فرهنگستان علوم پزشکی : وزارت بهداشت از واردات محصولات تراریخته جلوگیری کند

گروه اقتصادی الف،   3961025292 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 

وزارت بهداشت از واردات محصولات تراریخته جلوگیری کند

فرهنگستان علوم پزشکی از وزارت بهداشت خواست تا اطمینان یافتن از سلامت کامل مصرف اینگونه محصولات از کشت و واردات فراورده‌های تراریخته به کشور جلوگیری به عمل آید.

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، و بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان، نبود مستندات قوی علمی و مستندات معتبر، اثر سوء کمتر شناخته شده یا ناشناخته زودرس و دیررس محصولات تراریخته و نیز قوانین سختگیرانه کشورهای اروپایی برای ورود و مصرف گیاهان تراریخته و محصولات جانبی از جمله دلایل ابهامات موجود در سلامت محصولات تراریخته عنوان شده است.

از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت آحاد کشور خواسته شده بررسی‌های علمی و جامع و لازم در خصوص ابعاد مختلف سلامت محصولات تراریخته که با استفاده از فناوری‌های نوین به عمل آورده و نتایج را جهت آگاهی عموم اعلام کند. همچنین در پایان این نشست علمی و تخصصی دیدگاه‌های علمی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به شریح ذیل اعلام شد:

در جهت صیانت از سلامت آحاد جامعه، ‌ توجه جدی به امنیت و ایمنی غذا از طریق کنترل کیفی محصولات کشاورزی، سیستم فناوری تولید غذا و بطور خاص تولید بذر، کشت و مصرف محصولات تراریخته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به محصولاتی که از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند “تراریخته” گفته می‌شود که معادل  genetically modified organisms(GMO) یا taransgenic است. در این پدیده یک یا چند ژن از یک موجود به موجود غیرهمگنی منتقل می‌شود. این امر به طور طبیعی در طبیعت انجام پذیر نیست و تنها انتقال ژن از موجودات همگن به یکدیگر به طور طبیعی امکان پذیر است. دستکاری ژنتیکی گیاهان به روش بیوتکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی گزارش شد.

پس از بوجود آمدن گیاهان تراریخته عملا انتقال ژن از هر موجودی به گیاه امکان پذیر گردید واین امر نگرانی‌هایی زیادی را درامر سلامت انسان و محیط زیست به وجود آورد. به همین دلیل جامعه جهانی پروتکل‌هایی از جمله پروتکل «ایمنی زیستی کارتاهنا» را تدوین کرد.

با توجه به اهمیت این مسئله، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران جلساتی برای تبیین دیدگاه خبرگان با حضور مسئولان و صاحب‌ نظران کشوری تشکیل داد. بحث‌ها عمدتا بر بذر، کشت و مصرف محصولات تراریخته متمرکز شد و در جمع بندی، نظر فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلامت محصولات تراریخته به شرح زیر اعلام می‌شود:

علی‌رغم دیدگاه برخی از صاحب‌نظران مبنی بر لزوم استفاد از فناوری‌های نوین تراریخته در تامین غذای کشور و پایداری تولید محصولات و نیز جلوگیری از خسارت ناشی از سموم کشاورزی، باید این نکته را مد نظر جدی قرار داد که قبل از فراگیر کردن آن باید پشتوانه قوی علمی و مستندات معتبر تهیه و ارائه شود و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت کشور بررسی‌های علمی لازم را معمول داشته ومسئولان و مردم ر ا به همه ابعاد موضوع آشنا کند. لازم به ذکر است به دلیل اثرا سوء‌ کمتر شناخته شده و یا ناشناخته زودرس و دیررس محصولات تراریخته، از سال‌ها پیش کشورهای اروپایی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود و مصرف گیاهان تراریخته و یا محصولات آنها وضع کرده‌اند. لذا رفتار این کشورها در برخورد با این پدیده باید سایر کشورها و از جمله کشور ما را هم به تامل  وا دارد.

از موضوعات جدی و بسیار پیچیده تلاش‌های سوئی است که برای تسلط بر کشورها از طریق غذا و به ویژه تولید و مصرف محصولات تراریخته صورت می‌پذیرد. به دلیل اقتدار و انحصارگرایی ابر شرکت‌هایی که در امور مربوط به محصولات تراریخته نقش دارند، ‌باید قبل ازهرگونه تصمیم‌گیری و با اجتناب از تعجیل در کاربرد استراتژی تولید و مصرف محصولات تراریخته، مطالعات دقیقی در این ارتباط صورت پذیرد؛ چرا که عدم توجه به این موضوع نتیجه عکس داده و می‌تواند به یک ابزار تهدید کننده امنیت غذایی تبدیل شود.

بنابراین  با توجه به نکات فوق‌الذکر به نظر فرهنگستان علوم پزشکی  جمهوری اسلامی ایران، استفاده  از فراورده‌های  تراریخته در کنار فواید، خطراتی نیز خواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌شود تا اطمینان یافتن از سلامت کامل مصرف اینگونه محصولات از کشت و واردات فراورده‌های تراریخته به کشور جلوگیری به عمل آید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۲۴۷۲۰:۵۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
میشه شما از فرهنگستان بخواهید توضیح بدهید نیاز 6 میلیون تنی ایران به گندم و همچنین چند میلیون تنی به روغن چگونه و به شکل ارگانیک و از چه کشوری تامین گردد؟ با گوشت و مرغ و دام و طیور و میوه ارگانیک حداکثر جمعیت ایران به اندازه دوره قاجار و نهایتا 20 تا 30 میلیون می توانست باشد و سیر کردن یک کشور 80 میلیونی که هدف جمعیت 120 میلیونی دارد با کشت ارگانیک امکان پذیر نیست و این گونه اخبار که بدون فکر نشر داده می شود سلامت روانی جامعه را به مخاطره انداخته و هم جسم و هم روان آدمیان را بیمار می کند متاسفم که پشت هیچ اقدامی فکر نیست !!!
استاد دانشگاه۲۰۸۳۱۷۲۲:۳۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ابتدا جلوی استفاده از قارچ کش های سرطان زا در استخر های پرورش ماهی قزل الا گرفته شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین