دلیل دستگیری شاهزاده های سعودی

گروه جهان الف،   3961026107

'فرانسیسکو دی اندریاس' در نشریه اسپانیایی 'ای بی سی' نوشت: اطلاعات منتشر شده در سایت 'ویکی لیکس' در باره امتیازات خانواده حاکم در عربستان منجر به دستگیری شاهزاده های سعودی شده که یکی از اهداف بالقوه آن توزیع مجدد ثروت است.

دلیل دستگیری شاهزاده های سعودی

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری 'یورونیوز' روز سه شنبه به نقل از تحلیلگر نشریه اسپانیایی افزود: در هفتم ماه جاری میلادی 11 تن دیگر از شاهزادگان خانواده سلطنتی عربستان که خواستار لغو حکم پرداخت صورت حساب های خدماتی از جمله آب و برق شده بودند، در کاخ سلطنتی در ریاض دستگیر شدند .
دو ماه قبل از این جریان، دهها تن از بازرگانان و وزیران سابق عربستان به اتهام فساد اقتصادی به دستور 'محمد بن سلمان' ولیعهد این کشور بازداشت شده بودند.

نزدیک به 20 تن از شاهزادگانی که دستگیر شدند و امتیازهای خود را از دست دادند، مانعی در برابر بقای کشور نفتی عربستان به حساب نمی آیند. ولی به هر حال تصمیم گیری در خاندان آل سعود که به مثابه یک شرکت بزرگ است، توسط ولیعهد (وارث تاج و تخت) صورت می گیرد و در محافل دیپلماتیک به مسخره گفته می شود که این خاندان مانند 'شرکت آل سعود' است و شاه کسی است که به عنوان صاحب و مدیر آن تصمیم گیری می کند.

اندریاس افزود: بودجه دولت عربستان همان بودجه خاندان حاکم بر این کشور است و در نهایت همه چیز غیر شفاف است و اطلاعات توسط قصر شاهی منتشر می شود. در ادامه این مطلب آمده است: جمع آوری اعضای خانواده سلطنتی در عربستان حداقل به یک زمین فوتبال نیاز دارد. این مطلبی است که یک دیپلمات آمریکایی در خاطرات خود در نشریه 'نیویورک تایمز' در سال 2009 میلادی منتشر کرد.

نویسنده در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شاهزادگان و شاهدخت ها از خاندان شاهی عربستان کنار گذاشته شده اند، به این نتیجه می رسد که این تعداد بین 5 تا 15 هزار نفر هستند، لذا می توان عربستان را به خانه ای با 7 هزار شاهزاده توصیف کرد. این اطلاعات مربوط به وارثان 'عبدالعزیز بن سعود' است و امتیازات اقتصادی با اولین فرزند شروع می شود و دنباله آن به صورت هندسی ادامه می یابد.

نویسنده اسپانیایی نوشت: در حالی که رشد و توسعه شرکت ملی نفت 'آرامکو' با افزایش قیمت نفت بسیار افزایش یافته، درآمدهای نفتی برای حفظ سازوکارهای رفاه دولت و شاهزادگان سعودی استفاده می شود. با کاهش قیمت ها و بحران اقتصادی جهانی، خانواده سلطنتی سعودی تصمیم گرفته به برنامه های اجتماعی و اعلام اصلاحات آزادسازی جذب سرمایه گذاری خارجی پناه ببرند.

اما تا این لحظه طرح حمایت مالی از شاهزادگان نتیجه ای در بر نداشته است. در سال 1996 میلادی با افشای مکاتبات دیپلماتهای آمریکا از طریق سایت افشاگر ویکی لیکس، مزایای هر تبعه سعودی که با خانواده سلطنتی ارتباط داشت، تحت تاثیر قرار گرفت.

در آن زمان ماهانه مبلغی حدود 800 دلار به اعضای دور خانواده سلطنتی و 270 هزار دلار به فرزندان زنده عبدالعزیز بن سعود تعلق می گرفت . نوه های خاندان هم ماهانه 27 هزار دلار و فرزندان آنان نیز 13 هزار دلار و دخترانشان هم 8هزار دلار دریافت می کردند. بر اساس اسناد دیپلماتیک در نوامبر 1996 میلادی دفتر تصمیمات سلطنتی در وزارت دارایی عربستان که مسئول تامین بودجه و امتیازات اقتصادی برای شاهزادگان و شاهدخت های این کشور است، کمک های ازدواج و افراد زیر سن قانونی را نیز فراهم کرده بود .

بر اساس گزارش سری منتشر شده توسط ویکی لیکس، تخصیص بودجه افراد زیر سن قانونی از بودجه 40 میلیارد دلاری آن زمان حدود 2 میلیون دلار محاسبه شده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین