در حال تکمیل است لاوروف: حفظ برجام اولویت روسیه در سال 2018 است/ترامپ همانند اوباما به دنبال تغییر نظام در سوریه است

گروه جهان الف،   3961025161 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه که آمریکا به دنبال دیکته کردن اولتیماتوم‌های خود است و جهان چند قطبی را نمی‌پذیرد، تاکید کرد که مسکو از توافق هسته‌ای ایران (برجام) حمایت می‌کند.

لاوروف: حفظ برجام اولویت روسیه در سال 2018 است/ترامپ همانند اوباما به دنبال تغییر نظام در سوریه است

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه 15 ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفته است که آمریکا به دنبال دیکته کردن اولتیماتوم‌های خود است و جهان چند قطبی را نمی‌پذیرد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، لاوروف در این کنفرانس خبری تاکید کرد که روسیه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد:«مسکو در راستای حفظ برجام تلاش خواهد کرد...حفظ برجام اولویت روسیه در سال 2018 میلادی است...اظهارات اخیر واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران بر خوشبینی‌ها نمی‌افزاید...هدف اظهارات ترامپ، از بین بردن برجام است.»

لاوروف ادامه داد: «از بین بردن توافق هسته‌ای ایران آثار منفی بر گفت‌وگوها با رهبر کره شمالی درباره مسئله هسته‌ای این کشور دارد».

وی افزود: «مسکو امیدوار است که اروپا نیز بدون استثنا و علیرغم موضع واشنگتن به حفظ برجام ادامه دهد...درصورتی که آمریکا از این توافق خارج شود، ایران نیز دیگر به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند...اگر آمریکا از برجام خارج شود، تهران دیگر الزامی برای پایبندی به تعهدات خود ذیل این توافق نخواهد داشت».

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «فعالیت‌های مربوط به توسعه موشکی ایران نمی‌تواند موضوعی برای گفت‌وگو باشد».

این دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: «ما به تلاش‌های خود برای وادار کردن آمریکا به پذیرش حقیقت ادامه می‌دهیم. حقیقت این است که ایران به تمامی تعهداتش در قبال برجام، که به طور مداوم تحت راستی‌آزمایی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، پایبند است».

وی ادامه داد: «بازبینی دیگری ظرف چندین ماه در راه است و من نمی‌توانم حتی به پیامدهای بسته شدن درها توسط آمریکا بیاندیشم. قطعاً ایران در شرایط اینچنینی، خود را به تعهداتی که طبق برجام تجویز شده است، محدود نخواهد کرد».

لاوروف تصریح کرد: «امیدواریم، شرکای اروپایی ما که به شدت توسط آمریکا اغوا شده‌اند، بدون خارج کردن آنچه که در برجام آمده است، پایبند (به برجام) باشند».

وی گفت که روسیه از اصلاحات پیشنهادی آمریکا برای برجام حمایت نمی‌کند و ادامه داد: «آنچه که آمریکا تلاش می‌کند انجام دهد، اصلاح متن توافق از طریق وارد کردن موضوعاتی است که برای ایران کاملاً غیرقابل پذیرش است. ما از آن حمایت نمی‌کنیم».

لاوروف در میان وظایف دیپلماسی روسیه در سال 2018، به ادامه مبارزه با تروریسم که پیشرفت‌هایی در سوریه داشته است، اشاره کرد.

بنا به گفته وی، زمان آن رسیده است که به سراغ راه‌حل سیاسی در سوریه رفت و توضیح داد: «با همکاری شرکای ترکیه‌ای و ایرانی، برای کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه آماده می‌شویم که این کنگره مشارکت طیف گسترده‌ای از نیروهای سوری را شامل می‌شود و مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد».

وزیر خارجه روسیه گفت که سال 2017 در حوزه سیاست خارجی یک سال دشوار بود و «اوضاع در ماههای گذشته در پی تهدیدات واشنگتن برای استفاده از نیروی نظامی برای حل موضوع هسته‌ای شبه‌جزیره کره بسیار بدتر شد».

وی ادامه داد: «تهدیدات مشابهی در ارتباط با موضوع افغانستان شنیده شد و گفته شد که راه‌حل نظامی تنها راه‌حل ممکن است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «آمریکا از اصول فرامرزی برای اجرای قوانین خود در دیگر نقاط جهان استفاده می‌کند...آمریکا به اقدامات غیرقانونی در عرصه بین‌المللی متوسل می‌شود آن زمانی که احساس می‌کند نقشش در حال کم رنگ شدن است و زمانی که احساس می‌کند طرح‌هایش با عدم استقبال مواجه شده، به سیاست تحریمی روی می‌آورد.»

دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد: «دولت ترامپ در عرصه بین‌المللی بسیار خشن‌تر از دولت اوباما عمل می‌کند».

لاوروف ادامه داد: «تحریم‌های برنامه ریزی شده آمریکا در ارتباط با بخش دفاعی روسیه با هدف خارج کردن محصولات روس از بازارهای جهانی اجرا شده است».

وی با اشاره به تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن بر سر اموال و دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا گفت: «روند حقوقی در ارتباط با دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا به طور کامل آماده شده و به زودی اجرایی خواهد شد».

وزیر خارجه روسیه به مذاکرات صلح سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «مذاکرات آستانه، به سازمان ملل و برگزاری کنگره مردمی سوچی کمک‌ کرد...زمانی ما به فرایند آستانه رسیدیم که دولت اوباما در تفکیک میان معارضان سوری و تروریست‌ها شکست خورد... نشست سوچی نیز همان ماموریت را انجام خواهد داد. امیدواریم که کنگره ملی سوریه در سوچی بتواند کار سازمان ملل درباره سوریه را با روندی فعال‌تر تسهیل سازد».

وی ادامه داد: «ما از طریق کنفرانس سوچی تلاش می کنیم میان منافع طرف‌های سوری در چارچوب سازش سیاسی، همگرایی ایجاد کنیم».

لاوروف در ادامه تاکید کرد: «دونالد ترامپ نیز همانند باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به دنبال تغییر نظام در سوریه است...ما شاهد این هستیم که دولت آمریکا همچنان خواستار تغییر نظام در سوریه است و نمی‌خواهد تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند».

وزیر خارجه روسیه افزود: «تشکیل مناطقی در سوریه که در کنترل شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا باشد، می‌تواند به تجزیه سوریه بیانجامد...دولت ترامپ به دنبال سرنگونی بشار اسد است، نه آرام کردن اوضاع در سوریه...ما منتظر ارائه توضیحات آمریکا در رابطه با طرح ایجاد نیروهای موسوم به نیروهای امنیت مرزی در سوریه هستیم...ما معتقدیم که ایجاد یگان امنیتی آمریکا در شمال سوریه به آرام شدن اوضاع در عفرین کمکی نمی‌کند».

وی در ادامه تاکید کرد: «در سوریه ارتش دولت این کشور هنوز مجبور است برای بازگرداندن آتش شبه‌نظامیان علیه دمشق در غوطه شرقی فعال باشد».

دیپلمات ارشد روسیه درباره تنش‌های شبه جزیره کره نیز گفت: «روسیه آمادگی دارد تا حمایت لازم برای برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه میان دو کره را فراهم آورد».

وی تاکید کرد: «روسیه از تماس‌های مستقیم میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن و همچنین فرایند 6 جانبه بعد از رفع تنش‌ها نیز حمایت می‌کند». «راه‌حل نظامی برای مسئله کره شمالی یک اقدام بدون ملاحظه است که عواقبی فاجعه‌بار به دنبال خواهد داشت».

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:تصریح کرد که مسکو دعوت برای شرکت در نشست موسوم به «آخرین روز کره شمالی» که قرار است به میزبانی آمریکا در ونکوور کانادا برگزار شود، را رد می‌کند و اصرار دارد که سازمان ملل نیز در این کنفرانس شرکت نکند.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع اوکراین اشاره کرد و گفت که رویکرد فعلی در روابط میان مسکو و کی‌یف سیاسی شده است.

وی در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به سوالات خبرنگاران گفت: «مسکو آمادگی دارد تا میان اربیل و بغداد میانجیگری کند».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد، دیدگاه و نقطه نظرات کردها باید در فرایند سیاسی سوریه به حساب آورده شود...«روسیه از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند و آمادگی دارد تا در صورت لزوم نقش میانجیگر را ایفا کند».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت: «ترکیه باید بمباران شهر عفرین که کردهای سوریه در آن زندگی می‌کنند را نیز متوقف کند...علاوه بر این، امیدواریم که ترکیه به ایجاد ایست‌های بازرسی در منطقه ادلب نیز به زودی پایان دهد».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین