قبایل اصولگرا و اصلاح طلب جزئی از مشکل، نه چاره مشکل

داوود عمران زاده، گروه تعاملی الف،   3961026028 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
قبایل اصولگرا و اصلاح طلب جزئی از مشکل، نه چاره مشکل

پدیده تحزب از آن دسته از پدیده های وارداتی با خواستگاه غربی است که در عین داشتن جنبه های مثبت و راهگشا، دارای نقاط ضعف اساسی و کلیدی است که عالمان و نظریه پردازان علم سیاست در نوشته های خود به آنها اشاره کرده اند.

اما در کشور ما برخی نویسندگان، دانشگاهیان و سیاسیون با سرپوش گذاشتن بر معایب این پدیده، صرفاً مزایای آن را برجسته کردند، درموردش تیتر زدند، نوشتند و گفتند تا جایی که "حزب"به مثابه موجود مقدسی شده است که حتی منتقدین هم از ترس انگ های کاتولیک تر از پاپ های وطنی کمتر جرات نقد مبنایی و علمی این تحفه غرب را داشته اند. از معایب اساسی که برای حزب برشمردند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
"اراده عموم در کشوری که احزاب فعالیت دارند نمایان نمی شود (روسو)، فرقه گرایی را می آفریند، افراد با استعداد حزبِ مخالف نادیده گرفته می شوند، منافع حزب به منافع ملت ترجیح داده می شود، ریاکاری و دورویی را تشویق می کند، اعضا را تنگ نظر می نماید، به مردم آموزش سیاسی نادرست می دهد، اتلاف پول و فرصتی برای فرصت طلبان است، از خودگذشتگی کورکورانه به وجود می آورد و رهبران اهمیت نالازمی می یابند و پیروان، هویت و فردیت خود را از دست می دهند" (بنیادهای علم سیاست ـ دکتر عالم).

با نگاهی به معایب احزاب، یک رابطه این همانی بین حزب و قبیله قابل مشاهد و درک است. در قبیله نیز عقلانیت، شایسته سالاری، منافع عموم و هویت فردی جایگاهی ندارد. قبیله گرایی همچون حزب به غیریت پروری و تقسیم جامعه به "ما" و "آنها" و در نتیجه اختلاف و دو دستگی می انجامد. اگر قبیله گرایی با این آثار مذموم و موجب نکوهش است چرا حزب گرایی با همان آثار نکوهیده نباشد؟ با نگاه واقع گرایانه به عملکرد احزاب فعال (شبه حزب) در کشور، با قاطعیت می توان گفت بسیاری از مشکلات فعلی کشور محصول تعصبات قبیله ای دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا است که تمام سال های بعد از انقلاب با نام های مختلف بر سریر قدرت تکیه زدند و به اسم مردم منافع قبیله ای خود را دنبال کردند، شایستگان خارج از قبایل خود را حذف کردند، به جای اندیشیدن و تعقل، اندیشه ها و تعبد را به شهروندان آموختند، به آنها یاد دادند گوش به فرمان "تَکرار"های رئیس و ریش سفیدان قبیله باشند، دزدی ها، اختلاس و فساد های اعضای قبیله خود را رفو کنند، زلزله، سیل، پلاسکو، حوادث جاده ای و ریلی و سوانح هوایی، داعش و مدافع حرم، موشک و... را به بهای امنیت و جان مردم سیاسی کنند تا قبیله رقیب را بی آبرو و از اریکه قدرت پایین بکشند.

احزاب اصلاح طلب به راستگو ها یاد دادند که در صورت تعقل و ترجیح مصالح عموم بر منفعت حزب، ترور شخصیت و از قبیله سلب تابعیت می شوند، به ورزشکاران، بازیگران و خواننده ها درس عبرت دادند که اگر با روسای قبیله رقیب نشست و برخاست کنند حیثیت اجتماعی آنهادر حقیقت و مجاز لگد مال می شود و کار را گدایی می کنند. به مفسدان قبیله خود اطمینان دادند که از حمایت سیاسی و رسانه ای قبیله برخوردار هستند تا جایی که بااختلاس و فسادشان می توانند مشمول ترفیع رتبه شوند، و در جایگاه کارشناس اقتصادی و یا در راس یک حزب قرار بگیرند.

احزاب اصول گرا نیز به جامعه آموزش دادند که اگر وابستهٔ قبیله آنها (دکتر [...]) دروغ بگوید، قانون شکنی کند، همچون موسولینی خود را برابر با قانون بداند (میگفت قانونی رو که تشخیص بدهم درست است اجرا می کنم)، برای برخورد قضایی با نزدیکان مفسدش خط قرمز تعیین کند، قیمت ها را ساعتی افزایش دهد و... بلااشکال و غیر قابل نقد است اما اگر رئیس یا وابسته قبیله رقیب آبراهام را شهید بدانند، به ساحت دین توهن کنند، خواهان رابطه با آمریکا باشند، باعث رکود، گرانی و بیکاری باشند، اطرافیانشان متهم به فساد باشند و... شایسته نقد، توهین و تخریب هستند.

آیا این عملکردها موجب مشکلات موجود نیستند؟ آیا با این عملکردها نمی توان گفت احزاب بیش از آنکه باری از دوش عموم بردارند باری بر دوش مردم هستند؟ [...]

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۵۵۱۰۸:۲۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
نویسنده گرامی، حزب یعنی یک گرایش فکری اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... حزب یعنی مردم همه مثل هم نیستند و نمی توان آنها را در یک قالب ریخت، حزب یعنی نخبگان و گروههای مردم برای رسیدن به قدرت یا اصلاح در اجتماع سازمان و مدیریت داشته باشند. همین ویندوز و همین ابزار وب سایت و اینترنت هم ارمغان غرب برای شماست که بتوانید مطلب بنویسید. در ضمن مردم از اصولگرا و اصلاح طلب اصلا نفرت پیدا کردند! آیا شما پیشنهاد بهتری دارید؟ آیا می توانید 80 میلیون نفر را زیر چتر خود جمع کنید و بفرمایید همه عقاید اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مثل شما داشته باشند؟
عبدالله۲۱۱۸۱۸۱۳:۰۰:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
در کشور ما حزب نداریم..قبیله گرایی مدرن داریم. یه نگاه به عملکرد احزاب بندازین..متوجه میشین که معایب حزب برجسته تره
عبدالله۲۱۱۹۹۴۱۴:۳۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آنچه نویسنده به عنوان معایب ذکر کردند حاصل ذهنیات خودش و حتی تحلیگران و اساتید علوم سیاسی داخلی نیست (اساسا کلیه کتب سیاسی ما کپی پیسته)،بلکه برخی از معایب از دیدگاه خود غربی ها رو ذکر کرده.. همون اصلاح طلبا و اصولگرایی هایی که به قول شما منفور هستند به دلیل داشتن همین معایب منفور شدن...
ناشناش۲۰۸۵۹۷۰۹:۰۵:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اصولگرا ؛اصلاح طلب ؛اعتدالیون؛پایداریهاو...همه احزاب هر کدوم در هر بازه زمانی داری جبهه مردمی بودن و مردم در حقشون لطف داشتن اما همشون از لطف مردم بخودشون کمترین استفاده در امر خدمتگزاری به مردم رو داشتن و نتونستن ماندگار بشن. امید است( که البته این امید هم امید واهی است ) روزی فقط و فقط دغدغشون مردم باشن و مردم. چون خدا سه حق بر گردن آدمی نهاده است حق الله.حق نفس.حق النفس.قطعا خداوند آنقدر بخشنده و مهربان هست که از حق خودش چشم پوشی کنه یا حق نفس مربوط به خود شخص هست و اگر زیانی هم برسونه به خودش رسونده. اما امان از حق الناس که خداوند بارها و بارها گفته که از حق الناس گذشت نمیکنه اونم حق هشتاد میلیون ایرانی که اگر خدایی ناکرده کوتاهی در حقشون بشه یا حقشون ضایع گردد قطعا عذاب سختی در انتظار اون مسولی خواهد بود که کوتاهی کرده باشه
ناشناس۲۰۸۶۰۰۰۹:۰۷:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
نه اصلاح طلبی باقی مانده ونه اصولگرایی به اصولشان وفادارماندند تمام شد .بیا تا طرح نو سازیم........
ناشناس۲۰۸۶۱۳۰۹:۱۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اتفاقا این ها چاره مشکل هستند به همین دلیل هم باید یک حزب دیگر به نام ملی گراها نیز ایجاد شود....تکثر آرا و دموکراسی و آزادی موجب پیشرفت کشور میشود.
ناشناس۲۰۸۶۴۸۰۹:۴۳:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
جاه طلبی ، دنیاگرایی(پول پرستی) و قدرت طلبی اصلاح طلبان بی تدبیری و حزبی بازی اصولگرایان معظل لاینحل این جامعه است
ناشناس۲۰۸۶۶۵۱۰:۰۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
هر دو گروه فقط به درد بستن به گاری اونم گاری که چرخش لنگ باشه میخورن
توپانی۲۰۸۷۱۴۱۰:۴۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
سیاسیون مابدانندماکلادوحزب داریم حزب الله وحزب الشیطان .هرکس راه خداواولیاالله باشدوبه مردم خدمت کند حزب اللهی است وهرکس برعکس این باشد حزب الشیطانی است.پس همه دلسوزان انقلاب بیاییدبه قول امام خمینی (ره)ید واحده باشیم تابه مملکت ماآسیب نرسد. ماراست وچپ نداریم همه یکی هستیم .وآن حزب الله است.
فرهاد۲۱۳۹۷۲۰۱:۳۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دوست عزیز، این احزابی که نام بردید، در خیالات شما هستند یا این که وجود خارجی هم دارند؟ اگر وجود دارند، نام آنها چیست؟
ناشناس۲۰۸۷۵۲۱۱:۱۰:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
حالا گیریم که تمام احزاب همه ممالک دنیا را بفرستیم به آنجا که عرب نی انداخت ، حالا جای گزین احزاب چه می تونه باشه قربونتم ؟! ... در نبود احزاب چه باید کرد ؟! فردا که به فرض در ممالک فرنگ و ینگه دنیا و عرضم به حضور انورت کشور هفتاد و دو ملت و مملکت آفتاب تابان و بورکینافاسو و گینه بیسائو ... و همین مملکت خودمان موعد انتخابات شد ، چه جوری مبارزه و رقابت و انگیزه شرکت در انتخابات باشه !! ... من چه جوری بفهمم که برنامه اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات چیه ؟!!! ... حالا درسته که این دعا گو معتقده که این دو تقریباً با هم فرقی ندارند و این یکی بیاد انگار اون یکی اومده ، اون یکی بیاد انگار این یکی اومده ... ولی خب اسماً که باهم تفاوت دارند ، ندارند ؟! ... انصافاً که اسماً با هم تفاوت دارند !!!...بدت نیاد برادر ، فواید تحزب و تحزب گرایی خیلی بیشتر از آنچه می فرمایی هست و مضارش هم به نظرم خیلی کمتر از آن است که فرمایش می دهی !! ... حالا اصلاً احزاب و تحزب گرایی بد ،شما بفرما آلتر تانتیوش !! چی میتونه باشه تصدقتم ؟!!... ها ؟!!
ناشناس۲۰۸۷۶۳۱۱:۲۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
" قبایل اصلاح طلب و اصول گرا جزیی از مشکل ، نه چاره مشکل " تیتر بالا !! حالا امیدواریم که هردو جزئی از مشکل باشند ، نه همه مشکل !! بنده به همین " مشکل جزء" هم راضیم !!!
ناشناس۲۰۸۷۶۸۱۱:۲۸:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اگر انرژیی که این دو گروه صرف برخورد با یکدیگر می کردند انها را به گاری بسته بودیم می توانستیم یک چیزی شبیه عجایب هفتگانه ایجاد کنیم
ناشناس۲۰۸۷۷۸۱۱:۳۶:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
لفظ قبیله معمولا برای انسان های عقب افتاده و محصور استفاده میشه که در خودشون لول میخورن انتخاب خوبی بوده
ناشناس۲۰۸۷۸۵۱۱:۴۱:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
تفکیک اصلاحطلب بد و خوب تقریباً غیر ممکن است ! _________________________ اما در خصوص اصولگراها ؛ باید اشخاص مستقل و پرهیزکار و پاکدست و عاقل و باشعور و شجاع و دلسوز و صادق و بصیر و معتقد و متعهد و بزرگوار و خدوم و کاربلد و تلاشگر و قناعت باور و ضداشرافیت و ضداستکبار و مسئولیت پذیر و عملگرا ، بی مسئولیتان و کمکاران را از خود دور کنند تا مثل اصلاحاتی ها نشوند . __________________________ امیدواریم اصولیون به سرنوشت اصلاحاتی های اصلاح ناپذیر دچار نشوند .
ناشناس۲۰۹۱۷۰۱۵:۵۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
تا زمانی که تکلیف نوع سیستم حکومتی به درستی تبیین و روشن نشود و امور کشور بر اساس آزمون و خطا به پیش رود مشکلات مملکت حل نخواهد شد.
mem93m۲۰۹۴۶۳۱۸:۴۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
سلام مشکل اصلی جامع امروز ما اختلاف و سهم خواهی هست همین جناح راست و چپ قدیم و اصوالگرا و اصلاح طلب امروز مشکل ملت ما اینها هستن که با خواستهای خود و حزب خود را بهتر از حزب دیگر میدانند و بجای تلاش و حل مشکلات مردم بعد از سر کار امدن بیشتر به سیاسی بازی حزبی کاری و در پی خراب کردن و عدم اجام کارهای نیمه کار دولت قبلی هستن اینها از دشمنی که ایران تحریم میکنن بدتر هستن چون با سنگ اندازی جلوی کارهای عمرانی و صحیح در جهت پیشرفت و اشتغال با موانع گوناگون و بی دلیل کارهایی را که باید مجوز آن در چند روز صادر شوند پشت دست اندازهای الکی می ماند پس ابتدا یک صدا بشین از قدیم گفتن قایون مسئولین که در قدرتین و برای قدرت میجنگین یک دست صدا ندارد باهم باشین کار مردم راه بندازین بعد خود مردم خودکار اشتغال ایجاد میکنن نه شماها که باید سیاست گذاری کنین دارین سیاست زدگی میکنین و مردم رو نا امید پس یک دست صدا ندارد آهای مسئول من باتو تکمیل کننده همیم اگه نخواهی کار کنی بهتر بری خونت بشینی پولت بگیری بذار ادمایی بیان کار کنن نه فقط حقوق بگیرن
سعید دانشی۲۰۹۸۶۱۰۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
با سلام واقعا بنده از نقد های این نویسنده محترمتون کمال لذت رو میبرم و اقعا کارشناسانه و بدون تعصب نقد میکنن ای کاش همه سایت های خبری همیجور بدون تعصب عمل کنند با تشکر
علی کریمی۲۰۹۹۸۸۰۶:۴۳:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
آقای داوود عمران زاده شما هم مانند طرفدارن تحزب معایب این نظام کشورداری را برجسته کرده اید. بدیهی است هر روش کشور داری معایب و مزایایی دارد ولی در حال حاضر مناسبترین روش کشور داری تحزب است.
محمد۲۱۰۰۴۹۰۸:۳۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
متاسفانه اصلاح طلب و اصولگرا فقط به فکر منافع خود هستند و فساد و رانت و بی قانونی اگر رقیب مرتکب شود بد است ولی اگر هم گروه خود آن را انجام دهد آن را توجیح می کنند
سلام۲۱۰۱۱۹۰۹:۳۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بسیار بسیار عالی از الف و نویسنده محترم ممنونم چقدر ما به نگاه فراجناح نیاز داریم و چقدر فقدان این نگاه دارد به جامعه ما لطمه میزند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین