علی ربیعی، وزیر کار و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما اظهار کرد: از ساعت اولیه حادثه نفتکش سانچی جلسه اضطراری در سفارت چین تشکیل شد و موضوع بلافاصله به اطلاع رئیسجمهور رسید و جلسه ستاد بحران در وزارت امور خارجه تشکیل شد.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی افزود: اتفاق پیش آمده آن قدر عظیم بود که بنده خارج از عرف دیپلماتیکم عمل کردم و بدون پروتکل در اتاق عملیات چین حضور یافتم. از آنجا که انتقال پیکر سرنشینان برای ما مهم بود به دنبال کنترل آتش بودیم تا بتوانیم به محل وقوع حادثه نزدیک شویم.
وی با بیان اینکه اولین خواسته بنده از چین خاموش شدن آتش بود، گفت: با کرهایها و سفیر ایران در توکیو نیز رایزنی صورت گرفت و یک تیم هم به دلیل این که کشتی به سمت ژاپن در حرکت بود، به محل اعزام شد.
وزیر کار با بیان اینکه هزینههای امدادرسانی در این حادثه به عهده چینیها و بخشی هم به عهده ما و برخی شرکتهای طرف قرارداد نفتی ماست، ادامه داد: کشتی ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی داشت که در ترکیب با هوا اسید سولفوریک تشکیل میداد و افرادی که به صورت غیر کارشناسی اظهار نظر میکنند حتی یک روز در کشتی نبودهاند.
ربیعی بیان کرد: انفجار در نفت کش باعث ایجاد دودی به طول ۸۰۰ متر شده بود و ما تنها به دنبال این بودیم که هرچه زودتر آتش خاموش شود.برخی انتقاد میکنند شما که میدانستید خدمه در ساعات اولیه جان باختهاند چرا اقدام کردید؟ بنده میگویم اگر حتی یک اپسیلون امید وجود داشت وظیفه انسانی ما بود که برای نجات اقدام کنیم.
وی افزود: اخیرا شنیده ام که برخی میگویند موشک به کشتی خورده است. طرح چنین مسائلی جز افزودن به غم و ماتم خانوادههای قربانیان و مردم سود دیگری ندارد. از ابتدا که ما با کارشناسان چینی صحبت میکردیم آنها میگفتند که امکان ندارد کسی در کشتی زنده مانده باشد. شایعات انتشاریافته در خصوص این حادثه توسط رسانهها و نشریات غیر حرفهای و غیرتخصصی است و اگر در رسانههای خارجی و رسمی هم شایعهای درج شود بیشک کارکرد سیاسی دارد.
وزیر کار تصریح کرد: بیشک حجم آتش در ساعات اولیه، هر کسی را که در سطح نفتکش بوده از بین برده است. همچنین وجود گازهای سمی امکان زندهماندن هموطنانمان را نمیداده است، ضمن اینکه کسانی هم که در موتورخانه پناه گرفته بودند از هوای سالمی تنفس نمیکردند و به مرور زمان حتما دچار خفگی شدهاند.
ربیعی افزود: آیا پیکر آنها برای ما مهم نبود؟ ما فرهنگ ایرانی داریم و سنتمان این است که مردگانمان را به خاک بسپاریم. اگر کورسوی امیدی بود، نباید اقدام میکردیم ؟ ما هیچوقت اظهار نظر قطعی درباره زنده بودن خدمه کشتی نکردیم اما به تلاش خود برای نجات انها ادامه دادیم.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی گفت: برای خرید فوم به زمان زیادی نیاز داشتیم اما دولت چین اقدامات خود را در این زمینه انجام داد و آب پاشی و فوم پاشی صورت گرفت.
ربیعی با بیان اینکه اقدامات چینیها در حد مقدوراتشان بود، گفت : چند سال پیش یکی از کشتیهایمان دچار آتشسوزی شده بود که بیش از ۲۰ نفر در آن حادثه نجات یافتند.در ساعات اولیه حضور در محل حادثه و بررسی های اولیه، دیدگاه ما کاملاً منفی بود اما وقتی با رسیدگی ها و اقدامات درست و به موقع چینی ها و ژاپنی ها مواجه شدیم نظرمان عوض شد، اقدامات صورت گرفته برای اطفای حریق به قدری بود که در منطقه دیگر فومی برای استفاده باقی نمانده بود و ما مجبور به خرید فوم از دیگر کشورها شدیم، روی هم رفته اقدامات کشورهای چین و ژاپن در حد قابل قبول بوده است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حادثه نفتکش سانچی در طول حوادث دریایی بی سابقه می باشد زیرا اولین بار است که نفتکش با این حجم محموله نفتی دچار حادثه می شود، گفت: این کشتی ساخت کره جنوبی و کاملاً نو بوده و سال ۲۰۰۸ بر روی آب آمده است.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با اشاره به اینکه ناوگان نفتکش ایران جزء ناوگان های مجهز و خوب دنیا است، اظهار کرد: این کشتی با پرچم پاناما حرکت میکرد زیرا هزینه های بازرگانی آنها کمتر است و این مسئله در عرف دریانوردی رایج است.
ربیعی با اشاره به اینکه جعبه سیاه پلمپ شده است، گفت: باید پاناما، ایران، چین و سازمانهای بین المللی برای بازگشایی آن حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه از کشتی کریستال بازدید کردیم و همکارانمان در آنجا مستقر هستند تا با افرادی که با کشتی سانچی تصادف کردهاند، مصاحبه کنند، افزود: شفافسازی درباره این حادثه از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با اشاره به اینکه خانوادههای این عزیزان باید آرامش داشته باشند و ما با تمام توان هر آنچه داشتیم به کار گرفتیم، گفت: اطلاعرسانی غلط خیانت به افکار عمومی است و نباید سبب ایجاد ابهامات و استرس در میان افکار عمومی شویم،
ربیعی افزود: نفتکش سانچی در عمق ۱۱۰ متری دریا نشسته و امکان آتش سوزی دیگر وجود ندارد اما گازهای سمی در کشتی زیاد است.
وی با اشاره به اینکه دریانوردان ما شهیدان خدمت در راه اقتصاد مقاومتی بودند، گفت: روز پنجشنبه مجلس ختم ملی برگزار خواهد شد.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی اظهار کرد: ساعت ۱۱ صبح فردا نیز مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این حادثه برگزار خواهد شد تا به همه ابهامات پاسخ دهیم.
ربیعی گفت: تلاش میکنیم چند غواص برای فیلمبرداری به اطراف نفتکش سانچی بروند تا به لحاظ فنی و علمی بررسی کنیم که آیا میتوان به داخل کشتی ورود پیدا کرد یا خیر!
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی افزود: نحوه تصادف کشتی از نظر حقوقی برایمان حائز اهمیت است، لذا تا روشن شدن این قضیه پیش خواهیم رفت و به دنبال احقاق حق خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه رادارهای کشتی از کار نیافتاده بود، افزود: تا ۲۵ مایلی دریا رادارها میتوانند به شناسایی بپردازند.
ربیعی با بیان اینکه یکی از برنامههای ما این است که سرانجام کشتی غرق شده را رها نکنیم، گفت: رئیس جمهور در تماسی تلفنی اعلام کرد بعد از استقرار کشتی داخل کشتی برویم، اما چینیها میگویند امکان ورود به کشتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامههایمان بررسی شیوه تصادف بوده است به طوری که سازمان دریانوردی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه کار را دنبال خواهند کرد.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با اشاره به شبیه سازیهای صورت گرفته در خصوص حادثه سانچی اظهار کرد: یکی از نظریهها این است که عقب رفتن کشتی کریستال پس از برخورد سبب ایجاد استحکاک و در نهایت آتش سوزی شده است.
وی گفت: بازگشایی و رمزگشایی از جعبه سیاه نیازمند 3 ماه زمان است، لذا از تمام توان دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد تا در کمترین زمان ممکن جعبه سیاه بازگشایی و رمزگشایی شود.
ربیعی با بیان اینکه بیشترین سوال خانواده ها در روز اول در خصوص سرنوشت عزیزانشان بود، گفت: در روزهای بعد روشن شدن نحوه تصادف بیشترین سوال آنها بود.