اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنند، قابل ملامت‌اند؟

احمد توکلی،   3961025250 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنند، قابل ملامت‌اند؟

حدود سه ماه پیش درباره چهار پارچه آبادی شمال غرب تهران نوشتم احداث بزرگراه تهران شمال زندگی را بر مردم سنگان بسیار سخت کرده است. درختان گیلاس باغ‌های آنان به واسطه غبار شدید ناشی از عملیات راه‌سازی از ثمردهی افتاده، صدای انفجارهای پی‌درپی و گردوغبار زنان رشید منطقه را دائماً به شستشو و رفت‌وروب کشانده، انفجارها همچنین، دیوارهای خانه‌های نزدیک‌تر به راه احداثی ترک برداشته است. مردم وفادار به اسلام و ایران این منطقه که در جنگ تحمیلی 43 شهید داده‌اند، به هر کجا رفته‌اند حرفشان شنیده نشده است. برخی از اهالی به دیده‌بان شفافیت و عدالت مراجعه کردند.

سرکشی به محل مرا با این واقعیت‌ها روبرو ساخت. اعلان این مشکل و هشدار و تهدید اهالی به جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های راه‌سازی، پای دادستان منطقه را به میان کشید. نصایح بنده و تماسم با مقامات وزارت کشور و نیروی انتظامی و وساطت و تدبیر دادستان محترم، کشمکش اهالی با پلیس را منتفی کرد. اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد، به عبارت دیگر به مطالبات برحق آنان پاسخی داده نشود و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنندٍ، قابل ملامت‌اند؟ مانند بنده، همه اهالی با احداث بزرگراه موافق بودند، فقط تقاضا جبران خسارت‌ها را می‌خواستند. از جمله می‌گفتند برای جبران خسارت‌های وارد شده به ما، دولت لوله‌کشی گاز را که تا بیرون روستای مجاور آمده بود، ادامه دهد و لااقل در جبران آن همه خسارت، این خدمت به اهالی تقدیم شود. دادستان منطقه آقای کارگر، دو سه بار مسئولان ذیربط را در محل جمع کرد قول‌هایی هم داده شد ولی کاری نشد.

چند روز پیش در تماس تلفنی با استاندار محترم تهران، آقای مهندس مقیمی گفت که کار گازشان درست شده، گفتم خبری نشده است. طبق قراری که گذاشتیم گروهی را روز بعدش فرستاد تا از نزدیک وضعیت را ببینند و گزارش ببرند. مهندس مقیمی از خانواده‌ای متوسط و مذهبی و مبارز زندان کشیده قبل از انقلاب است، ان‌شاءالله پیگیر خواهد شد.

هدف دیده‌بان شفافیت و عدالت از پیگیری ماجرای سنگان، علاوه بر رفع ظلم از مردم غیور این روستاها، ارائه یک نمونه است که متاسفانه یکی نیست؛ بلکه نمونه است و مصادیق بسیاری دارد. دولت در قبال همه این نوع خسارت‌ها مسئولیت مدنی دارد و موظف است خسارت‌هایی را که وارد می‌کند، جبران نماید؛ اما دلیل:

1.      هر تصمیمی که یک مدیر بخواهد برای انجام پروژه‌ای بگیرد، اگر مدیر خصوصی باشد از روش تحلیل هزینه- فایده مالی استفاده می‌کند، یعنی هزینه‌ها و منافع بنگاه خود را در نظر می‌گیرد؛ و اگر فایده بیش از هزینه باشد با حدوث شرایط دیگری پروژه را اجرا می‌کند. ولی این ابزار برای مدیر دولتی کارایی ندارد. او باید تمام هزینه‌ها و منافع را، اعم از خصوصی و اجتماعی، مستقیم یا غیرمستقیم، ملموس و غیرملموس، همه را در نظر بگیرد.

برای قضاوت درباره بسیاری از تصمیمات پیچیده بخش عمومی، ارزیابی مالی ابزاری نارسا است. به همین دلیل به تحلیل هزینه-فایده اجتماعی متوسل می‌شوند. به کارگیری لفظ اجتماعی، حاکی از نکاتی است.

یکی اینکه آثار هر تصمیم دولتی بر تمامی افراد جامعه باید لحاظ شود، نه تنها مصرف‌کنندگان خدمت یا کالای حاصل شده و کسانی که بار تامین را به دوش می‌کشند؛ مثلاً وقتی بزرگراهی ساخته می‌شود و بخشی از جنگل جاده چالوس تخریب می‌شود و آثار زیست‌محیطی برای همه ایران دارد و یا مقداری از باغ و مزرعه در مسیر راه نابود می‌شود قطعاً باید هزینه‌های آن در طول زمان لحاظ شود.

دوم کاربرد کلمه اجتماعی برای یادآوری این نکته است که آثار توزیع درآمدی هر تصمیم در تحلیل هزینه- فایده داخل شود. در موضوع سنگان باید همه هزینه‌ها و فایده‌ها دیده شود. از جمله ممر درآمد بسیاری از باغداران از بین رفته یا آسیب دیده است (هزینه) و در قبال آن سفر تهران به چالوس – که سهل، سریع و کم خطر شده است (فایده). باید این نحوه توزیع درآمدها و هزینه‌ها و فایده‌ها و نسبتشان با عدالت، سنجیده شود.

سوم آنکه قیمت‌های بازار یا نرخ بازدهی سرمایه یا نرخ بهره بازار برای محاسبه ارزش حال منافع و هزینه‌ها مناسب نیست، بلکه دولت باید به قیمت‌های اجتماعی تکیه کند. گاهی منفعتی که برای یک فرد به خصوصی به مقدار معینی ارزش دارد، برای اجتماع چند برابر آن می‌ارزد. قیمت‌های بازار باید تعدیل شود تا آثاری را که بازار منعکس نمی‌کند یا به طور ناقص باز می‌تاباند در بر بگیرد.

چون بسیاری از این هزینه‌ها و منافع، قیمت بازاری ندارد، دولت باید با ملاحظات ارزشی ضریب بیشتر یا کمتر از یک به آن‌ها بدهد. پیرمرد تنها و بازنشسته‌ای که سابقه مدیرکلی در زمان جنگ را داشت و چند سال پیش همه دارایی خود را فروخته بود و به سنگان کوچید تا از فشار بیماری آسم در سال‌های پایانی عمرش کمی آسوده باشد، هزینه این گردوغبار برایش چگونه برآورد می‌شود؟ سالمندانی که قدرت احیاء مجدد درختان گیلاس باغ خود را ندارند، ضررشان چطور محاسبه می‌شود؟ منفعتی که مسافران از زودتر و راحت‌تر رسیدن به چالوس می‌برند قابل سنجش با آن هزینه‌ها هست؟

به این ترتیب روشن است که از نظر اقتصاد بخش عمومی، دولت (در اینجا وزارت راه و شهرسازی) مکلف بوده است تمام این مسائل را لحاظ کند و خسارت‌ها را جبران نماید و دست به سینه از مردم سنگان پوزش بطلبد. نه آنکه حتی گوشی برای شنیدن درد دل آنها نباشد؛ و کار به اینجا بکشد که مردم تهدید کنند از ادامه کار پیمانکاران جلوگیری خواهند کرد و راه ورود پلیس ضد شورش باز شود! این مردم همان کسانی هستند که رهبر برحق انقلاب درباره تحرکات حق‌طلبانه‌شان فرمود: «[دسته ای از مردم] اجتماع می‌کنند در فلان شهر مقابل فلان موسسه، مقابل استانداری، مقابل مجلس شورا در اینجا. از این چیزها هست؛ همیشه بوده و هست، هیچ‌کس هم با اینها معارضه و مخالفتی ندارد؛ باید هم به این حرف‌ها رسید، باید گوش کرد، باید شنید، باید در حدّ وسع و توان به آنها پاسخ داد. [البتّه] در میان درخواست‌ها، اگر ده درخواست هست، ممکن است دو درخواست نابه‌جا باشد؛ [امّا] آنهایی که به‌جا است، آنهایی که درست است، آنها را باید همه‌ی ماها دنبال کنیم. من نمی‌گویم «باید دنبال بکنند»؛ خود بنده هم مسئولم، همه‌ی ما باید دنبال کنیم...»(19 دی 1396)

2.      قانون اساسی در اصل چهل و هفتم مالکیت شخصی را محترم شمرده است و اصل چهلم نیز اجازه نمی‌دهد که ‌کسی، از جمله دولت، اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر قرار دهد. علاوه بر این قاعده که به قاعده لاضرار مشهور است، قاعده «من له الغنم فله الغرم» نیز موید مسئولیت دولت است، چرا که اگر قرار باشد همان‌ها که از منافع بزرگراه بهره‌مند می‌شوند، هزینه‌های آن را نیز بر عهده داشته باشند، حال که عموم مردم می‌توانند بهره ببرند، همین عموم ضامن همه هزینه‌های آن هستند که دولت به نمایندگی عموم هزینه را بر عهده دارد.

مسئولیت مدنی دولت در این‌گونه موارد در نزد همه حقوقدانان و فقها قطعی است. حالا مردم برای گرفتن حقشان باید چنین رفتاری را شاهد باشند؟ این مردم خوب که با وساطت ریش‌سفیدان به خیلی کمتر از حقشان راضی‌اند، باید به استاندارشان گزارش گردد که کار گاز آنها درست شده ولی نشده باشد؟ کاهش اعتماد مردم چگونه قابل جبران است؟ سنگان یک نمونه است. در همه موارد دولت باید مسئولیت مدنی خویش را بپذیرد. به ویژه دولتی که برای احیاء حقوق شهروندی اهتمام دارد.

من این موضوع را جداگانه به رئیس‌جمهور نیز اطلاع داده‌ام. برای جبران بخشی از خواسته‌های به‌حق این مردم خوب و با معرفت؛ دولت باید سریعاً به صورت‌جلسه‌ای که به امضای دادستان منطقه و شورای آن روستاها رسیده است، عمل کند. دیده‌بان شفافیت و عدالت وظیفه خود می‌داند اوضاع را رصد کند و نتیجه را به اطلاع دولت محترم و مردم شریف برساند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۰۶۲۱۸:۱۴:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
جناب دکتر توکلی تعداد زیادی از نمادهای بانکی بیش از یکسال است بسته است از انجا که بورس را دماسنج اقتصاد نامیده اند مدیران بسیاری از این بانک ها در چند سال گذشته با وجود زیان پنهان و اشکار خود از محل سود های موهونی یا صوری پاداش های کلانی گرفته اند لطفا رسیدگی فرمایید
کیوان سپانلو۲۰۸۱۰۶۱۹:۰۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با سلام و احترام در اجرای پروژه های اینچنینی معمولا از خبرگان می خواهند تا امکان سنجی کنند و پس از برآورد هزینه و سود و خطراتی که بر روی اکو سیستم می گذارد مجوز ساخت می دهند ولی از آن جایی که همواره نظر افرادی که از سر دلسوزی حرفی را می زنند مورد توجه قرار نمی گیرد بزرگراه تهران - شمال هم‌بدون سنجش امکان پذیری و اینکه چه تاثیری بر روی اکو سیستم منطقه می گذارد شروع شد و حالا که میلیاردها دلار خرج شده است به ناچار باید ادامه ی کار بدهند و دیگر چند نفر روستایی که تمام دارایی شان را از دست می دهند اهمیتی برای مسئولان ندارد. سر چشمه توان گرفتن به بیل چو پر شد نتوان گرفتن به پیل
تبریزی۲۰۸۱۴۱۱۹:۲۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
"اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنند، قابل ملامت‌اند؟" بهترین جمله ای که تو سایت الف منتشر شده به شرط اینکه محدود به این مساله خاص نباشه و عموم مسائل رو در بر بگیره.
ناشناس۲۰۸۳۷۴۰۰:۰۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
" اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد ... " !! البته فقط " شنیدن " کافی نیست بلکه باید بعد از شنیدن، پشتش " عمل " هم باشد تا احتمالاً و حداقل وعده سر خرمن نباشد ، ...اگر شنیدن با عمل همراه باشد که بسیار نیکوست و اگر این شنیدن با عمل همراه نباشد ، می شود مصداق این گفته معروف که : " گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته اگر جایی نرسد فریاد است " !! در ثانی اگر برای شنیدن حرف حساب ، خودمان گوشی نداشته باشیم ، البته گوش و گوش هایی پیدا خواهد شد و آن گوش اغیار است ، ...گوش بیگانگان است ، گوش اجانب است !!آخه برادر ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم ، حالا درسته اغیار دلشان از ته دل برای ما نسوخته و نخواهد سوخت اما حتماً اشک تمساح خواهند ریخت ، و آن وقت من ساده دل خیال خواهم کرد که دایه مهربانتر از مادر شده است و ... بله ؟!!
دیدیم۲۰۸۴۷۱۰۵:۰۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
به زعم برخی مسئولین متاسفانه اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنند بی شک خود فروخته و عامل دشمنند و باید به شدت سرکوب شوند
ناشناس۲۱۰۹۱۶۱۶:۵۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
آفرین بر این جمله به شرطی که مربوط به یک جناح خاص نباشد و بهره برداری سیاسی نشود "اگر برای شنیدن حرف حساب مردم گوشی نباشد و خودشان بخواهند ظلم را از خود دفع کنند، قابل ملامت‌اند؟
ناشناس۲۱۱۴۵۵۰۷:۲۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آقای توکلی سلام اقای سیف فرموده اند که به بازار مسکن رونق آمده ! آیا گرانی شدید مسکن و دلار 4500 تومن رونق اقتصادی است؟ پائین آمدن قدرت خرید میشه رونق اقتصادی؟؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  8. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  9. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  15. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  16. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین