و در نهایت عدم کنترل ترافیک را به همراه خواهد داشت.  سرهنگ جهانی گفت: این طرح ترافیک جدید قطعاً فلسفه وجودی ایجاد محدوده طرح ترافیک را زیر سوال خواهد برد.  معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: پلیس معتقد است باید کار کارشناسی دقیقی روی این طرح صورت گرفت و همانطور که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران سردار مهماندار هم گفتند برای سال آینده هم این طرح اجرایی نخواهد شد. 
 
شورای شهر: به طرح جدید رای نمی‌دهیم
 
طرح جدید ترافیک که هنوز نتوانسته مجوزهای قانونی را کسب کند و نهادهای بالادستی چون شورای عالی ترافیک هم با آن مخالفت کرده‌اند، حتی اعضای شورای شهر تهران را هم مجاب نکرده است.  رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل ترافیک شورای شهر گفت: شهرداری بدون اینکه مصوبه طرح جدید ترافیک را ارائه کند، طرح نرخ‌گذاری را به شورا ارائه کرد و بنده به طرحی که مصوبه ندارد، رای نمی‌دهم.  محمد علیخانی گفت: ما هنوز طرح جدید ترافیک را ندیده‌ایم، فعلاً شهرداری طرح نرخ را داده است، وقتی ما طرح را ندیده‌ایم چطور نرخ را تصویب کنیم.  رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل ترافیک شورای شهر با بیان اینکه اگر شورا مصوبه را بدهد نرخ‌ها نیز تصویب شود، شاید این طرح در سال آینده اجرا شود، ولی در حال حاضر شهرداری مصوبه طرح جدید ترافیک را به شورا ارائه نکرده است.  بر کسی پوشیده نیست که شهرداری تهران دست خالی‌اش را به سوی شهروندان دراز کرده و طرح جدید ترافیک یکی از موارد دست‌اندازی به جیب شهروندان است. خیابان‌فروشی به نام طرح ترافیک در کنار مواردی چون پیگیری نکردن طلب شهرداری از دولت و اخذ پول برای جابه‌جایی نمازگزاران جمعه که از اول انقلاب تا‌کنون رایگان بوده است، گذاشته شود، معلوم و واضح می‌شود که مدیریت جدید شهری بیشتر از آنکه توان کار انقلابی و جهادی داشته باشد، در گیر و دار مباحث مالی و جناحی است. همانطور که محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران هم پیش از این گفته بود، نباید از مدیریت جدید شهری انتظار افتتاح پروژه و کار داشت. 
 
به هر حال طرح جدید ترافیک دارای اشکالات و ابهامات بسیاری است که بدون اصلاح آنها قابلیت اجرایی ندارد و انتظار می‌رود شورای شهر و دیگر مراکز بالادستی با دقت آن را مورد بررسی قرار دهند. 
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

یک شهروند۲۰۸۷۹۹۱۱:۴۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
طرح جدید از طرح قبلی عادلانه تر است اکنون هم همه خودروها درخیابان هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین